Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkea kortisoli ja painonhallinta?

Vierailija
09.08.2024 |

Elikkä hieman taustatietoja alkuun. Olen 34-vuotias nainen, teen kohtuullisesti rasittavaa työtä ja liikun säännöllisesti 4-5 x vko. Liikuntana päivittäinen työmatkaliikunta + sali ja juoksu. Olen päärynän mallinen ja bmi ollut 27 koko aikuisiän ilman suuria muutoksia. Nyt bmi on jo 30, vaikka olen lopettanut kokonaan viikonlopun herkuttelut (100g sipsipussi ja suklaapatukka. Arjessa en mitään herkkuja syönyt ennenkään. Syömisen suhteen olen varovainen rajoitteissa, sillä olen sairastanut teininä ortoreksian ja anoreksian

Viime vuonna labroista löytyi raudan puute, ja olen rautaa syönyt nyt lähes vuoden päivät. Väsymys ei silti helpota joten otettiin nyt uudet labrat ja niistä löytyi D-vitamiinin puutos, lievä anemia sekä yllätyslöydöksenä kortisoli joka oli yli 800 (viite max 550). Tästä otettiin vielä uusintakokeet ja edelleen yli 800. Kortisoli on käsittääkseni stressihormoni ja lisää rasvan kertymistä nimenomaan vatsaan. Tarkoitus on tehdä jatkotutkimuksia (Cushingin oireyhtymän poissulku) ja aloittaa fysioterapia, jossa tarkoitus opetella rentouttamaan kehoa.

Sitten itse kysymykseen, eli voiko painoon vaikuttaa vaikka on kortisolit taivaissa? Olen pitkästä aikaa huomannut murehtivani muuttuvaa kehoani ja syömishäiriö ajatukset ovat tulleet taas äänekkäiksi. Olin hyväksynyt elämän lievästi ylipainoisena, mutta en ole valmis olemaan lihava :( Onko jollain kokemusta laihduttamisesta kortisolin olessa korkealla, onko mahdotonta? Jos kyseessä Cushing ei auta laihduttaminenkaan ennen kasvaimen poistoa, sekin pelottaa :( 

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoon voi todellakin vaikuttaa. Itsellä kortisoliarvot ovat stressin jäljiltä lähemmäs 900 ja olen onnistuneesti pudottanut ensin pelkkää turvotusta 10 kg, jotta pääsin takaisin stressiä edeltävään painoon ja siitä on nyt vielä vuodessa lähtenyt 10 kg lisää pois. Hitaasti vaan niin hyvä tulee 👍🏻

Positiivista on mielestäni tuo, että sinua kuitenkin tutkitaan lääkärissä. Itsellä kortisolin lisäksi myös raudan, eri vitamiinien sekä proteiinin puutos eikä yhtäkään lääkäriä voisi vähempää kiinnostaa 🤷🏼

Vierailija
2/2 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoon voi todellakin vaikuttaa. Itsellä kortisoliarvot ovat stressin jäljiltä lähemmäs 900 ja olen onnistuneesti pudottanut ensin pelkkää turvotusta 10 kg, jotta pääsin takaisin stressiä edeltävään painoon ja siitä on nyt vielä vuodessa lähtenyt 10 kg lisää pois. Hitaasti vaan niin hyvä tulee 👍🏻

Positiivista on mielestäni tuo, että sinua kuitenkin tutkitaan lääkärissä. Itsellä kortisolin lisäksi myös raudan, eri vitamiinien sekä proteiinin puutos eikä yhtäkään lääkäriä voisi vähempää kiinnostaa 🤷🏼

Kiitos vastauksesta ja kiva kuulla että toivoa on! :) Täytyy ehkä vaan koittaa olla nyt kärsivällinen, paino ei ole noussut nyt useampaan kuukauteen, ehkä ne muutokset pikkuhiljaa alkaa vaikuttamaan 🙏

En tiedä vaikuttaako se asiaan että olen työterveyshuollon piirissä, josko he pelkäävät että jään vielä saikulle muuten. Toivottavasti sinäkin saisit apua, ei kuulosta hyvältä sullakaan että on raudat ja vitamiinit puutoksessa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan