Onko kokemusta siitä että persoona/persoonallisuus katoaa?
Mitkä ajattelet johtaneen siihen ja onko tilanne edelleen sama vai oletko onnistunut saada itsesi takaisin?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kannsbisövereissä kävi näin. Kauhea tunne.
Tämä on kiinnostavaa. Voisitko kertoa lisää, katsos kun puhutaan kannabiksen tajuntaa laajentavasta vaikutuksesta. Miten se jää näkymään elämässä. Miten ajattelu muuttuu, onko muutos pysyvä? You tubessa on henkilöitä jotka kertovat käyttävänsä sitä. Mielestäni he ovat vähän sekaisin myös selvin päin.
Narskun kanssa eläessä hävisi oma persoona. Piti kysyä aina mitä me ajatellaan, koska minä en ajatellut itsenäisesti enää mitään.
Osa persoonallisuuksistani tulee ja menee miten sattuu. Ovi käy kajuutassa jatkuvasti. Välillä olen Jeesus, välillä Muhammad Ali. On minulla toki julkkisten lisäksi omiakin persoonallisuuksia, olen hyvin persoonallinen!
Uskoisin, että ihminen, jonka ilontunteet nujerretaan johdonmukaisesti, ja jonka negatiivisten tunteiden osoituksiin ei reagoida empaattisesti vaan ns lyömällä lisää vettä kiukaalle, oppii piilottamaan persoonallisuutensa. Persoonallisuuden osoittaminenhan on tällaiselle ihmiselle hyödytöntä, suorastaan epämukavaa.
Ulkomaisissa tv-sarjoissakin kaltoinkohdeltuja koiria kuvataan sanaparilla 'lacking personality', olevan persoonattomia. Se on tavallaan kattokäsite kaikelle pelolle, ujoudelle, pidättyväisyydelle ja aloitekyvyttömyydelle, joka on seurausta pitkällisestä kaltoinkohtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Lannistava narsistinen parisuhde, missä kumppani tappaa kaikki toisen tavat puhua, liikkua ym. Ihminen on lopulta kuin tyhjä kuori joka ei uskalla kuin lähinnä hengittää varovasti.
Tai vanhempi-lapsi suhde, jolloin lapsen persoona ei pääse edes kehittymään. Silloin on aikuisena ihan hukassa tai pahimmillaan vanhempi ohjailee edelleen kaikkea elämässä.
Läheinen suhde narsistiin ja liian tiukka uskonnollisuus voivat mm. olla syynä.