Jokaiseen työpaikkaan 130-500 hakijaa
Olen vuoden ollut työttömänä, yliopistotutkinto, kaksi ammattitutkintoa. Menisin vaikka sinne kuuluisalle kaupan kassalle, mutta sinnekään ei pääse.
Haen kymmeniä työpaikkoja kuukaudessa, jokaisen Duunitorin paikan, joihin koulutuksellani voisi päästä. Kaikkiin on ollut satoja hakijoita. Hakusäde on koko Uusimaa, Hämeenlinna ja jopa Etelä-Karjala.
Kahteen haastatteluun pääsin, toisessa jäin kakkoseksi, otettiin joku talon sisältä. Hakuprosessi kesti yli kuukauden. Cv on hiottu ihan rekryammattilaisen kanssa, jokainen hakemus on personoitu kyseiseen firmaan. Yhtä hakemusta väsään vähintään kaksi tuntia, että olis ajatuksella tehty.
Joka puolella uutisoidaan leikkauksista, irtisanomisista. Lisää väkeä ei palkata jos jostain päästään eroon
Mihin suurtyöttömyyteen Suomi on luisumassa? Kollegoita on työttömänä, täysiä tunteja ei saa juuri kukaan eikä kokopäivätöitä ole edes tarjolla. Ja tosiaan kun miettii siitä että yhtä vakanssia hakee 430 ihmistä, niin mikä todennäköisyys on tulla valituksi ilman suhteita?
Kyllä alkaa epätoivo iskeä Hain keväällä myös palkkatukityöpaikkoja ja oppisopimuksella, en saanut niitäkään. Nyt ei tosiaan sitten ole nuitakaan porsaanreikiä
Vieläkö tosiaan joku jossain uskoo, että MENEMÄLLÄ TÖIHIN Suomi pelastuu? Sellainen ei taida olla aktiivisesti töitä etsivä työtön, joka niin uskoo.
Kommentit (72)
Kaupan kassalle vakkariksi pääsyhän olisi lottovoitto, mutta kaupat tekevät 0-tuntisoppareita vaan tai 30-tuntisia.
Mä otin juuri loparit, ja nyt hirvittää, löytyykö parempaa paikkaa mistään. Tai ylipäänsä mitään paikkaa.
Mutta tuo työ, josta lähdin, aiheutti masennuksen ja burn outin. Kahden ihmisen työt teetettiin yhdellä, ja vaihtoehdoiksi annettiin joko ottaa tai jättää. Päätin jättää.
Tämä sama tilanne vallitsee varmasti monessa muussakin paikassa. Töitä ei riitä kaikille, koska yhdellä teetetään kahden tai jopa kolmen työt.
Meille ei ole ollut hakijoita. t: sossu
Maassa on elinkeinonvapaus. Ei kun pois kortistosta ja yrittämään.
I feel you. Ihan samanlainen kokemus. Työnhaku on aivan kauheaa nykyään - ja tarkoitan sitä. Laiskuudesta ei ole kyse, ei sielläpäinkään.
Ps. Viimeistään kakkossivulla joku boomeri selittää miten hän meni etuovesta sisään, ja jämäkkä kädenpuristus, niin sillä sai töitä 40 vuodeksi. Lomat pyöri myös mukavasti. Mökki, asunto ja molemmat autot pidettin velattomina jo ekan 10v työuran jälkeen
Aino keino on kokeilla yrittämistä. Työllistyy varmasti, eri asia on saada yritys kannattamaan.
Tunnen tuskasi. 100 hakijaa on nykyään vähän..
T. Insinööri
Yksittäis tapaus, meillä on huutava työvoimapula.
T: Satosen Arska
TEM, kok
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärät tutkinnot. Itse hain juuri oman alani hommiin (yliopistotutkinto) ja hakijoita näihin kahteen paikkaan oli yhteensä 4 kpl.
Kiitos empatiasta, mutta 15 vuotta on tullut opiskelua, olin oman alan töissä olin 13 vuotta mutta sitten tuli yt:t kaikkialle ja pätkätöitä. Nyt ei saa enää niitäkään.
Johan siitä on uutisoitu, että viestinnän paikkoja ei ole tulossa vaan loputkin menossa.
Mulla ei ole varaa enää opiskella lisää.
Ihan nornaalia. Itsekin tein parikyt hakemusta per päivä. Se käy ihan 8-16 työstä. Ihan normaalia, että yhteen paikkaan on yli 200 hakemusta. Jos on alle sata hakemusta niin sitten työpaikassa on jotain vikaa.
yksi on mennä rikkaisiin naimisiin
sitten on myös onlyfans
Tavoite siis alkaa olemaan saavutettu siis se että työntekijät kilpailevat vähistä työpaikoista jonka tarkoituskin on laskea yleistä palkkatasoa. Ei kai muuten suomeen rakennettaisi kaudella vaivalla ja rahalla pakkotyöjärjestelmää. Ikävä kyllä se vaan johtaa tähän että työnteko ei enää maistu kun se hyöty valuu pelkästään työntäantajille ja omistajille. Suomessa on joka yrityksellä aivan järkyttävän korkea katteet asiassa kuin asiassa täällä ihan jokainen asia maksaa VÄHINTÄÄN tuplat verrattuna ulkomaiden hintoihin vaikka tuote tulisi samasta erästä samasta laitoksesta. Suomalaiset yrittäjät ja sijoittajat ovat äärimmäisen rahan ahneita ja siksi heitä ei pitäisi kutsua edes ihmiseksi
Vierailija kirjoitti:
Mä otin juuri loparit, ja nyt hirvittää, löytyykö parempaa paikkaa mistään. Tai ylipäänsä mitään paikkaa.
Mutta tuo työ, josta lähdin, aiheutti masennuksen ja burn outin. Kahden ihmisen työt teetettiin yhdellä, ja vaihtoehdoiksi annettiin joko ottaa tai jättää. Päätin jättää.
Tämä sama tilanne vallitsee varmasti monessa muussakin paikassa. Töitä ei riitä kaikille, koska yhdellä teetetään kahden tai jopa kolmen työt.
Jep ja tää on se väki joka kärsii tavallaan eniten, ei taloudellisesti ehkä, mut muuten. Joutuvat tekemään monen ihmisen työt. Saikulla kun ei pää kestä työkuormaa.
Ei käy kateeksi kyllä tätäkään porukkaa
ap
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tuskasi. 100 hakijaa on nykyään vähän..
T. Insinööri
Siis nykyään? Viimeiset 20 vuotta ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä säästöä nyt. Ei kannata pitää töissä enää esimerkiksi 10 työntekijää. Säästetään viiden henkilön palkat, kun ne loput jääneet viisi työntekijää tekee niiden muiden työt. Työtä olisi ja tehtäviä riittäisi kaikille omalla alalla, mutta ei, työnantajalle se säästäminen on tärkeämpää kuin työntekijöiden jaksaminen. Tulijoita olisi, mutta "ei ole tarvetta" on parempi vastaus kuin sanoa hakijalle, olet tervetullut jos teet töitä viisi kertaa viikossa, 8 tuntia päivässä ja hyväksyt että palkkasi on 1000€ kuussa tai jopa allekin.
Vierailija kirjoitti:
Tavoite siis alkaa olemaan saavutettu siis se että työntekijät kilpailevat vähistä työpaikoista jonka tarkoituskin on laskea yleistä palkkatasoa. Ei kai muuten suomeen rakennettaisi kaudella vaivalla ja rahalla pakkotyöjärjestelmää. Ikävä kyllä se vaan johtaa tähän että työnteko ei enää maistu kun se hyöty valuu pelkästään työntäantajille ja omistajille. Suomessa on joka yrityksellä aivan järkyttävän korkea katteet asiassa kuin asiassa täällä ihan jokainen asia maksaa VÄHINTÄÄN tuplat verrattuna ulkomaiden hintoihin vaikka tuote tulisi samasta erästä samasta laitoksesta. Suomalaiset yrittäjät ja sijoittajat ovat äärimmäisen rahan ahneita ja siksi heitä ei pitäisi kutsua edes ihmiseksi
Tarkoitus on luoda niin paljon työnhakijoita ettei pääse muualle töihin kuin Ely-keskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei ole ollut hakijoita. t: sossu
Olen oikeasti miettinyt sosionomin tutkintoa, mutta opintolainaa on sen verran etten uskalla enäätein koko opintojen ajan töitä mutta olin yh, joten lainalla rahoitin lapsen harrastukset ja elämisen.
ap
Haet vääriä tehtäviä. Ei kukaan usko että viihtyisit kaupan kassalla kovin pitkään. Lähtisit välittömästi kun vaan hieman parempi paikka aukenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä säästöä nyt. Ei kannata pitää töissä enää esimerkiksi 10 työntekijää. Säästetään viiden henkilön palkat, kun ne loput jääneet viisi työntekijää tekee niiden muiden työt. Työtä olisi ja tehtäviä riittäisi kaikille omalla alalla, mutta ei, työnantajalle se säästäminen on tärkeämpää kuin työntekijöiden jaksaminen. Tulijoita olisi, mutta "ei ole tarvetta" on parempi vastaus kuin sanoa hakijall
Voi voi. Ihan normaalia. Itsekin hoidin 10 ihmisen töitä yhden ihmisen palkalla.
Sulla on väärät tutkinnot. Itse hain juuri oman alani hommiin (yliopistotutkinto) ja hakijoita näihin kahteen paikkaan oli yhteensä 4 kpl.