~~KESKIVIIKON HELMINAUHA~~
Tässäpä eiliset löpinät:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9530742&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (41)
Täällä Keski-Suomessa pakkasmittari näytti äsken -36 astetta, hrrrrr. Nyt voisi jo sanoa ilmaa kylmäksi!
Mulla ei ole edelleenkään mitään merkkejä synnytyksestä. Sama homma oli esikoisen kanssa. Kun ensimmäinen supistus tuli, tiesin synnytyksen alkaneen. Taitaa käydä nyt samalla tavalla. Olo on hyvä ja puuhailen ihan normaaleja touhuja. Messut ja risteilykin pari viikonloppua sitten menivät erinomaisesta; ihan kuin en raskaana olisikaan! Neuvola on taas perjantaiaamuna. Silloin th varmaan varaa loppuajan ultraan ajan. Virallisesti sitä ei ole, mutta esikoisenkin kanssa meille sitä tarjottiin ja tehtiin painoarvio. Th sanoi viimeksi, että näin voitais tehdä nytkin. Ihan kiva juttu, sopii meille.
Nyt ei kyllä tule yhtään mitään erityistä mieleen, joten koetanpa keksiä puuhaa pakkaspäivän viettoon.
T: Tuula ja Muru rv 37+2
Pakkastahan ei tosiaan enää ole kuin 28 astetta, joten se siitä ilmastonlämpenemisestä. Ei vaan taas tulee tällainen ihan sisäpäivä ja nyt rupeaa jo pikkuhiljaa loppumaan tekemiset. Koirakaan ei suostu lähtemään ulos kun tassut jäätyvät heti. Väkisin saa raahata kulmantaakse, jotta saa edes pissat tehtyä. Tänään olis sit varmaan vuorossa vaatekaappien siivous, jos vaikka laittelis noita mamma-housuja varastoon ja kaivais jo valmiiksi esiin jotakin tavallisia vaatteita kevättä varten.
(.) Viime yönä näin unta hirveistä supistuksista, mutta ei ne kai oikeita ollut kun ei ainakaan aamulla tuntunut enää missään ja ainoastaan pohkeissa tuntui kamalia kramppeja. Illalla katselin kanssa pakoa ja sen jälkeen vielä 24:n, joten jännitystä riitti ja mulle kyllä tulee tuosta jännityksestä supistuksia, mutta niitä kivuttomia.
Huomenna olis sitten iltapäivällä neuvola, katotaan oiskos tämä vauva jo kiinnittynyt sitten. Ainakin muutama päivä sitten laskeutui vähän alemmas koko vatsa, joten mahdollista olisi kai tuo kiinnittyminenkin??
Kiva että ainakin Loviisa kävi ilmoittautumassa. Musta on ihanaa kun osaat tosissaa nauttia raskaudesta, ei sen jokaisen kohdalla tartte olla niin " kamalaa" . Itse en edelleenkään pidä omasta ulkomuodostani, onhan se masu ihan kiva, mutta lähinnä sen sisältö. Munkin olo alkaa kyllä olla taas ihan hyvä (ei pahempia kipuja), vaikka mä olenkin malttamaton siinä mielessä että haluisin kyllä tuon vauvan jo syliini. Nyt mulle on tullut uudestaan (alun ultria ennen oli myöskin) sellainen kamala olo et jos vauva ei olekaan terve! Mitä jos hän vaatiikin jotain erityishoitoja ym. Miten mä sit jaksan! Kai tää on jotakin lopun panikointia kun tietää että kohta alkaa tapahtua, mutta jotenkin nyt on vasta ruvennut ahdistamaan tuokin asia.
Taidanpa jättää tilaa muillekin ja lähtee suunnittelemaan päivän touhuja.
t.kolomonen rv 37+2
Pistetäänkös vähän lisää galluppia sitten eli:
1. Käytättekö paljon nettikauppoja? Entä mieli nettiputiikki? (ei siis välttämättä lapsiin liittyvä)
2. Seuraatteko paljon erilaisia telkkarisarjoja? Katsotteko ylipäänsä paljon telkkaria ja minkälaisia ohjelmia?
Täällä vieläkin. Illalla taas hirmu supistuksia, joiden jälkeen on juostava usein ripulille kun oikein napakka suppari iskee. Luulin ettei vauva voi enää pudota alemmas mutta näköjään voi. Illalla Hän oli jo niin alhaalla, että kun liikutti päätään se kävi johonkin hermoon ja sattui ihan hirveesti. No yö oli sitten melkoinen, kun vauvalla on tapana liikutella itseään yöllä. Otin panadolia ja yritin löytää asentoa, mutta ei auttanut vaan hirmu paine jatkui alapäässä. Kuvailin miehelle tunnetta niin että koitapa pitää jalkapalloa peräsuolessasi monta päivää ja tehdä samalla kaikki kotityöt ja hoitaa muutkin arjen asiat.
Huomenna saan lähetteen synnärille ja se on sitten tuurista kiinni, suostuvatko vieläkään käynnistämään. Minusta tää ei ole enää inhimillistä. Olen kuitenkin kaksi lasta jo synnyttänyt joista jälkimmäisen pelkällä ilokaasulla joten tiedän kyllä mikä on kipua ja mikä ei. Ja tämä on. Kyllähän synnytyskivun kestää kun se on vain joitakin tunteja tai päivä, mutta tämä jatkuu jo toista viikkoa ja pahenee joka päivä. Toki kipeitä supistuksia on ollut jo kauan, mutta inhimillinen määrä verrattuna kuluneeseen viikkoon. Ja tuntuu siksikin kovin kurjalta kun minusta tää on ihan turhaa. Vauvallakin on nyt koko ajan stressihormonit päällä kun mullakin on, ja sitten hän syntyy 5-kiloisena. Kuopuskin oli koonsa puolesta sokeriseurannassa ja liian alhaiset oli sokerit hänellä. Ilmeisesti tällä viisaalla lääkärillä on tavoitteena väsyttää äiti totaalisesti juuri ennen vauvan hoidon alkua. Fiksua!
Täällä on -36 astetta pakkasta! Dieselautomme jos vetää syväjäähän, sitä ei saa hevillä liikkeelle kun webasto-lämmitin vetää akun tyhjäksi jos autolla ei ajeta ja vaan lämmitetään. Mies ajeleekin varmaan moneen otteeseen tänään pillurallia tässä kylänraitilla siltä varalta että vauva keksisi sittenkin syntyä itse!
VAUVAN KASVUSTA: mulle sanottiin synnärillä että kasvaa loppumetreillä noin 250 g/vko tosin pojat voi kasvaa hieman enemmänkin.
Henna: meillä näkyy olevan sama tilanne sekä supistusten että kohdunsuun tilanteen kanssa. Onko sullakin vauva kovin alhaalla, ts tunnetko sä tällasta painetta alapäässä?
Sitä vielä mietin, kun oli leukosyytitkin 3+ joten jos tämä kipu johtuukin tulehduksesta jossakin. Ihmetyttää että asia vaan sivuttiin neuvolassa.
Kirpsakkaa päivää kaikille!!!
Heinä 40+2
Pakkasrajoja taas rikotaan täällä Oulun suunnalla,yöllä oli ollut -35.1 ja nytkin mittari näyttää -33.8 Kylläpäs pukkas mukavia pakkasia näin helmikuulle!!Kiva jos lähtö tulee tälläsillä pakkasilla!
Heinä: Mielestäni sun kannattas jo vaatia käynnistystä/kalvojen puhkasua kun noin paljon suppareita tulee ja ovat kipeitä!Sanot lääkärille että et yksinkertaisesti jaksa niin kyllä heidän pitäisi käynnistys aloittaa..eihän tollasta kovin kauaa jaksa!Voimia sinulle!!
Gallupeihin.
1.Nettikaupoista: Minä shoppailen enempi nettikaupoissa kun oikeissa,osaksi siksi että asun landella ja toiseksi siksi kun on sen keskenmenon jälkeen vaivannut nuo ajoittaiset paniikkikohtaukset..vaikuttanee myös se että mulla ei ole ajokorttia. Mieli nettikauppa on varmaan Ellos..sieltä tulee aika lailla ostettua kaikkea.
2.Tv: En minä nyt niin kamalasti telkkaria kato,sarjat joita seuraan: Täydelliset naiset, Käenpesä, Pako, Greyn anatomia sitten satunnaisesti kilpailuohjelmia mm.Ota tai jätä,Haluatko miljonääriksi..samoin dokumentteja katon jos mielenkiintoinen aihe on. Lähinnä mun tv:n kattelu jää sinne kun muksut menee 8 illalla nukkumaan. Meinaspas unohtua..kaikenlaiset sisustusohjelmat on POP..niitä katon aina kun vaan pysytyn ja muistan!
Omaa ( . ): Illalla sain miehen suostuteltua seksiin (hän siis on parin vkon ajan pelännyt lapsiveden tuloa kesken seksin)..se ei aiheuttanut YHTÄÄN supparia..mutta toivotaan että sillä ees jotain vaikutusta ois. Tänään koitan imuroida ja pestä saunan ja pesuhuoneen niin jos sais suppareita tulemaan..joutasin jo 200% synnyttämään!!Haluan vain vauvan syliini ja hermoni normaaliksi,minuakin siis vaivaa lyhyt pinnaisuus.
Kauhea väsymys vaivaa koko ajan mutta jospa se helpottas vauvan synnyttyä.
Nyt vaatii koira pihalle,kipasenpas mutkan siellä jäädyttämässä itteäni.Palaan illalla taas jos vain suinkin jaksan!
Jonzu ja masukki rv 38+5
Mua ihan oikeesti rupes naurattamaan (ei saisi) kun luin sun kirjoituksen! Siitä ihan oikeesti huokuu kyllä jo niin paljon v*****sta!! Anna tulla vaan, kyllä me täällä " kuunnellaan" ja mulle kyllä tulee sellainen fiilis et kyllä mulla on niin helppoo, mä olisin kyllä sinuna mennyt vaikka valheiden kera jo tuonne synnärille!
Nyt hetken harjoittelet näyttelemistä ja sitten laitatte auton käyntiin viette muksut hoitoon ja sitten vaan kiireellä sairaalan ovista sisään ja sanot et nyt sattuu niin ettet kestä enää sitä kipua!! Tässä siis mun vinkit!
Kovasti tsemppiä ja nyt vaan sinnikkäästi menet synnyttämään ja sillä siisti!
t.kolomonen rv 37+2
Mää oon onnettoman sokea - enkä ensin nähnyt tätä pinoa - vissiin kun HELMI sana ei ollutkaan ekana ;o)
Unohtakaa siis tuo mun aloitus ja siirrän oman tekstini tänne:
Tänään on sitten se ”hyvä synnytyspäivä” 07022007, katsotaas moniko pääsee synnärille tänään ;o)
KAKSOSNAINEN: Sanoppa muuta, kaikki ajatukset pyörii vain tämän asian ympärillä, koko ajan vaan tarkkailee käviskö suppari yhtään kipeää jne. Toivotonta ;o) tekis todella hyvää saaha ajatukset välillä täysin muualle! Eilen jo mietin että pitäiskö lähtä johonkin mutakylpyyn tai vastaavaan =o)
Jaa vauvan kasvusta oli tosiaan monta erilaista käsitystä…
HENNALLA ja MAMMUTILLA tais olla tänään lasketut ajat, oispa niin tarkoja lapsia että syntyisivät juuri tänään!
VAUVAN KANSSA KOTONA-G: En oo aatellu. Haaveena olis nyt ainakin niin kauan että lapsi on 1-vuotias. Ja toisena haaveena on ollut että vielä senkin jälkeen sen seuraavan kesän eli sillon jos syksyllä menis töihin niin lapsi oli n. 1,5 vuotias. Taloudellisesta tilanteesta varmasti riippuu.
TIMBE: Etkö ole kuullu nuista vauvan liikkeistä että usein on ”tyyntä enne myrskyä” eli ehkä eilinen hiljainen päivä tarkottaa pikaista lähtöä synnärille?
CALMUKSELLE onnea poikavauvan syntymän johdosta!
ON: Eilen alotin kutomaan neuletta, kokoa 74/80 cm eli kaippa se on sitten niinku ens talvelle. Innostuin taas tuosta kutomisesta ja se on hyvä niin melkeen jo välillä toivoo ettei lähtöä tuliskaan ennen kuin saa tuon valmiiksi ;o) Lisäksi haaveilin että ois ihana kutoa vielä joku pieni neule joka sopis heti tänä talvena koska hoksasin että monet mun neulomista on sellasia ”isompia”.
Yöllä näin pariin otteeseen unta jossa tuli lähtö. Ne oli sellasia että oli limaa ja verta housuissa tai vastaavaa, ja niissä unissa se oli satavarma että nyt tuli lähtö… ;o) Mutta oikeesti – ei mitään!
HANNELE + vilpertti rv 38+3
Voi surkea sun tilannetta! Toivottavasti huomenna käynnistäisivät! Ei oo reilua tuommonenkaan! Niistä leukosyyteistä en tiiä onko ne sama asia ku valkuainen/proteiini mutta mulla oli sitä pissassa 3+ ja pissatulehus.
NETTKAUPPA-G: Piilarit tilaan netistä usein. Vasta ostin kestovaippakankaita.
TV-G: Aika paljon tulee katottua. Jos oon yksin niin en etes avaa telkkaria mutta mies aina avaa ja sitten minäkin sitä tuijotan. Tällä hetkellä seurataan Täydelliset naiset, Pako, Greyn anatomia ja House eli joka arki-ilta jotain!
HANNELE *vieläkin nolona tuosta turhasta pinon avauksesta*
Pakkasmittari näytti aamulla lähempänä -40 astetta joten ei paljoa huvita ulkoilla. Josko aurinko sen verran lämmittäisi että tarkenis päivemmällä käydä tallit siivoon tai sitten jätän suosiolla kaverin huoleksi.. *nolo*
Muistelin juuri että kävin eka ultrassa yksityisellä heti kun sain tietää olevani raskaana kun mulla ei ollut hajuakaan missä vaiheessa mennään. Sillon sain la:ksi 10.2 mutta saapa nähdä pitääkö kutinsa se sitten.. Vaikka joka ultra sen jälkeen kyllä on antanut tämän päivän. No, niinkuin appiukkoni sanoi: ei sinne mahaan kukaan ole ikuisuuksiin jäänyt!
HEINÄ: semmoinen paineen tunne on KOKO ajan alapäässä, sitten juurikin kävellessä vihloo ihan kuin johonkin hermoon kun vauva liikuttaa päätään. Kiinnittymisjutuista en tiedä kun mulle on sanottu että toissynnyttäjillä se voi tapahtua vasta synnytyksessä mutta on siis todella alhaalla jo :/ Mulla ei ole jättivauvaa odotettavissa mutta eipä tämä juhlaa ole jos yliajalle menee, alan olla hermoraunio! Toivottavasti pääsen ja myös sinä, pian tositoimiin...
TV-OHJELMAGALLUP: katson järkeään kaikki csi:t joita telkasta tulee, paitsi new yorkit. Niiden lisäksi Pako ja House on ihan must! Muitapa ei oikeastaan tule katottuakaan, elokuvia miehen kans lähinnä.
NETTIPUTIIKKI: aikapaljon tulee tilailtua kampetta Josefssonilta muttei oikeastaan muualta.. ja toki hevostavaraa Hööksiltä :) ainakun ei itse jaksa lähteä kiertelemään näitä tämän perukan vähäisiä ratsitarvikeliikkeitä..
Jotain muutakin kait oli kyselty.. Enpä muista yhtäkkiä. Onnea vauvansa saaneille, en millään vaan muista nimiä! :)
Megasupistuksista kärsimään (jotka siis lopahtaisi heti kun synnärille päästäis..) ja kotitöitä tekemään...
H ' parasta ennen' 40+0 *huokaus*
Illalla vähän supisteli. Alkoi Pakoa katsellessa, mutta eivät olleet vielä niin kipeitä, etteikö olisi saanut nukuttua. Ihan vielä ei tarttis syntyä kun on vaikka mitä tekemistä vielä täällä kotona.
KAKSOSNAINEN oli kysellyt tuosta kummitilanteesta, eli kehtaako pyytää vain toista avio/avoparista kummiksi. Mun mielestä kehtaa hyvin. Niin me ollaan tehty, enkä ole asiaa edes kummemmin ajatellut. Mies valitsi omista ystävistään kummisedät ja minä omistani kummitädit ( sukupuolet voi tietysti mennä mitenpäin vain, mutta meillä näin ). Kummatkin valittiin lapsuuden ystäviä ja olisi aika tuuria ollut, että meidän lapsuuden ystävät olisi olleet kimpassa : ) Myös mun miehellä on kummilapsi, jonka kummi minä taas en ole ja musta se on ihan ok, koska mies on tuntenut tämän pariskunnan kauemmin ja paremmin kuin minä. Muutenkin se on mun mielestä täysin vanhempien oma asia kuka tulee kummiksi ja ei mitään syytä siitä kenenkään loukkaantua.
Galluppeja:
Kummeja ei olla vielä osattu päättää. Esikoisella on niin monta kummia, että nyt tuli vähän ongelma, ketä valita. Siskoja ja veljiä ei tahdota sen takia valita, kun ovat jo " tätejä ja setiä" ja joka tapauksessa mukana vauvan elämässä.
Vauvan kanssa haluaisin olla kotona koko 3 v, mutta asuntolaina ja miehen opiskelu on sellainen yhdistelmä, että haaveeksi jää. Yritän olla kotona siihen saakka kun lapsi on vuoden, mutta saattaa olla että edes se ei onnistu. Lyhennysvapaata yritetään lainaan saada, jos se vähän auttaisi.
Synnärille lähdöstä ilmoitetaan varmaan tuleville isovanhemmille sekä omille sisaruksille. Muille laitan sitten viestiä kun vauva syntynyt.
Sarjoista seuraan Pakoa ja Lostia. Muuten ollaan yritetty pitää telkkari aina kiinni.Välillä paremmalla, välillä huonommalla menestyksellä. Silloin kun olin vielä töissä, niin telkkari avattiin vasta kun esikoinen oli nukkumassa, mutta nyt olen huomannut avaavani sen usein aikaisemminkin, kun saa tehdä kotityöt päivällä niin illalla ehtii sitäkin ( valitettavasti ) katsella.
Mitäs muuta? Neuvolassa kävin maanantaina ja pissassa oli edelleen proteiinia. Uusi näyte piti taas kiikuttaa labraan ja tulokset tulee perjantaina. Saa nähdä joutuuko tässä viime metreillä vielä syömään antibiootteja. Toivottavasti ei, mutta onhan se tulehdus hyvä parantaa jos semmoinen on. Oireita ei kyllä ole.
Tässä nämä muutkin neuvolatiedot:
rv 37+0
paino 86,6 kg
muutos/ vko 1100g
turvotus ++
verenpaine 115/80
sf 35
painoarvio 3300g (terkkarin käsin tekemä )
tarjota rt 2
syke +146
Pitää lähteä pyykin pesuun ja jos saisi sen oman
kassin vihdoin pakattua ja esikoiselle hoitokassin.
Pirriäinen rv 37+2
Hannele: Enpä minäkään huomannut tätä pinoa. :D Joten siirrän omat turinat kans tähän jatkoksi.
Missäs kaikki luuraa? Onko kaikki lähteneet hakemaan nyyttejänsä? Taitaa porukka olla peiton alla lämpimässä, kun on tollainen paukkupakkanen ulkona. ;) Minä heitin kaikki peitot ym. ulos tuulettumaan, joten on pärjättävä ilman. Ja nyt on tuo pakastimen sulatusoperaatio menossa. Jotain kai sitä on tehtävä, kun ei pääse uloskaan.
Emppu-mamma: Juu, ensi perjantaina tehdään sektio, jos ei lähtö tule ennen sitä. Odotan kyllä sitä päivää, kuin kuuta nousevaa. ;) Minkäs takia sulle sektio tehdään, jos saan udella? Ei ainakaan muisti pelaa, että tietäisin. Mulla siis vauva perätilassa. :(
Viime yönä nukutti kivasti pitkästä aikaa, mutta esikoinen piti hereillä. Itkeskeli välillä ja huusi pappaa (=muumipehmolelu). Aamulla sitten nukkuikin sikeästi, kun itse heräsin. :) Jaahas, taidan palata siivousteni pariin.
