YLE: Korkeasti koulutettu Riina Simonen ei saa mistään töitä, ja hänenlaisiaan on koko ajan enemmän
Toisaalta hänellä ei ole mitään tutkintoa oikeisiin töihin. Ehkäpä kouluttautuminen lähihoitajaksi auttaisi työnhaussa?
Kommentit (1044)
Vierailija kirjoitti:
Oli hänellä hyvä työpaikka, mutta irtisanoutui omasta aloitteestaan kuormittavan elämäntilanteen vuoksi. Parin vuoden työttömyyden jälkeen keski-ikäisenä ei enää niin helpolla uutta mieleistä työtä löytynytkään. Tosin varmaan jostain päin Suomesta töitä korkeakoulutetulle entiselle sosiaalisihteerille löytyisi, jos oikein etsisi.
Eihän siitä tule mitään kun alaikäinen poika on joka toinen viikko hänen luonaan. Asumisessa sen sijaan ei ole mitään järkeä, eroon asumisoikeusasunnosta ja vuokralle vaikka Lahteen missä saa hyvän parvekkeellisen asunnon alle Kelan normien ja junia kulkee usein Helsinkiin.
Miltäs kouluttaudut lähihoitajaksi kun hallitus vaikeuttaa uudelleenkouluttautumistakin?
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysjakso ja valmistunut generalistiksi. Siinä on kuule vaikea paikka.
Opiskelin 10v sitten humanistisen alan maisteritutkinnon ja olin myös generalisti. En ole tehnyt päivääkään sen alan töitä, koska jopa harjoittelupaikan löytäminen oli kiven alla. Pari vuotta katselin touhua ja totesin, että ehkä tämä ei ole minun juttuni. Menin kauppakorkeakouluun ja sain vakityön jo ennen valmistumistani.
Generalisteja on liikaa, etenkin kun monet työllistyvät sihteeritöihin eri järjestöihin, projektiasiantuntijaksi valtiolle, menevät tohtorikoulutukseen kun muutakaan ei ole. Näiden alojen sisäänottomääriä pitäisi laskea (kuten on tehtykin), sillä ei ole mitään mieltä opiskella 5 vuotta kortistoon.
Ai niin, ja jouduin rahoittamaan toisen tutkintoni osa-aikatyöllä, opintotukea tai aikuiskoulutustukea ei tippunut. Päivisin opiskelin, iltaisin ja viikonloppuisin istuin kaupan kassalla. Oli melkoisen rankat vuodet. Mutta palkintona sitten työllistyminen loppuelämäksi hyväpalkkaiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille. Niin minä tein. Tänne mahtuu ja töitä on.
Hulluko sinne uppoavaan laivaan jää kun koulutusta on ja taitoa, täällä kyllä kelpaa!
Tässä on paljon ollut puhetta siitä, kuinka suomi ei enää ole houkutteleva maa ulkomaalaisille asiantuntijoille (ja miksi olisikaan). Mutta mitä ei olla tajuttu, että meidän oman maan korkeakoulutettujen, ja koulutusta vastaavissa töissä olevien mielessä kytee myös. Olen itse ihan kypsä muuttamaan muualle.
Ihmisellä on akateeminen tutkinto, mutta hän ei hoksaa, että vuoroviikkovanhemmalle riittäisi vuokrakaksio (poika saisi oman huoneen). Onko tämä uutisointi yhteiskunnan kurittamista oikeasti sellaista, miltä se mediassa nyt näyttää?
Vierailija kirjoitti:
Luitko juttua? On kysynyt että saisiko kouluttautua uudelleen, mutta sanottu että liikaa tutkintoja.
Eli tyypillinen tapaus nykyään eli ei haluta tehdä eikä mennä töihin, kun opiskelijana pääsee niin paljon helpommalla joten haluavat olla opiskelijana ja opiskella eivätkä edes halua töihin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysjakso ja valmistunut generalistiksi. Siinä on kuule vaikea paikka.
Opiskelin 10v sitten humanistisen alan maisteritutkinnon ja olin myös generalisti. En ole tehnyt päivääkään sen alan töitä, koska jopa harjoittelupaikan löytäminen oli kiven alla. Pari vuotta katselin touhua ja totesin, että ehkä tämä ei ole minun juttuni. Menin kauppakorkeakouluun ja sain vakityön jo ennen valmistumistani.
Generalisteja on liikaa, etenkin kun monet työllistyvät sihteeritöihin eri järjestöihin, projektiasiantuntijaksi valtiolle, menevät tohtorikoulutukseen kun muutakaan ei ole. Näiden alojen sisäänottomääriä pitäisi laskea (kuten on tehtykin), sillä ei ole mitään mieltä opiskella 5 vuotta kortistoon.
Olisit jatkanut aina generalissimukseksi...
Omat verkostot on paras keino, eli rohkeasti kyselemään omilta tutuilta ja verkostoitumaan Linkkariin.
Luitko artikkelia? Hänhän oli hakenut koulutukseen, josta olisi valmistunut koulunkäynninohjaajaksi, mutta sinnekään ei oltu valittu.
Vierailija kirjoitti:
Opiskellut höttöä, haluaa tehdä työkseen höttöä. Siis sellainen tapaus, jolla ei ole osaamista, josta joku haluaisi maksaa. Fact of life.
Gradukin otsikon perusteella joku kommunistinen manifesti.
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Sen verran pitää joutilaan itse jaksaa että kirjoittaa Googleen Riina Simonen ja painaa enteriä.
Arvaanko pahasti väärin jos hän äänestää tai edustaa vasemmistoa? Heitähän eivät työt tunnetusti kiinnosta vaan haluavat elää muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Arvaanko pahasti väärin jos hän äänestää tai edustaa vasemmistoa? Heitähän eivät työt tunnetusti kiinnosta vaan haluavat elää muiden rahoilla.
Tietysti on ja koska kyseessä on toimittajien ja YLE:n suosikki puolue niin juttua ei voi kommentoida ettei vain tulisi kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Luitko artikkelia? Hänhän oli hakenut koulutukseen, josta olisi valmistunut koulunkäynninohjaajaksi, mutta sinnekään ei oltu valittu.
Koska hänellä jo on kaksi tutkintoa, työkkäri kouluttaa ensisijaisesti niitä, joilla ei ole tutkintoa lainkaan. Jos on iso palo koulunkäynninohjaajaksi, voi kouluttautua lähimmässä koulutusta tarjoavassa oppilaitoksessa ja saisi varmasti ison osan opinnoista korvattua maisteritutkinnollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli hänellä hyvä työpaikka, mutta irtisanoutui omasta aloitteestaan kuormittavan elämäntilanteen vuoksi. Parin vuoden työttömyyden jälkeen keski-ikäisenä ei enää niin helpolla uutta mieleistä työtä löytynytkään. Tosin varmaan jostain päin Suomesta töitä korkeakoulutetulle entiselle sosiaalisihteerille löytyisi, jos oikein etsisi.
Eihän siitä tule mitään kun alaikäinen poika on joka toinen viikko hänen luonaan. Asumisessa sen sijaan ei ole mitään järkeä, eroon asumisoikeusasunnosta ja vuokralle vaikka Lahteen missä saa hyvän parvekkeellisen asunnon alle Kelan normien ja junia kulkee usein Helsinkiin.
Ai vitsi taas näitä ohjeita. Ihmisiä on niin helppo neuvoa. Alkoholisti, mene hoitoon ja hanki työpaikka. Masentuntu, mene suihkuun ja ala opiskelemaan ja hae itsellesi kuuluvat tuet. Köyhä työtön, muuta Lahteen, siellä on halpoja vuokra-asuntoja. Nuori, jos et saa töitä Suomesta, muuta ulkomaille, niin minunkin lapseni teki.
Vierailija kirjoitti:
Miltäs kouluttaudut lähihoitajaksi kun hallitus vaikeuttaa uudelleenkouluttautumistakin?
Voisitko hieman perustella mielipidettäsi:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille. Niin minä tein. Tänne mahtuu ja töitä on.
Hulluko sinne uppoavaan laivaan jää kun koulutusta on ja taitoa, täällä kyllä kelpaa!
Tässä on paljon ollut puhetta siitä, kuinka suomi ei enää ole houkutteleva maa ulkomaalaisille asiantuntijoille (ja miksi olisikaan). Mutta mitä ei olla tajuttu, että meidän oman maan korkeakoulutettujen, ja koulutusta vastaavissa töissä olevien mielessä kytee myös. Olen itse ihan kypsä muuttamaan muualle.
Sama juttu. Valmistun kohta maisteriksi ja mieluummin alan katsella ulkomailta töiltä. Siellä sentään niitä on ja palkkakin on parempi.
Suomessa valitetaan että ei ole osaajia, mutta eipä ole edes omille korkeakoulutetuille töitä.
Onhan se outoa että Suomessa suunnilleen vaaditaan ihmisiä korkeakouluttautumaan - työttömiksi. Amiksia halveksitaan vaikka sinne duunaripuolelle olisi tarvetta ihmisiä saada. Just meidän paikallislehdessä eilen juttu että autonasentajista on pulaa, toki se onkin sit ainoa ala jossa täällä on työvoimapula.
Mutta kaiken kaikkiaanhan tää svastikahallitus on saanut paljon aikaan:
"Työllisyyskatsaus Tiedote 23.7.2024. Työttömien työnhakijoiden määrä nousi 28 600 henkilöllä viime vuoden kesäkuusta. Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin 23 800. Kaikkiaan kesäkuussa oli avoinna 60 100 työpaikkaa, mikä on 63 700 vähemmän kuin vuosi sitten."
Tyypillinen lettutieteilijä. Näiden yhteiskuntatieteiden koulutusmäärät tulisi pudottaa 10 %:iin siitä, mitä ne ovat nyt. Jostain syystä näissä jutuissa ei ikinä kerrota työttömistä matemaatikoista, tilastotieteilijöistä tai sähköinsinööreistä.