Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkevakuutus säästäminen hullun hommaa

Vierailija
10.08.2024 |

Rahoja ei saa kesken pois ja kun sitä aletaan joskus maksamaan niin maksat veron jo keraalleen maksamastasi säästöistä.

Eli kun olet maksanut palkkatulostasi veron ja laitat kys rahan eläkevakuutussäästöön ja kun sitä sitten maksetaan takaisin niin taas maksat verot eli tupla vero palkastasi kiitoksena pankin tilipussin rahoittamisesta.

Eli verot ja kulut pitävät huolen että idiootin hommaa koko pankin eläkevakuutus sillä on paljon järkevämpiä sijoitus kohteita ja säästöinstrumentteja esim indexirahastot.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Vierailija
2/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo ollut hyvä, saa vähentää verotuksessa nuo maksut kuitenkin. Plussaa se on siinä vaiheessa kun jää eläkkeelle, itsellä ollut vuodesta 2006 asti ja todella hyvin tuottanut korkoa korolle-ilmiö.

Olisin lapsillenikin avannut tuollaiset kun täyttivät 18 mutta enäähän tollasia ei saa eli piti valita ns tavallinen rahasto mihin laitan rahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat veron vain tuoton osuudesta. Ihan loogista.

Vierailija
4/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja voi muuttaa sääntöjä matkan varrella ja ei yleensäkään yksilön kannalta parempaan suuntaan

Matto alta - Mitä tehdä?

Sadat tuhannet suomalaiset ottivat vapaaehtoisen eläkevakuutuksen menneinä lihavina vuosina. Nyt säästökeino on nakerrettu rangaksi ja ihmiset nostavat pennosia tililtä. Mikä meni pieleen?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5bcce5f3-1a99-4f27-a71c-cb8087e97288

Vierailija
5/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alexandriasta varsinkin kannattaa pysyä kaukana. Tuotot on säästötilin luokkaa, riskit isommat ja kulut niin valtavat että se tuottaa pelkkää tappiota, eroon et pääse kun olet sopparin allekirjoittanut. 

Vierailija
6/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nuo rahat saa kun kupsahdat 50v maksettuasi ja juuri ennen eläkkeelle pääsyä?

Vierailija
7/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin eläkevakuutukseeni 100 e/kk ja muutaman kerran vähän enemmän , yhteensä 36 000 euroa. Marginaaliveroni oli 50 %, joten tuosta säästetystä summasta 18 000 oli "omiani", loput verottajan sponsorointia.

60-vuotiaana tuo 36 000 euroa oli kohonnut 84 000 euroon. Tuo maksetaan minulle nyt viiden vuoden aikana, veroprosenttini on nyt 23 % kun jäin pois töistä ja nostan tuon itse maksetun lisäksi osittaista varhaiseläkettä kun täytin 61 v.

Eli vaikka verottajakin saa omansa pois, saan säästämäni summan moninkertaisena itsekin takaisin.

Vierailija
8/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nuo rahat saa kun kupsahdat 50v maksettuasi ja juuri ennen eläkkeelle pääsyä?

Lapseni saavat ellen itse elä eläkkeelle asti

Vierailija
9/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on n. 23 000e tuollaisessa rahastossa, olen sinne sijoittanut n. 11 000e eli ihan ok tuotto mielestäni.  

Vierailija
10/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa vanhoissa vakuutuksissa sai verovähennyksen vakuutukseen laittamista rahoista. Käytännössä tavallisella palkansaajan 50 % marginaaliverolla se tarkoitti sitä, että jos vakuutukseen laittoi 5000 € vuodessa, niin siitä 2500 € oli oikeasti omaa rahaa ja toiset 2500 € säästettyjä veroja. Sitten kun rahoja nostaa, pitää koko nostetusta summasta maksaa tuloveroa (ei siis pelkästään tuotosta, kuten normaalisti sijoituksissa), mutta koska eläkkeellä veroprosentti on usein 20 %:n tuntumassa, on tuo ollut monelle kannattavaa.

Nykyisin noissa vakuutuksissa on jo vuosikausia ollut niin huonot ehdot (lähinnä siinä, mistä iästä lähtien rahoja saa nostaa), että juuri kukaan ei ole tehnyt uusia sopimuksia pitkään aikaan.

Vierailija
11/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä siinä maksetaan myös vakuutusmaksua, joten rahat saa se taho, joka on merkitty edunsaajaksi. Minulla puolet saa puoliso ja puolet lapset, jos kuolen Jessen kaiken.

Vierailija
12/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotto on ollut hyvä. OLihan se kiva saada vähennys palkkaveroon, mutta nyt 30% pidätys harmittaa. On tullut mieleen, että pankkitilille jättö olisi ollut parempi, mutta p-tili ei tuota mitään.

Mun edunsaajina on omaiset, jos ei ole omaisia, voi itse määritellä edunsaajan. Mun joku työkaveri oli lapseton sinkku. Jos työnantaja on maksanut tätä eläkevakuutusta, hän voi määrätä itsensä edunsaajaksi, koska hänen pitää sitten kouluttaa uusi työntekijä sen joukosta poistuneen tilalle.

Vierailija
13/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan saa verovöhennyksen talletuksen tehdessään. Eli verotus vain siirtyy nostohetkeen, ei veroteta tuplasti.

Vierailija
14/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on n. 23 000e tuollaisessa rahastossa, olen sinne sijoittanut n. 11 000e eli ihan ok tuotto mielestäni.  

Riippuu ihan siitä montako vuotta rahasi ovat siellä maanneet että onko ok tuotto vai ei. Jos yli 7 vuotta, tuottosi on aika paska, jos alle niin ihan ok.

Vierailija
15/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä montako vuotta rahasi ovat siellä maanneet että onko ok tuotto vai ei. Jos yli 7 vuotta, tuottosi on aika paska, jos alle niin ihan ok.

Höpö höpö, sijoituksen tuplaantuminen ei koskaan ole paska tuotto. 

Vierailija
16/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama summa ollut siellä 60 vuotta, ei tuottanut mitään, veroja meni 60 000.

Vierailija
17/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama summa ollut siellä 60 vuotta, ei tuottanut mitään, veroja meni 60 000.

Joku tolkku nyt näihin trolleihin 😆

Vierailija
18/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko perintökaaren mukaan kuolinpesästä tai vakuutukseen määrätyllä erillisellä edunsaajamääräyksellä kodittomien kissojen yhdistykselle ihan suvun kiusaksi.

Vierailija
19/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten pääsee sinne missä ei rahaa tarvita. Siksi sitä odottaa eikä pelkää. Maailmassa raha vain on kaiken mittari.

Vierailija
20/23 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan noista maksuista vielä hetken 100% vähennyksen, mutta sen poistumisen jälkeen noihin ei kannata enää säästää. Tuo on oikein mukava optio aloittaa osa-aikaeläke joskus vanhempana, jos tuntuu siltä, että se on siinä vaiheessa oikea ratkaisu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi