YLE: Korkeasti koulutettu Riina Simonen ei saa mistään töitä, ja hänenlaisiaan on koko ajan enemmän
Toisaalta hänellä ei ole mitään tutkintoa oikeisiin töihin. Ehkäpä kouluttautuminen lähihoitajaksi auttaisi työnhaussa?
Kommentit (1044)
Päiväkotiin voisi päästä keikkailevaksi lastenhoitajaksi. Palkka ei ole kummoinen, mutta olisipahan töitä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittää olevansa järkyttävän köyhä. Silti asuu tyylikkäässä asunnossa, on Marimekkoa ja kodinkoneet ja läppärit.
Ilman läppäriä on ihan hemmetin vaikea hakea töitä. Sitä tuskin kannattaa ihan ensin rahapulassaan myydä.
Tuolla Riinalla on uuden ja hienon näköinen, sellainen litteä läppäri. Mulla on paksu ja vanha. Sellaisen saisi vaikka Torista kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Kauhean kiva tulla sanomaan että olisi pitänyt sitä sun tätä 20 vuotta sitten. Kohtuuton vaatimus. Miten erilainen maailma oli silloin? Erilaiset ammatit, nettimaailma vasta teki tuloaan.
Itse olin 18-vuotiaana pihalla kuin lumiukko. En tiennyt yhtään mitä tehdä elämälläni, minua ei ollut kukaan koskaan rohkaissut tai kannustanut mihinkään. Tässä vaiheessako pitäisi oikeasti osata tehdä sellaisia päätöksiä opiskelusta ja alanvalinnasta jotka takaavat 100% työpaikan 20 vuoden päästä tässä erittäin nopeasti ja arvaamattomasti muuttuvassa maailmassa?
Ei sellaista turvallisuutta enää ole , joka takaisi toimeentulon joksikin sadaksi vuodeksi, niin paljon kuin se teitä naisia varmasti harmittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene siivoojaksi? Itsekin olen tehnyt siivoojan töitä jonkin aikaa, kun en työllistynyt omalle alalleni.
Minkä verran tienaat kuussa, millaisilla tunneilla? Ja minkä ikäinen olet?
Miten nuo kysymyksesi tähän aiheeseen liittyvät?
Ihan vain siten, että kuinka taloudellisesti ja muuten kannattavaa on tukevasti keski-ikäisen korkeakoulutetun ihmisen ruveta siivoojaksi? Mitä sillä tienaa?
Vierailija kirjoitti:
Kauhean kiva tulla sanomaan että olisi pitänyt sitä sun tätä 20 vuotta sitten. Kohtuuton vaatimus. Miten erilainen maailma oli silloin? Erilaiset ammatit, nettimaailma vasta teki tuloaan.
Itse olin 18-vuotiaana pihalla kuin lumiukko. En tiennyt yhtään mitä tehdä elämälläni, minua ei ollut kukaan koskaan rohkaissut tai kannustanut mihinkään. Tässä vaiheessako pitäisi oikeasti osata tehdä sellaisia päätöksiä opiskelusta ja alanvalinnasta jotka takaavat 100% työpaikan 20 vuoden päästä tässä erittäin nopeasti ja arvaamattomasti muuttuvassa maailmassa?
Se on vähän hassu juttu, että suurinosa ihmisistä on kuitenkin osannut valita oikein eikä ole hänen kaltaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan oli mennyt 18-vuotiaana opiskelemaan yo-merkonomiksi. Yhteiskuntatieteily oli jo toinen ammatti.
Johonkin se raja pitää vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittää olevansa järkyttävän köyhä. Silti asuu tyylikkäässä asunnossa, on Marimekkoa ja kodinkoneet ja läppärit.
Ilman läppäriä on ihan hemmetin vaikea hakea töitä. Sitä tuskin kannattaa ihan ensin rahapulassaan myydä.
Tuolla Riinalla on uuden ja hienon näköinen, sellainen litteä läppäri. Mulla on paksu ja vanha. Sellaisen saisi vaikka Torista kympillä.
