Paljonko alkoholia illassa on huolestuttavaa 18-vuotiaalle tytölle?
Tyttäreni on 18-vuotias ja kertoi juovansa ravintolaillan aikana 5 annosta alkoholia. (2 oli kuulemma shottia ja 3 väkevää alkoholia. Siis ravintolassa tehtyjä nuo.)
Onko syytä huolestua? Onko tuo paljon?
Hänelle ei ole koskaan tullut krapulaa. Onko alkoholismin vaaraa tuon vuoksi? Määrähän voi lisääntyä, jos kerran krapula ei varoita.
Itse en ole koskaan juonut illassa kuin max 3 annosta ja sain krapulan. 2 oli sen jälkeen minun maksimini.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä laskukaavaa, vaikka olen diplomi-insinööri.
Onko se pätevä ja miten sillä lasketaan.
Ei tuohon kaavaan matemaattista osaamista tarvita, enemmänkin alkoholinkäytön historian tuntemusta. Eikä tuo kaava sovellu millään lailla nykyoloihin. Lakikin sen jo estää.
Vanhassa viinimaassa Ranskassa ajateltiin muutama sata vuotta sitten, että jo 12-vuotias on kypsä juomaan viiniä aterioilla. Mietoa (käsittääkseni 9-10 prosenttista) viiniä voi juoda ikävuosiensa määrän lasillisia, eli käytännössä kolme lasillista per päivän neljä ateriaa.
Tuota määrää voi sitten kasvattaa 25 ikävuoteen asti lasillisen per vuosi, eli sen ikäisenä voi sitten nauttia 25 lasillista päivässä ilman, että se olisi liikakäyttöä.
Vanhetessaan ihminen heikkenee, joten suositeltiin, että käyttöä vähennettäisiin lasillinen kolmea vuotta kohden 45 ikävuoteen asti. Tuolla kaavalla voi laskea, että siinä iässä sopiva kulutus on 18-17 lasillista päivässä.
Sitten jatketaan vähennyksiä, mutta hitaammin, eli lasillinen kuudessa vuodessa. Esimerkiksi 75-vuotias voi nauttia vielä saman kuin 12-vuotiaskin. Ja 87-vuotiaana sopii juoda vielä 10 lasillista päivässä.
Määrät ovat nykymaailmaa ajatellen suurenpuoleisia, en suosittele ottamaan tuota laskukaavaa miksikään elämänohjeeksi.
Historicus
Kalifornia laillisti KANNABIKSEN.
Colorado laillisti KANNABIKSEN.
Washington laillisti KANNABIKSEN.
Alaska laillisti KANNABIKSEN.
Oregon laillisti KANNABIKSEN.
Washington D.C. laillisti KANNABIKSEN.
Maine laillisti KANNABIKSEN.
Massachusetts laillisti KANNABIKSEN.
Nevada laillisti KANNABIKSEN.
Michigan laillisti KANNABIKSEN.
Vermont laillisti KANNABIKSEN.
Guam laillisti KANNABIKSEN.
Illinois laillisti KANNABIKSEN.
Arizona laillisti KANNABIKSEN.
Montana laillisti KANNABIKSEN.
New Jersey laillisti KANNABIKSEN.
New York laillisti KANNABIKSEN.
Virginia laillisti KANNABIKSEN.
New Mexico laillisti KANNABIKSEN.
Connecticut laillisti KANNABIKSEN.
Ohio laillisti KANNABIKSEN.
Kanada laillisti KANNABIKSEN.
Malta laillisti KANNABIKSEN.
Luxemburg laillisti KANNABIKSEN.
Uruguay laillisti KANNABIKSEN.
Italia laillisti KANNABIKSEN.
Saksa laillisti KANNABIKSEN.
Miksi jotkut puhuvat jostain "annoksista", eikö voi vaan sanoa 5 kaljaa, puoli kossua, 1 valkkari tai jotain vastaavaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon kaavaan matemaattista osaamista tarvita, enemmänkin alkoholinkäytön historian tuntemusta. Eikä tuo kaava sovellu millään lailla nykyoloihin. Lakikin sen jo estää.
Vanhassa viinimaassa Ranskassa ajateltiin muutama sata vuotta sitten, että jo 12-vuotias on kypsä juomaan viiniä aterioilla. Mietoa (käsittääkseni 9-10 prosenttista) viiniä voi juoda ikävuosiensa määrän lasillisia, eli käytännössä kolme lasillista per päivän neljä ateriaa.
Tuota määrää voi sitten kasvattaa 25 ikävuoteen asti lasillisen per vuosi, eli sen ikäisenä voi sitten nauttia 25 lasillista päivässä ilman, että se olisi liikakäyttöä.
Vanhetessaan ihminen heikkenee, joten suositeltiin, että käyttöä vähennettäisiin lasillinen kolme
Kiitos
18-vuotiaana teininä ja alle 50-kiloisena naisena kaksi ravintola-annosta oli minulle maksimi.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kun edes kertoi sulle juomisistaan. Itse en täysi-ikäisenä enää kertonut, jos uteli sanoin ettei kuulu sulle. Ja onneksi aika pian sitten pääsikin omaan kämppään muuttamaan kun opinnot alkoi, niin ei tarvinnut miettiä mitä äiti tykkää kun vähän juhlitaan.
Kyllä on minustakin ihme, että kertoi. Hän yleensä salailee yksityistekemisiään aika paljon. Mutta hyvä, että kertoi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut puhuvat jostain "annoksista", eikö voi vaan sanoa 5 kaljaa, puoli kossua, 1 valkkari tai jotain vastaavaa??
Jota saisi vertailtua eri aineita ja määriä.
14 vuotiaalle puolikas kossu on sopiva aloitus annos.ei kannata tietenkään hotasta kerralla vaan muutaman tunnin aikana.
vaihtoehtoisesti 8-10 kaljaa.
18v nuo ovat vain pohjia paariin mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaksi 0,5l tuoppia on kolme annosta. Yhdessä lasissa 24cl valkkaria on kaksi annosta. Jos juo viisi tällaista lasia, onkin juonut 10 annosta. 16cl valkkaria on 1,5 annosta. Yhdessä 0,5l pullossa kossua on 12,5 annosta alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaksi 0,5l tuoppia on kolme annosta. Yhdessä lasissa 24cl valkkaria on kaksi annosta. Jos juo viisi tällaista lasia, onkin juonut 10 annosta. 16cl valkkaria on 1,5 annosta. Yhdessä 0,5l pullossa kossua on 12,5 annosta alkoholia.
Ohhoh, no nyt menee hankalammaksi.
Ap
No jos tyttö tulee aamulla kotiin kännissä, mustelmilla ja molemmissa alapään reijissä on spermaa ja verta, niin on kenties juonut liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kalifornia laillisti KANNABIKSEN.
Colorado laillisti KANNABIKSEN.
Washington laillisti KANNABIKSEN.
Alaska laillisti KANNABIKSEN.
Oregon laillisti KANNABIKSEN.
Washington D.C. laillisti KANNABIKSEN.
Maine laillisti KANNABIKSEN.
Massachusetts laillisti KANNABIKSEN.
Nevada laillisti KANNABIKSEN.
Michigan laillisti KANNABIKSEN.
Vermont laillisti KANNABIKSEN.
Guam laillisti KANNABIKSEN.
Illinois laillisti KANNABIKSEN.
Arizona laillisti KANNABIKSEN.
Montana laillisti KANNABIKSEN.
New Jersey laillisti KANNABIKSEN.
New York laillisti KANNABIKSEN.
Virginia laillisti KANNABIKSEN.
New Mexico laillisti KANNABIKSEN.
Connecticut laillisti KANNABIKSEN.
Ohio laillisti KANNABIKSEN.
Kanada laillisti KANNABIKSEN.
Malta laillisti KANNABIKSEN.
Luxemburg laillisti KANNABIKSEN.
Uruguay laillisti KANNABIKSEN.
Italia laillisti KANNABI
Olen kokeillut kannabista ja se toimii minulla korkeintaan unilääkkeenä. Ja skippaisin senkin.
Jos reidet aukeaa ja silmät menee kiinni, niin raja on ylitetty.
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias saa levittää vaikka 90-vuotialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias saa levittää vaikka 90-vuotialle.
Japanissa 13-vuotias saa levittää 113-vuotialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen vanhempi täältä kyselee tommosta. .pitää olla pösilö.
Olen kokematon alkoholin suhteen. Se ei ole minun juttuni ollenkaan.
Siksi kyselen, kun ennen tiedä asiasta mitään.
Voisitteko ystävällisesti vastata.
Ap
No jos hän juo baarissa vain 5 annosta, niin sitä ennenhän hän on voinut juoda vaikka 10. Ja jälkeenpäin myös.
Mitä väliä sillä minkä verran baarissa juo? Siellähän ollaan jo yleensä ihan naamat. ;D
Vierailija kirjoitti:
Mä join nuorena aina viinipullollisen illassa, eli kuusi annosta. Suht saman verran tuntui juovan moni naispuolinen kaverikin. Ilta kesti yleensä sellaisen kahdeksan tuntia, ja oon aina ollut ihan toimintakykyinen. En siis satuttanut itseäni, ei mennyt filmi poikki jne.
En itse viidestä huolestuisi, ellei käyttö tule tavaksi.
No eiköhän sen opiskelijalla vähän kuulu tulla tavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhetessaan ihminen heikkenee, joten suositeltiin, että käyttöä vähennettäisiin lasillinen kolme
Suomessa aikoinaan palkollisille maksettiin oluella. Tietty määrä olutta per tietty työtehtävä. Se ei tarkoita, että se olisi jotenkin fiksua. Silloin aikoinaan se johtui siitä, että olut oli turvallista juotavaa, kun taas puhdasta vettä ei ollut joka päivä saatavissa.
Ihme kun edes kertoi sulle juomisistaan. Itse en täysi-ikäisenä enää kertonut, jos uteli sanoin ettei kuulu sulle. Ja onneksi aika pian sitten pääsikin omaan kämppään muuttamaan kun opinnot alkoi, niin ei tarvinnut miettiä mitä äiti tykkää kun vähän juhlitaan.