Mitä teen työmatkaedulle kun en pysty sitä käyttämään?
Saan töistä työmatkaedun joka vuosi julkisia varten. En kuitenkaan voi käyttää sitä työmatkoihin, sillä yhteen suuntaan julkisilla menisi 1,5h matkaa eli 3h päivässä. En arjessa töiden jälkeen käytä myöskään julkisia vaan kuljen pyörällä/kävellen lähiympäristössä.
Nyt kortillani on jo 200e käyttämätöntä matkaetua aiemmilta vuosilta ja taas olisi tammikuussa tulossa lisää. Mitä minä voin tuolle tehdä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo. Käyttämätön matkaetu ei säily aiemmilta vuosilta. Saldo nollaantuu aina vuoden lopussa.
Eipä se esim tuolta HSL:n kortilta mihinkään nollaannu. Minulla on saldoa HSL:n kortilla nyt 900 € kun aina kun tuo matkaetu on tullut niin olen käynyt kortille ostamassa saldoa koko rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottanut omalle työnantajalleni, että tulisi matkaetu myös meille. Kiva kuulla, että joillain on, nykyisin vain 400e hyvinvointi epassi ja käytän sen saliin.
Meillä on työmatkaetu, mutta se vähentää epassi-rahaa. Aiemmin oli 300€ vuodessa epassille ja nyt on 200€ vuodessa epassille ja 100€ työmatkaetu. Minä en voi sitä hyödyntää, kun en asu HSL-alueella. Toki voisin ajaa HSL-alueella työpaikalta hsl-rajalle ja ajaa siitä omalla autolla kotiin, mutta mieluummin ajan koko matkan omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän samantyyppinen ongelma. Työnantaja tarjoaa työntekijöille ilmaiset kahvit, mutta kun minä en juo kahvia. Voisinko vaatia oman osuuteni kahvista kahvipaketteina jotka voisin viedä kotiin kun mieheni kuitenkin juo kahvia? Tuntuu tyhmältä menettää tällainen etu.
Ei ole sama. Työkaverit juo kahvisi, mutta jos epassi etuuden jätät käyttämättä, niin se menee täysin hukkaan. En kyllä tajua mitä sillä edes on väliä että sen käyttäisi jonkun muun hyväksi, kun se on joka tapauksessa maksettu. Ei siis keneltäkään mitään pois.
näin ajattelen myös.
keneltä se on pois?
Oon antanut liput ilmaiseksi.
Se on pois työnantajalta. Eikö teillä käydä tulosasioita läpi kuukausittain tai jotenkin säännöllisesti? Yleensä näissä systeemeissä käyttämätön raha palautuu ainakin suurimmaksi osaksi takaisin, ja sitten on pienempi saneeraustarve vaikka ensi YT-kierroksella. Toki pieni säästö, mutta jotain kuitenkin. Tuossahan joltain oli peruttukin edut väärinkäytösten takia.
Itse olen töissä yrityksessä, jossa säästetään välillä aivan ihme asioissa, kuten lämmityksessä / ilmastoinnissa ja lähityöpäivinä työteho sakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo. Käyttämätön matkaetu ei säily aiemmilta vuosilta. Saldo nollaantuu aina vuoden lopussa.
Eipä se esim tuolta HSL:n kortilta mihinkään nollaannu. Minulla on saldoa HSL:n kortilla nyt 900 € kun aina kun tuo matkaetu on tullut niin olen käynyt kortille ostamassa saldoa koko rahalla.
Mulla jo 1500, en tule saamaan käytettyä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottanut omalle työnantajalleni, että tulisi matkaetu myös meille. Kiva kuulla, että joillain on, nykyisin vain 400e hyvinvointi epassi ja käytän sen saliin.
Meillä on työmatkaetu, mutta se vähentää epassi-rahaa. Aiemmin oli 300€ vuodessa epassille ja nyt on 200€ vuodessa epassille ja 100€ työmatkaetu. Minä en voi sitä hyödyntää, kun en asu HSL-alueella. Toki voisin ajaa HSL-alueella työpaikalta hsl-rajalle ja ajaa siitä omalla autolla kotiin, mutta mieluummin ajan koko matkan omalla autolla.
Meillä on flex - etu, eli tuon saman 300 euroa voi käyttää nykyään myös HSL-lippuihin, mutta halutessaan myös vain kulttuuriin, liikuntaan yms. Ei erillistä työmatkaetua. Itselläni on mennyt kokonaan kulttuuriin, vaikka ajelen julkisillakin. Olisiko joku säästöjuttu sitten teillä, kun osa varmaan jättää käyttämättä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ahneus tuohonkin ajaa? Eikö sitä nyt jo jossain vaiheessa aikaisemmin tajua, ettei noille käyttöä ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ahneus tuohonkin ajaa? Eikö sitä nyt jo jossain vaiheessa aikaisemmin tajua, ettei noille käyttöä ole?
Fiksuahan tuo on tehdä noin jos ne rahat siellä HSL kortilla eivät vanhene koskaan. Ihmisten elämäntilanteet muuttuvat, mistä sitä tietää jos vaikka tuollekin rahalle tulee käyttöä vähän myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän samantyyppinen ongelma. Työnantaja tarjoaa työntekijöille ilmaiset kahvit, mutta kun minä en juo kahvia. Voisinko vaatia oman osuuteni kahvista kahvipaketteina jotka voisin viedä kotiin kun mieheni kuitenkin juo kahvia? Tuntuu tyhmältä menettää tällainen etu.
Ei ole sama. Työkaverit juo kahvisi, mutta jos epassi etuuden jätät käyttämättä, niin se menee täysin hukkaan. En kyllä tajua mitä sillä edes on väliä että sen käyttäisi jonkun muun hyväksi, kun se on joka tapauksessa maksettu. Ei siis keneltäkään mitään pois.
näin ajattelen myös.
keneltä se on pois?
Oon antanut liput ilmaiseksi.
Se on pois työnantajalta. Eikö teillä käydä tulosasioita läpi kuukausittain tai jotenkin sää
Jos työnantajalla on varaa maksaa etu minulle, niin ei tule yhtään senttiä kalliimmaksi jos minun sijastani edun käyttää joku muu. Työnantaja on budjetoinut summan kaikille työntekijöille, ja luulisi olevan sitten aivan sama kuka sen mitenkin hyödyntää. Ei työnantaja sen varaan laske, että etu jätetään käyttämättä ja se maksettu raha palautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyyköhän saldon siirtämään omalta hsl kortiltaan jonkun toisen kortille? Tietääkö joku onnistuuko tämä?
Vierailija kirjoitti:
Nokitan paremmaksi. Aikanaan työnantaja ei tarjonnut kahveja joten työntekijät perusti niin sanotun kahviringin ja ostivat omat kahvit + maidot. Itse en juo kahvia enkä käytä maitoa joten tietenkään en osallistunut kahvittelun kustannuksiin. Siitähän se riemu repesi. Osalla heitti isopyörä sellaiselle ylivaihteelle ettei vähään aikaan ole nähty. Olin vapaamatkustaja, lokki, hyväksikäyttäjä ja luuseri ja mitähän vielä XD Pari akkaa kyttäsi joka kerta kun hain teetä tai vettä etten vahingossakaan ota kahvia tai maitoa. Pakkomielteisyys oli aika huvittavaa aina siihen asti kun pomo kysyi miksen halua osallistua yhteiseen kahvikassaan, kaikkihan siinä on mukana. Oli siinä pokassa pitäminen kun selitin jätkälle etten juo kahvia eikä vaan meinannut mennä perille. Sanoin että voin osallistua jos samasta potista ostetaan jatkossa haluamaani laatua teetä. Sehän ei tietenkään käynyt, ei ollut tasapuolista kun teenjuojia oli niin vähän tai käyttö oli satunnaista. Hyvä, sopii mulle, ostan edelleen omat teeni. En kuitenkaan edelleenkään kustanna muiden kahveja. Ihmisten härski hyväksikäyttö jaksaa kyllä toisinaan mykistää konkarinkin.
Miksi joku viitsii valehdella ostavansa sukulaisilleen Onnibus-lippuja liikuntaedulla, kun se ei ole edes mahdollista?
https://www.onnibus.com/faq
Voit maksaa ostoksesi OnniBus.com verkkokaupassa luottokorteilla
(Visa/Visa Electron, Master Card/Master Card Electronic)
sekä verkkopankkitunnuksilla
(Nordea, Danske Bank, OP-Pohjola, Aktia, S-Pankki, Säästöpankki, Handelsbanken, Ålandsbanken, Oma Säästöpankki, Paikallisosuuspankit)
Lisäksi käytössä on MobilePay
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti otan suorana veetuiluna edut joita ei voi käyttää. Itse kuljen autolla enkä siten tarvitse julkisilla liikkumiseen mitään tukiaisia. Julkiset eivät ole itselle toimiva vaihtoehto joten en niitä käytä. Enkä lähde ostamaan pyörää paria kesäkuukautta varten kun ei sekään ole työmatkailuun toimiva vaihtoehto. Arkeen ei mahdu tunteja lähteä erikseen polkemaan yhtään minnekään joten pyörä pölyttyisi varastossa. Kulttuuriedut kelpaisi mutta oma työnantaja ei niitä tarjoa.
Etu onkin tarkoitettu niille, jotka tekevät työmatkansa kestävämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuahan tuo on tehdä noin jos ne rahat siellä HSL kortilla eivät vanhene koskaan. Ihmisten elämäntilanteet muuttuvat, mistä sitä tietää jos vaikka tuollekin rahalle tulee käyttöä vähän myöhemmin.
Luinko sitä viestiä? Henkilö on keräänyt kortille rahaa, jota ei tule käyttämääni KOSKAAN. Itsekin olen joskus ostanut uimalippuja, jotka jääneet osittain käyttämättä, mutta en sitten enää seuraavalla tehnyt niin.
*Jos työnantajalla on varaa maksaa etu minulle, niin ei tule yhtään senttiä kalliimmaksi jos minun sijastani edun käyttää joku muu. Työnantaja on budjetoinut summan kaikille työntekijöille, ja luulisi olevan sitten aivan sama kuka sen mitenkin hyödyntää. Ei työnantaja sen varaan laske, että etu jätetään käyttämättä ja se maksettu raha palautuu. *
Eikö, oletko varma? Oma työnantajani vaihtoi palveluntarjoajaa juuri tuon takia, että se aikaisempi EI palauttanut rahoja.
Itse lakkasin käyttämästä lounasetua kun etukortti vaihtui puhelinsovellukseen. Maksu kortilla vei 5 sek. Nyt pitäisi kaivaa puhelin laukusta, avata se, etsiä ja avata sovellus, tietää raflan tarkka nimi, kirjoittaa se hakukenttään ja maksaa. Niin typerän hankalaa, etten viitsi. Etätöissä syön kotona ja ulkona maksan omalla kortilla. Käytän uusia keksintöjä mielelläni jos ne ovat käteviä ja järkeviä. Epassi ei ole kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse lakkasin käyttämästä lounasetua kun etukortti vaihtui puhelinsovellukseen. Maksu kortilla vei 5 sek. Nyt pitäisi kaivaa puhelin laukusta, avata se, etsiä ja avata sovellus, tietää raflan tarkka nimi, kirjoittaa se hakukenttään ja maksaa. Niin typerän hankalaa, etten viitsi. Etätöissä syön kotona ja ulkona maksan omalla kortilla. Käytän uusia keksintöjä mielelläni jos ne ovat käteviä ja järkeviä. Epassi ei ole kumpaakaan.
Meillä ainakin työpaikka on neuvotellut läheisten lounaspaikkojen kanssa oman sopimuksen alennetusta hinnasta. Toimii näyttämällä kulkulätkää kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku viitsii valehdella ostavansa sukulaisilleen Onnibus-lippuja liikuntaedulla, kun se ei ole edes mahdollista?
https://www.onnibus.com/faqVoit maksaa ostoksesi OnniBus.com verkkokaupassa luottokorteilla
(Visa/Visa Electron, Master Card/Master Card Electronic)sekä verkkopankkitunnuksilla
(Nordea, Danske Bank, OP-Pohjola, Aktia, S-Pankki, Säästöpankki, Handelsbanken, Ålandsbanken, Oma Säästöpankki, Paikallisosuuspankit)Lisäksi käytössä on MobilePay
minä en ole sanonut ostaneeni Liikuntaedulla vaan e-passi matkaedulla! Se toimii kyllä! Testattu viimeksi tällä viikolla ja just matkalaiset kotiutuivat.
älä intä, jos et tiedä!
Vierailija kirjoitti:
Asioista saa kyllä halutessaan aivan hemmetin vaikeita 😂😂
Vr ei kiinnosta, kuka matkan maksaa tai käyttää.
Samoin työnantaja ei stalkkaa junia ja onnibusseja, ketä lipuilla matkustaa. Vai onko työnantaja palkannut stalkkereita?