Paljonko alkoholia illassa on huolestuttavaa 18-vuotiaalle tytölle?
Tyttäreni on 18-vuotias ja kertoi juovansa ravintolaillan aikana 5 annosta alkoholia. (2 oli kuulemma shottia ja 3 väkevää alkoholia. Siis ravintolassa tehtyjä nuo.)
Onko syytä huolestua? Onko tuo paljon?
Hänelle ei ole koskaan tullut krapulaa. Onko alkoholismin vaaraa tuon vuoksi? Määrähän voi lisääntyä, jos kerran krapula ei varoita.
Itse en ole koskaan juonut illassa kuin max 3 annosta ja sain krapulan. 2 oli sen jälkeen minun maksimini.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen vanhempi täältä kyselee tommosta. .pitää olla pösilö.
Olen kokematon alkoholin suhteen. Se ei ole minun juttuni ollenkaan.
Siksi kyselen, kun ennen tiedä asiasta mitään.
Voisitteko ystävällisesti vastata.
Ap
No eihän tuommoiset määrät mitään vaarallisia ole. Itseltä taisi opiskelijabileissä upota semmoiset 8-16 annosta alkoholia aina, ja oli ihan kunnon krapulakin yleensä seuraavana päivänä. Silti taas uudelleen kun seuraavat bileet on.
Ekat kännit join jo 14-vuotiaana, kun kavereiden kanssa mentiin "kartsalle", siihen aikaan oli tapana. Seuraavana aamuna oli pää pöntössä ja vannoin ikuista raittiutta. Vanhemmat totesi vaan että niin, siitä sait, kannattiko juoda. Kaksi päivää olin sitä mieltä että ei kannattanut, ei enää ikinä, mutta seuraavana perjantaina biletytti taas :D
Ja huolimatta tuosta aika kosteasta nuoruudesta, yliopisto-opiskelijana usein 2-3 bileet viikossa ja oikeasti kovaa juomista, ei musta mitään alkoholistia tullut. Opiskelujen jälkeen ihan itsestään jäi semmoinen biletys pois, ja keskityin töihin. Ja kun bileet jäi pois, paljolti jäi myös alkoholi. Eipä se kovin hauskalta olisi tuntunut, istua yksin kotona ja juoda kovat kännit. Joskus saatoin muutaman ottaa vaikka tietokoneella pelatessa, tai viiniä ruoan kanssa, siinä se. Nyt yli nelikymppisenä juon hyvin harvoin, lähinnä jossain juhlissa jos tarjotaan niin voin kohtuudella ottaa.
Sen verran pitää juoda, että pöksyt kostuu ja lähtee helpommin jalasta illan päätteeksi.
t: Setämies
Mielestäni 5 annosta alkoholia 18-vuotiaalle tytölle on paljon. Juovien nuorten itsensä mielestä varmaankaan ei. Tuo väkevien juominen lisäisi huoltani kuten sekin, että kyseessä on periaatteessa vasta sallittuun alkoholinkäyttöikään tullut nuori, jonka elimistö ei ole vielä kehittynyt kuten vanhemman aikuisen.
Menee varmasti muutama kalu suuhun per ilta jos näin juo.
Ihan liikaa. Kannattaa puhua vieroituksen aloittamisesta. Tuleva spurgu tota menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole mitenkään vaarallista, erittäin hillittyä juomista nuorelta baari/bile/yökerhoympäristössä, jossa useimmat muut on oikein kunnolla juovuksissa loppuilllasta.
Alkoholismi taas, se on paljon perimästä, lapsuudesta, henkisestä tasapainoisuudesta yms. kiinni. Joku voi dokata kuin sieni nuorena, eikä tule alkoholistiksi. Joku taas melkein ensi kokeiluista kehittää alkoholistityyppistä riippuvuutta juomiseen, riski tähän on suurempi jos alkoholi on esim. lääke ujouteen, kuin jos se on vain hauskanpitoon Ja kaikkea siltä väliltä. Useimmat eivät nuoruuden juhlimisista alkoholisoidu, eikä niistä tarvitse ylen määrin huolehtia. Mutta aina jollekin niin käykin, että alkoholisoituu. Ei sillekään oikeastaan vanhemmat mitään voi, kun on kkyse täysi-ikäisestä ihmisestä joka tekee mitä tahtoo.
Kiitos paljon vastauksistanne. Toivon sellaisia vielä lisääkin.
Asia huolettaa minua.
Ap
Ei ole paljon, helposti juo sen 10-20 annosta illassa mietoja tai sisältäen pari lasia viiniä tai drinkin.
Annoskokoja. On liikaa. Riippuu sietokyvystä mitä elimistö suodattaa. Ei se nyt ehkä hyvä ole maksan kannalta, aivojen tai muuten, siis pitkällä tähtäimellä. Onko sietokyky jo kasvatettu liiaksi. Muutaman kerran ehkä kokeiluna iso määrä ehkä menisi nuorena. Ilman alkoholia järki on kyllä monta kertaa selvempi ja tunteet tasapainoisemmat, vaikka osa ajattelee että alkoholi kirkastaa, mutta se on aivopesuaine. Työ varmaan onnistuu paremmin jos joku douppaa pari juomaa ja kofeiinia. Mutta onko se sen arvoista. -Silti osa vähentää tai lopettaa joskus. En halua olla kukkahattu, mutta tältä näyttää asia yleisesti. Osa suomalaisista juo liikaa ehkä huomaamattaan.
Miksi 18v tyttö juo väkeviä ? Itse nuorena opiskelijana join siideriä tai valkoviinispriteä tms. Eikö noi shotit yms ole baarissa kalliitakin? Mulla oli ainoastaan yksi kaveri, joka joi väkeviä. Kertoi saavansa viineistä migreenin.
Missä ajassa 5 annosta juodaan? Jos yli 5 tunnin aikana, niin ei vielä aiheuta pahaa känniä. Mutta jos ne juodaan parin tunnin aikana, nousee humalan taso liian nopeasti. Ja toivottavasti samalla syödään sekä juodaan myös jotain alkoholitonta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi 18v tyttö juo väkeviä ? Itse nuorena opiskelijana join siideriä tai valkoviinispriteä tms. Eikö noi shotit yms ole baarissa kalliitakin? Mulla oli ainoastaan yksi kaveri, joka joi väkeviä. Kertoi saavansa viineistä migreenin.
En huomannut kysyä, miksi juo väkeviä.
En edes tiedä, mitä shotti oikeastaan tarkoittaa. Ei netistäkään löytynyt tarkkaa tietoa.
Onko shotti annos väkevää alkoholia ilman colaa tms miedontamassa.
Onko nämä kaikki yhtä paljon alkoholia sisältäviä ravintolassa: väkevän alkoholin sekoitus, vahva siideri, vahva olut ja shotti?
Ovatko siis samanveroisia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Missä ajassa 5 annosta juodaan? Jos yli 5 tunnin aikana, niin ei vielä aiheuta pahaa känniä. Mutta jos ne juodaan parin tunnin aikana, nousee humalan taso liian nopeasti. Ja toivottavasti samalla syödään sekä juodaan myös jotain alkoholitonta.
Suunnilleen 4 tunnin aikana.
Hän sanoi juoneensa koko ajan vettä, jotta ei tulisi krapulaa. Mutta eihän vesi alkoholimäärää vähennä. Yhtä paljon alkoholia silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes tiedä, mitä shotti oikeastaan tarkoittaa. Ei netistäkään löytynyt tarkkaa tietoa.
Onko nämä kaikki yhtä paljon alkoholia sisältäviä ravintolassa: väkevän alkoholin sekoitus, vahva siideri, vahva olut ja shotti?
Ap
shotti = 4 cl jotain väkevämpää alkoholia, juodaan yleensä kerralla
noilla "väkevillä" varmaan tarkoitetaan drinkkejä, joihin tulee se ravintola-annos eli 4 cl jotain väkevämpääalkoholia + jotain, millä lantrata (limukkaa, soodavettä, makusiirappia jne)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On niissä saman verran alkoholia. Yksi annos on 3,33dl siideriä tai olutta, yksi shotti 4 Cl viinaa paljaaltaan tai limun seassa, 1,2dl viiniä.
Toki siinä on eroja miten ne nousee päähän. Juoko pelkkää viinaa vai vettä tai limua lisäksi. Onko syönyt mitään vai tyhjään vatsaan. Juoko hitaasti vai nopeasti. Ei tiedä, pitääkö tuo tytön kertoma määrä paikkaansa.
Aika paljonhan tuo toimii ikävuosien mukaan kaavalla 12 + 1/v -> 25 => -1/3v -> 45 => -1/6v. Toki ihmisissä on yksilöllisiä eroja, mutta jokseenkin tarkkaan sen optimikulutuksen voi tuosta laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
3 shottia + 2 väkevää = 5 väkevää, ellei sitten viini taikka olutshotteja juo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
3 shottia + 2 väkevää = 5 väkevää, ellei sitten viini taikka olutshotteja juo
Ihan sama mitä alkoholia olisi ravintolassa juonut 5 lasillista, siinä olisi yhteensä jotakuinkin saman verran alkoholia. Shottiin ja drinkkiin menee sama 4 cl alkoholia, jälkimmäiseen vaan lisätään lantrinkeja (enemmän tai vähemmän).