Kirkkaanväriset tekniset paidat,
mulla on neonoranssi ja neonpinkki tekninen paita. Molemmat on pesty aina käytön jälkeen. Molemmissa kuitenkin näkyy kainaloissa hien tumentamat läikät.
Olen pessyt värillisen pyykin pesuaineella, 40 asteessa.
Miten hitossa nää pitää pestä että pysyis siistinä?
Kommentit (19)
Hiessäkin on proteiinia. Sellaista voi kokeilla, että huuhtelee kainalot kylmällä vedellä ja pesee sitten 60 asteessa. Tekniset vaatteet kestävät kyllä sen. Jos oikein viitseliäs olet, käytä sappisaippuaa.
En ole kuitenkaan varma, onko se hiki, joka nuo paitasi värjää. Mulla on paljon erilaisia teknisiä paitoja, eivätkä niiden kainalot ole tummentuneet, vaikka hikoilen runsaasti. En käytä antiperspiranttia, vaan tavallista dödöä. Ennemmin uskon, että tahrat tulevat dödöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ne ei pysy siistinä. Yksi keino on olla hikoilematta ja se on vähän hankalaa. Toinen keino on ostaa hikilaput kainaloihin, jolloin ne imevät hien ja paita pysyy siistinä. Kolmas keino on käyttää antiperspiranttia, joka sulkee hikirauhaset. Millään pesuaineella teknistä materiaalia ei saa täysin puhtaaksi. Tahranpoistoainetta voi kokeilla ja pesukoneen tahranpoisto-ohjelmaa ja jos ei ole sellaista niin mahdollisimman pitkä ohjelma + tahranpoistoaine. Siltikin voi jäädä ne tahrat.
Tai sit mun täytyy vaan hankkia mustia teknisiä paitoja.
Tykkään noista huomiovärisistä kun haluan että mut nähdään ulkona liikkuessani.
Tahranpoistoaine ei ole poistanut läikkiä.
Pesuaineissakin on eroja, kehottaisin kokeilemaan esim. Sertoa. Mulla toimi paidassa ooleeseen rasvatahraan, joka ei toisella pesuaineella lähtenyt.
Ihan tavallista dödöä minäkin käytän. Enkä nyt aivan älyttömästi hikoile. Tai sit mun hiessä on jotain...
Ne läikät eivät ole kovin näkyvät mutta läheltä katsottuna kuitenkin selvästi erottuvat tummentumat.
Sappisaippua tosiaan voisi tehota.
Kokeile eri pesuainetta. Ehkä 40 astetta ei riitä. Epäilisin myös deodoranttia tai vartalovoidetta syylliseksi. Osta seuraavaksi muunmerkkisiä paitoja. Ovatko paitojen alla mahdollisesti käyttämäsi liivit tai topit osasyyllisiä.
Kokeile paidan kuivattamista auringossa - valkoiset kaulupaidat kirkatuvat tahrattomiksi auringonpaisteessa - kannattaa pitää pari kolme pöivää.
Teknisillä vaatteilla on käyttöikänsä. Olen välillä koittanut pyykkietikkaa tai ruokasoodaa, mutta jossain vaiheessa täytyy vain ostaa uusia vaate. Ruokasoodaa ja vettä sekoittaen olen tehnyt tahnaa ja sillä hautonut kainaloita.
Mun urheilevalla lapsella on näitä. Yksikään tahra ei lähde pesussa. On yritetty sappisaippuaa, etikkaa, monta eri pesuainetta.
Mustia paitoja jakossa meille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista dödöä minäkin käytän. Enkä nyt aivan älyttömästi hikoile. Tai sit mun hiessä on jotain...
Ihan tavallinen deodorantti on todennäköisesti antiperspiranttia jonka alumiinisuolat yhdessä hien kanssa jättävät pysyvät jäljet kainaloihin.
Näin minullekin kävin kunnes vaihdoin oikeaan deodoranttiin jossa ei alumiinisuoloja ole ja nyt kainaloihin ei jää enää harmaita läikkiä.
Olen koittanut ratkaista samankaltaista tilannetta hankaamalla läikkiin vanishiä, fairyä ja sappisaippuaa (ei tietenkään yhtäaikaa) ja antanut vaikuttaa ja sitten 60 asteen pesuun. Ei lähde läikät kolmen pesukerran jälkeenkään. Kangas kainalon kohdalta on koppuraista, eikä enää jousta, paidat haisevat ummehtuneelle.
Käytän voimakkaita antiperspirantteja, koska hikoilen paljon vaikka en edes urheilisi vaan istuisin paikallani. Perus-Rexonan kanssa hienhaju puskee alkuillalla jo läpi. Käyn suihkussa päivittäin ja pukeudun vain puhtaana.
Hien ja dödön yhdistelmä lienee vika, myös ehkä huonolaatuiset paidat.
Vierailija kirjoitti:
Hien ja dödön yhdistelmä lienee vika, myös ehkä huonolaatuiset paidat.
Koittakaa nyt vihdoinkin tajuta että deudorantti ja antiperspirantti ovat kaksi aivan eri ainetta vaikka molempia hierotaan kainaloon.
Deodorantti ei ole yleensä ole ongelma mutta antiperspirantin alumiinisuolat hikeen yhdistettynä merkkaavat kainalot pysyvästi muissakin materiaaleissa kuin keinokuiduissa.
Jatkat urheilua. Kunto paranee. Ja sitten loppuu hikoilu.
Vierailija kirjoitti:
Jatkat urheilua. Kunto paranee. Ja sitten loppuu hikoilu.
En jaksa millään usko että hikoilu loppuu kokonaan =)
Tekniset voi pestä kuudessakympissä, tai ei ole mulla ainakaan kärsinyt, hikitahrat etenkin vaatii tuon. Voi jokin Vanish auttaa normaalipesun lisäksi tahroihin, mikään dödö ei noissa auta, mutta omat ns. UV-suojatut vaatteet puhdistuvat parhaiten juuri 60 asteessa (UV-suoja varmasti häviää joka pesussa jo siinä 40 asteessa saati kuumemmassa pesussa). Toki jos jotain spandex-asuja käytät, voi liikaa kuumuus olla huono asia, mutta ite perus t-paidoilla ja shortseilla pesen aina kirkkaatkin tekniset värit 60 astetta, hyvinä on säilyneet (miinus se UV-suoja).
Vierailija kirjoitti:
Sappisaippua tosiaan voisi tehota.
Ja m oon käyttänyt tämmöstä deo & hiki-tahranpoistosuihketta. On kyllä toiminut, kun on jättänyt vähäksi aikaa vaikuttamaan.
https://www.tokmanni.fi/tahranpoistoneste-250-ml-deo-hiki-4008455459714…
Pesen aina kaikki hikiset vaatteet 60 asteessa. Ei oo mennyt treenipaidat miksikään.
Jos on ongelmavaatteita, niin niihin täytyy käydä heti kiinni. Ei yhtään odotusta likapyykkikorissa jne. Pesukonettakaan ei ole fiksua käynnistää joka paidan takia, vaan eri keinoin, joita ketjussa on kerrottu, puhdistaa vaatteen ongelma-alueet käsin kuuraten ja sitten koneella, kun muutenkin pesisi koneellisen. Lisäksi: tekniset tekstiilit eivät kestä loputtomiin ja toisaalta, jos jotkin läikät eivät esimerkiksi haise ja siten estä käyttöä, niin sitten vaatetta voi käyttää ainakin kerrospukeutumisessa edelleen.
Ne ei pysy siistinä. Yksi keino on olla hikoilematta ja se on vähän hankalaa. Toinen keino on ostaa hikilaput kainaloihin, jolloin ne imevät hien ja paita pysyy siistinä. Kolmas keino on käyttää antiperspiranttia, joka sulkee hikirauhaset. Millään pesuaineella teknistä materiaalia ei saa täysin puhtaaksi. Tahranpoistoainetta voi kokeilla ja pesukoneen tahranpoisto-ohjelmaa ja jos ei ole sellaista niin mahdollisimman pitkä ohjelma + tahranpoistoaine. Siltikin voi jäädä ne tahrat.