Teitittely
En pidä teitittelystä kun tunnen olevani vielä nuori enkä vanha (olen 37-vuotias!). En näytä kyllä mitenkään vanhemmalta kuin olen ja moni pitää minua jopa ikäistään nuorempana. Olen aina luullut ettâ selkeästi vanhempia ihmisiä teititellään (esim. yli 60-vuotiaita).
Kommentit (81)
ainoastaan narsistiset valtion ex virka miehet kuvittelevat että heitä pitää teititellä. kusi lorahtanut päähän . nyrkillä ne luulot loppuvat
No en tiedä, tykkääkö kaikki iäkkäämmätkään teitittelystä? Kyllä 37-vuotias on jo aikuinen (varhaiskeski-ikäinen) eli sen takia voisi teititellä. Olen 61-vuotias ja olen huomannut, että jotkut teitittelevät ja toiset eivät. Mulle alkaa olla ihan sama kumpaa tekevät. Mutta tulee heti etäisempi vaikutus, jos joku teitittelee. Sanonkin yleensä, kun joku kysyy, haluatteko kuitin, että emme halua. Se tulee ikään kuin luonnostaan.
Ehkä se on monelle automaattista, siis heille, jotka ovat asiakaspalvelussa.
Joissakin maissa teititellään kaikkia muita paitsi ei lapsia.
Sinuttelu vain tungettelua yksityisyyteen ventovieraana mikä tärkeää piireissä.
Ehkä teitittelyllä osoitetaan myös kunnioitusta.... eikä iällä ole siinä merkitystä. Toki ei varmaan lapsia teititellä.
Mulle yksi naapuri sanoi, kun olin 37-vuotias, että mitenkä rouva...... En ollut edes rouva. Ehkä joillakin on tapana teititellä.
Teitittely on hyvä työkalu etäisyyden pitämiseen asiakaspalvelutilanteessa. On myös mahdollista puhua sinuttelematta tai teitittelemättä, sekin on hyvä vaihtoehto, jos kokee sinuttelun liian tuttavalliseksi.
Erityisesti kiukkuisen asiakkaan kanssa teitittely on hyvä työkalu.
Ei mua teitittely häiritse. Jos sen tekee kovin nuori, on se suorastaan liikuttavan kohteliasta. Se sijaan kun olin 31-vuotias, sanoi äiti pikkutytölleen kaupassa, että "antaa tädin mennä ensin". Voi arrrgh!
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse teititellä. 60 v.
Viimeksi keväällä minua yritti teititellä Silmäaseman asiakaspalvelija. Sanoin, ettei tarvitse, en pidä siitä, mutta hän sanoi saaneensa sellaisen käskyn ylemmiltään.
Ei kauheasti tee enää mieli mennä sieltä silmälaseja hankkimaan, vaikka miten saisikin S-bonusta. Tuntuu höntiltä tulla teititellyksi.
58 v.
Kyllä se tietyissä tilanteissa sopii oikein hyvin.
T. S'il vous plaît.
Teitittely on Suomessa vähentynyt todella paljon, mikä on tänne kopioitu Ruotsista. Ruotsissahan teititellään vain äärimmäisen seremoniallisissa yhteyksissä.
Teitittelyn katoaminen on kielen köyhtymistä. Jäljelle jää vain yksi kohteliaisuuden aste.
Oon 63v, en pahastu teitittelystä, en myöskään sinuttelusta...
Viime lauantaina olin töissä. Sukujuhlat. Astioita blokkasin ja juomia täytin yms.
Yht'äkkiä kuulin: emäntä, EMÄNTÄ, Mihin astioita voi palauttaa... ai Siis Minua huudeltiin...
Tämä yllätti, olihan minulla essu edessä...
Teitittelyn lisäksi olisi kohteliasta käyttää titteleitä esim. koulun vanhempainillassa.
No mutta mitä sitten itse teet, kun sinua teititellään vaikka juuri jossain asiakaspavelutilanteessa. Minä en ainkaan kehtaa sitten itsekään sinutella, jos minua teititellään, en edes ihan nuorta.
Teitittely kuuluu käytöstapoihin ja tilannetaju on osa käytöstapoja.
No jos vain vanhoja teititellään, tulee sitten sellainen tunne varmasti ikäihmisille, että tässä ollan jo haudassa. Lisäksi tulee tunne, että halutaan pitää vanhaan ihmiseen etäisyyttä, koska hän ei oikein enää ole voimissaan, eikä ehkä kuulekaan. Ehkäpä oikein huudetaan, että mitä teille herra/rouva......
Miksei kassa voi kysyä vaikka 'otatteko te kuitin' tai 'otatko sinä kuitin' sijasta 'otatko kuitin?' ei siinä tarvitse käyttää sanaa te tai sinä....
Vierailija kirjoitti:
ainoastaan narsistiset valtion ex virka miehet kuvittelevat että heitä pitää teititellä. kusi lorahtanut päähän . nyrkillä ne luulot loppuvat
"eNMEnevaltiOLLETÖihin"-hullu iski jälleen.
Ei tarvitse teititellä. 60 v.