Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntovelalliselle neuvo kokeneelta

Vierailija
09.08.2024 |

Te jotka olette aloittaneet elämänne suurimman urakan eli asuntolainan takaisin maksamisen teille haluaisin antaa omakohtaisen neuvon .Työ ensiksi ja sitten huvit. Sillä tarkoitan että maksakaa ja lyhentäkää lainaa enemmän kun on pakko .älkää ostako mitään typerää mitä ette tarvitse ajakaa halvalla autolla ja tehkää edullisia pikku lomia ym .. varsinkin kun korko laskee kannattaa lyhentää.. itse sain vihdoinkin maksettua talolainan pois kesti 17 vuotta Alkuperäinen laskelma oli 25 vuotta . 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusmielessä parasta ja varmaa korkotuottoa saa käänteisenä kun lyhentää velkaa ylimääräistä. Säästötileillehän ei paljon saa ja siitä säästökorosta menee 30% vero.

Eihän kukaan järkevä sijoitakaan suurempia summia säästötilille, vaan osakkeisiin.

Vierailija
22/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksettiin asuntolainaa ja jouduttiin myymään kohde  samalla hinnalla kuin  ostettiin. 

Tulevaisuus on aina arvoitus, sen se opetti.

Ei koskaan enää lainaa. Nyt on elämä elämisen arvoinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksettiin asuntolainaa ja jouduttiin myymään kohde  samalla hinnalla kuin  ostettiin. 

Tulevaisuus on aina arvoitus, sen se opetti.

Ei koskaan enää lainaa. Nyt on elämä elämisen arvoinen. 

Me jouduttiin myymään 15% halvemmalla mitä itse maksettiin. 3v ajan yritettiin myydä. Sen verran pahasti tuli tuosta takkiin, ettei enää asuntolainaa ole tulossa.

Vierailija
24/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis: lakkaa elämästä, älä nauti mistään ja ripottele tuhkaa päällesi vähintään kerran viikossa.

Ja entäs kun kuolet ennen sitä. Kannatti kituuttaa ja ajatella sitkusitku.

Juu ei.

Vierailija
25/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carpe diem 

Vierailija
26/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä, mitä asuntolaina haittaa? Me olemme noin 50v lapsiperhe, jossa miehellä kohtuulliset tulot 6300€//kk brutto, itsellä virassa 4300€ //kk. Aivan hyvää elämää vietetty. Matkusteltu paljon, lapset harrastaa, kesämökki ja mukava asunto Pirkanmaalla, noin 140€ omakotitalo. Ei mikään tekeminen tai muu ole estynyt, lainoja kaikkiaan jäljellä noin 190 000€. Omien vanhempieni osalta perintöä on tulossa lähivuosien aikana vähintään 200 000€ , joten me ei ainakaan elätä niin kuin aloittaja kirjoittaa. Koetaan, nähdään ja eletään. Ei todellakaan lyhennetä lainoja maksilla, vaikka maksuvoimaa olisikin. Hyvät ammatit eikä sikäli myöskään huolta. Nauttikaa elämästä, ei todellkaan ole tarkoitus puskea kaikkia pankille ja kiirehtiä, turhaa varsin monille kuitenkin.

Vierailija
27/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjaan, siis noin 140 neliön omakotitalo, ehkä arvoltaan noin 300k€.

Vierailija
28/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just aloittajan kaltaset tyypit kaikkein rasittavimpia duunikamuja..

Sateella kannatta ottaa sateenvarjo mukaan,tai käy ulkona ennenku sataa.

Seinään ei kannata juosta pää edellä. Juhannuskokkoon ei kannata hypätä.

Vierailija
29/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluja te olette jolla on 190000 velkaa .  Te maksatte korkoja 2000 kuussa ..hulluja.ihsn hulluja 

Vierailija
30/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, silloin kun on matalat korot, kannattaa maksaa lainaa hitaasti ja sijoittaa. 

Vierailija
31/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluja te olette jolla on 190000 velkaa .  Te maksatte korkoja 2000 kuussa ..hulluja.ihsn hulluja 

Suosittelen alakoulun matematiikan kertaamista. Vaikka lainan vuosikorko olisi 5 %, niin tuon kokoisesta lainasta korko olisi alle 800 € kuukaudessa.

Vierailija
32/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen alakoulun matematiikan kertaamista. Vaikka lainan vuosikorko olisi 5 %, niin tuon kokoisesta lainasta korko olisi alle 800 € kuukaudessa.

Samaa olisin tullut itsekkin kommentoimaan (oma vastaava laina 4% kokonaiskorolla). Tuo aiempi ei varmaan ole koskaan ottanut asuntolainaa eikä siksi ole koskaan korkoa laskenut.

Vierailija
33/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen maksanut yksiötä 20vuotta. Ensi helmikuussa laina on maksettu. En näe mitään järkeä yksinelävänä pihistää kaikesta, että saa kämppänsä nopesti maksettua. Minä haluan elääkin. 

Vierailija
34/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lainassani korkosuoja, jonka otin nollakorkojen aikaan eli oli silloin halpa. Korkokatto on 1,4 % ja kestää vuoteen 2034 saakka. En mun nyt mielestäni kannata maksaa mitään ylimääräisiä lyhennyksiä, vaan laittaa enemmin ylimääräiset rahat johonkin sijoitukseen. Kun tuo suoja aikoinaan 10 vuoden päästä loppuu, on mulla lainaa kuitenkin niin paljon vähemmän, että sitten voin miettiä uuden strategian. Hyvässä lykyssä olen saanut nyt säästämällä/sijoittamalla sellaisen summan, että voin maksaa loppulainan pois, jollen nyt kokonaan, niin ainakin isosti.

Voin toki olla väärässä tuumailujeni kanssa, en ole aiheeseen suoraan sanottuna kauheasti perehtynyt, kun ei ole ollut mitään hätää nyt.

Oih, korkokattohullu! Sua ei olekaan näkynyt hetkeen 😆😆

Vierailija
35/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tienata hyvin ja maksaa lainat pois. Näin se on.

Vierailija
36/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin 24 vuoden asuntolainan 12v:ssa. Koroissa säästin sekä kuluissa. Tein kuukausittain ylimääräisiä lyhennyksiä lainaan. Tarkistin tämän pankista ennen lainan nostamista että voin tehdä lyhennykset ilman ylimääräisiä kuluja. Korko oli sidottu 12kk euriboriin. 

Vierailija
37/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea muita. Eli voi tulla samaa.

Maksettiin alkukesästä viimeinen erä asuntolainasta. 

Nyt tekisin toisin. Viis koroista, maksaisin hitaammin. Asuminen maksaa aina. Laittaisin säästöön 50-100e /kk ja matkustelisin lasten kanssa. Nyt elettiin kädestä suuhun koko ajan, ei säästöjä ei reissuja. Lapset on just aikuisia eikä halua meidän kanssa enää mihinkään. 

Talo on ihana, se mitä haluttiin. Nyt alkaa korjauskiertokset. Varmaan lainaralla kun ei säästöjä kertynyt. 

Vierailija
38/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ymmärrä, mitä asuntolaina haittaa? Me olemme noin 50v lapsiperhe, jossa miehellä kohtuulliset tulot 6300€//kk brutto, itsellä virassa 4300€ //kk. Aivan hyvää elämää vietetty. Matkusteltu paljon, lapset harrastaa, kesämökki ja mukava asunto Pirkanmaalla, noin 140€ omakotitalo. Ei mikään tekeminen tai muu ole estynyt, lainoja kaikkiaan jäljellä noin 190 000€. Omien vanhempieni osalta perintöä on tulossa lähivuosien aikana vähintään 200 000€ , joten me ei ainakaan elätä niin kuin aloittaja kirjoittaa. Koetaan, nähdään ja eletään. Ei todellakaan lyhennetä lainoja maksilla, vaikka maksuvoimaa olisikin. Hyvät ammatit eikä sikäli myöskään huolta. Nauttikaa elämästä, ei todellkaan ole tarkoitus puskea kaikkia pankille ja kiirehtiä, turhaa varsin monille kuitenkin.

No on kyllä harvinaisen halpa omakotitalo, Yleensä niistä saa ihan perähikiälläkin maksaa tonneja mutta jos alle kahden sadan saa niin mikäs siinä. Siihen sataanneljäänkymmeneen euroon ei kyllä viitsi enää lainaa ottaa.

Vierailija
39/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo asuntolaina on olevinaan aina joku karmea vankilatuomio? Itse pääsin asuntolainasta eroon, kun myin asunnon.

Vierailija
40/46 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin viime vuonna asunnon. Lainaa tarvitsin 80k. Maksusuunnitelman mukaan 15 vuoden laina. Lyhennykset alkoi heinäkuussa -23. Nyt lainaa jäljellä 66k eli 14 000 e vuodessa lyhentänyt. Eipä tuossa montaa vuotta mene. 

Ihan normaalisti elän silti. Kallis harrastus enkä erityisemmin säästele missään. Ei kaikkien tarvitse hampaat irvessä kiristellä, vaikka lyhentääkin nopealla aikataululla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi