Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia, että jo nelikymppisenä väsyttää todella paljon?

Vierailija
14.08.2024 |

Esim. toimistopäivän jälkeen olen koko seuraavan päivän aivan loppu siitä sosiaalisuudesta. Liikunnastakaan en enää toivu niin kuin ennen. Tämä alkoi, kun täytin 41.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpä

Loiset aiheuttaa myös kasvaimia.

KVG

Vierailija
22/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jo n 35 veenä alkaneet esivaihdevuodet on selvästi nyt 42 veenä tehneet sen että oon kunnoltani kuin joku raihnainen mummo. 

Käytätkö niihin jotakin hormonihoitoa?

Ap

En, tuolloin 35 veenä yksi lääkäri puhui jotain jostain yhdistelmäpillereistä mutta toinen sanoi ettei sovi minun ikäiselleni. Olen tk eläkkeellä joten lääkäreitä nyt ei muutenkaan kiinnosta miten voin. Mutta huomaan selvästi että kun vielä pari vuotta sitten oli selvästi semmoinen tyttömäinen olo niin nykyään taas jos on liian pitkään vaikka kyykyssä on siitä todella vaikea päästä ylös.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvien välissä, seuraavaksi lihotaan 30 kg ja jaksaminen vielä huonompaa.

Vierailija
24/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis syönyt rautalisää jo useamman kuukauden kokeeksi, vaikka ferritiini olikin n. 80. E-pillerit, koska halusin eroon todella runsaista ja tiheistä kuukautisista, ja koin estrogeenin puutteen oireita, joihin ovatkin auttaneet.

Ap

Vierailija
25/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä, äitiys. Siinä kaksi tekijää, jotka voi uuvuttaa ihan järjettömästi, vaikka meidän yhteiskunnassa pidetään muka normaalina, että ensin tehdään 8 tuntia vaativaa palkkatyötä ja sit perään hoidetaan talous ja lasten kasvatus ja sekin tietty asiantuntemuksella (eli kaikki lapsille optimaalisesti pedattuna sosiaalisista virikkeistä ravintoon ja laadukkaaseen yhteisoloon). 

Ite olen ollut nyt 13 vuotta äiti, toisten lasten varhaiskasvattaja ja ihan v*tun väsynyt lähes koko ajan. En todellakaan palaudu ja jos vähän välillä palaudun, niin pienikin ponnistus saa mut herkästi uupumaan uudestaan. Kaikki on tutkittu, ei siihen lopulta voi sanoa edes lääkäri kuin että koita hiljentää ja olla stressaamatta 🥲 N36

Vierailija
26/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jos väsyttää on jostain muusta kiinni kuin iästä. Ihan turha syyttää iästä ties mitä. Ihmisillä voi olla ties mitä ongelmaa joka ei liity ikääntymiseen ja tuntuu siltä kuin ette tietäisi mitä se ikääntyminen itsessään tuo mukanaan. Jos tulee kaikenlaista ongelmaa 40v niin se voi olla sitäkin että teillä on oikeasti huonot geenitkin. SIIS IKÄ EI OLE MIKÄÄN SYNTIPUKKI JA KORTTI JOTA KUULUU VETÄÄ KARTALLE!

Itse olen 75v ja minun päiväni ovat noin klo 7-23 eli 16 t ja 8 t unta. 16 tuntia aktiviteetteihin ei aina edes meinaa riittää. Koskaan en nuku mitään päiväunia.

Kun olin noin 40v niin kävin aika rankassa jumpassa melkein päivittäin. Niistä sain verenmaun suuhun enkä vieläkään tietä mistä se johtui. Minulla oli kyllä suolistokasvain joka löydettiin muutamia vuosia myöhemmin ja siinä yhteydessä anemia. ELI SIIS SAIRAUS EI IKÄ josta tämä verenmaku on saattanut johtua. 

