Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muistisairaan ihmisen saisi suihkuun?

Vierailija
11.08.2024 |

Onko mitään vinkkejä?

Kommentit (203)

Vierailija
61/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus on tehty, mutta he eivät kuulemma voi tehdä mitään kun heidän mielestä hänellä ei ole mitään huolta kun asuu isäni kanssa ja isäni pitää hänestä huolta. Ikäihmisten neuvonnassa sanottiin, että asialle ei voi tehdä mitään, jos äitini ei halua ottaa apua vastaan. Onko siis todellakin näin?

Miksi sä siellä huseeraat, jos isäsi huolehtii äidistäsi? 

No isä on itse pyytänyt minua apuun kun ei mitenkään pärjää äidin kanssa eikä saa äitiä suihkuun ja on pyytänyt minua soittamaan jostain äidille apua. 

Sano isälle, että soittaa itse. Anna numero valmiiksi. Tämä ihan sillä, että viesti menee paremmin perille, kun puoliso soittaa ja sanoo, ettei pärjää enää arjessa vaimon kanssa kuin jos muualla asuva lapsi soittaa. Kuvittelevat helposti, että lapsi liioittelee ja huolehtii turhaan. Valitettavaa, mutta totta. 

Vierailija
62/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä isäsi on jaksamisestaan tilanteessa? Tee vain uusi huoli-ilmoitus. Äitisi terveydentilahan on selvittämättä, ja on hänen etunsa vastaista, että näin jatkuu. Yritä saada sosiaalityöntekijä ymmärtämään, että terveydenhoidosta lääkärin ja hoitajan yhteiskotikäynti tarvitaan. Ole silloin mukana. Peseytymisestä kieltäytyminen ja hyvin pitkälle edenneessäkin muistisairaudessa pesemisen vastustaminen on yksi erityinen tyyppioire, eikä sinun kannata yrittää millään taikatempuilla ratkaista tätä yksinäsi, vaan jättää se ammattilaisten tehtäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

"Huoli-ilmoitus on tehty, mutta he eivät kuulemma voi tehdä mitään kun heidän mielestä hänellä ei ole mitään huolta kun asuu isäni kanssa ja isäni pitää hänestä huolta. Ikäihmisten neuvonnassa sanottiin, että asialle ei voi tehdä mitään, jos äitini ei halua ottaa apua vastaan. Onko siis todellakin näin?"

Tuossa tapauksessa koittaisin pientä huijausta. Mä sain aikoinaan muistisairaan äitini suostumaan vanhustyön palvelutarpeenohjaajan käyntiin, koska isän kanssa sanottiin, että se työntekijä tulee kotiin kartoittamaan,  millaisia palveluita ISÄ tarvitsisi. Esimerkiksi mitä apuvälineitä yms. Sosiaalityöntekijä tietysti tuli äidin takia, mutta oli juonessa mukana. Mä mietin, että onnistuisiko kotona tehtävien muistitestien tekeminen äidillesi niin, että se testin tekijä jotenkin ehdottaisi, että tämä testihän voitaisiin tehdä molemmille? Tai sitten testin tekijä kyselee ne asiat isältäsi ja isäs

Yleensä jos kotikäynnille asti päästään niin kyllä sen testin saa tehtyä. Sanon että nämä kyselyt tehdään kaikille tämän ikäisille. Yleensä auttaa, kun ei tunnu että olisi henkilökohtaisesti häntä varten, vaan että kuuluu siihen rutiiniin. Usein ei kuitenkaan päästä kotiin, koska ei toisen kotiin noin vain mennä vaikka lapset olisikin aiheesta huolissaan. Silloin olen lähettänyt virallisen, printatun kutsun tulla terveysasemalle sairaanhoitajan tarkastukseen. Useimmiten se on tehonnut. Sitten ollaan mitattu verenpaineet ja juteltu ja yleensä ollaan myös tehty muistitestit, koska nehän kuuluu tarkastukseen, tottakai. Kannattaa kuitenkin huomata ettei se testi ole välttämätön eikä muistitestin tulos ole sama kuin lääkärin tekemä diagnoosi. 

Vierailija
64/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus on tehty, mutta he eivät kuulemma voi tehdä mitään kun heidän mielestä hänellä ei ole mitään huolta kun asuu isäni kanssa ja isäni pitää hänestä huolta. Ikäihmisten neuvonnassa sanottiin, että asialle ei voi tehdä mitään, jos äitini ei halua ottaa apua vastaan. Onko siis todellakin näin?

