Kaveri on tosi hapan jos tulee puhetta reissailuistani mutta hänellä itsellään on ok-talo, auto, lapsia, lemmikkejä ym rahasyöppöjä
eikä itselläni mitään niin siksi rahaa riittääkin aivan eri tavalla matkustamiseen. Mutta se ilme! Jotenkin en saisi ollenkaan puhua vaikka että kesälomalla kävin New Yorkissa tms vaan pitäisi ihastella hänen puutarhajuttujaan, lastensa kuulumisia, surkutella auton korjauksia jne. Hän ei ollenkaan tule ajatelleeksi että ihan yhtä lailla omat kiinnostuksenkohteeni olisivat hänellekin mahdollisia jos olisi tehnyt toisenlaisia valintoja. Eikä kyse ole edes siitä että jatkuvasti leveilisin vaan jos tulee puhe kesäloman vietosta niin minun pitäisi kuunnella koko päivä jotain Puuhamaa-kiertelyjä enkä itse saisi kertoa omasta kesälomastani mitään tai muuten happanee taas hymy.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itsellä tympäsee kuunnella niitä ihmisiä, jotka oikein leveille sillä että taas lennettiin ympäriinsä tuhoamassa ilmakehää
Näideni ihmisten ilmastoteko on se, etteivät hankkineet lapsia. Jo yhden lapsen aiheuttamat ilmastosaasteet ovat järkyttäviä. Kyllä siihen pääsemiseksi saa lennellä ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallaan kateellinen sukulaisilleni ja tutuilleni, joille "prismaperheen" elämä näyttää riittävän elämän sisällöksi. Jos näin oikeasti on, on heidän elämänsä varmasti aika helppoa. Olen tuntenut huonommuutta äitinä siitä, että kaikenlaiset Puuhamaa-reissut ja etelänlomat "lasten ehdoilla" olivat minusta parhaimmillaan tylsiä ajanvietteitä, pahimmillaan suoranaista kidutusta. Nautin kyllä lapseni seurasta, mutta vaikkapa viikon viettäminen jossain hotellissa niin, että ainoat aktiviteetit ovat vahtia lapsen polskimista uima-altaassa ja vierailla jossain huvipuistossa, oli minulle vastenmielistä. En vain koskaan lapsen ollessa pieni oppinut saamaan tyydytystä tai sisältöä elämään siitä lapsen kautta elämisestä. Olen kyllä tehnyt kaikkea, mitä hyvään vanhemmuuteen mielletään kuuluvaksi, mutta aika iso osa siitä on ollut minulta enemmän uhrautumista kuin asian tekemistä siksi, että nauttisin siitä itse.
Mietin usein s
En ymmärrä mitä jännää haluat? Huum€kauppaa?Pankkiryöstö? Reppureissu maailman ympäri?
Itselle riittää ainakin prismareissut, viikonloppuisin on mukava käydä paikallisissa tapahtumissa sekä nähtävyyksillä. Rajani menee reissuissa että yöt haluan nukkua kotona. Kuulostaa ettei monellakaan ole intohimoista harrastusta, sellaista jonka ympärillä elämä pyörii. Oma koti on maailman paras paikka mutta kyllä kotimaan matkailukin on mukavaa, lämpimissä maissa olen käynyt 5 kertaa enkä aio mennä enää kertaakaan.
Niin, olette kovin erilaisia. Ei tästä nyt välittynyt kuva, että olet iloinen kun ystäväsi kertoo elämästään. Eli hän olisi voinut myös tehdä vastaavan keskustelunaloituksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itsellä tympäsee kuunnella niitä ihmisiä, jotka oikein leveille sillä että taas lennettiin ympäriinsä tuhoamassa ilmakehää
Näideni ihmisten ilmastoteko on se, etteivät hankkineet lapsia. Jo yhden lapsen aiheuttamat ilmastosaasteet ovat järkyttäviä. Kyllä siihen pääsemiseksi saa lennellä ihan vapaasti.
Höpö höpö. Vain jos se lapsi kuluttaa paljon. Esimerkiksi lentomatkailuun. Kaikki eivät läheskään harrasta.
Onneksi on massia asua okt:ssa, ajaa Audilla ja matkustella perheen kanssa, niin ei tarvitse kuunnella köyhien ulinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän minun saastuttamiseni on kätevästi vanhempieni vastuulla! Mitäs hankkivat minut. Valitukset elämäntyylistäni voitte siis lähettää uurnalehtoon.
Vierailija kirjoitti:
Kateellinen kaveri sulla. Häntä varmaan vituttaa toi Puuhamaa-perhe-elämä kun kuuntelee juttujasi New Yorkista ym. reissuista. Itselläni sama juttu, ei omakotitaloa, lapsia vaan rahaa pystyy laittamaan ulkomaanmatkoihin. Osaa se näyttää ärsyttävän.
Tai ihan vaan muuten kyllästynyt minä, minä, minä kun minä juttuihin. Yksi kaveri juuri tuollainen kun soittaakin. Ei edes huomaa että en kuuntele, keitän samalla kahvit ja välillä jotakin ynähdän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo matkustelu on todella edesvastuutonta. Ei edes tajuta, miten etuoikeutettuja ollaan. Intialaisten enemmistö ei todellakaan matkustele, ja Kiinassa hyvin pieni fraktio. Miten osa ihmisistä katsoo oikeudekseen tehdä pitkiä matkoja, mihin maailman kantokyky ei riittäisi, jos kaikki toimisivat samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, olette kovin erilaisia. Ei tästä nyt välittynyt kuva, että olet iloinen kun ystäväsi kertoo elämästään. Eli hän olisi voinut myös tehdä vastaavan keskustelunaloituksen?
Ohis mutta ystävän aloitus olisi: lapseton kaveri käy kylässä eikä ihastele puutarhaani ollenkaan niin paljon kuin toivoisin, eikä vaikuta kuuntelevan huoliani ollenkaan niin intensiivisesti kuin toivoisin! Onko kaverini tyypillinen itsekäs lapseton?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos se uusien ihmisten tekeminen tuhoaa maapalloa... Ei kannata lasitalosta heitellä kiviä.
Ei tuhoa ollenkaan. Kyllä ihmisellä on oikeus lisääntyä.
Miksi maapalloa sitten pitäisi säästää kenellekään jos ei saisi lisääntyä?
Juuri niin. Lasten saaminen on prioriteetti, jokainen meistä on joskus ollut lapsi. Tulevia polvia varten tätä maailmaa säästetään, ja jos ei ole lapsia, ei ole tulevia polvia.
Lentomatkailu lomalla on aivan turha luksustuote, ja sen lopettamiseen pitäisi pyrkiä. Se vain tuhoaa maailmaa tulevilta polvilta.
Lasten saaminen taas on tulevien polvien edellytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta! Lapset ovat tulevaisuuden edellytys, olet itsekin ollut lapsi. Onko tämä jotain Venäjän propagandaa, että lasten saaminen olisi joku ympäristökatastrofi, jotta saadaan Suomi tyhjäksi ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos se uusien ihmisten tekeminen tuhoaa maapalloa... Ei kannata lasitalosta heitellä kiviä.
Juuri niin. Lasten saaminen on prioriteetti, jokainen meistä on joskus ollut lapsi. Tulevia polvia varten tätä maailmaa säästetään, ja jos ei ole lapsia, ei ole tulevia polvia.
Lentomatkailu lomalla on aivan turha luksustuote, ja sen lopettamiseen pitäisi pyrkiä. Se vain tuhoaa maailmaa tulevilta polvilta.
Lasten saaminen taas
Tämä vetoaminen lapsettomuuteen vs lapsiin perustuu ilmeisesti siihen, että lapsen koko elinikäiset ympäristövaikutukset lasketaan yhteen syntymänhetkelle. Tämä ei ole mielekäs tarkastelutapa koska maapallo uusiutuu kaiken aikaa lapsen kasvaessa. Mikäli uudet sukupolvet kuluttavat järkevämmin lapset eivät ole rasite.
Tietenkään maapallo ei kestä uusia ja uusia lentomatkustavia sukupolvia. Kaiken muun se lähes kestääkin. Lentomatkustaminen voi olla tuleville sukupolville joskus ekologisesti kestävää. Se on mukava ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Olette eri elämäntilanteessa, noin se menee. Joku sanoi joskus , että matkustelu on juurettomien hommaa. Olen matkustanut paljon mutta en koskaan saanut perhettä tai puutarhaa.
Tämä varmaan totta. Matkustelin paljon nelikymppiseksi saakka kunnes löysin puolison, sain oman perheen ja omakotitalon. Vasta silloin matkusteli lakkasi kiinnostamasta. Sitä ennen minulla ei ollut mitään, enkä kuulunu mihinkään.
Aika moni täällä suorittaa elämänsä normien mukaisesti, hankitaan omakotitalo, lapset, koira ja farmariauto koska luullaan, että se tekee onnelliseksi ja onnistuneeksi ihmiseksi. Sitten ollaan vihaisia ja katkeria niille jotka ovat eläneet toisin, koska ei olla pohjimmiltaan tyytyväisiä siihen miten itse on elämänsä elänyt, vaikka se ulospäin näyttäisi juuri siltä miltä "kuuluukin".
Vierailija kirjoitti:
Aika moni täällä suorittaa elämänsä normien mukaisesti, hankitaan omakotitalo, lapset, koira ja farmariauto koska luullaan, että se tekee onnelliseksi ja onnistuneeksi ihmiseksi. Sitten ollaan vihaisia ja katkeria niille jotka ovat eläneet toisin, koska ei olla pohjimmiltaan tyytyväisiä siihen miten itse on elämänsä elänyt, vaikka se ulospäin näyttäisi juuri siltä miltä "kuuluukin".
Nyt puhut ehkä 1990-luvusta. Nyt hyväksytty kaikille kuuluva normi on toinen. Sitä voi ehkä kuvata yhdellä sanalla parhaiten - väliaikaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapsia ja autokin on, miehen työsuhdeauto.
Asuntolainaa on maksettu hyvin ja yhtiövastike on pieni. Mieheni tekee vaihtokauppoja työkaverinsa kanssa, saa hänen Finnair plus pisteensä. Kesällä oltiin Singaporessa, vaihdoin asuntoa kollegan kanssa päittäin. Lennot maksoi alle 100 e hlö ja mä pääsin businessluokassa, mennen tullen.
Huonekalut ovat suurimmalta osalta perintöjä, käytettyinä ostettuja, vanhoja. Uutena ostettu lähinnä sängyt.
Säännöllisin ajoin joku narisee kyllä ootte rikkaita ja on varaa tehdä jne. Me mietitään mihin raha laitetaan
Tämä! Mullakin ystävä, joka ihmettelee, miten meidän nelihenkiselle perheellä on varaa kaikkeen siihen, mitä tehdään (esim ulkomaanmatkoihin, joita ei kaikkia tehdä lentäen vaan asuntoautolla). Itse bilettää ja käy festareilla tosi usein, tykkää syödä ulkona, shoppailla uutta, viihtyy etelän lomilla uima-altailla all inclusive hotelleissa, käyttää lomilla paljon alkoholia jne. Samankokoiset perheet molemmilla.
Monesti kyse on ihan vaan valinnoista.
Kovin tuttua. Itse en ole missään nimessä varakas, pikemminkin päinvastoin. Tuttuni puhui usein omista matkoistaan kun tapasimme. Siis sattumalta vastaan tullessaan vaikkapa kauppareissulla. Puhui siis koko ajan omista reissuistaan ja minä kohteliaana ihmisenä kuuntelin ja kyselin ja olin peruskohtelias. Tämä ei kysynyt koskaan mitään minun kuulumisiani. Sitten kerran laitoin hänelle terveisiä Euroopassa sijaitsevasta maasta, jossa olin muutaman päivän matkalla. Hän ei vastannut viestiini mitään, ja oli tästä eteenpäin todella tyly tavatessamme. Tulkitsin tämän niin, että hän todella on ihminen, joka kadehtii tuollaista asiaa! Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten saaminen taas
Jotkut saavat liikaa lapsia, ei maailma kestä väestön kasvua. 2 lasta pariskunnalla pitäsi olla sallittu maksimi että tulevilla sukupolvilla olisi edes jonkunlainen maailma.
Ajelet pyörällä matkalaukut kyydissä? Aivan varmasti. Valehtele lisää.
Ehkäpä kaverisikaan ei jaksa kuunnella valeitasi.