Miten päästä eroon jatkuvasta murehtimisesta?
Murehdin koko ajan kaikkia asioita. Meillä on kaikki periaatteessa ok, mutta pyöritän mielessäni erilaisia murheskenaarioita yötä päivää. Mitä jos sairastun, työt menee alta, tulee sota, rahat loppuu jne jne. En pysty lopettamaan näiden kelaamista ja aina jos yksi murhe helpottaa, tulee heti uusi tai kaksi tilalle. Oon jotenkin addiktoitunut murehtimiseen enkä pysty nauttimaan elämästä vaikka kaikki on ihan hyvin. Miten tästä oikein pääsisi eroon, onko joku onnistunut vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kuin "yleistynyt ahdistuneisuushäiriö" aiheuttaa jatkuvaa murehtimista mahdollisista tulevista asioista. Mulla tulee aaltoina toi, joskus monta vuotta putkeen tota ja sit taas yhtäkkii monta vuotta oon "terve".
Sama homma täällä. Nyt voisin sanoa olleeni kohtuu terve 1-2vuotta, sitä ennen varmaan 2-3vuotta jatkuvasti ahdistunut. Nyt kesällä olem taas huomannut tuon nousevan esiin sillointällöin. Itsellä siis toiminut vain se että arkeni ja elämäni täytyy olla niin kiireistä ettei ehdi ajatella muuta. Nyt kesällä lomalla työstä ja opiskelusta, niin huomaan että sieltä se taas kurkkii. Näin unta vasta että olin sairastunut rintasyöpään ja olin sädehoidoissa ja hiukseni lähtivät ym siitähän se kierre sitten alkoi, eli tällä kertaa ahdistuminen alkoi unesta. Nyt sitten pelkään sitä äidilläni varsinkin kun menossa mammografiaseulontaan. Tästä seulonnasta en siis ollut kuullut ennen tuota unta ja nyt pelkään että se oli enneuni (vaikken sellaisia ole ennenkään nähnyt). Eli näissä merkeissä nyt loppuloma sitten. No ehkä syyskuussa helpottaa taas kun opiskelut jatkuvat ja saan täyttää vapaa-ajan oikeita asioita miettimällä.
Mutta halaus muillekin murehtijoille, tiedän liian hyvin mitä se on. Ainiin ja pelkää tietysti myös sitäkin että tällä jatkuvalla huolella olen aiheuttanut itselle jonkin sairauden koska pitkäaikainen stressihän on pahasta jne!
Niin ja kerran työterveyslääkärille yritin vähän tästä kertoa, ei oikein ottanut todesta niin että olisi kysellyt mitään lisäkysymyksiä, sanoi vain että mindfulnesia kannattaa kokeilla, ok. Sellainen rauhoittumishetki jos mikä on pahin tilanne, ette uskokkaan kuinka syviin vesiin omassa päässä silloin pääsee ja korvat sulkeutuu kyllä kaikilta ohjevideoilta "hengitä syvään... Ja va..." Tuossa vaiheessa olen tippunut jo omaan maailmaani.
Minulla on tuo taipumus, ja oli oikein vaikeata jo. 3,5 vuotta sitten sain ottaa uskoa vastaan Jumalalta, uudestisyntyä. Jeesus tuli elämääni, Hän antaa rauhan. Nyt pärjään huomattavasti paremmin tuon ongelman kanssa.
Kaikkea hyvää Ap, lle !
Joillakin on jo tuo tilanne että ollut sairauksia ja uraa ei vielä. Sotaa ei tosin näy tai tietääkseni ole tulossa, miksi joku väittää niin. Muualla näkyy olevan. Miksi äänestää, jos tuloksena on turvaton systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä pääse eroon. Yritäpä, niin heti kohta tapahtuu jokin katastrofi, jota et osannut etukäteen edes murehtia. Koettu on.
No mutta mitä hyötyä jotain katastrofia on etukäteen murehtia? Siinähän tulee vain kaksinkertainen määrä surua kun murehtii ennen ja jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Radikaali hyväksyntä. Kolme positiivista asiaa vihkoon joka päivä. Huolihetki esim kaksi kertaa viikossa.
Psyk sh
Positiivinen on hyvä idea ihmisille. Mutta ei ole realistista että ahdistushäiriöiset, muut tai oikeasti talousvaikeuksissa olevat huolehtivat vain kaksi kertaa viikossa. Oletteko ihan ajantasalla ihmisten tilanteesta, kun neuvoja jaellaan. Varmasti pitää irrottaa kyllä jostakin negatiivisesta, ettei se saa otetta, noissa tapauksissa. Lisäksi ihmisiin vaikuttaa monet eri tekijät joita ei tässä luetella ja asuinpaikkakin.
No mulla on kaikki huolenaiheesi toteutuneet: sairastelut, työttömyys, rahat loppu, yksinäisyys. Ei ne asiat murehtimalla muutu.
Carl Jung: "Neurosis is always a substitute for legitimate suffering."
Tubesta löytyy videoita how to get rid of exessive worrying tms. Kyseessä on opittu tapa josta voi oppia pois.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/pakko-oireiden-omahoito-oh…
Suosittelen lukemaan aiheesta esimerkiksi täältä. Löytyy testejä ja omahoitoon tarkoitettuja materiaaleja. Tiedän muutaman, joille on ollut näistä apua. Myös itselle, vaikka olen ns. normaali.
Muutos vie aikaa. Mutta oma halu sinulta jo löytyy, mikä on tärkeää. Toivottavasti olosi helpottaa.
Alwayys look at the bright side of life.
Lopeta liika netin selailu, tv:n katsominen ja lehtien lukeminen.
Hyväksy että se on niin.