Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkija: Älypuhelimet ja kännykät ovat syy siihen miksi suomalaiset eivät tee enää lapsia

Vierailija
12.08.2024 |

Väestötutkija Anna Rotkirchin mukaan kännyköiden ja sittemmin älypuhelinten yleistyminen on ollut syy siihen mikseivät suomalaiset halua enää tehdä lapsia.

https://yle.fi/a/74-20103871

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat rikkaus, joita ei kaikille suoda, ne on elämän suola, joita koko rakastaa sydämestään.

Asiasta toiseen, homot ja lessbot ovat pilanneet avioliitot ja saaneet ihmisissä aikaan lapsettomuutta.

Perheet on haluttu mitätöidä.

Homoutta suositaan ja kun sitä ympärillä näkyy, lapsikin luulee jo pikkulapsesta, että näin kuuluukin elää homona, tai lesbona.

Jep, kaikki lastensuojelun asiakkaatkin ovat vanhemmilleen se rikkaus ja elämän suola. Vanhempiensa murhaamista lapsista puhumattakaan.

Vierailija
82/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin teini-iässä (80- ja 90-luvulla) painotettiin kovasti ehkäisyn tärkeyttä ja iskostettiin päähän kuinka on paha paha juttu jos ikinä raskaaksi sattuu tulemaan. Vielä yli 30-vuotiaana oli vaikea myöntää itselleen että vähän tuntuis siltä että haluaisin kuitenkin vauvan. Tottakai ymmärsin, että olen aikuinen ja päätän itse, mutta kyllä oli tiukassa se ajatus että hävetä saa jos raskaaksi tulet.

Mites muilla, onko ollu tuommoista?

No ei. Normaali ihminen tajusi että valistus kohdistui teiniraskauksiin ja seksitauteihin.

No justhan sanoin, että tajusin sen kyllä? Silti se ajatus pysyi pitkään mukana, että se on häpeällinen ja huono asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin teini-iässä (80- ja 90-luvulla) painotettiin kovasti ehkäisyn tärkeyttä ja iskostettiin päähän kuinka on paha paha juttu jos ikinä raskaaksi sattuu tulemaan. Vielä yli 30-vuotiaana oli vaikea myöntää itselleen että vähän tuntuis siltä että haluaisin kuitenkin vauvan. Tottakai ymmärsin, että olen aikuinen ja päätän itse, mutta kyllä oli tiukassa se ajatus että hävetä saa jos raskaaksi tulet.

No ei. Normaali ihminen tajusi että valistus kohdistui teiniraskauksiin ja seksitauteihin.

No justhan sanoin, että tajusin sen kyllä? Silti se ajatus pysyi pitkään mukana, että se on häpeällinen ja huono asia.

Ja minä vastasin kysymykseen onko muilla ollut tuollaista.

Vierailija
84/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sen jotenkin hyväksyä, että jos ottaa miehen, niin se tulee hyvin todennäköisesti jossain vaiheessa tekemään teidät raskaaksi.

Mitään et voi. Terve mies halua vauvan. 🍯

Eräässä Väestöliiton artikkelissa tutkimuksen aiheena oli lisääntymishalut "vakiintuneissa parisuhteissa". 75% aloite lisäänrymiseen tuli naisilta, kun miehille olisi riittänyt "me kaksi".

Eli varmaan vain joka neljäs oli sitten otoksessa terve mies.

Vierailija
85/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valeuutinen. Elatusmaksut ovat niin valtavat ettei kenelläkään ole varaa tehdä lapsia.

Kun on lapsia, tuntee, että elämällä on tarkoitus, miksi elää, ihanaa seurata lapsen kehitystä, kun äiti hoitaa lastaan, rakkaintaan, mitä hänellä on,

kerran vuorot vaihtuu, tämä lapsi hoitaa äitiään. Aika rientää, me emme nuorru. Elämälle kiitos, kun on saanut oikean perheen.

Vierailija
86/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että on mitenkään merkittävä syy. Hänkään ei esittänyt mitään tutkimusta väitteensä pohjaksi, se oli pelkkä heitto ja arvelu.

Tässä ollaan nyt yhtä paljon oikeassa ja väärässä, puhelin on se syyllinen mutta tuo selaaminen ei ole se syy.

Vauvakuumeeseen johtavat hormonit sekoittuvat liiallisesta "säteilyn" määrästä, kehon läpi kulkee jatkusti miljardian puhelimien, sateliittien ja vaikka minkä sähköisiä söhryjä.

Osasyyllinen näihin on myös vaatteiden ja muiden esineiden kemikaalit, kun kaikki on täynnä näitä säilöntä ja käsittelyaineita.

Vierailija
87/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin hyvä ettei suomalaiset ja eteenkään miehet saa jälkikasvua.

On kaikille parasta että suomeen tulee/tuodaan ihmisiä afrikasta ja lähi-idästä.

Jos kuitenkin joku haluaa lapsen niin tehkää se tumman miehen kanssa.

Lapsi on kauniimpi ja saa vahvemmat geenit.

Vierailija
88/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mi

Ja minä korjasin vastaustasi, että normaali ihminen voi tuntea myös toisin kuin sinä.

Vierailija
89/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päätin olla tekemättä lapsia, niin silloin ei vielä kännyköitä ollutkaan yleisessä käytössä.

Vierailija
90/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Silmäilin artikkelin ja siellä ei näytetty kummemmin perustelevat tätä älynpuhelinjuttua?

Itseäni ei parikymppisenä vielä kiinnostanut perheen perustaminen. Kolmenkymmenen kieppeillä olisinkin varmaan saattanut lapsen pyöräyttää jos olisin ollut oikeanlaisen miehen kanssa parisuhteessa, onneksi lapsia ei tullut. Nyt olen 36 ja tosiaan onnellinen ettei ole lapsia. Ei minulla ole niin vahvaa hoivaviettiä ihmisvauvoja kohtaan että jaksaisin hoitaa mahd. Erityislasta, koliikkivauvaa tms. Saati olla ihan yksinhuoltaja. Äidistäni tietäisin saavani suuren tuen ja avun mutta hänkin jo päälle 65- vuotta joten ei hänenkään jaksamiseensa voisi luottaa eikä pitäisikään.

Vierailija
91/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tekee lapsia tähän hulluun maailmaan??

En minä ainakaan enää. Yksi riittää... 

Vierailija
92/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiesin jo kauan ennen älypuhelimia, etten ikinä halua lapsia. Minkäänlaiset edut tai puheet lastentekotalkoista eivät muuta mieltäni.

Vierailija
93/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin, mutta Kohtu on poistettu. 

Vierailija
94/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa viesteistä noin puolet tuntuu olevan copy-paste meiningillä toistettuna vastaaviin keskusteluihin aiemminkin laitettuja viestejä (mm. sperma täyttää jne.). Huvittavaa, että Venäjää, joka kyllä on syyllinen moneen pahaan, syytetään propagandasta tässä asiassa vaikka joku tai jotkut ovat juuri itse tuottaneet (tai pikemminkin kopioineet aiempia tuotoksiaan, myös ne Venäjän propagandaa -viestit ovat kopioita) aivan päinvastaisessa tarkoituksessa. Muutamat viestit on laitettu peräti useamman kerran. Jos propagandaa on pakko harrastaa, voisi sen yrittää tehdä vähän laadukkaammin, Venäjästä ei siinäkään asiassa kannattaisi ottaa mallia.

Vierailija
95/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todelliset syyt alhaiseen syntyvyyteen ovat nämä.

1. Ei ole kumppania jonka kanssa tehdä lapsia.

2. Ei ole varaa lapsiin koska palkat on liian pieniä. 

3. Osa ei vaan halua lapsia.

Syntyvyys oli alhaista jo 1970 luvulla ja silloin ei ollut älypuhelimia eikä somea joten en usko että älypuhelimet on syynä alhaiseen syntyvyyteen.

Vierailija
96/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti tuo pitää paikkansa, väittävätpä luureihinsa kiinnikasvaneet mitä hyvänsä. Ei tarvitse kuin mennä kaupungille, ihmiset eivät edes ravintolapöydissä keskustele keskenään vaan selaavat typeriä instavideoita luureistaan. sairasta sakkia. 

Vierailija
97/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen sitä että kuka tälläiseen yhteiskuntaan haluaa lapsia tehdä? Koko aikuisikäni yhteiskunta on mennyt vain huonompaan suuntaan ja nykyisin ihmiset on tolloja. Itse olen lisääntymisikäinen enkä todellakaan aio tehdä lapsia tälläiseen yhteiskuntaan joten jään lapsettomaksi.

Vierailija
98/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai vaihtoehtoisesti sinä et ole normaali.

Vierailija
99/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissäkin sen huomaa. Jotkut tuijottaa jatkuvasti puhelintaan suu ammollaan kuin kehitysvammaiset.

Mä pidän oman puhelimen taskussa ja luen mahdolliset viestit vasta töiden jälkeen.

Näin on. Sitten kun on tauko, on puhelin heti kädessä. Ei hetken taukoa. 

Vierailija
100/112 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan kaikki synnytystalkoisiin koska suomi on maailman onnellisin maa 🥳