Sun tuskin tarvitsee Riinan läppäristä huolehtia. Huolehdi vain omastasi. Kukaan hullu ei osta Torista kympin läppäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene siivoojaksi? Itsekin olen tehnyt siivoojan töitä jonkin aikaa, kun en työllistynyt omalle alalleni.
Ihan vain siten, että kuinka taloudellisesti ja muuten kannattavaa on tukevasti keski-ikäisen korkeakoulutetun ihmisen ruveta siivoojaksi? Mitä sillä tienaa?
Varmaan tienaa enemmän kuin nyt. Ja jos muitakaan töitä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ei saa työtä minkä haluaa tai opiskella mitä haluaa niin voi vetää itkupotku raivarit lattialla ja jättäytyä muiden rahoilla eläväksi?
Vierailija kirjoitti:
Siis korkeakoulutetut ei saa töitä? Eikö korkeakoulutettuja palkata puhelinmyyjiksi,siivoojiksi tai kaupan kassalle?
Ei välttämättä palkata. Ystävälläni oli ongelma, että hänen katsottiin olevan liian korkeasti kouluttautunut ko. töihin. Jos kaupan kassallekin on 50 hakijaa, eiköhän sieltä valita joku kokenut asiakaspalvelija sen random-maisterin sijaan.
Puhelinmyynnillä taas ei elätä itseään lähes kukaan. Suurin osa firmoista on huijausta ja käyttävät hyväkseen alaikäisiä tai nuoria. Eivät ne edes uskalla palkata jotain asioista tietätävää aikuista, etteivät joudu kuseen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysjakso ja valmistunut generalistiksi. Siinä on kuule vaikea paikka.
Opiskelin 10v sitten humanistisen alan maisteritutkinnon ja olin myös generalisti. En ole tehnyt päivääkään sen alan töitä, koska jopa harjoittelupaikan löytäminen oli kiven alla. Pari vuotta katselin touhua ja totesin, että ehkä tämä ei ole minun juttuni. Menin kauppakorkeakouluun ja sain vakityön jo ennen valmistumistani.
Generalisteja on liikaa, etenkin kun monet työllistyvät sihteeritöihin eri järjestöihin, projektiasiantuntijaksi valtiolle, menevät tohtorikoulutukseen kun muutakaan ei ole. Näiden alojen sisäänottomääriä pitäisi laskea (kuten on tehtykin), sillä ei ole mitään mieltä opiskella 5 vuotta kortistoon.
Generalisti on vain hienompi titteli entisaikojen sekatyömiehelle, joka osasi tehdä monenlaisia töitä. Toki työt nykyään ovat hieman erilaisia, mutta samalla tavalla työtehtävät voivat olla hyvinkin vaihtelevia.
Itsekin olen päätynyt yhdenlaiseksi generalistiksi, vaikka opiskelin tutkinnon selkeältä tekniseltä alalta. Olen työskennellyt mm. opettajana, tiedonhallinnan asiantuntijana, mekaniikkasuunnittelijana ja asentajana huoltopajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun tuskin tarvitsee Riinan läppäristä huolehtia. Huolehdi vain omastasi. Kukaan hullu ei osta Torista kympin läppäriä.
No sitten ei ole järkyttävän köyhä, niin kuin väittää.
Vierailija kirjoitti:
Oli hänellä hyvä työpaikka, mutta irtisanoutui omasta aloitteestaan kuormittavan elämäntilanteen vuoksi. Parin vuoden työttömyyden jälkeen keski-ikäisenä ei enää niin helpolla uutta mieleistä työtä löytynytkään. Tosin varmaan jostain päin Suomesta töitä korkeakoulutetulle entiselle sosiaalisihteerille löytyisi, jos oikein etsisi.
jep ja juttu oli taas muutenkin ehjä kuin reikäjuusto..asuu asossa, jossa on 1200e vastike, poikansa kanssa joka ei ole kirjoilla ja josta ei saa lapsilisää. Asosta vuokralle vaihtamalla saisi varmaan sen asomaksun takaisin. Toi itse irtisanoutuminen on monesti se vaikea rasti. Gradu näytti olevan aika jännästä aiheesta, mihin on opiskeluissa suuntautunut? Jos on näitä aikanaan suosittua kehitysmaatutkija-linjastoa, niin monikaan ei taida olla ylityöllistettyjä näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tienaa enemmän kuin nyt. Ja jos muitakaan töitä ei ole?
Jos lisätienestit ovat tosi pienet, niin en mä kyllä lähtisi ihan vaan periaatteen vuoksi tekemään jotain siivoushommia, joita inhoan sydämeni pohjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis korkeakoulutetut ei saa töitä? Eikö korkeakoulutettuja palkata puhelinmyyjiksi,siivoojiksi tai kaupan kassalle?
Ei välttämättä palkata. Ystävälläni oli ongelma, että hänen katsottiin olevan liian korkeasti kouluttautunut ko. töihin. Jos kaupan kassallekin on 50 hakijaa, eiköhän sieltä valita joku kokenut asiakaspalvelija sen random-maisterin sijaan.
Puhelinmyynnillä taas ei elätä itseään lähes kukaan. Suurin osa firmoista on huijausta ja käyttävät hyväkseen alaikäisiä tai nuoria. Eivät ne edes uskalla palkata jotain asioista tietätävää aikuista, etteivät joudu kuseen.
"Ei välttämättä palkata. Ystävälläni oli ongelma, että hänen katsottiin olevan liian korkeasti kouluttautunut ko. töihin."
Tämä liian koulutettu väite on jo niin moneen kertaan todistettu valheeksi, että sitä ei kannattaisi enää tarjota.
Kyseiset henkilöt eivät vain ole osanneet tehdä sitä työtehtävää joten heitä ei ole palkattu ja jotta he eivät joutuisi etsimään vikaa itsestään ovat he keksineet, että ovat olleet liian koulutettuja. Hieman, kuin valehtelisi itselleen olevansa liian hyvä johonkin työhön niin siksi minua ei palkattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa pääse töihin kuin suhteilla. Enemmistö avoimista paikoista ei koskaan tule julkiseen hakuun.
Ja sulla on koko elämä aikaa luoda niitä suhteita.
Kuinka monta työtöntä, sinä kelpuutat lähipiiriisi? Montako sellaista kelpuutat, joiden tiedät haluavan sinut kontaktiksi ainostaan työpaikan toivossa, ei siksi, että sinä ihmisenä kiinnostat yhtään?
Mun lähipiirissä on ollut työttömiä, jotka ovat kyselleet tietäisikö joku jotakin piilotyöpaikkaa, ja kyllä normaaliksi tiedettyä ihmistä on suositeltu, minä myös. Mitään pitkäaikaistyöttömiä en tunne, eri piirit.
Hmm... eli jos muutosneuvottelut nakkaavat sinut pihalle, etkä saakaan enää töitä, siinä taitaa sitten sinunkin "piirisi" aika oleellisesti muuttua?
Eikä välttämättä omasta aloitteestasi eikä haluamallasi tavalla.
Ehkä vaan parempi kun ei ole töissä, siis ainakaan julkisella niin kustannukset veronmaksajille pienemmät. Suomi täynnä näitä naisia jotka imevät veronmaksajien rahoja palkan muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ei saa työtä minkä haluaa tai opiskella mitä haluaa niin voi vetää itkupotku raivarit lattialla ja jättäytyä muiden rahoilla eläväksi?
No toki voi. Mikäs sen estää? Onneksi elämme toistaiseksi maassa, jossa pakkotyötä ei pidetä kovin inhimillisenä konseptina.
Siivous, päiväkoti, lähihoitaja, sairaala-apulainen, henkilökohtainen avustaja, kaupan kassa.
Miksei kelpaa?