Kertokaa mulle miksi kirppismyynti vaikuttaa toimeentulotukeen
Mutta mustikoiden ja sienien kerääminen ei? Jouduin työttömäksi juuri kesän alla ja epäonnisten sattumusten johdosta olen ollut ilman rahaa koko kesän. Tilannetta helpottaakseni oon myynyt erilaista tavaraa pitkin kesää Vintedissä ja Torissa. Nyt kun hain tt-tukea en sitä saa kirppismyyntieni takia (yhteissumma koko kesältä noin 250 euroa) Jos olisin kerännyt mustikoita ja tienannut niillä tonnin tai kaksi niin se ei vaikuttaisi tukeen. Siis milloin kusiset kirppismyyntitulot on alkaneet vaikuttaa tt-tukeen?
Kommentit (65)
Kaikki tulot vaikuttaa toimeentulotukeen, vaikka marjojen kerääminen onkin verotonta.
Kaikki tulot vaikuttaa toimeentulotukeen. Kirppistuloista 50 euroa ylittävä osuus kuukaudessa. Myöskään lähetyskuluja ei otettu huomioon vaan koko myynnistä saatu summa vaikutti toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tulot vaikuttaa toimeentulotukeen. Kirppistuloista 50 euroa ylittävä osuus kuukaudessa. Myöskään lähetyskuluja ei otettu huomioon vaan koko myynnistä saatu summa vaikutti toimeentulotukeen.
Tai siis 50 euroa ylittävä osuus yhteensä olipa se sitten kirppistuloista tai vaikka marjojen myynnistä.
Kuka niistä on ilmoittanut ?Omaasipa myyt ja olet niistä joskus rahaa maksanut.
Syynä on se, että tuen hakija ei ole unohtanut mainita myyntituloja hakemuksessaan.
Siis mitä kirppismyyntitulot mielestäsi ovat jos ei... tuloa?
Tottakai vaikuttaa, jos sulla on rahaa et tarvitse tukia.
Elätettäviä meillä on liikaa muutenkin,
Jätä jatkossa ostamatta se minkä hetken päästä myyt kirpparilla.
Tirsk. Olisit käyttänyt käteistä maksamisessa. Niinhän ne marjanpoimijatkin.
Kansan logiikan mukaan on vähän epäreilua, että ne lasketaan tuloksi. Kela sen sijaan ottaa tuloksi ihan kaiken, esim lainat joiden takaisinmaksua ei kuitenkaan lasketa menoksi.
Ole tarkempi tästä lähtien ja maksu ainoastaan käteisellä, tai pidät kaiken tulon alle 50e.
Mulla on tossa kitara mistä saisin n 500-800e jonka olen ajatellut myydä joskus. Nyt oon toimeentulotuella niin se ei kannata. Myyn vasta sitten kun pääsen töihin ja sitten vasta kirpparipöytäkin.
Idiootti. Ei myynti tuloja oteta rahaa tilille. Rahat käteen. Itse olen myynyt tavaraa osto ja myynti palstoilla facebookissa ja rahat saa aina käteen. Myin polkupyörän peräkärryn lapselle 130 eurolla. Olen myynyt mattoja ja huonekaluja ja myin myös 15 laatikkoa lasten vaatteita 450 eurolla ja rahat sain käteen. Olen myös myynyt mustikoita 10 litraa 50 euroa. Heti meni kaupaksi 50 litraa jotka kerättiin tyttöystäväni kanssa.
Kyllä ne mustikanmyyntitulot ois vaikuttaneet aivan samoin.
Muuten kuulostaa vähän oudolta. Oletko siis saanut tuon 250 e kerralla tilille? Kun sanoit 250 e yhteensä koko kesän aikana, ja kuitenkin 50 e kuussa saa tulla tt-tukiasiakkaan tilille, ilman, että sitä miinustetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vaikuttaa, jos sulla on rahaa et tarvitse tukia.
Elätettäviä meillä on liikaa muutenkin,
Jätä jatkossa ostamatta se minkä hetken päästä myyt kirpparilla.
Yleensä vanhat käyttämättömät tavarat pistetään myyntiin esim jos johonkin ei ole koskenut vaikaa viimeiseen 2v niin joutaa pois. Ja jos ap on saanut myynti tuloillaan 250€ niin montako kk ajattelit että tolla summalla pärjätään?, missäpäin on noin edullinen asunnon vuokra tai mistä ruokakaupasta saa kuukauden ruokansa 250€ + muut mahdolliset kulut. Joo totta on että tämä nykyinen systeemi on epäonnistunut ja toimimaton, olen itsekin sitä mieltä että kenenkään ei tulisi nostella tukia mutta ennen sitä pitäisi varmistaa jokaisen mahdollisuus riittävään elantoon omilla töillään. Nyt tämä systeemi ei kannusta yrittämään mitään koska siitä sanktioidaan hyvin herkästi sekä myös sanktioidaan yrittämättömyydestä, melko sadistista + ummikoiden vihat niskoille työttömyydestään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tossa kitara mistä saisin n 500-800e jonka olen ajatellut myydä joskus. Nyt oon toimeentulotuella niin se ei kannata. Myyn vasta sitten kun pääsen töihin ja sitten vasta kirpparipöytäkin.
Voithan sinä myydä sen käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Idiootti. Ei myynti tuloja oteta rahaa tilille. Rahat käteen. Itse olen myynyt tavaraa osto ja myynti palstoilla facebookissa ja rahat saa aina käteen. Myin polkupyörän peräkärryn lapselle 130 eurolla. Olen myynyt mattoja ja huonekaluja ja myin myös 15 laatikkoa lasten vaatteita 450 eurolla ja rahat sain käteen. Olen myös myynyt mustikoita 10 litraa 50 euroa. Heti meni kaupaksi 50 litraa jotka kerättiin tyttöystäväni kanssa.
Jos asut helsingissä ja lähetät tavaran rovaniemelle. On hankalaa käteiskauppa.
Tämäkin keskustelu osoittaa, että ainoa tulevaisuuden vaihtoehto on kansalaispalkka. Summa joka maksetaan jokaiselle, ja se korvaa KAIKKi muut tukimuodot. Kansalaispalkan lisäksi vois tienata ihan niin paljon kuin haluaa, ilman että se vaikuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut helsingissä ja lähetät tavaran rovaniemelle. On hankalaa käteiskauppa.
Huomasin ihan saman yritin myydä nouto ja käteis periaatteella niin moni tuote jää myymättä, silti löyty kyselijöitä että lähetätkö sinne tai tänne. Ei paljoa kannusta yrittämään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin keskustelu osoittaa, että ainoa tulevaisuuden vaihtoehto on kansalaispalkka. Summa joka maksetaan jokaiselle, ja se korvaa KAIKKi muut tukimuodot. Kansalaispalkan lisäksi vois tienata ihan niin paljon kuin haluaa, ilman että se vaikuttaisi.
Perustulo jonka voi halutessaan poikkasta, itse en halua tukirahaa siinä vaiheessa kun olen päässyt kunnolla jaloilleni.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tuonkin maksaisi,
Miten niin mustikoiden myynti ei vaikuta? Se vaikuttaa ihan samalla tavalla kuin kirppismyyntikin.