-Saibu ja juniori 38+4-
Moi kaikki helmikuiset! Meille syntyi pieni ruskeatukkainen sunnuntaityttö (50cm, 3840g) lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, RV 38+6. Kotiin päästiin jo maanantaina tytön ollessa vasta 1,5vrk ikäinen, kun voitiin molemmat hyvin. Itse synnytys sujui aika mukavasti, tosin tämä toinen kerta oli kyllä esikoiseen verrattuna huomattavasti kivuliaampi! Kävinkin täällä perjantai- vai oliko se lauantaiaamuna vuodattamassa tuntojani, kun supistuksia tuli säännöllisesti, mutta vain 10-30min välein. Siitä ne sitten muuttuivat kivuliaammiksi ja tiheämmiksi ja laitokselle mentäessä olin 2cm auki. Kätilö lähetti meidät kävelylle ja 45min. tuskaisen ja kiroiluntäytteisen " kävelyn" jälkeen olin jo 4cm auki. Pääsin heti saliin ja pyytämättä sain heti myös epiduraalin, joka puri tosi hyvin ja vei kivut. Avautumista se ei kuitenkaan jouduttanut, ja vuoron vaihtuessa sainkin vanhan ja kokeneen huippukätilön, joka pisti prosessiin vähän " poweria" . Hän puhkaisi kalvot ja laittoin oksitosiinin tippumaan ja sitten mentiin! Loppu avautuminen meni hujauksessa (ja tuskissa, kätilö suositteli olla ottamatta lisää puudutetta, jotta homma ei heti taas tyssäisi) ja pian olikin 10cm auki ja valmis ponnistamaan. Ilokaasua nappailin siinä välissä ja loppuvaiheessa sain lisää puudutustakin kun pyysin. Ponnistus kesti 7 min. ja pian rinnallani oli hassunnäköinen, rauhallinen ja suurilla silmillään maailmaa tarkasteleva pieni tyttö! :-)
Tyttö on ihana, mutta rytmi on kyllä aika P:stä... Hän valvoo yöt ja syö KOKO yön (ei siis tunnin välein, vaan jatkuvasti). Päivisin sitten nukkuu ja syö inhimillisin välein. Ei auta muuta kuin sopeutua neidin rytmiin. Maitoa multa ei ole kovinkaan herunut, kun en ole saanut öitä nukuttua ja päivisin olen siinä touhussa aika kehno (en malta?). Eilen tuli jo jotain, joten olen toiveikas, että maito pian nousee kunnolla.
Tällainen tarina meillä, oikein hyvää loppuraskautta teille kaikille, jotka vielä odotatte omaa pakettianne! Odottamisenne palkitaan pian maailman parhaalla palkinnolla! :-)
Heipä hei,
Joku ihme laiskuus on iskenyt, kun en ole aikoihin kirjoitellut mitään. Teidän muiden kuulumisia olen kyllä seurannut joka päivä.
Onnea kaikille vauvansa jo saaneille!!!
Mulla kanssa tuntuu, että vauva on jo tosi alhaalla ja se painaa ja vihloo ikävästi. Vessassa saa myös juosta ihan koko ajan.
Tässä hieman vastauksia noihin galluppeihin:
TV: House, sisustusohjelmat ja kotikatu ainakin vakiona. Tylsistyneenä sitten tuijotan telkusta melkein mitä vain ;)
Nettikaupat: Olen ostellut nettikaupoista tosi vähän, mutta kivoja kauppoja olisi ainakin tinttu, josta saa ihania myssyjä ja lastenhuone, jossa kaikkea kivaa lastenhuoneeseen.
Kummit: Kummit on jo päätetty ennen kuin olin raskaanakaan ;) Meillä käydään kummeissa läpi sedät ja tädit ja lisäksi on kaveripariskunta. Ei olla vielä pyydetty, koska mulla on joku outo taikausko, että ei voi pyytää ennen kuin vauva on syntynyt ettei sattuisi mitään pahaa...
Raskautuminen onnistui tällä kertaa toisesta kierrosta eli tosi nopeesti. Esikoista yritettiin n. 8kk ja välissä oli yks km.
Harrastukset: Kuulostan varmaan ihan kotiäidiltä, mutta rakastan leipomista ja kokkaamista sekä puutarhanhoitoa. Lisäksi askartelen onnittelukortteja ja muuta kivaa.
Mukavaa pakkaspäivää kaikille!
Tuiskuliina ja Kusti rv37+4
Onnittelut vauvansa saaneille!
Sympatiat Heinälle. Mietinkin tuossa jo pari päivää sitten, kun kerroit, että pissassa leukkarit 3+, että ihan pissatulehdukselta vaikuttaa, tai sitten pissan joukkoon mennyt valkovuotoa. Mutta mun mielestä olis ollu fiksua terkkarilta pistää pissa viljelyyn ja katsoa, josko pöpöä olis kuitenkin. Pissatulehdushan voi aiheuttaa tosi ärtsyjä oireita ja supistuksiakin.
Järkyt nää pakkaset, vaiks ei täällä Salon seudulla vielä ole vissiin yli 30 asteen mentykään. Ei vaan meinaa läytyä riittävän isoja lämpimiä vaatteita, jotta pääsis ulkoilemaan. Autokin pitäis herättää, kun koiralla olis eläinlääkäri, pitää mennä ultrauttaan sen kohtu, josko odottais pentuja.
Tuosta autoilusta on ollut keskustelua. Olen ihan auton varassa, lähikauppaankin täällä maalla yli 5 km ja kaupunkiin vajaa 30 km. Loppuraskaudesta on tuo ajaminen vähän alkanut hirvittää, varsinkin, kun aina joudun liikkumaan tuota tosi vilkasta ja onnettomuusaltista ykkköstietä pitkin. Turvavyön alaremmi on kauhistuttanut pitkään, viikonlopulla sain kaverilta vinkin, että hän piti vain ylimmäistä vyötä raskausaikana, eli käytännössä hän piti auton turvavyön vallan kiinni ja autoon mennessä vain pujotti ylimmäisen hihnan rinnan päälle. No, nyt olen minäkin noudattanut samaa ja jotenkin tuntuu kivemmalta, eiköhän sekin sentään auta, jos äkkipysäys koittaa.
Raskautumisyrityksen kestosta: Liki 3 vuotta pillereiden pois jätöstä tehtiin ensimmäinen koeputkihedelmöitys, mikä onneksi onnistui. Lapsettomuuden syynähän minun vaikea endometrioosi.
Lasten lukumäärästä: Valitettavasti erittäin todennäköistä on, että endometrioosini takia en voi enempää lapsia saada, vaan todennäköisesti kohtu ja munasarjat joudutaan poistamaan seuraavassa endometrioosileikkauksessa. Aikaisemmin, ennen sairauttani haaveilin kolmesta lapsesta.
Yllättävän vilkkaasti poika vielä liikuskelee, tuntuu, että välillä oikein hypähtelee: kädet, jalat, peppu ja pää liikkuvat kaikki yhtä aikaa. Laskeutunutkin ilmeisesti on, mutta silti venyttelee välillä vielä kylkiluitakin. Pään liikuttaminen vihloo tosi kovasti! Edellisillastakin tuntui pyörittelevän päätään useamman tunnin aikana monta kertaa ja sen jälkeen olikin alapää niin kipeä, että ennen aamuviittä ei tarvinnut nukkua. Eilisilta oli onneksi rauhallisempi. Lisäks tuntuu, että pissa on alkanut karkailemaan noiden päänliikutustempausten aikana, kiva! Lantionpohjalihasliikkeitä olen vähän yrittänyt, mutta tuntuu, että siitä poika kimpaantuu ja pyörittää taas päätään.
Melko uutena raskauteen liittyvänä oireena minulle on tullut turvotuksesta johtuva hermopinne jonnekin oikeaan käteen, ilmeisesti rateen tai olkapään tietämiin. Parisen viikkoa sitten vain peukalo suri ja oli normaalia voimattomampi. Nyt viimeisen viikon aikana kaikki sormet ovat menneet puuduksiin ja puristusvoima on huono. Ei meinaa saada rintsikoita kiinni, eikä takin neppareita, käsisuihkun käyttö on vaikeaa, hampaiden harjaaminen ja kynällä kirjoittaminen hankalaa... Ja enää ei tästä johtuen voi nukkua kuin vasemmalla kyljellä ja puoli-istuvassa asennossa (närästys). Et ihan kiva! Terkkari kertoi, että hänelle tuli sama vaiva raskausaikana ja hermovian korjaantumiseen meni puolisen vuotta synnytyksen jälkeen!!! Että toivottavasti pysyy sentään vauva kädessä!
Että tämmöstä valitusta täällä. Eiköhän tilanne jatku vielä muutaman viikon, vasta muutamia kipeähköjä supistuksia tullut parin viime päivän aikana...
lintunen + putkonen 38+1
ONNEA CECILLE TYTTÖVAUVAN SYNTYMÄN JOHDOSTA!
KUMMIASIOITA: Aiemmin jo sen verran kerroinkin että aiotaan kysyä mieluiten kasvokkain. Päätetty jo on, ja pyydetään kaikkia sisaruksiamme eli kahta siskoani aviopuolisoineen ja miehen veljeä mutta EI hänen tyttökaveriaan. Tätä oon minäkin miettinyt että onko oikeen tehä näin. Haluan kuitenkin siskojen miehetkin kummeiksi koska ovat pitkäaikaisia jo meiän perheessä ja naimisissa ja heillä on omia lapsia jne. Taas miehen veli on vasta 19, tyttökaverinsa 18. jotenkin tuntuu että ehkä se ei vielä oo läheskään niin varmalla pohjalla että haluais kysyä sitä tyttöä. Poik on lähössä armeijaan ja sitten opiskelut ja kaikki, vielä voi elämä erottaa (ja voi varmasti siskonikin erota mutta ei ihan niin " todennäköisesti" ). Toivon vaan ettei tämä tyttö sitten tykkää huonoa.
HANNELE
Minäkin pinoilin ensin tuolla toisessa pinossa..katsotaan saanko tänne kopioitua tekstiä sieltä..
Täällä ollaan, eikä missään tunnu, vaikka tänään olis se Hyvä päivä synnyttää ja viime ultran antama L.a!! (vielähän sitä toki kerkiää)
Oikeasti mulla laskettuaika siis 16 pvä.
Emppu-mammalle(ja muillekin kellä sektioaikoja oli!) etukäteen Tsempit perjantaita varten!! Olis kyllä kätevää kun tietäis tarkan päivän..!
Tänään on taas se neuvola ja mentävähän sinne on, kun ei sitä lähtöö oo kerran tullu..plääh..(lainatakseni jonkun anoppia)
Pakkasta on mittarissa -37 ja autokin on ihan kohmeessa vaikka on ollut koko yön lämmityksessä. Neuvolasta on suoriuduttava nopeesti pois, ettei auto hyydy sinne pihaan!
Tuttikeitto on nyt keitetty ja kassi puoliks jo pakattuna.. eilen illalla latasin jopa kameran akun, ettei käy H-hetkellä huonosti!
Kotona vauvan kanssa ajattelin olla ainakin syksyyn, mutta jos sitten pääsen hyväpalkkaiseen työhön (mikä meni raskauden takia ohi kesällä) niin lähdettävä on!
Huomenna tai perjantaina mennään vihdoin katsomaan yhtä ok-taloa ja jos se ostetaan niin talous on aika tiukilla ainakin siihen asti, että minä lähden töihin!
Työttömänä olen ollut vuoden 2006 alusta ja jonkun verran jäi säästöön liiton päiviä, mille jään kun vanhempainrahakausi loppuu, jos töitä ei ole.
G:
Tän raskauden aikana on tullut vahdattua tekkaria vähän luvattoman paljon..
Vauvan syntymän jälkeen taitaa jäädä kaikki ohjelmat näkemättä, varsinkin jos omakotitalo saadaan, niin kotihommat ja vauvanhoito taitaa viedä kaiken ajan.
Nettiputiikeissa pyörin aika paljon, mutta loppujen lopuksi en kauheasti ostele niistä..kunhan ihailen kaikkea mahdollista!
nyt valmistautumaan neuvolaan ja sit hakemaan lasta koulusta..
mammutti ja vilppu rv 38+5
JA CECILLE ONNITTELUT [color=red] TYTÖSTÄ!!
Onnittelut jälleen kaikille nyyttinsä saaneille!!
Nyt en ole vielä ehtinyt lukea koko pinoa, kun tulin kyselemään ensin mielipidettänne tällaiseen " lorina-asiaan" : mitä ihmettä mahtoi olla, kun yöllä heräsin siihen, että masun ylänurkassa vasemmalla kuului selvä " veden lorina" ja sillai tuntui ihmeelliseltä!? Tulikohan se mahasta ja voiko lapsiveden lorinan kuulla!? Mut mistä se ääni johtui jos tuli lapsivedestä??? vai voisko kuitenkin olla vaan suoli..? Nyt olen sit tietty kytännyt koko aamupäivän että alkaako tulla lapsivettä mutta eipä tuota tunnu tulevan. EIkä suppareitakaan ole normaalia enempää...
Muistelen vaan et joku on joskus kuullut mahasta poksahduksen ennen lapsivesien tuloa.
Mammuttikos se oli miettinyt että mitä jos asukilla ei olekaan kaikki kunnossa. Mulle tuli illalla ja yöllä ihan sama tunne! Sekin vaikutti kun vauva oli yllättävän hidasliikkeinen eikä myllännyt normaaliin tahtiin. No, tänään liikkeitä taas onneksi tuntuu mukavasti ja peppu pyörii...
Eilen petasin pikkuiselle sängyn valmiiksi..
Voi kun ei olis vaan tällaisia pakkasia kun tuodaan nyyttiä kotiin! No, on mulla kyllä sitä vaatetta tuossa vauvan kassissa, mut silti hirvittää .
palailen muihin asioihin myöhemmin kunhan olen lukenut taas pinon läpi!
Viherrys 37+5
Alkaa mun v.....tutus jotenkin niinku näkymään! No en ihmettele. Hyvä jos jotakuta naurattaa, mun ystävätkin kyllä jo naureskelevat kun huomaavat että oon ihan KYPSÄ! Mutta ei se haittaa, parempi se on että läheiset huvittuvat ja antavat mun vaahdota kuin että kaikki vaan voivottelisivat. Se on lohdullista että niin moni on myötätuntoinen, teki sen sitten nauramalla tai miten tahansa. Mies kärsi viime yönä jopa suonenvedosta jalassa ihan myötätunnosta. Äitinikin naureskeli sunnuntaina kun kirosin kaikki naapurit kun kävelivät tuossa niin että mun oli sanottava niille huomenta pihalla ohimennen (eiks olekin ärsyttäviä naapureita kun kävelevät omilla pihoillaan ja niille on sanottava hei...)
Soitin synnärille ja ihmettelivät sitä leukosyyttihommaa. Sanoivat että jos ei jaksa kotona olla kivun takia, voi tulla sinne niin katsotaan mikä on tilanne. Nyt kun sain ns. luvan mennä sinne koska vaan, ajattelin että annan luonnolle yhden päivän aikaa ja jos ei ensi yönkään jälkeen tapahdu mitään, meen huomenna sinne ja vaadin käynnistystä. Nyt kun on verenpainekin koholla, se voi auttaa aiheessa kun pohtivat voisko käynnistää ja onhan kohdunsuun tilannekin kypsempi kuin viime viikolla sekä vauva taas ISOMPI. Tänä iltana on nimittäin kuopuksellani 4-vuotisjuhlat seurakunnan kerhossa, kaikki puolen vuoden sisällä 4 v täyttävät on kutsuttu sinne ja se vaikuttaa lapselle tosi tärkeeltä jutulta. Lisäksi mua supistaa nyt taas tosi paljon joten jos vaik kävis niin hyvä tsäkä että alkaiskin tänään itse tää homma niin ei tarvis siellä ruikuttaa vaan kävis vaan synnyttämässä... Just tuo HENNAn mainitsema paine on superärsyttävä, kun kävely sattuu niin kovasti ja lepääminenkään ei onnistu paineen ja kivun takia. Sitä on kyllä ollut viikkokausia koko ajan, mutta nyt se on jo sietämättömän tuntuista, aiemmin vaan ärsyttävää.
Kaksi lasta oon jo synnyttänyt eikä silloin ollut juurikaan mitään ongelmia koko raskauksissa, tai jos olikin niin ns. normaaleissa rajoissa. Eka raskaus oli oikeastaan mukavaa aikaa ja toinenkin ihan ok. Tää on ihan peestä ollut koko odotus alusta asti, yrjötkin alkoi jo ennen raskaustestiä. Mutta onneksi tämä loppuu joka tapauksessa kohta. Ei enää montaa yötä jolloin herään sokerivaje-etomiseenkaan!!!
