Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Korkeasti koulutettu Riina Simonen ei saa mistään töitä, ja hänenlaisiaan on koko ajan enemmän

Vierailija
14.08.2024 |

Toisaalta hänellä ei ole mitään tutkintoa oikeisiin töihin. Ehkäpä kouluttautuminen lähihoitajaksi auttaisi työnhaussa?

Kommentit (1044)

Vierailija
61/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvään tekstiin piti anglismi sotkea!  "Fact of life." Kai tuon verran osaat kääntäjää käyttää ja kirjoittaa sittemn suomeksi!

ANGLISMIT ON perseestä!

Vierailija
62/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hirttäytyy omaan koulutustaustaansa saattaa olla vaikeaa. Pitää hankkia uusi koulutus ja ammatti joka vetää väkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko juttua? On kysynyt että saisiko kouluttautua uudelleen, mutta sanottu että liikaa tutkintoja. 

Miksi edes kysyä sellaista. Kukaan ei voi estää ihmistä kouluttautumasta. Käytännössä hän ei saa aikuiskoulutustukea, ei opintotukea, ei ehkä opintolainaa, mutta kouluttautuminen on kyllä mahdollista. 

Vierailija
64/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille. Niin minä tein. Tänne mahtuu ja töitä on.

Hulluko sinne uppoavaan laivaan jää kun koulutusta on ja taitoa, täällä kyllä kelpaa!

Tässä on paljon ollut puhetta siitä, kuinka suomi ei enää ole houkutteleva maa ulkomaalaisille asiantuntijoille (ja miksi olisikaan). Mutta mitä ei olla tajuttu, että meidän oman maan korkeakoulutettujen, ja koulutusta vastaavissa töissä olevien mielessä kytee myös. Olen itse ihan kypsä muuttamaan muualle.

Sama juttu. Valmistun kohta maisteriksi ja mieluummin alan katsella ulkomailta töiltä. Siellä sentään niitä on ja palkkakin on parempi.

Suomessa valitetaan että ei ole osaajia, mutta eipä ole edes omille korkeakoulutetuille töitä.

Tarkemmin mistä maasta. "Ulkomaat" on laaja käsite.

Miten vanha olet? Oletko halukas ja kyvykäs siirtämään koko elämäsi muualle? Entä kyseisen maan kielitaitosi? Käsitätkö että "ulkomailla" kilpailet natiiviväestön kanssa työpaikoista.

No jaa, kunhan lätisit tyhjää. Et sinä minnekään muuta.

Vierailija
65/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noin puolitoista vuotta sitten hän oli vuorotteluvapaan sijaisena neljä kuukautta Tilastokeskuksessa.

Se oli mielekästä, vaikka työ oli niin vaikeaa aluksi."

En nyt olisi ihan välttämättä suositellut kirjaamaan tuollaista asiaa julkiseen artikkeliin. Tuollaiset lausunnot eivät ainakaan työllistymistä edistä.

https://yle.fi/a/74-20103362

Vierailija
66/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ap menisit meidän ostarin käytävälle parin siellä säännöllisesti istuvan mummon viereen kerjäämään. Olen tosin pari kertaa nähnyt valkoisen miehen kitarana kanssa, viestinä taisi olla että kerää rahaa rentouakseen. Häipyi heti.

Vierailija
67/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku huuhaa - tutkinto yliopistosta eikä päiväkjään kokemusta mistään työstä (vaikka sitten kesätyö kaupan kassalla) niin onhan tuollaisen vaikea työllistyä. Kyllä se työkokemus on tutkintoa tärkempi valintakriteeri. Siksi olisikin tärkeää että nuorille olisi noita työpaikkoja tarjolla.

Vierailija
68/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkaan ei riitä sympatiaa näille jotka ovat itse irtisanoutuneet vakitöistä 'vaikean elämänkriisin vuoksi' ja sitten itketään kun ei enää saakaan pitkän vapaaehtoistyöttömyyden jälkeen kivoja hyvinpalkattuja julkisen sektorin huuhaahommia.

Tämä! Ja kuinka usein tämä koskee naisia. Tässä ehkäpä taustalla burnout, masennusta tms. mutta irtisanoutuminen työstä ilman uutta työtä keski-ikäisenä on alku syöksykierteelle lähes poikkeuksetta.

Vierailija
69/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltäs kouluttaudut lähihoitajaksi kun hallitus vaikeuttaa uudelleenkouluttautumistakin? 

Miksi ihmeessä hänen pitäisi opiskella eri alalle? Ja lähihoitajaksi vielä?

Jos hän haluaisi hoitoalalle (minne hän tuskin haluaa), niin älykkyys riittäisi taatusti  erikoissairaanhoitajaksi.

Ikävä kyllä ammattitaitoiset kokeneet sair.hoitajat joukkopakenevat työstään huonojen työolojen ja ala-arvoisen palkkatason vuoksi. 

Jos kyse kerran on niin harvinaislaatuisen älykkäästä ihmisestä, niin sitten opiskelee erikoissairaanhoitajaksi. Itse luulen kyllä, että noihin yliopiston jämäaloihin ei ne kaikkein älykkäimmät hakeudu 

Vierailija
70/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten pitää haalia ulkomailta ns. osaajia. 

Vierailija
71/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulluko sinne uppoavaan laivaan jää kun koulutusta on ja taitoa, täällä kyllä kelpaa!

Tässä on paljon ollut puhetta siitä, kuinka suomi ei enää ole houkutteleva maa ulkomaalaisille asiantuntijoille (ja miksi olisikaan). Mutta mitä ei olla tajuttu, että meidän oman maan korkeakoulutettujen, ja koulutusta vastaavissa töissä olevien mielessä kytee myös. Olen itse ihan kypsä muuttamaan muualle.

Sama juttu. Valmistun kohta maisteriksi ja mieluummin alan katsella ulkomailta töiltä. Siellä sentään niitä on ja palkkakin on parempi.

Suomessa valitetaan että ei ole osaajia, mutta eipä ole edes omille korkeakoulutetuille töitä.

Eli mielestäsi pitäisi jäädä Suomeen työttömäksi, haukuttavaksi ja kyykytettäväksi? 

Vierailija
72/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylikoulutetut on tyypillisesti palkattu julkiselle sektorille erityisasiantuntijaksi tai johtajaksi, pääasiana on että kaikki saa rahaa ja on kivaa.

Ja kampaviinereitä, sekä tuoretta pullaa työpaikan uunista 

Vierailija
73/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskellut höttöä, haluaa tehdä työkseen höttöä. Siis sellainen tapaus, jolla ei ole osaamista, josta joku haluaisi maksaa. Fact of life.

Gradukin otsikon perusteella joku kommunistinen manifesti.

https://issuu.com/vasen/docs/vasen/20

Vierailija
74/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltäs kouluttaudut lähihoitajaksi kun hallitus vaikeuttaa uudelleenkouluttautumistakin? 

Miksi ihmeessä hänen pitäisi opiskella eri alalle? Ja lähihoitajaksi vielä?

Jos hän haluaisi hoitoalalle (minne hän tuskin haluaa), niin älykkyys riittäisi taatusti  erikoissairaanhoitajaksi.

Ikävä kyllä ammattitaitoiset kokeneet sair.hoitajat joukkopakenevat työstään huonojen työolojen ja ala-arvoisen palkkatason vuoksi. 

Ei nykyisin ole erikoissaitaanhoitajia. Kaikki ovat sairaanhoitajia valmistuttuaan. Valmistumisen ja  muutaman työkokemusvuoden jälkeen, voi omalla rahalla opiskella jonkin erikoistumistutkinnon (maksaa tuhansia).  Eikä palkka erikoistumisen jälkeen nouse. Sairaanhoitajan palkat ovat kuitenkin tässä lähiaikoina nousseet ja mielestäni ihan hyvä palkka,  kelpais varmaan Riinallekkin.

Vierailija
75/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko juttua? On kysynyt että saisiko kouluttautua uudelleen, mutta sanottu että liikaa tutkintoja. 

Miksi edes kysyä sellaista. Kukaan ei voi estää ihmistä kouluttautumasta. Käytännössä hän ei saa aikuiskoulutustukea, ei opintotukea, ei ehkä opintolainaa, mutta kouluttautuminen on kyllä mahdollista. 

Kerropa miten talouden ainoa vanhempi kouluttautuu noilla spekseillä? On jutun mukaan työtön viikko-viikko-vanhempi, joka ei saa lapsilisiä tai asumistukea. Tästä ei puhuta yhteiskunnassa tarpeeksi, mutta vuoroasuminen ajaa vanhempia taloudellisesti todella ahtaalle, niitä työssäkäyviäkin.

Vierailija
76/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hirttäytyy omaan koulutustaustaansa saattaa olla vaikeaa. Pitää hankkia uusi koulutus ja ammatti joka vetää väkeä.

Eli vastavalmistuneena ikääntyneenä ilman alan työkokemusta uudelle alalle 20-30 v nuorempien kanssa kilpailemaan entry level -paikoista?

Vierailija
77/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se outoa että Suomessa suunnilleen vaaditaan ihmisiä korkeakouluttautumaan - työttömiksi. Amiksia halveksitaan vaikka sinne duunaripuolelle olisi tarvetta ihmisiä saada. Just meidän paikallislehdessä eilen juttu että autonasentajista on pulaa, toki se onkin sit ainoa ala jossa täällä on työvoimapula. 

Mutta kaiken kaikkiaanhan tää svastikahallitus on saanut paljon aikaan:

"Työllisyyskatsaus Tiedote 23.7.2024. Työttömien työnhakijoiden määrä nousi 28 600 henkilöllä viime vuoden kesäkuusta. Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin 23 800. Kaikkiaan kesäkuussa oli avoinna 60 100 työpaikkaa, mikä on 63 700 vähemmän kuin vuosi sitten."

Ei kukaan vaadi kouluttautumaan työttömäksi. Riinalla oli mahdollisuus opintojen ohessa (osana opintoja) hankkia pätevyys tehtäviin, joissa on hurja työvoimapula. Mutta ei, kun kiinnosti talonva

Ehkäpä kommunistisen puolueen puoluetoimisto voisi perustaa talonvaltausspesialistin toimen.

Vierailija
78/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se outoa että Suomessa suunnilleen vaaditaan ihmisiä korkeakouluttautumaan - työttömiksi. Amiksia halveksitaan vaikka sinne duunaripuolelle olisi tarvetta ihmisiä saada. Just meidän paikallislehdessä eilen juttu että autonasentajista on pulaa, toki se onkin sit ainoa ala jossa täällä on työvoimapula. 

Mutta kaiken kaikkiaanhan tää svastikahallitus on saanut paljon aikaan:

"Työllisyyskatsaus Tiedote 23.7.2024. Työttömien työnhakijoiden määrä nousi 28 600 henkilöllä viime vuoden kesäkuusta. Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin 23 800. Kaikkiaan kesäkuussa oli avoinna 60 100 työpaikkaa, mikä on 63 700 vähemmän kuin vuosi sitten."

Ei kukaan vaadi kouluttautumaan työttömäksi. Riinalla oli mahdollisuus opintojen ohessa (osana opintoja) hankkia pätevyys tehtäviin, joissa on hurja työvoimapula. Mutta ei, kun kiinnosti talonva

Niinpä, kun opiskellaan joku ideologia edellä ja valitaan valitaan opiskeltavat aineet sen mukaan. Tilanne voisi olla toinen jos olisi jonkun järjestön tai puolueen aktiivijäsen jo opiskeluaikana. Kuten esim. YTM Soini ja YTM Katainen.

Vierailija
79/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. 

Vierailija
80/1044 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkaan ei riitä sympatiaa näille jotka ovat itse irtisanoutuneet vakitöistä 'vaikean elämänkriisin vuoksi' ja sitten itketään kun ei enää saakaan pitkän vapaaehtoistyöttömyyden jälkeen kivoja hyvinpalkattuja julkisen sektorin huuhaahommia.

Tämä! Ja kuinka usein tämä koskee naisia. Tässä ehkäpä taustalla burnout, masennusta tms. mutta irtisanoutuminen työstä ilman uutta työtä keski-ikäisenä on alku syöksykierteelle lähes poikkeuksetta.

-No ei ole. Itse pidin vuoden "hermoloman" ja sen jälkeen ryhdyin oman alani yrittäjäksi. Hyvin meni ja nyt olen jo eläkkeellä. Ehkä oli tuuria mukana, mutta paljon on itsestäkin kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan