Miten ajottaisitte lääkityksen?
Mulla on välilevyn pullistumaan käytössä gapabentin, enkä osaa ajatella sen kanssa selkeästi. Tällä hetkellä oon ottanu sen 4 x vrk klo 6, 12, 18 ja 24. Huomenna olis annosnosto ja pitäis ottaa lääke 5 kertaa päivässä, mutta en tässä pöhnässä osaa ajottaa sitä itelleni. Tosi noloa koska oon vielä hoitoalalla ite, mut nyt mun aivot ei vaan yhtään toimi. Mulla menee siis tän lisäks panacod maksimina ja voltaren tbl.
Osaisiko täällä joku auttaa? Monelta ottaisit itse noi lääkkeet jos vuorokausiannos on sen 5 tbl. Kiitos!
Kommentit (11)
Jep jep. Olen käyttänyt tuota useaankin otteeseen ja se otetaan max 3 kertaa päivässä. Määrää per kerta-annos lisätään tarpeen mukaan.
Kärsitkö peräsuolen laskeumasta vai mikä "pullistuma"?
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Olen käyttänyt tuota useaankin otteeseen ja se otetaan max 3 kertaa päivässä. Määrää per kerta-annos lisätään tarpeen mukaan.
No mun reseptissä ainakin lukee, että hermokipuun 300mg ekana päivänä 1, tokana päivänä 2, kolmantena 3 ja sit kolmen päivän välein nostetaan tabletilla, kunnes vuorokausi annos on 1800mg. Tän enempää ohjeistusta en saanut eikä tulis mieleenkään ottaa kahta tbl kerralla, kyllä sen verran nostot vaiheittainkin aiheuttaa sekavuutta, huimausta yms.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin ekan klo 00, toisen 05 (jatkaisin unia), klo 9, 14 ja 19
Kiitos <3 kuulostaa sekavalla päällä hyvältä aikataululta
Eikös sen huomaa jos alkaa koskemaan, viimeistään. Ehkä rytmi joskus vaihtuu hetkeksi, jos ei huomaa ottaa ajoissa. Aiemmin on siis otettu 6 tunnin välein, tavikset ottavat 8 tunnin välein yleensä ja vuorotellen kahta lääkettä. Nyt siis pitäisi ottaa 5 kertaa vrk. Pitäisi siis mahduttaa yksi pilleri lisää rytmiin, outoa ettei lekuri sanonut miten se toimii tai farmaseutti. Vai mikä lie terkkari. Vuorokaudessa on siis 24h ja se jaettuna 5:llä tekee 4,8h välein pilleri. Eli melkein 5 tunnin välein? Mihin ne eri ajat sijoittaa on tietenkin sun päätettävissä. Pitäisikö pillereiden olla pitkävaikutteisempia, mutta ne eivät vaan vaikuta ilmeisesti. Jaksaako myös herätä ottoon kesken, ellei ole suussa sulava lääke. Oton aikana pitää olla melko hereillä ettei vedä henkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun reseptissä ainakin lukee, että hermokipuun 300mg ekana päivänä 1, tokana päivänä 2, kolmantena 3 ja sit kolmen päivän välein nostetaan tabletilla, kunnes vuorokausi annos on 1800mg. Tän enempää ohjeistusta en saanut eikä tulis mieleenkään ottaa kahta tbl kerralla, kyllä sen verran nostot vaiheittainkin aiheuttaa sekavuutta, huimausta yms.
1-3 päivää 1 kapseli aamuisin, sen jälkeen 1-3 päivää 1 kapseli aamuisin ja iltaisin, sen jälkeen 1-3 päivää kapseli aamuisin, päivisin ja iltaisin. Sen jälkeen lisätään annosta samalla tahdilla 1 kapseli kerrallaan eli 2+1+1, 2+1+2, 2+2+2.
