Ihan järkyttävää miten murkkuikäiset pojat syövät!
Siis meillä ei käytetä eineksiä lukuunottamatta kalapuikkoja ja hernekeittoa, joita niitäkin harvemmin. Eli teen itse tavallista kotiruokaa. Meillä on kaksi isokokoista kasvavaa poikaa ja saan ihan joka päivä tehdä ruokaa. Näin viikonloppuisin isompi poika syö 3 lämmintä ateriaa päivässä ja vie töihin vielä lämpimän lounaan kotoa, nuorempi poika syö 2 lämmintä ateriaa päivässä, samoin kuin mieheni joka käy myös lounastamassa kotoa tekemääni ruokaa.
Yleensä pitää olla kaksi eri ruokaa valmiina kun lounaalla haluavat syödä eri ruokaa kuin päivällisellä.
Olen tosi hyvä kokki, mutta kesän jälkeen aivan totaalisen kyllästynyt jatkuvaan ruoanlaittoon. Lisäksi nuorin poika jättää usein syömättä kouluruoan koska hänestä se on useimmiten pahaa ja syö sitten myöhäisen lounaan tullessaan kotiin. Lisäksi perheen muut jäsenet siis pojat ja mieheni haluavat että leivon heille jotain kahvin kanssa syötäväksi koska pitävät minun tekemistä piirakoista, kääretortuista, pullista jne koska ovat kuulemma paremmat kuin kaupan vastaavat.
Itse syön yhden lämpimän aterian päivässä ja se riittää. Olen hyvin pieniruokainen itse ja välillä on kausia kun ruoka ei maistu ollenkaan, esim kesähelteillä.
Mutta joo, ihan järkyttäviä määriä syö muu perhe ja päivittäin on tehtävä ruokaa. Olen oihan kyllästynyt tähän! Muita kohtalotovereita?
Kommentit (85)
Passaaminen vähemmälle.
Pojat ja mieskin voisivat ensialkuun opetella leipomaan, jos herkkuja haluaa.
Sitten yksinkertaisia ruokia.
Päättelen että ovat jo niin isoja, jos toinen käy töissäkin
Vierailija kirjoitti:
Eikä se siitä paljoa helpota heidän ollessaan nuoria aikuisia miehiä. Kotoa opiskelujen takia jo pois muuttanut nuori mies oli nyt kesällä täällä "kotikotona" ja yhtenä päivänä esim.1kg lihapullataikinasta tehdyt pallerot hävisivät melkein kerralla 2 nuoren miehen vatsaan. Ja kyllä, lisuketta oli eli perunoiden lisäksi vihersalaatti jossa mm tomaattia/kurkkua/paprikaa/salaattia/narskujuustoa/rypäleitä+kastike ja ruisleipää juustolla jne. Jälkkäriksi hävisi puolikas leipomastani marjapiirakasta ja vaniljakastiketta. Ja esim.loimulohta tmv saa olla pelkästään heille kahdelle sellainen 600-700g pala.
Ja minä äiti nautin, kun näin lasteni nauttivan ruoastaan 😍
S-bonukset kertyy 😁
Minä äiti nautin, kun nuoret aikuiset lapseni osaavat tehdä ruokaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin sääntö, että jos ei koulun lounas kelpaa, saa kotona ihan itse laittaa mieluisampaa syötävää.
Täytyy riittää, että kotona on arkisin vain yksi lämmin ateria. Sen valmistamisessa sinä et ole ainoa mahdollisuus. Tehkää vuorot. Murkkuikäisille joko yhteinen kokkausvuoro tai erilliset, ja mieskin opettelemaan ruuanlaittoa ja leipomista.
