Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raju ilmiö jyllää nyt Suomen kouluissa Opettajat voimattomia: Ennennäkemätöntä

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun luokassa on sääntö, että kännyn saa ottaa käteen vain mun luvalla. Jos yksikin oppilas uhmaa sääntöä kaikilta poistetaan kahvi/tee/kaakao sekä voileivät ja leivonnaiset. Joukkokuri on kaikista paras ja toimii kuin junan vessa. Aina on joku luokan karju, joka huutaa naama punaisena jos joku kokeilee rajojaan. Mun ei tarvitse tehdä mitään. Erkkaopena on ihan parasta olla.

Mitkä helvetin voileivät ja leivonnaiset? Ja kahvia? Tuntuu niin luksukselta kun itse olin peruskoulussa 90-luvulla ja sain vain kumiperunoita, nakkikasiketta ja kalamureketta. :D

Vierailija
82/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä ongelma pitänyt olla jo viime vuonna kunnossa. Mitä tekee opetusministeri ja opetushallitus? Räpeltää samalla lailla Tubea?

Eduskunnan kyselytunneilla näytetään mallia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun luokassa on sääntö, että kännyn saa ottaa käteen vain mun luvalla. Jos yksikin oppilas uhmaa sääntöä kaikilta poistetaan kahvi/tee/kaakao sekä voileivät ja leivonnaiset. Joukkokuri on kaikista paras ja toimii kuin junan vessa. Aina on joku luokan karju, joka huutaa naama punaisena jos joku kokeilee rajojaan. Mun ei tarvitse tehdä mitään. Erkkaopena on ihan parasta olla.

Mitkä helvetin voileivät ja leivonnaiset? Ja kahvia? Tuntuu niin luksukselta kun itse olin peruskoulussa 90-luvulla ja sain vain kumiperunoita, nakkikasiketta ja kalamureketta. :D

Niin mäkin aikoinaan, mutta nyt kun olen itse opena saan tarjota mitä haluan. Mulla on jääkaappi luokassa ja tykkään leipoa. Opiskelu sujuu paremmin kun saa jotain purtavaa, monet ei edes syö esim aamupalaa.

Vierailija
84/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko aika turvautua eugeniikkaan?

Vierailija
85/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma koululaiset ovat vaatineet opetusta ja hiljaisuutta luokkahuoneisiin ja jopa luokkahuoneiden palauttamista. Ennennäkemätöntä, opettajat kauhuissaan.

Vierailija
86/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisistä tulee tyhmiä kun he käyttävät omien aivojensa sijaan noita laitteita. 

Tämä. Kohta tulee vielä tekoäly korvaamaan ihmisen normaalia, luontaista aivojen käyttöä. Mahtava tulevaisuus. 

Vierailija
87/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ei voi muuta sanoa lapsille, joilla noin nuorena niin pahaksi päässyt riippuvuus, että jos otetaan puhelin koulupäivän ajaksi pois niin alkaa raivoaminen, että hyvää loppuelämää vaan. Herranjestas että käy sääliksi. Tähän ongelmaan olisi pitänyt herätä jo 10v sitten ja laittaa ehdoton kännykkäkielto kouluihin. Nyt se on myöhäistä. Riippuvuusmekanismi on samanlainen, oli sitten kyseessä alkoholi, tupakka, pelaaminen, tai älypuhelin.  Voi voi, niin monta elämää pilalla.

Vierailija
88/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin tekemään viime lukuvuonna rikosilmoituksen, koska oppilaita ja henkilökuntaa oli kuvattu oppitunneilla. Videoihin oli liitetty alatyylisiä ja loukkaavia tekstejä, ja niitä oli jaettu Tiktokissa.

Oliko joku POIKALAPSI kenties tehnyt tämän? Kuvattu tyttöjä? Miksi lasten tekemiä seksuaalirikoksia vähätellään? Jotkut lapset aloittavat (omien kertomustensa mukaan) r aiskaamisen jo päiväkodissa. Naisten ja tyttöjen kidutus miehillä lopetettava

Vierailija
89/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh oon täällä just haaveillut opettajan almmatista mutta enpä kyllä enää ole varma jos se tarkoittaa nykyään sitä että joutuu taistelemaan veetien kanssa siitä ettei salakuvaisi ja tekisi pilavideoita snappiin

Opettajat eivät edes saa taistella. Ovat ihan "aseettomia" oppilaiden edessä.

Vierailija
90/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ei voi muuta sanoa lapsille, joilla noin nuorena niin pahaksi päässyt riippuvuus, että jos otetaan puhelin koulupäivän ajaksi pois niin alkaa raivoaminen, että hyvää loppuelämää vaan. Herranjestas että käy sääliksi. Tähän ongelmaan olisi pitänyt herätä jo 10v sitten ja laittaa ehdoton kännykkäkielto kouluihin. Nyt se on myöhäistä. Riippuvuusmekanismi on samanlainen, oli sitten kyseessä alkoholi, tupakka, pelaaminen, tai älypuhelin.  Voi voi, niin monta elämää pilalla.

Sama se on ihan kaikilla aikuisilla jotka elää sen puhelimensa kautta. Uusi ali-ihmisrotu on syntymässä, jotka palvelee koneita. Uskomatonta miten tieteisfantasiata tulee totisinta totta.

Vierailija
91/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on ihan itse ajanut itsensä tähän tilanteeseen. Olen itse ammatillinen opettaja ja se digivouhotus, jota meillä on ollut viimeiset 10 vuotta, on täysin käsittämätöntä. Ja se vouhotus on tullut opetusalalta itseltään! Sen sijaan, että kouluissa olisi pohdittu järkeviä tapoja käyttää digiä, niin mentiin ihan väärään suuntaan. Yksi älyttömimpiä oli idea, että opiskelijat ottavat kuvia ja videota työssäoppimisestaan ja tallentavat ne digitaaliseen portfolioon. Siis esim. lähihoitajaopiskelija ottaisi erittäin arkaluontoista videota potilaasta! 

Vierailija
92/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mäkin aikoinaan, mutta nyt kun olen itse opena saan tarjota mitä haluan. Mulla on jääkaappi luokassa ja tykkään leipoa. Opiskelu sujuu paremmin kun saa jotain purtavaa, monet ei edes syö esim aamupalaa.

Sulla on jääkaappi luokassa...? Oikeesti? Kai teillä on koulussanne ruokala? Vai joko nekin on poistettu?

Vierailija
93/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on opettajien vuoro opiskella sen ilmiöperusteisen oppimismallin mukaisesti.

Vierailija
94/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on ihan itse ajanut itsensä tähän tilanteeseen. Olen itse ammatillinen opettaja ja se digivouhotus, jota meillä on ollut viimeiset 10 vuotta, on täysin käsittämätöntä. Ja se vouhotus on tullut opetusalalta itseltään! Sen sijaan, että kouluissa olisi pohdittu järkeviä tapoja käyttää digiä, niin mentiin ihan väärään suuntaan. Yksi älyttömimpiä oli idea, että opiskelijat ottavat kuvia ja videota työssäoppimisestaan ja tallentavat ne digitaaliseen portfolioon. Siis esim. lähihoitajaopiskelija ottaisi erittäin arkaluontoista videota potilaasta! 

Onko tämä ihan valtakunnallinen ilmiö? Vai jossain Helsingin kuplassa? En tunnista ilmiötä Jyväskylässä. Eihän tuollaisissa videoissa ole mitään järkeä, jos ne ei ole ammattimaisesti toteutettu. Ja eihän sille ole infraa.

Vierailija
95/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurinpitomahdollisuuksia kouluissa on johdonmukaisesti heikennetty. Ruumiillinen kuritus kiellettiin 60-luvulla, nurkassa seisottaminen 70-luvulla, oppilaista kiinni pitäminen 80-luvulla, käytävään komentaminen 2000-luvulla ja jälki-istunnot 2010-luvulla.

Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että nykypäivän kouluissa oppilaita on lähes mahdoton saada aisoihin.

TÄ? Onko jälki-istunnot ja käytävään komentaminen oikeasti kielletty?!! Meillä oli ylä-asteella vahvan auktoriteetin omaavat matematiikan opettaja, mies tietysti, joka sanoi että lennät kun leppäkeihäs pihalle tuosta ovesta ja se on sinun onni jos se ovi on auki.

Kyllä, käytävään ei saa laittaa tai ylipäätään poistaa luokasta, jos sitä poistettua oppilasta ei ole joku valvomassa. No kuka se joku on? Ei kukaan, koska kaikki opettajat ja koulunköynninavustajat on tuntien aikana omissa hommissaan. Niinpä ketään ei voi poistaa mihinkään.

Vierailija
96/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt on tullut käänne sukupolvien välillä, että lapset ansaitsevat vähemmän kuin vanhempansa, siis sukupolvina. Lapsia orjuutetaan lyhytjänteiseen elämysten metsästämiseen ja näitä palveluja tarjoavat nettoavat omaisuuksia. Useimmat eivät tiedä, että esimerkiksi Google tai wikipedia eivät ole riippumattomia tiedon lähteitä ja Googleen voi rahalla ostaa kärkisijoja hakutuloksiin. 

Vierailija
97/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä kaikesta on myös kohta seurauksena se, että opettajaopintoihin ei enää hakeudu fiksuja. Ja sitten ollaankin Ruotsin tiellä, että opeopintoihin pääsee lähes kuka vaan jollain vitosen todistuksella. Ja sitten vasta mennäänkin alamäkeen kun opettajatkaan ei ole enää hyviä. Nyt vielä on! Mutta ei kukaan täysjärkinen enää hakeudu opettajan ammattiin jos tämä jatkuu tällaisena että oppilaat määrää tahdin koulussa.

Vierailija
98/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä mikään "uusi" ilmiö ole. 2013-2016 olin yläasteella ja puhelimien käyttö ja salakuvaaminen oli todella suuri ongelma jo silloin.

Siitä nyt ei ole kovin pitkä aika.

Jotain eroa on siinä, että somekanavat ovat lisääntyneet ja monipuolistuneet tällä välin. Ei silti, jo 20 vuotta sitten pelkästään kännykän tekstariominaisuudella ja kameratoiminnoilla (vrt. lankapuhelinajalla mahdotonta) saattoi tehdä pahaa jälkeä paikallisissa ympyröissä.

Vierailija
99/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä kaikesta on myös kohta seurauksena se, että opettajaopintoihin ei enää hakeudu fiksuja. Ja sitten ollaankin Ruotsin tiellä, että opeopintoihin pääsee lähes kuka vaan jollain vitosen todistuksella. Ja sitten vasta mennäänkin alamäkeen kun opettajatkaan ei ole enää hyviä. Nyt vielä on! Mutta ei kukaan täysjärkinen enää hakeudu opettajan ammattiin jos tämä jatkuu tällaisena että oppilaat määrää tahdin koulussa.

Ja sitten soditaan kun porukka on tarpeeksi tyhmää eikä ajattele enää omilla aivoilla. Ei mene montaa vuosikymmentä.

Vierailija
100/122 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä on tuollainen käsitys? Minun lapseni tienaavat enemmän kuin minä koskaan työssä ollessani, puhumattakaan nyt, kun olen eläkkeellä. Kumpikaan ei koskaan moiti vanhempia ikäpolvia, kuten täällä on saanut lukea. Epäilen kyllä, että täällä ne moittijat ovat työttömiä luusereita, jotka odottavat Kelan rahoja käsi ojossa tekemättä itse mitään työtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi