Kuinka usein hammaskiven poistoon ? Suu kuin sontatunkio
Suu löyhkää kuulemma kuin sontatunkio mutta Vantaalla ei pääse hammaskiven poistoon.Yksityisellä maksaa 150e ja ei mitenkään ole varaa.Kuinka usein hammaskiven poistoon pitäisi mennä ? Olen käynyt muistaakseni 6 vuotta sitten.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
En käy ollenkaan mutta eipä suu haise.
Et sä sitä itse huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolmikymppisenä ei tullut ollenkaan hammaskiveä. Nykyään tulee, vaikka lankaan ja putsaan hammasväliharjallakin. Nykyään olen kuusikymppinen, ja pitää poistaa 2 kertaa vuodessa hammaskivi, jos haluaa että hampaat ja ikenet pysyvät hyvässä kunnossa. Syljen koostumus muuttuu iän myötä, hormonit ym. vaikuttaa, näin hammaslääkäri ja suuhygienisti ovat minulle ainakin sanoneet.
Ei ole ikäsidonnaista. Keho puhdistaa itse itseänsä ja asiaan liittyy monia tekijöitä. Nuorissakin on jo eroja, tämä on opittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä sitä itse huomaa.
Kyllä sen itse huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko hammaskiven poisto miellyttävämpää, jos se tehdään ultraäänellä? Se pelkällä raapimella tehtävä poisto on ainakin kidutusta.
Pikkasen on miellyttävämpi mutta aina sillä ei saa sitä kaikkea plakkia pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös proppuja nielurisoissa. Ne haisee tyrmäävän pahalle.
Minulla pullahtelee niitä esiin. Miten ne saa pois?
Nielurisat leikataan , ei ne muuten lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä sitä itse huomaa.
Puoliso tulee oma-alotteisesti pusuttamaan. Yhden työkaverin hengitys haisee niin olen seurannut miten kaikki pitävät häneen hajurakoa. Minuun ei pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn kerran vuodessa.
Asun Helsingissä, mutta sivussa. Täällä on 1 yksityinen ja varaan hänelle palvelusetelillä ajan. Ottaa hammaskivet pois ja tekee samalla tarkastuksen. Merkkaa tiedostoihin vuoden päästä uudestaan.
2 v sitten oli 3 reikää, vuosi sitten 2 ja toivotaan nyt pienempää summaa
Työterveyteen kuuluu 2 lääkärikäyntiä vuodessa. Toisen käytän hampaisiin ja toinen, vuoron perään gyneen ja yleistarkastukseen, lähinnä veren tutkinta.
Hammaskiven poistaa suuhygienisti, hammas/suun tarkastuksen tekee hammaslääkäri. Kaksi eri käyntiä tarvitaan !
No mulla hammaskiven poistaa sama hammaslääkäri joka teki tarkastuksen. Hän sanoi että yleensä kiven poistaa hoitaja. Näin julkisilla. Kesällä poistettiin ja 3 kuukauden päästä on uusi aika.
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsette julkiselle ?
Kaipa se alueesta paljon riippuu, mä varaan aina uuden ajan puolen vuoden shg;lta samalla kun käyn. Täällä meillä on toistaiseks toiminut hyvin, mulla esim on ollut purentaongelmaa ja joku lohkeamakin ja oon käynyt viimeisten 2 vuoden aikana varmaan 20 kertaa vastaanotolla, aina pääsee nopeasti. Katotaan miten toimii sit kun aletaan oikein säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsette julkiselle ?
Kaipa se alueesta paljon riippuu, mä varaan aina uuden ajan puolen vuoden shg;lta samalla kun käyn. Täällä meillä on toistaiseks toiminut hyvin, mulla esim on ollut purentaongelmaa ja joku lohkeamakin ja oon käynyt viimeisten 2 vuoden aikana varmaan 20 kertaa vastaanotolla, aina pääsee nopeasti. Katotaan miten toimii sit kun aletaan oikein säästää.
Varaan siis ajan puolen vuoden päähän, helppo tietty varata kun pääsen mihin aikaan vain.
Mä käyn puolvuosittain julkisella.
Paljonko maksaa hammaskiven poisto yksityisellä?
No mulle ei jostain syystä kerry hammaskiveä. Yhdestä alahampaasta äskeisellä tarkastuksella vähän rapsuteltiin pois. Ei ole ilmaista julkisellakaan käynti. Sivukuvat, tarkistus ja tuo yhden hampaan rapsutus yhteensä 75e.
Minä käyn 2-3 vuoden välein. Minulle ei hammaskiveä juurikaan muodostu. Mies käy n. 10 kk välein. Ja meidän koira 1,5 vuoden välein. Lapsilta ei ole vielä tarvinnut poistaa hammaskiveä.
Ja itse maksetaan kaikkien meidän hammaskiven poisto. Hampaiden hyvä kunto vaikuttaa kuitenkin muuhinkin terveyteen merkittävästi. Joten siihen kannattaa nipistää rahat aina jostain. Sitäpaitsi maksaa se julkisella puolellakin aika paljon, joten erotus yksityisen ja julkisen välillä ei ole mitenkään mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Onko hammaskiven poisto miellyttävämpää, jos se tehdään ultraäänellä? Se pelkällä raapimella tehtävä poisto on ainakin kidutusta.
Raapiminen ollut aina ihan OK mulle, mutta tunnin ultraäänipoisto oli hyvin epämiellyttävä. Vinkuu melko pahasti koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se siihen hajuun vaikuta.
Haju tulee ikenistä. Ientulehdus tulee jos ei langoita.
6 vuotta on kyllä jo aika pitkä aika. Mä käyn noin parin vuoden välein, silloin. Kun alkaa alahampaiden väliin kertyä.
Mulla ei oo ikinä ollut näkyvää hammaskiveä, enkä voi mitenkään ymmärtää miten joku voi elää niin, että suu on täynnä vanhaa kakkaa.
Mulla riittää käynnit n. 10 vuoden välein, koska hammaskiveä ei juuri ollenkaan tule. Keväällä viimeksi kävin tarkastuksessa ja hammaslääkäri totesi hampaiden ja ikenien olevan hyvässä kunnossa, ei reikiä. Joskus joku vanha paikka lohkeaa ja se korjataan. Ihan tavallista hammasharjaa käytän kaksi kertaa päivässä.
Aikuisella pojalla oli jo hampaat mustana hammaskivestä ja vasta siinä kohtaa alkoi varailla itselleen aikaa. Itse käyn kerran vuodessa ja lemmikit käytän 2 vuoden välein.