Sulla ei taida asua harrastavaa teinipoikaa kotona? Kyllä meillä syö arkisin usein kaksi lämmintä ruokaa kotona ja yhden koulussa. Ensin iltapäivällä koulun jälkeen ja treenien jälkeen toisen kerran. Aina se ei välttämättä ole ihan varsinaista ruokaa, mutta jotain tukevampaa kuin pelkkää leipää (tortilloita, munakasta, jauhelihapannaria, itsetehtyä pizzaa pakastimesta tms), mutta tosi usein kyllä ihan tavallista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä se siitä paljoa helpota heidän ollessaan nuoria aikuisia miehiä. Kotoa opiskelujen takia jo pois muuttanut nuori mies oli nyt kesällä täällä "kotikotona" ja yhtenä päivänä esim.1kg lihapullataikinasta tehdyt pallerot hävisivät melkein kerralla 2 nuoren miehen vatsaan. Ja kyllä, lisuketta oli eli perunoiden lisäksi vihersalaatti jossa mm tomaattia/kurkkua/paprikaa/salaattia/narskujuustoa/rypäleitä+kastike ja ruisleipää juustolla jne. Jälkkäriksi hävisi puolikas leipomastani marjapiirakasta ja vaniljakastiketta. Ja esim.loimulohta tmv saa olla pelkästään heille kahdelle sellainen 600-700g pala.
S-bonukset kertyy 😁
Puoli kiloa lihaa per henkilö per ateria on aivan infernaalinen määrä, eikä normaalia tai terveellistä minkäänkokoiselle ihmiselle.
Mistä ne pojat teidän perheeseenne oikein tupsahtivat? Oikein omasta tahdosta ja pyrkimällä pyrkivätkö?
Neljän pojan äitinä tässä annan pari vinkkiä, jos haluat kokeilla. Omista enää kolme kotona, mutta havaintoja nyt tässä. Syödäänkö teillä kunnon aamiainen? Siis pojille kunnon annos vaikka jugurttia, muroja, leipää, kananmunia yms. Aamiainen pitää olla, muuten loppupäivän on enemmän nälkä. Toinen juttu, koulussa pitää syödä. Jos ei ole syönyt kunnolla koulussa, tehköön itse vaikka voileipiä pitämään nälkää ruokaan asti. Ja muutenkin, ei joka nälkään tarvitse äidin tekemä lämmin ruoka olla. Osaavat teinit tehdä vaikka voileipiä Lidlin halvoista lihapullista tai ruisleipää ja siihen tonnikalaa päälle. Lämmintä jos tekee mieli, niin pikanuudeleita ja taas vaikka sitä tonnikalaa tai jääkaappiin valmiiksi keitettyjä kananmunia. Ja osaavat itsekin vaikka kananmunia paistaa! Tai jos teillä on voileipägrilli, niin siitä vaan itse tekemään lämpimiä voikkareita, lenkkiä väliin tai jauhelihapihvejä niin nälkä lähtee. Ei saa äidin elämä olla yhtä suurkeittiötyötä tai tilausravintolakokkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vain akka, jolta on pää pehmennyt, pitää jotenkin outona lämpkmän ruoan valmistusta kahdesti tai kolmesti päivässä.
Vain idiootti kirjoittaa tuollaisen kommentin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ainoa joka kokkaa? Pojillakin on jo kotsaa koulussa, joten heidätkin voi jo laittaa hellan ääreen.
Mun pojille opetettiin kotsassa tekemään pelkkiä lättyjä ja muuta sokeripaskaa. Pistettiinkin keväällä palautetta, että saisivat opettaa tekemään kunnon ruokaa.
Toinen juttu on sitten nää s-tanan kasvispäivät. Niinä päivinä on pojille pakko pistää mukaan puolikas kanaa tms.
Sinulla on AP siis murkkuikäinen poika, joka käy viikonloppuisin työssä, syö kotona 3 ateriaa ja lisäksi ottaa tekemäsi lämpimän aterian mukaansa lähtiessään työhön. Tekeekö murkkuikäisesi jotakin raskasta hommaa, joka kuluttaa paljon energiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain akka, jolta on pää pehmennyt, pitää jotenkin outona lämpkmän ruoan valmistusta kahdesti tai kolmesti päivässä.
Kyllä, nyrkillä kun vähän opettaa niin alkaa ruoanlaitto taas maistua...
ILMIANNETTU
Nii tai lapset sanoo toi on se hullu
ET OLE VASTANNUT MIKSI VAIN SINÄ KOKKAAT.
Tää ei ole vissiin ensimmäinen tällainen aloitus pojista.
Tytöthän nirppii vähän reunasta ja kyttää painoaan anoreksian partaalla. Sääli!
Mutta minun mieheni on 215 cm pitkä ja painaa 192 kg. Takin koko on 74 ja päänympärys 82. Kukaan ei ole koskaan uskaltanut tulla kertomaan, miksikä häntä luulee.
Mieheni ei ole pitkään aikaan tullut ruokapöytään, vaan vaatii, että häntä syötetään kaukalosta. Aamulla kaadoin siihen kolme kiloa paistettua jauhelihaa ja ison kapallisen uunissa paahdettuja perunoita. Mies röyhtäili ja maiskutteli tämän annoksen parisss noin puolitoista tuntua.
Lounaaksi tein kolme täysikokoista uunipellillistä lasagnea. Siitä tuli puoli kaukalollista. Mieheni viihtyi sen parissa vain puolisen tuntia, sitten se oli hotkittu.
Päivällisellä täytin kaukalon reunoja myöten täyteen lihakeittoa. Siinä oli pari kiloa juureksia ja saman verran perunaa sekä neljä kiloa porsaankassleria, koska mieheni pitää rasvaisesta keitosta. Minä en mitään kuivalihaa syö on hänen mielisanontojaan. Sitä keittoa hän sigten särpi iltaan asti.
Aamu-, päivä- ja iltakahveista en jaksaisi edes puhua, se on niin kauheata katseltavaa. Konditorian kerma- ja suklaakakkuja menee päivän mittaan useita. Muussattuina ja kaukalosta tietenkin.
Mies ei edes halua, että pesen kaukalon aterioiden välillä, koska hän kuulemma kaapii sebmn niin huolellisesti. Illalla viimeisekai olen sentään saanut sen pestä ja siitäkin olen kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-bonukset kertyy 😁
Puoli kiloa lihaa per henkilö per ateria on aivan infernaalinen määrä, eikä normaalia tai terveellistä minkäänkokoiselle ihmiselle.
Meillä 400g lihaa per nenä on normaalimitoitus. Esim 400g:n jauhelihapaketteja menee kolme ja muutama kanamuna ja kermaa sekaan perunoiden kanssa niin ei jää nälkä. Ja laihoja ollaan.
Naisilla ei ole mitään käsitystä miesten syömisestä, syödään harvoin mutta sitten syödään kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta minun mieheni on 215 cm pitkä ja painaa 192 kg. Takin koko on 74 ja päänympärys 82. Kukaan ei ole koskaan uskaltanut tulla kertomaan, miksikä häntä luulee.
Mieheni ei ole pitkään aikaan tullut ruokapöytään, vaan vaatii, että häntä syötetään kaukalosta. Aamulla kaadoin siihen kolme kiloa paistettua jauhelihaa ja ison kapallisen uunissa paahdettuja perunoita. Mies röyhtäili ja maiskutteli tämän annoksen parisss noin puolitoista tuntua.
Lounaaksi tein kolme täysikokoista uunipellillistä lasagnea. Siitä tuli puoli kaukalollista. Mieheni viihtyi sen parissa vain puolisen tuntia, sitten se oli hotkittu.
Päivällisellä täytin kaukalon reunoja myöten täyteen lihakeittoa. Siinä oli pari kiloa juureksia ja saman verran perunaa sekä neljä kiloa porsaankassleria, koska mieheni pitää rasvaisesta keitosta. Minä en mitään kuivalihaa syö on hänen mielisanontojaan. Sitä keittoa hän sigten särpi iltaan asti.
Aamu
;)
Tulin vaan kertomaan miten ihanaa on asua itsekseen, lapset opiskelevat muualla. Minä syön tosi vähän, en viitsi itselleni juuri ruokaa laittaa, vähän jotain pientä vaan särvin.
Itselläni on 3 teini poikaa ja mieskin löytyy eikä kukaan syö tommoisia määriä. Ei ole kovin terveellistäkään vetää kiloa lihapullia päivässä. Teen monipuolista ruokaa ja siihen kylkeen on aina salaatit yms, mutta ihan normaalit annokset riittää kaikille. Perheessä on pienenpiäkin lapsia joten teen kyllä ruuan siinä kerralla kaikille, ei tarvii poikien kokata itse. Pojat liikkuu ja harrastaa joten siitäkään ei ole kyse etteivät kuluta mitään.
Näin tehdään avuttomia miehiä...