Työpaikan Teams-kokousten kamerapakko ahdistaa
Meillä siis pakko pitää kamera koko ajan auki. Koen tämän todella ahdistavana, kun tuntuu, että ne naamat siinä ruudulla kiinnittää koko ajan ihmisten katseet ja muutenkin tuollaisessa kamerassa kun näkyy vain pää niin siinä useimmat näyttävät entistä typerimmiltä. Lisäksi jokainen pään liike, käsien liike pitää miettiä, kun levähtää heti siihen ruudulle.
Onko muilla samoja ajatuksia?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan sitä pitsi olla läsnä ihan fyysisesti ja saman pöydän ääressäkin istua.
Että toista piti katsoa vieressä ihan livenä.
Nyt kamerakin on jo vallankäyttöä ja paha olo tulee.
Nauroin ääneen
Kerran tuli kesätyöntekijä, joka lievästi järkyttyi, että pitääkö näitä töitä tehdä tosiaan joka päivä!?! Ei millään jaksais. Aamulla voi väsyttää, ja pitäis päivällä nähdä Heidiä ja Millaa, eikä opiskellessa tartte ei oikein mihinkään mennä jos ei halua.
Tuo kamera pn täysin luonnoton. Ei se ole sama asia kuin nähdä ihminen oikeasti livenä. Kamera lähinnä häiritsee keskustelua.
Minä käytän mahdollisimman hämärää valaistusta että kuva pätkii ja on pimeä ja rakeinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan sitä pitsi olla läsnä ihan fyysisesti ja saman pöydän ääressäkin istua.
Että toista piti katsoa vieressä ihan livenä.
Nyt kamerakin on jo vallankäyttöä ja paha olo tulee.
Nauroin ääneen
Kerran tuli kesätyöntekijä, joka lievästi järkyttyi, että pitääkö näitä töitä tehdä tosiaan joka päivä!?! Ei millään jaksais. Aamulla voi väsyttää, ja pitäis päivällä nähdä Heidiä ja Millaa, eikä opiskellessa tartte ei oikein mihinkään mennä jos ei halua.
Se oli ollut aiemmin thl:ssä ja oppinut talon tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä tottuu
Olin vuosia talossa, jossa ei pidetty kameroita päällä, niin ei sekään hyvä ollut.
Toki kotityöpisteellä saattoi olla jalat pöydällä ja kaivaa nenää molemmin käsin, mutta etenkin esittäjälle oli todella turhauttavaa, kun ei nähnyt, seuraako tätä huolella valmisteltua asiaa joku (ei..).
Lisäksi pidemmän päälle alkaa menettää inhimillistä yhteyttä kollegoihin, jos ei näe heidän ilmeitään lainkaan. Itse työnteko ehkä sujuu, mutta madaltaa kynnystä irtisanoutua tai hypätä toiseen projektiin noin vain, kuin oikein mitään tunnesiteita ei ole kehenkään.
Ei siitä kamerasta oikeasti näe seuraako toinen. Se tarkkaavaisen näköinen saattaa katsoa ruudullaan sähköpostejaan. Ja se ulos ikkunasta poissaolevan näköisenä katseleva saattaa kuunnella hyvin keskittyneesti. Mä olen usein tuollainen, en osaa keskittyessäni tuijottaa toisen kuvaa.
Ei ahdista. Työkaverit ovat nähneet mut monta kertaa, kamerassa ja livenä. Oon vaan oma itseni enkä mieti liikoja. Ei siinä sen kummempaa
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut kameran päälle palasen tylliä. Se samentaa kuvaa sen verran, että näkevät kameran olevan päällä, mutta kuvan laatu on surkea. Kun siitä huomautetaan, olen puhdistavinani linssiä eikä mitään tapahdu. Sitten suljen kameran ja sanon, että nyt tää valittaa, että verkko on huono.
Tippa paperiliimaa tai kirkasta kynsilakkaa toimii samoin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä tottuu
Olin vuosia talossa, jossa ei pidetty kameroita päällä, niin ei sekään hyvä ollut.
Toki kotityöpisteellä saattoi olla jalat pöydällä ja kaivaa nenää molemmin käsin, mutta etenkin esittäjälle oli todella turhauttavaa, kun ei nähnyt, seuraako tätä huolella valmisteltua asiaa joku (ei..).
Lisäksi pidemmän päälle alkaa menettää inhimillistä yhteyttä kollegoihin, jos ei näe heidän ilmeitään lainkaan. Itse työnteko ehkä sujuu, mutta madaltaa kynnystä irtisanoutua tai hypätä toiseen projektiin noin vain, kuin oikein mitään tunnesiteita ei ole kehenkään.
Ei siitä kamerasta oikeasti näe seuraako toinen. Se tarkkaavaisen näköinen saattaa katsoa ruudullaan sähköpostejaan. Ja se ulos ikkunasta poissaolevan näköisenä katseleva saattaa kuunnella hyvin keskittyneesti. Mä olen usein tuollainen, en osaa keskittyessäni tuijo
Ja varsinkaan se esittäjä siinä ei todellakaan kerkeä seuraamaan kaikkien kasvoja siinä että seuraako nuo nyt. Hän on täysin keskittynyt siihen omaan suoritukseensa. Eli tuokin on huono peruste.
lain mukaan tuollaista ei voi vaatia, jos siis kotona pitää kuvata
Eniten tuossa ärsyttää se, että en voi pitää asunnossani haluamaani järjestystä, koska muuten taustalla näkyy asioita, jotka eivät kuulu kellekään. Sumennukset ja taustat ovat naurettavia.
Eli toisin sanoen teitä kaikkia veetuttaa kun pitäisi keskittyä työn tekemiseen sen sijaan, että puolella korvalla kuuntelee ja toisella selailee somea
Ei tarvitse suostua olemaan jatkuvasti kamerassa esiintymässä. Kamera kiinni ja kokoukset lyhyemmäksi horinaksi. Paperilla saa ne. Itse hommaan varmaan haluaisi keskittyä?
Ei ole normaalia. Haloo, se on vaan duunia. Mene työterveyteen.
Meillä miesvaltaisessa nörttifirmassa tälläistä määräystä ei ole. Onko ap jossain naisvaltaisessa pöhinäfirmassa jossa markkinoidaan?
Vierailija kirjoitti:
Eli toisin sanoen teitä kaikkia veetuttaa kun pitäisi keskittyä työn tekemiseen sen sijaan, että puolella korvalla kuuntelee ja toisella selailee somea
Se ei todellakaan ole näin. Itse olen superahkera tekemään töitä mutta nuo palaverit nyt ei siihen "tehokkaaseen työhön" edes kuulu. Ne on pakollinen paha ja se kamera ei tuo mitään lisäarvoa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut kameran päälle palasen tylliä. Se samentaa kuvaa sen verran, että näkevät kameran olevan päällä, mutta kuvan laatu on surkea. Kun siitä huomautetaan, olen puhdistavinani linssiä eikä mitään tapahdu. Sitten suljen kameran ja sanon, että nyt tää valittaa, että verkko on huono.
Tippa paperiliimaa tai kirkasta kynsilakkaa toimii samoin ;)
Kuin myös pala kontaktimuovia.
Poliisiko näitä kirjoittelee? Saako poliisi jonkun bonuksen kun työllistää valtiolle?
Vierailija kirjoitti:
Olet idolini :D Tämä käyttöön!
Valtiolla tehdään noin mutta poistutaan kokonaan huonon yhteyden takia