En ole koskaan tiennyt miten valtavasti eri sosiaalitukia Suomessa maksetaan
Vasta nyt kun mediassa on jatkuvasti juttuja leikkauksista niin alan tajuta mihin kaikkeen on tukia maksettu.
Oletteko te muut?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
"Jos 90-luvulla laman aikana tukisysteemi toimi normaalisti ja suomalaiset itse asiassa saivat ensiluokkaista terveyden-ja hammashoitoa(myös köyhät mukaan luettuna) niin miksi nykyään ei riitä raha suomalaisille?"
Koska nyt suuret ikäluokat ovat eläkkeellä ja pienet ikäluokat töissä. 90-luvulla suuret ikäluokat töissä ja paljon pienemmät ikäluokat eläkkeellä. Ei siinä muuta tarvita.
Sote-menojen kasvu johtuu suurimmalta osin terveydenhoito- ja vanhustenhoitomenojen kasvusta.
Nyt vaan edelleen on eläkkeellä ne pienemmät vanhemmat ikäluokat 20-luvulta lähtien ja sitten 1951 -1964 syntyneet. Suuria ikäluokkia on 300 000 eläkeläusten kokonaismäärästä 1,6 miljoonaa.
90-luvulla monen suurten ikäluokkalaisten työura katkesi lamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pitääkö minun muistuttaa että meitä on vain 5.5 miljoonaa?"
Tarvitaan puolustusvoimat, poliisi, rajavartiosto, opetus ja terveydenhoito ihan riippumatta siitä onko meitä 5 miljoonaa vai 50 miljoonaa.
Et siis ymmärrä että nuo mainitut ovat yhteenkin laskettuna aika pieni osuus siitä 700.000 julkisen puolen työntekijämäärästä?
Kannattaa katsoa tilastoja.
Esim. kuntapuolen ammattinimikkeistä yleisin on sairaanhoitaja. Kunta-alan 440.000 työntekijästä ylempää johtoa ja virkamieskuntaa on 8000 henkeä (=1.8%).
Suurimmat ryhmät ovat erityisasiantuntijat 147.000 joita ovat mm. opettajat, lääkärit, lastentarhanopettajat ja sosiaalityöntekijät.
Sitten mm. asiantuntijat 112.000 joita ovat mm. sairaanhoitajat. Isoja ryhmiä ovat myös palvelu-, myynti- ja hoitotyöntekijät joita ovat mm. lähihoitajat, lastenhoitajat, kotipalvelutyöntekijät sekä koulunkäynninohjaajat.
Sitten on vielä muita työntekijöitä 44.000 joita ovat mm. siivoojat, keittiötyöntekijät ja maatalouslomittajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu yleissivistykseen tietää, miten yhteiskunta toimii, vaikka itse olisikin niin onnekas ettei ole tukia tarvinut.
Lapsilisät, vanhempainpäivärahat, kelakorvaukset lääkkeistä ja lääkärikäynneistä sekä opintotuki varmasti tuttuja vähän "paremmallekin" väelle.
Asumistuki, sairauspäiväraha, kansaneläke ja toimeentulotuki, kuulostaako tutulta?
Sitten onkin iso määrä tukia, joita saadakseen pitää oman tilanteen olla erityisen heikko. Ei kai kukaan halua leikata vähäosaiselta?
Älä puhu roskaa. Valtaosa tukia saavista ei ole millään tavalla vähäosaisia.
Ja miksi kaikkien pitäisi opiskella kaikki tukimuodot läpi?
Mitä tukia voi saada olematta vähäosainen? Mulle ei tule mieleen muuta kuin ne lääkkeiden Kela-korvaukset ja lapsilisä. Kai jotkut vammaistuet (mutta eikö se vammaisuus ole tietynlaista vähäosaisuutta?). Onko mitään muita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos 90-luvulla laman aikana tukisysteemi toimi normaalisti ja suomalaiset itse asiassa saivat ensiluokkaista terveyden-ja hammashoitoa(myös köyhät mukaan luettuna) niin miksi nykyään ei riitä raha suomalaisille?"
Koska nyt suuret ikäluokat ovat eläkkeellä ja pienet ikäluokat töissä. 90-luvulla suuret ikäluokat töissä ja paljon pienemmät ikäluokat eläkkeellä. Ei siinä muuta tarvita.
Sote-menojen kasvu johtuu suurimmalta osin terveydenhoito- ja vanhustenhoitomenojen kasvusta.
Nyt vaan edelleen on eläkkeellä ne pienemmät vanhemmat ikäluokat 20-luvulta lähtien ja sitten 1951 -1964 syntyneet. Suuria ikäluokkia on 300 000 eläkeläusten kokonaismäärästä 1,6 miljoonaa.
Ei vaikuta siihen että työssäkäyvien ja eläkkeellä olevien suhdeluku on nykyään ihan erilainen kuin 30 vuotta sitten. Se nyt vain on fakta että ns. huoltosuihde heikkenee koko ajan kovaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu yleissivistykseen tietää, miten yhteiskunta toimii, vaikka itse olisikin niin onnekas ettei ole tukia tarvinut.
Lapsilisät, vanhempainpäivärahat, kelakorvaukset lääkkeistä ja lääkärikäynneistä sekä opintotuki varmasti tuttuja vähän "paremmallekin" väelle.
Asumistuki, sairauspäiväraha, kansaneläke ja toimeentulotuki, kuulostaako tutulta?
Sitten onkin iso määrä tukia, joita saadakseen pitää oman tilanteen olla erityisen heikko. Ei kai kukaan halua leikata vähäosaiselta?
Mitä tukia voi saada olematta vähäosainen? Mulle ei tule mieleen muuta kuin ne lääkkeiden Kela-korvaukset ja lapsilisä. Kai jotkut vammaistuet (m
Ihan vain jos jäät yli kahden viikon sairaslomalle niin KELA maksaa sairaspäivärahaa. Lisäksi kaikkia vanhemmuuteen liittyviä tukia kuten äitiyspäivärahaa saa tuloista riippumatta. Itse asiassa ne ovat tulosidonnaisia eli jos tienaat enemmän niin myös saat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukia voi saada olematta vähäosainen? Mulle ei tule mieleen muuta kuin ne lääkkeiden Kela
Ihan vain jos jäät yli kahden viikon sairaslomalle niin KELA maksaa sairaspäivärahaa. Lisäksi kaikkia vanhemmuuteen liittyviä tukia kuten äitiyspäivärahaa saa tuloista riippumatta. Itse asiassa ne ovat tulosidonnaisia eli jos tienaat enemmän niin myös saat enemmän.
Eli nuoko tuet voisi poistaa, kun silloin ei leikattaisi vähäosaisilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Tuo kommenttisi on ihan eri asia kuin tuo höpinä suurten ikäluokkien aiheuttamasta asiasta.
"Eli nuoko tuet voisi poistaa, kun silloin ei leikattaisi vähäosaisilta? "
Sanoinko niin? Kerroin vain kysyjälle että mitä tukia myös hyväosaiset saavat yleisesti.
"Tuo kommenttisi on ihan eri asia kuin tuo höpinä suurten ikäluokkien aiheuttamasta asiasta."
Mikä höpinä? Vanhuuseläkeläisten määrä on kasvanut vain viimeisen 10 vuoden aikana jo noin 14 prosenttia. Kun vuonna 2014 vanhuuseläkettä sai hieman alle 1,2 miljoonaa henkilöä, oli heitä vuonna 2023 lähes 1,35 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
"Eli nuoko tuet voisi poistaa, kun silloin ei leikattaisi vähäosaisilta? "
Sanoinko niin? Kerroin vain kysyjälle että mitä tukia myös hyväosaiset saavat yleisesti.
Aa sori, luulin että olit tuo sama, joka kommentoi siihen, että kuka nyt vähäosaisilta haluaa leikata, että eihän suurin osa tukien saajista ole vähäosaisia - minkä tulkitsin niin, että hänestä niitä tukia olis ok leikata, koska ei siinä miltään vähäosaisilta oltais leikkaamassa.
nykyään on onneksi niin viisaita päättäjiä että laittavat leikatut rahat
junaraiteeseen että pääsee 12 min aikasemmin turkusta helsinkiin ja takaisin..
tietenkään ei ole nopeampiin juniin varaa mutta onneks idea on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
"Tuo kommenttisi on ihan eri asia kuin tuo höpinä suurten ikäluokkien aiheuttamasta asiasta."
Mikä höpinä? Vanhuuseläkeläisten määrä on kasvanut vain viimeisen 10 vuoden aikana jo noin 14 prosenttia. Kun vuonna 2014 vanhuuseläkettä sai hieman alle 1,2 miljoonaa henkilöä, oli heitä vuonna 2023 lähes 1,35 miljoonaa.
Niin, suuret ikäluokat eivät kuulu tuohon mihinkään koska heitä tosiaan on vain 300 000 ja kaikki vanhuuseläkjeellä, nuorimmatkin jo 9 vuotta. Minä itse jo 14 vuotta eli vuodesta 2010 lähtien. Vanhuuseläke on yli 65 v eläke. Esim työkyvyttömyyseläke muuttuu nimeltään vanhuuseläkkeeksi.