Sitten 3+2+2, 3+2+3, 3+3+3 joka yleensä on sitten maksimiannos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1-3 päivää 1 kapseli aamuisin, sen jälkeen 1-3 päivää 1 kapseli aamuisin ja iltaisin, sen jälkeen 1-3 päivää kapseli aamuisin, päivisin ja iltaisin. Sen jälkeen lisätään annosta samalla tahdilla 1 kapseli kerrallaan eli 2+1+1, 2+1+2, 2+2+2.
Sitten 3+2+2, 3+2+3, 3+3+3 joka yleensä on sitten maksim
Just näin, eihän tossa ole muuten mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sen huomaa jos alkaa koskemaan, viimeistään. Ehkä rytmi joskus vaihtuu hetkeksi, jos ei huomaa ottaa ajoissa. Aiemmin on siis otettu 6 tunnin välein, tavikset ottavat 8 tunnin välein yleensä ja vuorotellen kahta lääkettä. Nyt siis pitäisi ottaa 5 kertaa vrk. Pitäisi siis mahduttaa yksi pilleri lisää rytmiin, outoa ettei lekuri sanonut miten se toimii tai farmaseutti. Vai mikä lie terkkari. Vuorokaudessa on siis 24h ja se jaettuna 5:llä tekee 4,8h välein pilleri. Eli melkein 5 tunnin välein? Mihin ne eri ajat sijoittaa on tietenkin sun päätettävissä. Pitäisikö pillereiden olla pitkävaikutteisempia, mutta ne eivät vaan vaikuta ilmeisesti. Jaksaako myös herätä ottoon kesken, ellei ole suussa sulava lääke. Oton aikana pitää olla melko hereillä ettei vedä henkeen.
Mä luulen että lääkäri lähinnä katto, et oon hoitaja lääkeluvilla ja osaan alottaa noi, niinkun varmasti ilman tätä pöhnää osaisin. Mulle oli aika vaikea valita kipulääkkeitä, koska sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja mulla menee jo siihen lääkkeet. Voltaren on ainoa noista pitkävaikutteisista tähän vaivaan. Ja mua tosiaan koskee kokoajan lääkkeistä huolimatta. Sen takia on pakko ottaa noi lääkkeet tasaisella rytmillä ja herään kyllä hyvin, koska yölläkin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten 3+2+2, 3+2+3, 3+3+3 joka yleensä on sitten maksim
Voi hitto, enhän mä mitenkään uskalla ottaa noita kahta kerralla :S. Siis oikeesti en uskalla tällä hetkellä käydä ees suihkussa yksin vaan tarviin jonkun viereen seisomaan. Sit välillä mun on pakko mennä lepäämään kun tuntuu että lähtee taju. Mä myös törmäilen kaikkialle, tiputan kaiken, välillä kuulemma sönkötän puhuessa, en meinaa muistaa mitään. Pitää varmaan ottaa yhteyttä lääkäriin ja sanoa, et tulee näin vahvat haitat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten 3+2+
Voi hitto, enhän mä mitenkään uskalla ottaa noita kahta kerralla :S. Siis oikeesti en uskalla tällä hetkellä käydä ees suihkussa yksin vaan tarviin jonkun viereen seisomaan. Sit välillä mun on pakko mennä lepäämään kun tuntuu että lähtee taju. Mä myös törmäilen kaikkialle, tiputan kaiken, välillä kuulemma sönkötän puhuessa, en meinaa muistaa mitään. Pitää varmaan ottaa yhteyttä lääkäriin ja sanoa, et tulee näin vahvat haitat..
Ei sitä kuulu aloittaa noin että jo 3. päivänä otat kolme tablettia, ei missään nimessä! Etkö ole lukenut lääkkeen ohjetta? Soitapa tosiaan ja pyydä selkeät ohjeet. Ei tuossa ole mitään järkeä.
Ottaisin ekan klo 00, toisen 05 (jatkaisin unia), klo 9, 14 ja 19