Sitäkään ei saa unohtaa että kaikilla ei mieli vanhene vaan päinvastoin saattaa nuortua, VAIKKA kroppa toimisi huonommin eli voi tulla esim jonkilaista jäykkyyttä ja ties mitä mutta en usko että nekään ovat pelkästään iäkkyyttä sillä niihinkin voi liittyä joku sairaus esim artroosi, osteoporoosi yms... SÄÄLI NIITÄ JOTKA SAIRASTUVAT HENKISESTI esim dementia ja muistisairaudet. 

Vierailija
27/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta eri puutosta voi aiheuttaa väsymystä ja kannattaa muistaa, että joskus lääkäri voi väittää ettei mitään puutostilaa ole, kun arvo ei ole vielä alarajaa alittanut. Voi toki olla jotain muutakin, esim. unen laatu on huonontunut jostain syystä, ja itse ainakin kärsin päivittäisestä väsymyksestä, joka loppui siihen, että lopetin kahvin juonnin. Että kannattaa kääntää kaikki kivet ja kannot syytä etsiessä eikä ainakaan ajatella että vanhetessa nyt vaan väsyy. Nelikymppinen on kumminkin niin nuorikin. 

Vierailija
28/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Itse sairastuin vuonna 2018 henkisesti todella paljon erilaisiin pelkotiloihin ym joiden ansiosta mm nukuin todella heikosti ja hätkähdin hereille pienimmästäkin äänestä ja käytännössä en nukkunut varsinaisesti ns syvää rem unta lainkaan vaan heräsin aina ennen siihen vaipumista. Minun kohdalleni osui 5 musta laista jotka aseineen hyökkäsivät kotiini tullen ovesta läpi, pahoinpitelivät minut, kaasuttivat, käyttivät sähkölamautinta, sitoivat minut tuoliin kiinni ja osoittivat haulikolla suoraan kasvoihini noin 20-30 sentin päästä. Siinä piippuun tuijottaessani ajattelin ,että tässäkö tämä elämä olikin. Vapaaksi pääsin vasta seuraavana aamupäivänä kun sattumalta luokseni tuli ihmisiä kylään jotka vapauttivat minut sen kaiken hävityksen keskeltä. Olin silloin 39 vuotias ja todellakin voi olla kuoleman väsynyt nelikymppisenäkin.

Vierailija
29/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä uniapnea. 

Vierailija
30/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos kävisit lääkärillä? Täydellinen verenkuva ym. Voi toki olla myös kyse henkisestä väsymisestä joten sekin kannattaa selvittää. Joku mainitsi myös uniapnean. Sen tarkkailuun saat puhelimeen apin joka valvoo untasi laskien kaikki yskähdykset,kuorsaamiset, hengityskatkot , kääntyilyt, pieraisutkin jopa. Itse hupinani kokeilin moista ja yllätyin itsekkin miten eläväinen sitä nukkuessaan on. Varsinaista uniapneaa tuo ei ilmoittanut vaikka hetkittäisiä hengityskatkoksia olikin. Voit myös hakea virallisen valvontalaitteen terveyskeskuksesta, mutta niissä on ainakin täällä ollut kuukauden kahden jonotusaika. Tuo appi antaa aika hyvin suuntaa ja sen pohjalta on ihan hyvä aloittaa.

Vierailija
31/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimman väsymyksen aiheuttaa liian vähälle jäänyt lepääminen. Välttäkää niitä turhia liikkeitä.

T. Sohvan guru.

Vierailija
32/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset mittauttakaa ferritiini. Eli rautavarasto. Usein nelikymppisellä se on matala.

Olen 48v. Vuosikausien väsymys ja uupumus vaivasi ja selvisi lopulta, että minulla on todella matala ferritiini. Kuukautiset ovat runsaat. Hemoglobiini on aina ollut hyvä, joten koskaan asiasta ei olla huolestuttu. Mutta jos ferritiini on tarpeeksi matala, väsymysoireet voivat olla tosi voimakkaat eli kannattaa selvittää asia.

Vierailija
33/33 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vastaamassa tänne toissailtana, mutta palstan nukkumaanmenoaika tuli kesken viestini... En nyt enää muista, mitä kirjoitin, mutta uniapneatutkimukseen sain lähetteen, kunhan vaan jaksaisin/ehtisin sinne mennä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme