Tutkija: Älypuhelimet ja kännykät ovat syy siihen miksi suomalaiset eivät tee enää lapsia
Väestötutkija Anna Rotkirchin mukaan kännyköiden ja sittemmin älypuhelinten yleistyminen on ollut syy siihen mikseivät suomalaiset halua enää tehdä lapsia.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti tuo pitää paikkansa, väittävätpä luureihinsa kiinnikasvaneet mitä hyvänsä. Ei tarvitse kuin mennä kaupungille, ihmiset eivät edes ravintolapöydissä keskustele keskenään vaan selaavat typeriä instavideoita luureistaan. sairasta sakkia.
Sitten kuvaavat ruokansa, ja pistävät someen. Typerykset.
"Suomalaiset solmivat ensimmäisen liittonsa yhä keskimäärin 25-vuotiaina. Mutta avoliitot päättyvät nyt useammin eroon kuin lapseen tai avioliittoon Turun yliopiston tutkimuksen mukaan.
Tämä on uusi käänne. Se näkyy nuoremmissa ikäryhmissä, Rotkirch sanoo.
Väestötutkijan mukaan yhtenä syynä on kännyköiden jatkuva selaaminen: mitä enemmän pariskunta käyttää aikaa ruuduilla, sen heikompi parisuhteen laatu."
Tämä kännykän räplääminen kirjaimellisesti tappaa meidät. YLE:ltä tuli prisma-ohjelma myös jossa tutkijat havaitsivat että 2 viikkoa jatkunyt älylaitteiden käyttö vaikutti niin negatiivisesti aivoihin että muutokset pystyttiin havaitsemaan magneettikuvauksilla. Nämä laitteet pitäisi kieltää lailla koska me tuhoudumme kirjaimellisesti niiden takia.
Vierailia kirjoitti:
Maailmassa syntyy liian vähän lapsia globaalisti ja väestöromahdus on tulossa.
Erityisesti Suomessa syntyy liian vähän lapsia.
Kokkareet ovat pahin syöpä eikä virheistäkään ola apuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin teini-iässä (80- ja 90-luvulla) painotettiin kovasti ehkäisyn tärkeyttä ja iskostettiin päähän kuinka on paha paha juttu jos ikinä raskaaksi sattuu tulemaan. Vielä yli 30-vuotiaana oli vaikea myöntää itselleen että vähän tuntuis siltä että haluaisin kuitenkin vauvan. Tottakai ymmärsin, että olen aikuinen ja päätän itse, mutta kyllä oli tiukassa se ajatus että hävetä saa jos raskaaksi tulet.
Mites muilla, onko ollu tuommoista?
No ei. Normaali ihminen tajusi että valistus kohdistui teiniraskauksiin ja seksitauteihin.
No justhan sanoin, että tajusin sen kyllä? Silti se ajatus pysyi pitkään mukana, e
Kokeileppa kuule sinä vaikka ensi kerralla vastata niinkuin normaalit ihmiset äläkä huvikseen ala solvata muita keskustelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sen jotenkin hyväksyä, että jos ottaa miehen, niin se tulee hyvin todennäköisesti jossain vaiheessa tekemään teidät raskaaksi.
Mitään et voi. Terve mies halua vauvan. 🍯
Se on ihanaa <3 ja ihanaa on myös päästä katsomaan kuinka sisarukset kasvaa yhdessä, tietäen että kun itsestä aika jättää niillä on toisensa. Mulla on 2 ihanaa tyttöä, jotka on jo 13 ja 11 ja tosi eri kasvun vaiheissa kun vanhempi kaipaa paljon omaa tilaa ja alkaa olla teini, nuorempi taas on vielä selkeästi ihan lapsi ja kaipaisi kokoajan seuraa, mut niiden touhua on ihana kattoa kun ne puollustaa toisiaan. Vaikka ne joskus riitelee niin on ihana nähdä kun ne iltasin halaa ja kertoo rakastavansa toisiaan ennen kun toivottavat hyvät yöt toisilleen. Koen olevani todella onnekas kun oon saanut tyttöni.
Puollllustaa...
On tuo yksi syy. Monien muiden syiden lisäksi.
Tehkööt ne lapsia, jotka lapsia haluavat. Minä en halua.
Paskapuhelässytystä. En halua lapsia, koska en vain halua lapsia enkä mitään mikä lapselliseen elämään mitenkään liittyy. Tämä on oma puhkipohdittu päätökseni ja heteropuolisonikin asiasta samoilla linjoilla. Propagandat ovat turhia. Aika monella perheelliselläkin mm. ne paljon parjatut ja parutut älylaitteet pilaavat kaiken ja lisätyhmentävät jo valmiiksi simppelimmän aineksen, jolla Pisat housuissa ja Cacca osuu auttamatta tuulettimeen. Rotkirch j u u j u u t a l a i n e n?
Ovat 1 mitätön tekosyy ja todelliset syyt ovat siinä, että LAPSELLISEN ELÄMÄ EI HOUKUTA, vaikka kuinka peppukipu.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä raskaana oleva nainen on kaunis. Mun vaimon raskausmaha ja raskausarvet on vaan parantaneet häntä.
Entä virtsankarkailu?
Vierailia kirvoitti:
Maailmassa syntyy liian vähän lapsia globaalisti ja väestöromahdus on tulossa.
Erityisesti Suomessa syntyy liian vähän lapsia. Olen patriootti ja mielestäni supisuomalaisten tulisi yrittää hankkia neljä lasta.
Vihreät on kuoleman kultti ja haluaa valheillaan näivettää Suomen, jotta venäjä voisi tuhota vanhusten yhteiskuntamme.Tämä - on, mutta kokkarit varmistavat lopun, 0rpolinja olisi jotain brasiliaismallia.- suuret tulo ja varallisuuserot.
Sama, syntynyt 80-luvulla. Älä tee lapsia liian nuorena, ehdit kyllä, ei kiirettä, Muista, jos unohdat ehkäisyn edes kerran niin tulet aivan varmasti raskaaksi!, Koulut ja työt pitää olla kunnossa ennen kuin edes alatte miettiä lasta, Koulu on tärkein, Mieti ensin.
Sit kun tekee näin niin valitetaan mikset hanki lapsia?!