Miksi äidit opettavat lapsiaan syömään suu auki?
Käyn usein syömässä niin huoltoasemilla, pitserioissa, hampurilaispaikoissa ym. Ja olen hämmentynyt siitä, miten äidit ovat opettaneet lapsensa ruokailemaan kuin porsaat. Syövät suut auki,makoilevat pöydillä, hyppivät tuoleilla ja looshien sohvilla..
Miksi?
Miksi äidit jopa kehuvat lapsiaan ihan julkisesti siinä kaikkien nähden miten hienosti nämä kutaleet syövät ja käyttäytyvät ? Onko tämä jokin trendikäs kasvatustapa?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yrittänyt syödä suu kiinni?
Kaikki normaalit käytöstavat omaavat ihmiset pureskelevat suu kiinni.
Sellaiset vanhemmat, jotka itsekin mässyttävät suu auki, eivät osaa opettaa lapsiaan syömään suu kiinni. Toivottavasti lapset itse oppisivat sen vanhempina, mutta se voi olla vaikeampaa, kun on kasvanut perheessä, jossa suu auki syöminen on normi.
Tämän aloituksen aiheena on SYÖMINEN suu kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yrittänyt syödä suu kiinni?
Kaikki normaalit käytöstavat omaavat ihmiset pureskelevat suu kiinni.
Sellaiset vanhemmat, jotka itsekin mässyttävät suu auki, eivät osaa opettaa lapsiaan syömään suu kiinni. Toivottavasti lapset itse oppisivat sen vanhempina, mutta se voi olla vaikeampaa, kun on kasvanut perheessä, jossa suu auki syöminen on normi.
Tämän aloituksen aiheena on SYÖMINEN suu kiinni.
Eikun auki. Mutta syöminen ja pureskelu ovat eri asioita.
Nykyajan äidit on ihan pihalla. Lapset pois heiltä. Voivat sitten rauhassa kuvata itseään someen jne.
Lapset syövät suu auki, jos heitä ei ole opetettu asiassa siihen, että normaali tapa on pureskelu ja nieleminen suu kiinni. Olen ehkä pessimisti, mutta luulen, että on koko joukko vanhempia, jotka eivät itsekään ole tätä aivan sisäistäneet eivätkä näe syytä opettaa lapsiaan asiassa. Opetetaanko ja vaaditaanko pöytätapoja varhaiskasvatuksessa ja koulussa, en tiedä. Kamalalta tuntuu kuvitella, että oletettavasti vielä alakoulun opettajatkin joutuvat kouluruokailun yhteydessä suhtautumaan tähän jotenkin: annetaanko mennä vai puututaanko asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, mutta kun joskus tuli TV ohjelma Kuppilat kuntoon, niin siinä päätähti Sukula mässytteli menemään aina suu auki kaiken ruuan.
Tämä sama kuvio on ollut monissa vastaavissa kokki ohjelmissa.
Ainoastaan Kape Aihisen en ole koskaan yhdessäkään ohjelmassaan nähnyt sortuvan moiseen. Pisteet hänelle siitä. Hieno mies
Oliko jossain Australian Master Chefissä kun tuomari nuoli veitsen? Ja ruuan lapioimista näkee myös kokkiohjelmien tuomareiden syömistavoissa. Tietääkseni ns. "sivistyneissä maissa" nuo eivät ole hyväksyttyjä ruokailutapoja, mutta ehkä Australiassa on eri tavat tai sitten k.o. henkilöt eivät ole sivistyneitä.
Huonot ruokailutavat pistävät aina silmään, lapsille annan enemmän anteeksi pl. suu auki syömistä.
Australiassa asuneena voin sanoa, että suomalaista keskimäärin vähemmän perus keskiluokkainen ihminen välitti ruokailutavoista. Ei käytetty servettejä (ainakaan sylissä), ruoka kuin ruoka syötiin pelkällä haarukalla usein, lusikkaa pidettiin kourassa ja ruokapöydässä huudettiin ja pidettiin hattuja. Ei tietenkään koske kaikkia, mutta olin au pairina perus keskiluokkaisessa perheessä ja tapasin paljon muitakin perheitä. Alkoholi myös kuului perhe-aterioille yllättävän usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja isotkin lapset (sekä aikuisetkin) pitävät ruokailuvälineitä lapio-otteella. Ja haarukka vasemmassa kädessä, veitsi oikeassa.
Minä pidän haarukkaa oikeassa, se on paljon helpompi niin. Minua ei häiritse pskan vertaa jos joku pitää haarukkaa ja veistä "väärissä" käsissä. Mitä ihmeen väliä sillä on?
Ei luulisi kenenkään peffaa kutittavan kummin päin joku ruokailuvälineitä pitää.
Se mikä haittaa toisia ihmisiä on se suu auki louskotus. Ällöttävän näköistä sikailua. Ja äänekkäästi syöminen.
Syömisen äänet aiheuttavat osalle ihmisiä aivan sietämätöntä tuskaa. Tekisi mieli iskeä haarukka mätskyttäjän silmästä sisään. Ihan sietämättömän kuuloista.
Misofonia on tämän fobian nimi
Kyseessä ei ole fobia, vaan aito kärsimys.
Oikeakätisellä on haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä, jos osaa syödä veitsellä ja haarukalla. Vasureilla sitten päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätisellä on haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä, jos osaa syödä veitsellä ja haarukalla. Vasureilla sitten päinvastoin.
Vasurit eli vasemmistolaiset eivät osaa käyttää haarukkaa.
Suu auki-syöminen voi johtua myös siitä, että nenä on tukossa.
Jos on nenä tukossa ei voi niellä suu kiinni, koska silloin syntyy alipaine eikä voi niellä.
On tyyppejä jotka puhuu ruoka suussa. Esim. koulun keittiön kokki söi niin, että suu on auki
Koko ajan puhuu samalla