Eihän muutaman päivän tai viikon pitäis olla enää mitään 9kk:n jälkeen, mutta niin se vaan tuntuu ettei enää kestäis päivääkään. Ainakin on jo hyvä putki valvomiseen joten sitten voi valvoa vauvan kanssa tottumuksesta. Ihanaa kun tietää omien voimien ja olotilan palautuvan joka tapauksessa synnytyksen jälkeen. Vaikka sitten lapset valvottaisi, se on eri asia kun itse pääsee kuntoon.
EIkö olekin hullua, että kun on menossa kamala supistus, sitä noituu koko supistuksen ajan kun sattuu ja heti välittömästi kun se on ohi alkaa toivoa jo seuraavaa vielä kovempaa mahdollisimman pian!
Heti alkuun onnitteluja oman nyyttinsä saaneille:)!
Että osaa olla kylmä..!! Aamulla piti käydä neuvolassa mutka vaikka ei ois haluttanu ihan millään lähtä pysäkille oottaan linja-autoa tuollasessa pakkasessa. NEuvolatäti totes ku pääsin huoneeseen että hän eilen meinas jo soitella että mitä mulle kuuluu. " Lupaili" viikko sitten tiistaina kun mulla lähti limatulppa, että viikon sisään pitäs syntyä. phah, ei pelkoa..
Mutta tässä neuvolakäyntikuulumiset:
rv 38+5
painonmuutos/vko +750g, yhteensä 11,5kg
turvotus +
rr 142/100 (eli kotipaineissa alapaine n.90)
hemoglobiini 125
sf 34
Tuosta verenpaineesta oli puhetta terkkarin kans, ku esikoisen kohdalla käynnistettiin siinä vaiheessa, kun kotipaineet nous alapaineelta 99:n. Viimeksi äitipolilla käydessä kysyin et millasia paineita saa kotona tulla, ennenku kannattaa lähtä polille. Siellä mulle sanottiin että " Jos yläpaine alkaa olla kahtasataa ja alapaine 120 niin siinä vaiheessa." Huhhui! Kyllä vaan kuulostaa musta aika rajuilta lukemilta. Jos mulla alkaa yli satasen alapaineet mennä niin oon varmasti jo matkalla polille:)..
Vauva oli nyt onneksi vihdoin viimein kiinnittynyt ja laskeutunut taas. viime mittauksesta oli tullu kohdunpohjankorkeutta puol senttiä lisää, mut terkka totes että huomaa jo katsomalla et vauva on alhaalla. Tosiaan, kunnon roikkumaha ;)
Minäkin sain eilen miehen harrastaan sitä mukavinta ässää pitkästä aikaa. meidän isännällä ollu sama homma ku jollai toisellaki, et pelkää lapsiveden menoa. Eipä menny lapsivesi, mutta session jälkeen sain nauttia reippaasta alaselän särystä ja sellaisista supistuksista, jotka vois melkeen jo luokitella kivuliaiksi. Niitä oon oottanukki ihan urakalla..:) Mutta kahden aikaan pääsin nukkumaan eikä sen jälkeen oo mitään kipuja kuulunutkaan. Argh..Pitää varmaan ottaa tänään uusiksi jos harrastelu sais vaikka jotai aikaiseksi.
telkkari-g: Kyllä tulee katottua nykyään ihan luvattoman paljon..Etenki päivisin ku mies koulussa ja poika päiväunilla eikä muuta tekemistä niin kaikki entertainment-hömpät kyllä uppoaa muhun. Huolestuttavaa....Mutta toisaalta pitää tässä vaiheessa katsoa ku vielä voi, eiköhän tuo vauva pistä sitte synnyttyään päivärytmin taas ihan uusiksi ja tekemistä riittää ilman hömppääkin:)
harrastuksiakin kyseltiin: Mulla iski muutama viikko sitten kamala kutomis-innostus, mitä tuntu olevan jollai muullaki liikkeellä. Neuloin esikoiselle ja vauvalle molemmille villapaidat, mutta en oo vaan vieläkään saanu liitettyä kappaleita yhteen, vähästä se jää kiinni..
Lisäksi oon lukenut nyt vähän ahkerammin ku pitkään aikaan. Nii ja maalasin yhden puoltoista vuotta sitten melkeen valmiiksi saamani öljyvärityön loppuun. Nyt kelpais melkeen mikä vaan tekeminen että nää päivät kuluis vähän nopeemmin..
Mutta nyt täytyy lähtä keittään kaffet ettei iske ihan mahoton pääsärky. supistustoivotuksin, Kayza rv 38+5
olisi siis SE päivä.
Taitaa olla aivan sama ja nyt se pahin aika vasta alkaa. Kaikki 40+ viikoille joutuneet sen tietävät. Yliaikaiskontrolliinkin on aikaa ihan liikaa. Taitaa olla joskus 41+.
Mutta on tässä jotain positiivistakin. Ainakaan nyt ei ole enää kuumetta ja toivottavasti ei enää tänään nousekkaan.
Vauvan kasvusta saavat kaikki eri infoa. Itse olen kuullut että paino kasvaa niin kauan kuin istukka toimii eli jos toimii normaalisti niin vauva kasvaa lasketunajan jälkeen ihan samaa tahtia kuin sitä ennenkin. Jos istukan toiminta on alkanut hidastua, näin käy myös vauvan kasvulle.
Mistähän muusta on ollut juttua... ei millään tule mieleen.
Toivottavasti moni saa tänään vauvansa, hyvä päivämäärä =)
MyQ LA nyt