Paljonko alkoholia illassa on huolestuttavaa 18-vuotiaalle tytölle?
Tyttäreni on 18-vuotias ja kertoi juovansa ravintolaillan aikana 5 annosta alkoholia. (2 oli kuulemma shottia ja 3 väkevää alkoholia. Siis ravintolassa tehtyjä nuo.)
Onko syytä huolestua? Onko tuo paljon?
Hänelle ei ole koskaan tullut krapulaa. Onko alkoholismin vaaraa tuon vuoksi? Määrähän voi lisääntyä, jos kerran krapula ei varoita.
Itse en ole koskaan juonut illassa kuin max 3 annosta ja sain krapulan. 2 oli sen jälkeen minun maksimini.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Aika paljonhan tuo toimii ikävuosien mukaan kaavalla 12 + 1/v -> 25 => -1/3v -> 45 => -1/6v. Toki ihmisissä on yksilöllisiä eroja, mutta jokseenkin tarkkaan sen optimikulutuksen voi tuosta laskea.
Samaa mieltä. Vanhemmiten siis laskee iän myötä, mutta nuorena ja terveenä jaksaa paljonkin.
No onhan ne juhlat joskus kovemmat, mutta ei kannata tavaksi ottaa. Tuo vastaa 100kg miehellä 10 annosta. Suosittelen 4 annosta ja 2 kertaa/kk. Viinan otto on tarkkaa hommaa. Kestää ottaa tarpeeksi paljon, mutta ei liikaa.
Siis juonut 4 tunnin aikana 5 annosta. Se alkoholi ehtii noin hitaasti juodessa melkeinpä palaa pois sitä mukaa kuin tulee sisäänkin. Ei luultavasti ole ollut korkeimmillaan promilleja kuin jotain 0,5-0,8 noin hitaalla juomisella. Ei vaarallista mitenkään.
On liikaa. Kun ei enää ole kunnolla selvä, ei pysty täysipainoisesti huolehtimaan itsestään. Siinä voi tapahtua vaikka mitä. Pari väkevää vielä menee, se rentouttaa, mutta kyllä sen jälkeen pitäisi siirtyä kokislinjalle.
Tiedän, että tällainen vastaus vaikuttaa monen mielestä tiukkikselta ja monen ajatus on, että nuorten pitää saada koheltaa ja kokeilla, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä kuitenkin haluan varoittaa.
Me juotiin (ja juodaan edelleen) 18-24 päkki olutta henkilöön illassa, kun juopotellaan. Terveitä ollaan. Eihän tuosta määrästä, mitä tyttö juonut, tule edes humalaan.
Naisille ei alkoholi sovi. Alle 25v voi juoda kolme lonkeroa tai kaks lasia viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Me juotiin (ja juodaan edelleen) 18-24 päkki olutta henkilöön illassa, kun juopotellaan. Terveitä ollaan. Eihän tuosta määrästä, mitä tyttö juonut, tule edes humalaan.
On mullakin tullut joskus huomaamatta koko suurkuluttajan annosmäärä 24 täyteen yhdessä illassa viikon sijasta. On niin kiva välillä juopotella kunnolla. Krapula on ollut kyllä paha.
Vierailija kirjoitti:
On liikaa. Kun ei enää ole kunnolla selvä, ei pysty täysipainoisesti huolehtimaan itsestään. Siinä voi tapahtua vaikka mitä. Pari väkevää vielä menee, se rentouttaa, mutta kyllä sen jälkeen pitäisi siirtyä kokislinjalle.
Tiedän, että tällainen vastaus vaikuttaa monen mielestä tiukkikselta ja monen ajatus on, että nuorten pitää saada koheltaa ja kokeilla, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä kuitenkin haluan varoittaa.
On se siinä mielessä totta että jos ottaa enemmän niin turvallisempi olisi silloin ottaa kotona. Liian humalassa sattuu helposti kaikenlaista ja myös pikku onnettomuuksia ja pahempaakin huonolla tuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, jos on juonut 5 annosta neljän tunnin aikana, niin ei kyllä mitenkään järin kännissä ole. Esim. itsellä ei menisi edes rattijuopumusraja rikki, koska olen sen verran isokokoinen ja maksa polttaa alkoholia aika nopeasti. Jos ap:n tyttö on pienikokoinen, niin vähän enemmän tulee promilleita, mutta ei sellaista määrää, että olisi vaara tehdä jotain typeriä harkitsemattomia tekoja tai sammahtaa jonnekin ojanposkeen kotiin tullessa.
Opeta tyttö kalsarikänneihin kotona. Ei ole kiva jos esim loukkaantuu ja joutuu sairaalaan kun on ulkona liikkeellä.
No ei todellakaan ole paljon, haloo nyt kuivakurkkumammat. Ja ap, anna aikuisen lapsesi itsenäistyä.
Kiitos vastauksistanne. Paljon on mulle uutta tietoa. Eli esim se, että nuo ravintola-annokset sisältävät yhtä paljon alkoholia esimerkiksi.
Itse toivoisin tytön juovan vaikka siidereitä tai lonkeroit mieluummin. Miksiköhän on edes olemassa shotteja. Onko tarkoitus tulla nopeasti humalaan vai rehvastella tms.
Ap
En ymmärrä laskukaavaa, vaikka olen diplomi-insinööri.
Onko se pätevä ja miten sillä lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis juonut 4 tunnin aikana 5 annosta. Se alkoholi ehtii noin hitaasti juodessa melkeinpä palaa pois sitä mukaa kuin tulee sisäänkin. Ei luultavasti ole ollut korkeimmillaan promilleja kuin jotain 0,5-0,8 noin hitaalla juomisella. Ei vaarallista mitenkään.
Ei noin vähällä juomisella saa känniä ja alkoholin juominen ilman humalaa on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Viisi annosta EI todellakaan ehdi palaa neljän tunnin aikana. Yksi annos palaa 2 h. Sinun logiikalla tyttö ajokunnossa ravintolaillan jälkeen.
Olen nainen ja alkoholia olen juonut jo nuorena. Joimme noin 3-5 annosta kerralla koko illan aikana eli 8 tunnissa. Itseäni kyllä kaduttaa nuoruuden juominen. Siitä tulee helposti tapa. Varsinkin jos tuo tapahtuu joka viikonloppu. Hän juo alkoholia liian nopealla tahdilla lyhyessä ajassa.
Alkoholi yhdistetään moniin syöpiin ja dementiaan. Itse olen ymmärtänyt, että nykynuoret juo vähemmän. Mielestäni tyttäresi juo liian usein.
Aikuisiällä oma rajani on viisi annosta ilman krapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, jos on juonut 5 annosta neljän tunnin aikana, niin ei kyllä mitenkään järin kännissä ole. Esim. itsellä ei menisi edes rattijuopumusraja rikki, koska olen sen verran isokokoinen ja maksa polttaa alkoholia aika nopeasti. Jos ap:n tyttö on pienikokoinen, niin vähän enemmän tulee promilleita, mutta ei sellaista määrää, että olisi vaara tehdä jotain typeriä harkitsemattomia tekoja tai sammahtaa jonnekin ojan
Tuokin on hyvin yksilöllistä ja siihen alkoholinsietoon vaikuttaa niin sukupuoli, ikä, koko kuin "kokemuskin". Ja sitten osa on ihan muuten vaan herkempiä humaltumaan kuin toiset.
Neljä tuntia ja viisi annosta ei ole paha. Minulla se on yleensä iso tuoppi per 20 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi annosta EI todellakaan ehdi palaa neljän tunnin aikana. Yksi annos palaa 2 h. Sinun logiikalla tyttö ajokunnossa ravintolaillan jälkeen.
Olen nainen ja alkoholia olen juonut jo nuorena. Joimme noin 3-5 annosta kerralla koko illan aikana eli 8 tunnissa. Itseäni kyllä kaduttaa nuoruuden juominen. Siitä tulee helposti tapa. Varsinkin jos tuo tapahtuu joka viikonloppu. Hän juo alkoholia liian nopealla tahdilla lyhyessä ajassa.
Alkoholi yhdistetään moniin syöpiin ja dementiaan. Itse olen ymmärtänyt, että nykynuoret juo vähemmän. Mielestäni tyttäresi juo liian usein.
Aikuisiällä oma rajani on v
Se 2 tuntia annoksen palamiselle on sellainen ylivarmisteltu turvaraja, niin että ihan varmasti ihan jokaisella on se annos palanut silloin, vaikka olisi pienikokoinen tai maksa tottumaton polttamaan alkoholia ja perimä sellainen että palaa hitaasti. Kyllä ihan alkometrillä kokeilujen perusteella itselläni ja monella puulla palaa annos reilussa tunnissa.
Itse join opiskeluaikoina oikein huolella, eikä todellakaan kaduta. Hauskaa oli, ei sitä enää jaksaisi mutta silloin oli todella kivaa. Teekkarina oli aika kosteat bileet usein, vappua ennen oikein useamman päivän putkiakin jona haalareissa pyörittiin kaupungilla vaan. Usein vaan istuttiin jossain pubissa ja parannettiin maailmaa kaljatuoppien äärellä. Oi niitä aikoja.
Mä join nuorena aina viinipullollisen illassa, eli kuusi annosta. Suht saman verran tuntui juovan moni naispuolinen kaverikin. Ilta kesti yleensä sellaisen kahdeksan tuntia, ja oon aina ollut ihan toimintakykyinen. En siis satuttanut itseäni, ei mennyt filmi poikki jne.
En itse viidestä huolestuisi, ellei käyttö tule tavaksi.
Mulla kyllä nousee 5 shottia enemmän päähän kuin 5 annosta olutta, mutta tyttösi kertoo juoneen ne 4 tunnin aikana veden kera, niin ei nosta kyllä kovaa humalaa.