Vuonna 1951 syntyneet täyttivät 65 vuonna 2016. Jos laskin oikein. Suomalaiset ovat vanhoja mitta jospa unohdat sen jargonin "suuret ikäluokt".
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa on aina tultu omillaan toimeen. Tämä oleskeluyhteiskunnan olemassaolo on kyllä yllättänyt.
Mutta kaikki Virkamiehet saavat kaiken palkkansa verotuloista. Eivät ne ole tuottavia, tuskin hyödyllisiä kään. Ikään kuin loisia.
"Niin, suuret ikäluokat eivät kuulu tuohon mihinkään koska heitä tosiaan on vain 300 000"
No koska heidän lapsiaan on niin paljon vähemmän niin jo tuo 300.000 aiheuttaa sen 10% eläkeläisten osuuden nopeasn nousun. Ja kun joku miljardiluokan kulu nousee 10% niin se on todellakin iso nousu kustannuksissa.
Joten kyllä nimenomaan suuret ikäluokat vaikuttavat tässä paljon sote-menojen kasvuun. 150.000 eläkeläistä enemmän hoidettavana on valtava potti yhteiskunnalle varsinkin kun samaan aikaan työssä käyvien määrä vähenee.
Vierailija kirjoitti:
No kerro esimerkki kun niitä on niin valtaisasti. Jos voisi sitten vaikka hakea.
Tämäkään ei ole hakenut kaikkia mahdollisia, mutta aikaa montaa ja tienaa sohvalla löhööisestä 5500e/kk, aika korkealle arvostettu ammattitaito tämä löhöily/pummeilu näköjään?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Niinpä, suuryrityksille maksettavat tuet ovat tosiaan aika käsittämättömän isot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro esimerkki kun niitä on niin valtaisasti. Jos voisi sitten vaikka hakea.
Tämäkään ei ole hakenut kaikkia mahdollisia, mutta aikaa montaa ja tienaa sohvalla löhööisestä 5500e/kk, aika korkealle arvostettu ammattitaito tämä löhöily/pummeilu näköjään?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Taivas varjele, tällaiset tulot tekemättä töitä, miksi kukaa sitten tekee mitään pee hommaa, ei mitään järkeä?
Vierailija kirjoitti:
"Niin, suuret ikäluokat eivät kuulu tuohon mihinkään koska heitä tosiaan on vain 300 000"
No koska heidän lapsiaan on niin paljon vähemmän niin jo tuo 300.000 aiheuttaa sen 10% eläkeläisten osuuden nopeasn nousun. Ja kun joku miljardiluokan kulu nousee 10% niin se on todellakin iso nousu kustannuksissa.
Joten kyllä nimenomaan suuret ikäluokat vaikuttavat tässä paljon sote-menojen kasvuun. 150.000 eläkeläistä enemmän hoidettavana on valtava potti yhteiskunnalle varsinkin kun samaan aikaan työssä käyvien määrä vähenee.
Oot sitkee sissi. Sulle ei ne 1,3 miljoonsa muuta eläkeläistä ole olemassakaan, vaon ne 300 000.
Olen synnyttänyt 3 hyväpalkkaista lasta, nyt parhaassa työiässä, ehkä uransa huipulla, jotka eivät työaikana jouda kirjoittelemaan nettiin. Oman osani olen ainakin hoitanut
Palstaidarit luulevat että Suomi on ainoa maa missä maksetaan tukia? Suomi saa koko ajan noottia liian pienistä tuista verrattuna muihin pohjoismaihin lol. En tiedä missä luolassa oman sukunsa kesken nämä kaikki "me tulemme omillamme toimeen, tuet pois iik yök" tyypit elävät. Kai voisi edes ymmärttää ettei suurin osa elä oman sukunsa parissa setelitukko perceessä valmiina nuolemaan enonsa piipua että saisi suhteilla uuden työpaikan.
Suomalaiset ovat olleet aina köyhä kansa ja meitä on aina ollut hyvin vähän. Jännä että täällä on jatkuvasti tietty aate menossa että suomalaisia pitäisi karsia vieläkin enemmän, että kaikki köyhät ja työttömät, siinä samalla opiskelijat ja sairaatkin leikkuriin ja pois. Jäisi vain näitä "oman sukunsa parissa, ikinä tarvinnut tukia mihinkään" eläviä ja suomalaisten määrä tippuisi minimiin.