Olen ulkopuolinen, mutta ensimmäiseksi tuli mieleen, että tuollainen tapaus voi päättyä ikävästi. Voiko toinen, terveempi  jättää avioerohakemuksen vireille? EI kai ketään voi pakottaa hoitajaksi etenkin, kun hoitajaksi joutuvalla ei ole koulutusta eikä fyysisiä voimia siihen.

Vierailija
65/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunominen on hyvä idea, jos yhtään on tykännyt saunoa ennen sairastumista. Jos ei ole mahdollista järjestää oikeaa saunaa, sitten vähän koivuvihtaa tai löylytuoksuja ja kylppäriin ja kuumalla vedellä höyryä niin tuntuu "saunamaiselta". Saunan jälkeen tietysti otetaan saunajuomaa tai vaikka pullakahvit. 

Vierailija
66/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

"Huoli-ilmoitus on tehty, mutta he eivät kuulemma voi tehdä mitään kun heidän mielestä hänellä ei ole mitään huolta kun asuu isäni kanssa ja isäni pitää hänestä huolta. Ikäihmisten neuvonnassa sanottiin, että asialle ei voi tehdä mitään, jos äitini ei halua ottaa apua vastaan. Onko siis todellakin näin?"

Tuossa tapauksessa koittaisin pientä huijausta. Mä sain aikoinaan muistisairaan äitini suostumaan vanhustyön palvelutarpeenohjaajan käyntiin, koska isän kanssa sanottiin, että se työntekijä tulee kotiin kartoittamaan,  millaisia palveluita ISÄ tarvitsisi. Esimerkiksi mitä apuvälineitä yms. Sosiaalityöntekijä tietysti tuli äidin takia, mutta oli juonessa mukana. Mä mietin, että onnistuisiko kotona tehtävien muistitestien tekeminen äidillesi niin, että se testin tekijä jotenkin ehdottaisi, että tämä testihän voitaisiin tehdä molemmille? Tai sitten testin tekijä kyselee ne asiat isältäsi ja isäs

Tää on hyvä. Itekin kyllä ehdotin ikäihmisten neuvonnassa, että voisko jollain huijauksella saada kikkailtua, mutta hän sanoi tylysti, että he eivät voi lähteä ketään huijaamaan. On varmaan sitten henkilöstä kiinni, jotkut on tiukempia säännöistä kuin toiset, mutta pitää jotain tämmöistä kyllä kokeilla. 

Vierailija
67/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se taitaa olla näin. Jos oot jo tehnyt huoli ilmoituksen ja se ei auttanut koska isäsi huolehtii äidistäsi eivätkä he halua apua. Isäsi ei saa äitiäsi vaikka saunomaan kanssaan?

Miten turvallista on mennä saunaan muistisairaan kanssa, kun voi sattua onnettomuus ja saa kiukaasta palohaavoja.

Vierailija
68/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi olla muutakin kuin pelkkää muistisairautta. Toki muistisairauteenkin usein liittyy käytösoireita, mutta 3 kk ja noin itsepintainen kieltäytyminen vaikuttaa jo siltä että voi olla psykoottista. Tuo alkaa jo olla vaaraksi itselleen. Jos ei muuten niin lääkärin kautta pakkolähetteellä mummeli pesulle ja hoitoon. 

Vierailija
69/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se taitaa olla näin. Jos oot jo tehnyt huoli ilmoituksen ja se ei auttanut koska isäsi huolehtii äidistäsi eivätkä he halua apua. Isäsi ei saa äitiäsi vaikka saunomaan kanssaan?

Miten turvallista on mennä saunaan muistisairaan kanssa, kun voi sattua onnettomuus ja saa kiukaasta palohaavoja.

Yhtä turvallista kuin terveenkin kanssa, jos muistisairaalla jalat pelaa ja saunakaveri on terve. Hoitolaitoksissa saunotetaan muistisairaita vanhuksia viikottain. Ei ne kiukaalle putoa, kun katsotaan, etteivät lähde lauteilta höntyilemään. Onnettomuuksia voi sattua kenelle tahansa, mutta ei niitä kannata liikaa pelätä. Pelkkä muistisairaus ei aiheuta kiukaalta saatuja palovammoja. 

Vierailija
70/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No isä on itse pyytänyt minua apuun kun ei mitenkään pärjää äidin kanssa eikä saa äitiä suihkuun ja on pyytänyt minua soittamaan jostain äidille apua. 

Sano isälle, että soittaa itse. Anna numero valmiiksi. Tämä ihan sillä, että viesti menee paremmin perille, kun puoliso soittaa ja sanoo, ettei pärjää enää arjessa vaimon kanssa kuin jos muualla asuva lapsi soittaa. Kuvittelevat helposti, että la

Isä soitti viime viikolla itse, mutta ei sieltä apuja tullut. Eivät kuulemma voi tehdä mitään. 

