Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Valtion maksettavaksi kaatuu lähivuosina satojen miljoonien edestä opintolainoja - "Eivät opiskelijat voi näitä takaisin maksaa"

Vierailija
13.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20059870

Summa oli noin kymmenisen miljoonaa vielä 2014. Tänä vuonna summa on jo 80 miljoonaa.

Yhä useamman opintolaina päätyy perintään ja ulosottoon, koska opiskelijan on pakko rahoittaa ruoka ja vuokra lainalla pysyäkseen hengissä.

Ennen tutkinto takasi työpaikan. Nyt yhä useampi nuori ei saa hakemisesta huolimatta edes suorittavaa työtä jolla maksaa opintolainaansa pois.

Paradoksaalisesti opiskelijoilta leikkaaminen jonka piti "tuoda säästöjä", onkin tuomassa valtiolle jättilaskun lähivuosina ja vuosikymmeninä, kun yhä useampi valtiontakaus laukeaa maksettavaksi julkisista varoista ja opiskelija joutuu ulosottoon.

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka näin pääsi käymään? Orpo on yllättynyt. 

Vierailija
102/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen maksanut opintolainaani pois jopa pitkän työttömyyden aikana. Kyllä rahat ovat olleet todella tiukalla mutta en ole kaatanut velkojani muiden maksettavaksi. Kyllä kai itsekin olisin mieluummin käyttänyt rahat hyvään ruokaan ja huvitteluun. Toisilla ihmisillä vain on selkärankaa, toisilla ei. 

Höpö höpö. Tämä tapahtui nollakorkojen ja alhaisten hintojen aikaan. Ei voi verrata nykypäivän jättikorkoihin ja monikertaiseen elämisen hintaan. 

Jättikorot. Itse olen maksanut asuntolainasta 15% korkoa ja se oli ihan normaalia. Kaikesta tingittiin viiden vuoden ajan jotta saatiin laina maksettua mahdollisimman nopeasti. Ongelma ei ole opintolainan tai se ettei töitä olisi saatavissa. Ongelma on se ettei edes väliaikaisesti voida tehdä sellaisia työtä mikä ei ole kivaa tai tinkiä elintasosta.

Älä puhu paskaa. Aiemmin asuntolainan korot sai vähennettyä verotuksessa, enää ei saa.

Lisäksi ostovoimapariteetti kontra asuntojen reaalihinnat ovat sellaisessa suhteessa, että kahden korkeakoulutetun ja työssäkäyvän perheessä ei makseta lainaa pois alle kymmenen vuoden vaikka lakkaisimme kokonaan syömästä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lainalla ennenkin opiskeltiin 80-luvulla."

Silloin vain lainan osuus oli paljon pienempi ja tuen osuu isompi jonka takia lainasummat jäivät paljon pienemmiksi.

Ja lisäksi työpaikka oli käytännössä varma, Myös kesätöitä riitti jokaiselle opiskelijalle. Itseasiassa töitä oli niillekin, joilla ei ollut edes mitään ammatillista koulutusta. Itsekin marrsin pelkkä henkkareiden väliin pieneksi taiteltu yo-todistuksen kopio (siihen aikaan Ravintola Arkadiaan ikäraja oli 21, mutta jos olit ylioppilas, niin 18 eli tuon takia mulla oli se kopio henkkareiden välissä) taskussani HYKS:in työhönottoon kysymään töitä ja työhönottaja kysyi, voinko aloittaa huomenna. Juu, sopi ja seuraavana aamuna menin sairaala-apulaiseksi Lastenklinikalle. Ei tarvittu laitoshuoltajan tutkintoa. Silloinen poikaystäväni käveli eräänä aamuna yhdelle varastolle ja kysyi, oisko töitä. Aloitti sama

Nykyään vaativat 3 suosittelijaa ja 4 hakukierrosta koulujen käynnin lisäksi nuihin hommiin. Tosi...terveellinen työilmapiiri. 

Vierailija
104/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä opintolainoja opiskelijat maksakaan takaisin, vaan työssäkäyvät. Työttömiä ja työkyvyttömyyseläkeläisiä ovat he, joiden opintolainat kaatuvat valtion maksettavaksi.

Se laina on otettu opiskeluaikana, ja luotettu, että opintojen jälkeen työllistytään. 2 vuotta opintojen päättymisen jälkeen alkaa lainojen takaisinmaksu. Silloin suurin osa on jo työelämässä. Tai ainakin toivoisi olevansa.

Vierailija
105/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin vain sanomaan, että aloitin alanvaihdon 32 vuotiaana, suoritin 4 sote-alan tutkintoa kymmenessä vuodessa. Välillä amis ja ylempi korkeakoulututkinto. 

Jouduin toki ottamaan lainaa perheellisenä, sitä kertyi kymmenessä vuodessa vähän päälle 20000 euroa. No, korkojen nousu oli odotettavissa ja se tapahtui. Näillä palkoilla saatan ehkä ehtiä maksamaan lainan ennen kuin täytän 65 vuotta.

Kunhan lapset ovat aikuisia, minä muutan Sveitsiin tai Norjaan osaamiseni kanssa. Kielet kun taipuvat. Enkä puhu huvikseni, olen asunut ja työskennellyt aiemminkin ulkomailla.

Näinhän siinä käy, kun kansaa kuritetaan kunnolla. Ne, jotka voivat, lähtevät muualle, missä saavat tekemisellään rakennettua itselleen ihmisarvoisen elämän.

Vierailija
106/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, pitää valita lyhyempi tutkinto, esimerkiksi kaksivuotinen ammatillinen tutkinto.

Niin, että tohtorikoulutettavan olisi pitänyt valmistua kahdessa vuodessa autonasentajaksi, kun ei ole kultalusikka suussa syntynyt. 

Kohta aletaan ihmetellä, mikseivät suomalaiset ole ahkeria saati älykkäitä...

No keskiluokkaa ei kohta enää ole, eikä keskiluokkaisten nuorten tarvitse kilpailla menestyksennälkäisten duunarinuorten kanssa. Mitäpä sitä pinnistelemään, kun ei ole pakko. Rahasta on tulossa portinvartija eivätkä köyhät ole enää riski :D

Kokoomus yrittää korjata kilpailun vähenemisen lisäämällä porkkanoita possuille, joita ei huvita ponnistella. Että kyllä se ainoa juoksuradalle suhmuroitu juoksija, joka siellä ypöyksin treenaa, parantaa aikojaan, kun palkintoraha on 10 000 euron sijasta 15 000 euroa. 

Oikeasti ponnistelua lisätään vain pikku pakolla. Suuri liikkuvuus eri luokkien välillä olisi se ratkaisu. Ihan turha kasvattaa "palkintopotin" suuruutta (verohyödyt yms.), jos kisaradalle mahtuu vain yksi kisaaja kerrallaan. Laitapa radalle viisi juoksijaa, niin tahti kiristyy kummasti. Kaikilla. 

Kokoomus kokoomus lässynlää. Vasurin tunnistaa onneksi siitä ettei tuo osaa olla kaatamatta joka asiaa kokoomuksen viaksi. 

Te vasurit tosiaan rakastattte ideaa siitä miten kansalaisia voi pakottaa sinne sun tänne vaikkei tuo ole toiminut missään missä tuota on kokeiltu. Esim. kommunismi kaatui tuohon joka maassa jossa sitä kokeiltiin. 

Vierailija
107/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista itse kun olin tuossa tilanteessa hakemassa pankilta lyhennysten lykkäystä opintovelan maksuun  kun olin työtön

Pankki yritti sen sijaan ehdottaa että vaihtaisin valtiontakaamsn opintolainan isompikorkoiseen lainaan johon hakisin vanhemmat takaajaksi..

En suostunut 

Vierailija
108/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä opintolainoja opiskelijat maksakaan takaisin, vaan työssäkäyvät. Työttömiä ja työkyvyttömyyseläkeläisiä ovat he, joiden opintolainat kaatuvat valtion maksettavaksi.

Se laina on otettu opiskeluaikana, ja luotettu, että opintojen jälkeen työllistytään. 2 vuotta opintojen päättymisen jälkeen alkaa lainojen takaisinmaksu. Silloin suurin osa on jo työelämässä. Tai ainakin toivoisi olevansa.

Kyllä niitä opintolainoja ennen vanhaan annettiin anteeksi ihan työssä oleville.

Vierailija
109/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista itse kun olin tuossa tilanteessa hakemassa pankilta lyhennysten lykkäystä opintovelan maksuun  kun olin työtön

Pankki yritti sen sijaan ehdottaa että vaihtaisin valtiontakaamsn opintolainan isompikorkoiseen lainaan johon hakisin vanhemmat takaajaksi..

En suostunut 

🤬

Onneksi et suostunut! 

Vierailija
110/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen maksanut opintolainaani pois jopa pitkän työttömyyden aikana. Kyllä rahat ovat olleet todella tiukalla mutta en ole kaatanut velkojani muiden maksettavaksi. Kyllä kai itsekin olisin mieluummin käyttänyt rahat hyvään ruokaan ja huvitteluun. Toisilla ihmisillä vain on selkärankaa, toisilla ei. 

Höpö höpö. Tämä tapahtui nollakorkojen ja alhaisten hintojen aikaan. Ei voi verrata nykypäivän jättikorkoihin ja monikertaiseen elämisen hintaan. 

Olet ilmeisen nuori ihminen, kun puhut alle 5% koroista jättikorkoina.

Vierailija
111/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, pitää valita lyhyempi tutkinto, esimerkiksi kaksivuotinen ammatillinen tutkinto.

Niin, että tohtorikoulutettavan olisi pitänyt valmistua kahdessa vuodessa autonasentajaksi, kun ei ole kultalusikka suussa syntynyt. 

Kohta aletaan ihmetellä, mikseivät suomalaiset ole ahkeria saati älykkäitä...

No keskiluokkaa ei kohta enää ole, eikä keskiluokkaisten nuorten tarvitse kilpailla menestyksennälkäisten duunarinuorten kanssa. Mitäpä sitä pinnistelemään, kun ei ole pakko. Rahasta on tulossa portinvartija eivätkä köyhät ole enää riski :D

Kokoomus yrittää korjata kilpailun vähenemisen lisäämällä porkkanoita possuille, joita ei huvita ponnistella. Että kyllä se ainoa juoksuradalle suhmuroitu juoksija, joka siellä yp

Kokoomus kokoomus lässynlää. Vasurin tunnistaa onneksi siitä ettei tuo osaa olla kaatamatta joka asiaa kokoomuksen viaksi. 

Niin, onhan hallituksessa myös persut. 

Vierailija
112/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättikorot. Itse olen maksanut asuntolainasta 15% korkoa ja se oli ihan normaalia. Kaikesta tingittiin viiden vuoden ajan jotta saatiin laina maksettua mahdollisimman nopeasti. Ongelma ei ole opintolainan tai se ettei töitä olisi saatavissa. Ongelma on se ettei edes väliaikaisesti voida tehdä sellaisia työtä mikä e

Älä puhu paskaa. Aiemmin asuntolainan korot sai vähennettyä verotuksessa, enää ei saa.

Lisäksi ostovoimapariteetti kontra asuntojen reaalihinnat ovat sellaisessa suhteessa, että kahden korkeakoulutetun ja työssäkäyvän perheessä ei makseta lainaa pois alle kymmenen vuoden vaikka lakkaisimme kokonaan syömästä!

Verovähennysoikeus on aika turha esim. työttömille kun se toimii vain palkkaa saaville. Eli taas kerran selviää se suurin ongelma joka on maahan kroonistunut työpaikkojen puute. Siis palkkaa maksavien.

Vasurit kyllä hokee ongelmana ties mitä yksityiskohtia mutta tuon nuo kiertää kaukaa joka kerta jostain syystä. Ja ay-liike toimii jopa tuon tavoitteen vastaisesti omaa etuaan vahtiessaan kun työpaikat vaan vähenee samalla kun liitot vaurastuu osakesijoituksillaan. 

Vierailija
113/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä opintolainoja ennen vanhaan annettiin anteeksi ihan työssä oleville.

Näin on tehty, tiedän tapauksia. Täysin mahdotonta edes kuvitella tänä päivänä tällaista. Laina haetaan vielä kuolinpesästä, nähty on.

Vierailija
114/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annettiin anteeksi? Anteeks nyt vaan mutta mitä sinäkin siinä haaveilet? 

Vierailija
115/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättikorot. Itse olen maksanut asuntolainasta 15% korkoa ja se oli ihan normaalia. Kaikesta tingittiin viiden vuoden ajan jotta saatiin laina maksettua mahdollisimman nopeasti. Ongelma ei ole opintolainan tai se ettei töitä olisi saatavissa. Ongelma on se ettei edes väliaikaisesti voida tehdä sellaisia työtä mikä ei ole kivaa tai tinkiä elintasosta.

Puhut puuta heinää. Kaikki eivät ole kuin sinä. Opiskelijat tekevät mitä tahansa työtä saavat. Kummallisia käsityksiä teillä arkielämästä vieraantuneilla on. Tunnen muutaman kermapersun, joilla on aina ollut kaikkea muuta kuin velkaa ja puutetta mistään ja he ovat juuri tuollaisia, joiden käsityksen mukaan työtön on loinen ja opiskelijat valitsevat vain kivaa ja nostelevat avustuksina kermiksien osinkojen verotuottoja.

Vierailija
116/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin.

Vierailija
117/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt aloittaja on väärässä, sillä kyllä ne maksamatta jääneet lainat tullaan perimään ulosoton kautta korkojen kera. Täällä on nyt joku sama kirjoittaja ulisemassa siitä, ettei saa enää hulppeita tukia. Eikö sinulle ole opetettu taloustaitoja lainkaan? Rahaa ei vaan tule jostain tyhjästä, vaikka niin saatat kuvitella, jos olet nostanut koko ikäsi vain Kelan tukia.

On hyvä asia, että myös opintotuista leikataan, se vauhdittaa valmistumista. Jos ei pää kestä esim. nopeatahtista yliopisto-opiskelua, voi myös tiputtautua alemmille koulutusasteille, jos se kuitenkin olisi se oikea valinta.

Persaukiselta työttömältä ulosotto ei saa kuin rikkinäiset kalsarit. Tyhjästä on oikeasti paha nyhjäistä. Sitä te rikkaat ette tajua. Nolla on nolla. Jos nollasta vähennetään, mennään miinukselle, ja raha-asioissa se tarkoittaa velkaa. Luottotiedottomalle ei kukaan tai mikään muu anna lainaa kuin Suomen valtio.

Vierailija
118/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen ongelma on että täällä hyysätää ulkomaisia ihmisiä rajattomasti, mutta oman maan kansalaiset on on päättäjien mielestä pelkkää jätettä! Tulevaisuudessa Suomesta tulee järkyttävä kehitysmaa joka taantuu pelkäksi rikollisten temmellys kentäksi.

Suomalaiset ovat itse äänestäneet nämä poliitikot omasta tahdostaan sinne. Suurin osa suomalaisista äänestää vaaleista toiseen puolueita jotka sallivat loppumattoman turvapaikanhaun maahamme kehitysmaista.

Suomen ongelma on suomalaisten äänestäjien tyhmyys 

Vierailija
119/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Verovähennysoikeus on aika turha esim. työttömille kun se toimii vain palkkaa saaville. "

Silloin aikanaan sai vielä ansiosidonnaista sen puolitoista vuotta ja siitä se verovähennys oli ihan merkittävä. Nythän ansiosidonnainen muuttuu mitättömäksi jo lyhyen työttömyyden jälkeen.

Vierailija
120/184 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suurin osa suomalaisista äänestää vaaleista toiseen puolueita jotka sallivat loppumattoman turvapaikanhaun maahamme kehitysmaista."

Selvästikin se on suuriman osan ihmisistä mielestä lopulta kuitenkin pienempi ongelma kuin muut asia. Vaikka siis persut on yrittänyt siitä kovasti tehdä Suomen ongelmaa numero yksi.