Hoitaisitko lasta kolme vuotiaaksi kotona
Jos taloudellisesti mahdollista? Ja omat opintosi siirtyisivät vuodella eteen päin
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tämä on mahdollista jos olet muslimi.
Ne rouvat eivät käy Suomessa töissä ollenkaan, koska ei ole ammattia eivätkä osaa suomea.
Nän ollen he eivät myöskään voi jäädä millekään hoitovapaalle töistä.
He hoitavat lapsia aina. Ovat kotiäitejä.
Hoitaisin. Lapsen voi laittaa minimi tuntimäärällä hoitoon. Tuntimäärä vaihtelee eri kunnissa, itse olen nähnyt 0-60h ja 0-80 tuntia. Näin saat kuukauteen jo useita vapaita päiviä suorittaa opintoja etänä.
En hoitanut, vaikka olisi ollut. Jaettiin miehen kanssa niin, että lapsi (nyt jo omillaan oleva yliopisto-opiskelija) oli 13 kk kun meni hoitoon.
Halusin töihin, siinä peruatelut. Kotiäitiys on varmasti ihan ok, jos itse viihtyy. Itse en tykännyt. Opiskelin koko äitiysloman huvikseni avoimessa kaikkea kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Töissä ehtii olla opiskella, mutta lapsi on pieni vain kerran ja vain pienen hetken. Sitä aikaa ei saa koskaan takaisin, ja voi kaduttaa ettei silloin ollut riittävästi lapsensa kanssa.
Meillä taas yhteisen ajan laatu parani huomattavasti kun 2,5v meni hoitoon. En ole kotiäitityyppinen. Päivät kotona oli sekavia ja odotin vain että mies tulisi töistä kotiin. Kun menin itse töihin, sain päivät keskittyä aikuisten asioihin ja sitten jaksoin koko iltapäivän ja illan olla täysin läsnä lapselle.
Voisin koittaa hoitaa jos isovanhemmat+muita sukulaisia asuisi niin lähellä, että voisivat auttaa useammin lapsen hoidossa ja pitäisivät meille molemmille seuraa. Pidimme pitkän kesäloman 3v kanssa ja oli kyllä todella mukava kesä. Kuitenkin aikuisen seuran ja mielekkään tekemisen puute raastaisi pidemmän päälle. Työni on ns. kutsumusammatti. Jos olisin joku toisteisen työn duunari niin silloin varmaan kiinnostaisi enemmän kotoilu.
En, sillä en hankkisi lasta ollenkaan. Enkä ole hankkinut.
Minä hoidin. Kun tyttö täytti kolme, palasin työhön
Olin siis hoitovapaalla sen kolme vuotta, ja nautin siitä todella. Meillä oli tytön kaverina viimeisen vuoden ystäväni tytär joka on 2 kk nuorempi, hoidossa sen aikaa kun ystäväni oli töissä. Hän on maataluoslomittaja ja työt on ajoitettu niin että aamulla muutama tunti, päivällä vapaa jolloin hän oli itse lapsensa kanssa ja illalla tulikin isä kotiin ja hoiti kun äiti oli töissä.
Oli mukavaa kun tytöllä oli kaveri. Päiväkotiin menivät samaan ryhmään joten sekin oli mukavaa. Kaiken kaikkiaan oli todellla hienoa saada olla kotona lapsen kanssa. Se oli kivaa aikaa. Oma mies oli siis päivätöissä.
Vierailija kirjoitti:
En. Tulisin hulluksi. Kestin esikoisen kanssa 3kk ennenkuin oli pakko päästä osa-aikatöihin. Lapsi oli sen ajan isänsä kanssa, ei siis päiväkodissa.
Miksi sinulla sitten on lapsi? Mihin tarvitset häntä?
Menin töihin, kun nuorin oli 3,5 vuotias. Aluksi keikkalaisena, lyhyitä sijaisuuksia, niin sai vielä vuoden verran olla enemmän kotona, ennen kuin täysi aikaiset jatkuvat työsopimukset ja vakityö alkoivat.
Hyvin ehti työuran tekemään, vaikka kymmenen vuotta, elämäni parasta aikaa, olinkin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Tulisin hulluksi. Kestin esikoisen kanssa 3kk ennenkuin oli pakko päästä osa-aikatöihin. Lapsi oli sen ajan isänsä kanssa, ei siis päiväkodissa.
Miksi sinulla sitten on lapsi? Mihin tarvitset häntä?
Tätä minäkin mietin. Statussymboli? Koska niin kuuluu olla? Miksi? Miksi ihminen hankkii lapsen eikä kestä olla sen kanssa?
Jos itse voit hyvin ja perhe myös, kun olet hoitamassa kotona niin ehdottomasti kannatta viivästyttää vuodella opintoja. Jos mielummin opiskelet sitten teet niin.
Aikaisemmin kotona lapsia hoitaville aikuiselle ja lapsille seuraa oli tarjolla pihoilla ja puistossa. Ehkä ei enää näin.
Esikoinen oli viisivuotiaaksi kotona ja kuopus vähän alle nelivuotiaaksi.
Tein kotona käännöstöitä joten jörjestelin työni lasten mukaan.
nykyisiin päiväkoteihin en alle kolmevuotiasta laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaisin niin kauan kuin mahdollista. 10kin vuotta. Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita, kuin palkkaorjuus
10 vuotta? Mitä siis tekisit päivät viimeiset vuodet kun lapsi on päivät koulussa ja iltaisin kavereilla?
Öö, jos niitä lapsia on useampia?
Olen hoitanut lastani siihen saakka kun meni ekalle luokalle. Kukas sitä hoitaa ellen minä tai mieheni. Mieheni käy töissä ja minä hoidin lasta. Nyt se on jo 13 vuotias.
Mikään ei korvaa vanhempaa joka jaksaa olla lapsen kanssa kotona eläen tavallista arkea, tärkeää lapsen kehitykselle jotta on turvallinen välittävä aikuinen. Lapsi ehtii hyvin olla päiväkodissa vaikka aloittaa vasta 3v ja saada kavereita.
Meillä 3v meni päiväkotiin ilman itkuja hyvällä mielellä ja sitä ennen kerhoiltiin ja harrastettiin. Tiedän lapsia jotka menneet päiväkotiin pakosta töiden alkamisen takia pahassa eroahdistusiässä liian nuorina ja on alku ollut aina tosi vaikeaa, lapsi on itkenyt paljon ja pitkään. 3v voi olla henkisesti helpompi ikä lapselle aloittaa tai edes 2,5v. Mikään ei korvaa omaa äitiä tai isää taaperolle, päiväkodissa hoitajat vaihtuvat ja voivat aiheuttaa herkälle turvattomuutta. Perhepäivähoito voisi olla ihan pienelle hyvä vaihtoehto. Varhaislapsuus on korvaamattoman arvokasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En, sillä en hankkisi lasta ollenkaan. Enkä ole hankkinut.
Joku sinutkin on jossain hoitanut silloin kun olit lapsi, mutta hyvä kun kaltaisesi eivät lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaisin niin kauan kuin mahdollista. 10kin vuotta. Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita, kuin palkkaorjuus
10 vuotta? Mitä siis tekisit päivät viimeiset vuodet kun lapsi on päivät koulussa ja iltaisin kavereilla?
Useampi lapsi ja aika on laskettu siitä kun esikoisen äititsvapaa alkaa ja kuopuksen hoitovapaa loppuu?
Minä päätin olla lapsen kanssa pitkään kotona. Taloudellisesti oli tiukkaa ja siitä seurasi haittaa urakehitykselleni, mutta en ole koskaan katunut sitä sekuntiakaan. Oli ehdottoman oikea päätös olla pitkään kotona eikä laittaa lasta päiväkotiin pienenä.