Vierailija
71/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus läheinen , tuttu, saa kovaa vastarintaa. Mutta vieras, topakka hoitaja saa muistisairaan tottelemaan kiltisti..

Ok, tätä minäkin mietin, mutta mitenkähän homman saisi käyntiin, kun ihminen ei suostu lähtemään edes lääkäriin? Voikohan kotihoidon sitten vaan tilata ilman diagnoosia? Tilanne on siis jo semmoinen, että ihminen on täysin muistisairas, mutta muuttunut todella vihaiseksi, jos siis vähänkään yrittää edes puhua jostain lääkäreistä. 

Soitat terveyskeskuksen ajanvaraukseen ja selität tilanteen. Sieltä otetaan soittopyyntö ja joku (todennäköisesti muistihoitaja tai päivystyksen sairaanhoitaja) soittaa sulle takaisin ja haastattelee sinut, ehkä muistisairaankin jos suostuu puhelimeen. 

Ei ole ainutkertainen tilanne tämä. Johonkin sovitaan treffit ja jos ei sekään onnistu niin yleensä sairaanhoitaja voi tulla kertaalleen kotikäynnille tilannearviolle. 

Vierailija
72/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano isälle, että soittaa itse. Anna numero valmiiksi. Tämä ihan sillä, että viesti menee paremmin perille, kun puoliso soittaa ja sanoo, ettei pärjää enää arjessa vaimon kanssa kuin jos muualla

En usko sekuntiakaan, että sanovat "emme voi tehdä mitään" jos isäsi sanoo, ettei pärjää vaimonsa kanssa eikä ole saanut häntä 3kk suihkuun. Vanhustenhuolto on perseellään, mutta ihan noin perseellään se ei ole. 

Vierailija
73/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä isäsi on jaksamisestaan tilanteessa? Tee vain uusi huoli-ilmoitus. Äitisi terveydentilahan on selvittämättä, ja on hänen etunsa vastaista, että näin jatkuu. Yritä saada sosiaalityöntekijä ymmärtämään, että terveydenhoidosta lääkärin ja hoitajan yhteiskotikäynti tarvitaan. Ole silloin mukana. Peseytymisestä kieltäytyminen ja hyvin pitkälle edenneessäkin muistisairaudessa pesemisen vastustaminen on yksi erityinen tyyppioire, eikä sinun kannata yrittää millään taikatempuilla ratkaista tätä yksinäsi, vaan jättää se ammattilaisten tehtäväksi.

Joo, minua huolestuttaa jo isän jaksaminen. Hänellä on nykyään pää aina kipeä asian takia. Äitini ei edes anna hänen nukkua rauhassa, kun heräilee yöllä kahvia keittelemään ja huutamaan isälle, että miten tämä vielä nukkuu vaikka on aamu. 

Vierailija
74/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä soitti viime viikolla itse, mutta ei sieltä apuja tullut. Eivät kuulemma voi tehdä mitään. 

Tee uusi huoli-ilmoitus. Laki velvoittaa reagoimaan huoli-ilmoitukseen. Ehkä isäsi ei saanut puhelimessa tilannetta riittävän hyvin selitetyksi. -sh

Vierailija
75/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee uusi huoli-ilmoitus. Laki velvoittaa reagoimaan huoli-ilmoitukseen. Ehkä isäsi ei saanut puhelimessa tilannetta riittävän hyvin selitetyksi. -sh

Ei tuossa enää mitkään huoli-ilmoitukset auta. Ambulanssi paikalle ja mummo sairaalahoitoon. Johan tuo on vaaraksi itselleen ja muille, kun tuossa kunnossa haahuilee kotona ja keittelee yöllä kahvia. Kohta on tupa tulessa, kun unohtaa levyn päälle tms. 

Vierailija
76/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus läheinen , tuttu, saa kovaa vastarintaa. Mutta vieras, topakka hoitaja saa muistisairaan tottelemaan kiltisti..

Ok, tätä minäkin mietin, mutta mitenkähän homman saisi käyntiin, kun ihminen ei suostu lähtemään edes lääkäriin? Voikohan kotihoidon sitten vaan tilata ilman diagnoosia? Tilanne on siis jo semmoinen, että ihminen on täysin muistisairas, mutta muuttunut todella vihaiseksi, jos siis vähänkään yrittää edes puhua jostain lääkäreistä. 

Jos kutsuisi vanhustyöntekijät  kartoittamaan tilanteen ja kotikäynnille.

Vierailija
77/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, minua huolestuttaa jo isän jaksaminen. Hänellä on nykyään pää aina kipeä asian takia. Äitini ei edes anna hänen nukkua rauhassa, kun heräilee yöllä kahvia keittelemään ja huutamaan isälle, että miten tämä vielä nukkuu vaikka on aamu. 

Ei ole helppoa elää ajantajun menettäneen, jästipäisen puolison kanssa.

Vierailija
78/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano isälle, että soittaa itse. Anna numero valmiiksi. Tämä ihan sillä, että viesti menee paremmin perille, kun puoliso soittaa ja sanoo, ettei pär

Siis tämä on ihan totta. Isä on soittanut sinne neuvontaan jo kaksi kertaa ja minä kerran. Sama vastaus joka kerta. Kovasti jutellaan asiasta puhelimessa ja sitten tämä ihminen pitää tiimipalaverin, missä neuvottelevat asiasta ja soittavat takaisin. Lopputulos on aina, että eivät voi tehdä mitään, koska äitini ei halua itse lääkäriin ja hän asuu isäni kanssa, eikä hänellä silloin ole kuulemma huolta, vaikka isäni on sanonut, että käy hänelle niin raskaaksi. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on hyvä. Itekin kyllä ehdotin ikäihmisten neuvonnassa, että voisko jollain huijauksella saada kikkailtua, mutta hän sanoi tylysti, että he eivät voi lähteä ketään huijaamaan. On varmaan sitten henkilöstä kiinni, jotkut on tiukempia säännöistä kuin toiset, mutta pitää jotain tämmöistä kyllä kokeilla. 

Varmaan on henkilöstä kiinni. Tämä mun vanhemmilla käynyt palvelutarpeenohjaaja oli jo reilusti yli viidenkymmenen ja varmaan työuransa aikana nähnyt vaikka minkälaista muistisairasta. Kun soitin ja kerroin tilanteen, oli heti juonessa mukana. Ymmärsi hyvin, ettei 94v kävelykepin ja välillä rollaattorin kanssa liikkuva isäni enää voinutkaan pärjätä äitini kanssa. Äidillä kun ei ollut muuta vikaa kuin se päänuppi ja äidin ei olisi tarvinnut kuin tönäistä ja isä olisi ollut nurin. Mulla ei ole kyllä mitään huonoa sanottavaa Vantaa-Kerava hyvinvointialueen vanhustyön työntekijöistä. Päinvastoin. Siis ei pelkästään tästä palvelutarpeenohjaajasta vaan niistä muistakin. 

Siivouspalvelut mun isä hankki yksityiseltä hoivapalveluyritykseltä ja alussa mun piti hakea äiti sieltä aina pois siksi aikaa, kun siivoojat tuli. Äiti kun ei halunnut vieraita ihmisiä kotiinsa. Mutta kun se oli aina keskellä päivää ja mä olin silloin töissä, niin alkoi olla mulle vähän hankalaa. Sitten keksin taas yhden juonen. Äiti on aina ollut mieleltään "hienostorouva" ja niin mä ehdotin isälle, että kaivaa kaapista ne kaikista hienoimmat posliinikupit, ostaa prinsessakakun tai jotain ihania leivoksia ja sitten me kolme istutaan olohuoneessa pikkurillit pystyssä kahvia ryystäen ja herkkuja syöden, kun siivoojat tulee. Ja juuri ennenkuin ne oli tulossa, äidille puhuttiin, että hyvänen aika, kellohan on jo noin paljon ja palvelusväki on taas myöhässä. Koska trietenkin "hienostorouvalla" oli palvelusväkeä :D Ja tämä kerrottiin etukäteen niille työntekijöille ja nekin olivat juonessa mukana. Kun tulivat, niin kävivät tervehtimässä äitiä sanoan "hyvää päivää rouva" ja vielä niiasivatkin samalla. Mulla ja niillä työntekijöillä  oli kyllä naurussa pitelemistä, koska se esitys meni äitiin kuin väärä raha :D Seuraavalla kerralla mun ei tarvinnut olla enää mukana vaan "Hieno Herra" ja "Hieno Rouva" kahvittelivat kahdestaan palvelusväen saapuessa. 

Vierailija
80/203 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitat terveyskeskuksen ajanvaraukseen ja selität tilanteen. Sieltä otetaan soittopyyntö ja joku (todennäköisesti muistihoitaja tai päivystyksen sairaanhoitaja) soittaa sulle takaisin ja haastattelee sinut, ehkä muistisairaankin jos suostuu puhelimeen. 

Ei ole ainutkertainen tilanne tämä. Johonkin sovitaan treffit ja jos

Terveyskeskuksessa eivät suostuneet edes juttelemaan kanssani äitini terveysasioista kun äitini ei ole antanut kirjallista suostumusta hoitaa hänen terveysasioitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme