Jokaiseen työpaikkaan 130-500 hakijaa
Olen vuoden ollut työttömänä, yliopistotutkinto, kaksi ammattitutkintoa. Menisin vaikka sinne kuuluisalle kaupan kassalle, mutta sinnekään ei pääse.
Haen kymmeniä työpaikkoja kuukaudessa, jokaisen Duunitorin paikan, joihin koulutuksellani voisi päästä. Kaikkiin on ollut satoja hakijoita. Hakusäde on koko Uusimaa, Hämeenlinna ja jopa Etelä-Karjala.
Kahteen haastatteluun pääsin, toisessa jäin kakkoseksi, otettiin joku talon sisältä. Hakuprosessi kesti yli kuukauden. Cv on hiottu ihan rekryammattilaisen kanssa, jokainen hakemus on personoitu kyseiseen firmaan. Yhtä hakemusta väsään vähintään kaksi tuntia, että olis ajatuksella tehty.
Joka puolella uutisoidaan leikkauksista, irtisanomisista. Lisää väkeä ei palkata jos jostain päästään eroon
Mihin suurtyöttömyyteen Suomi on luisumassa? Kollegoita on työttömänä, täysiä tunteja ei saa juuri kukaan eikä kokopäivätöitä ole edes tarjolla. Ja tosiaan kun miettii siitä että yhtä vakanssia hakee 430 ihmistä, niin mikä todennäköisyys on tulla valituksi ilman suhteita?
Kyllä alkaa epätoivo iskeä Hain keväällä myös palkkatukityöpaikkoja ja oppisopimuksella, en saanut niitäkään. Nyt ei tosiaan sitten ole nuitakaan porsaanreikiä
Vieläkö tosiaan joku jossain uskoo, että MENEMÄLLÄ TÖIHIN Suomi pelastuu? Sellainen ei taida olla aktiivisesti töitä etsivä työtön, joka niin uskoo.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Haet vääriä tehtäviä. Ei kukaan usko että viihtyisit kaupan kassalla kovin pitkään. Lähtisit välittömästi kun vaan hieman parempi paikka aukenisi.
Väärä ammattiala tuo valtionhallinto. Jos vaikka vaihtaa perseen myymiseen niin ei enää ikinä tarvitse tulla valtiolle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Ihan normaalia. Itsekin hoidin 10 ihmisen töitä yhden ihmisen palkalla.
Hyväosainen ryökäle! Minä hoidin 20 ihmisen työt puolen ihmisen palkalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Ihan normaalia. Itsekin hoidin 10 ihmisen töitä yhden ihmisen palkalla.
Hyväosainen ryökäle! Minä hoidin 20 ihmisen työt puolen ihmisen palkalla!
Hoidin 100 ihmisen työt ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa tämä laiskojen ulina. Vai muka kolmen työt yhdellä...
Tervemenoa kokeilemaan, paikka tulee varmaan parin viikon sisällä taas kerran hakuun. Missä päin asut?
Opiskele sellaiselle alalle missä on tarvetta työntekijöille. Ei se auta mussuttaa jos on joku filosofian maisteri. Ei eletä nyt semmosta aikaa että filosofeista olisi pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärät tutkinnot. Itse hain juuri oman alani hommiin (yliopistotutkinto) ja hakijoita näihin kahteen paikkaan oli yhteensä 4 kpl.
Kiitos empatiasta, mutta 15 vuotta on tullut opiskelua, olin oman alan töissä olin 13 vuotta mutta sitten tuli yt:t kaikkialle ja pätkätöitä. Nyt ei saa enää niitäkään.Johan siitä on uutisoitu, että viestinnän paikkoja ei ole tulossa vaan loputkin menossa.
Mulla ei ole varaa enää opiskella lisää.
Mä menin viestinnän pääaineena postiin kesätöihin ja sille tielle jäin. No onpahan töitä ollu samalla siisitillä sisäosastolla jo 17 vuotta. ...Eipä oo tarvinnu esittää töissä ja työnhauissa cleverinpää kuin olen.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele sellaiselle alalle missä on tarvetta työntekijöille. Ei se auta mussuttaa jos on joku filosofian maisteri. Ei eletä nyt semmosta aikaa että filosofeista olisi pulaa.
Mä olen filosofian maisteri, mutten filosofi vaan opettaja. Voitko uskoa?
Hoiva-avustajaksi kuulemma pääsee IHAN KUKA VAAN. Näin katkerat ihmiset minulle sanovat. Jopa muutama entinen tuttava.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos olet esim Jylki Kataisen kamu niin filosofille löytyy työtä vaikka tulevaisuuden ennustamista tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen filosofian maisteri, mutten filosofi vaan opettaja. Voitko uskoa?
Ei se parka tiedä että matemaatikkokin on valmistunut FM:ksi.
Vierailija kirjoitti:
Tavoite siis alkaa olemaan saavutettu siis se että työntekijät kilpailevat vähistä työpaikoista jonka tarkoituskin on laskea yleistä palkkatasoa. Ei kai muuten suomeen rakennettaisi kaudella vaivalla ja rahalla pakkotyöjärjestelmää. Ikävä kyllä se vaan johtaa tähän että työnteko ei enää maistu kun se hyöty valuu pelkästään työntäantajille ja omistajille. Suomessa on joka yrityksellä aivan järkyttävän korkea katteet asiassa kuin asiassa täällä ihan jokainen asia maksaa VÄHINTÄÄN tuplat verrattuna ulkomaiden hintoihin vaikka tuote tulisi samasta erästä samasta laitoksesta. Suomalaiset yrittäjät ja sijoittajat ovat äärimmäisen rahan ahneita ja siksi heitä ei pitäisi kutsua edes ihmiseksi
Tällainen on ihan täyttä paskaa, anteeksi karkea ilmaisuni.
Syy sille, miksi firmat vähentää ja ei rekrytoi, ei ole sinulle (työntekijälle) maksettava palkka, vaan henkilöstön aivan järkyttävän isot kokonaismenot.
Jos vertaa yrityksen työntekijäkustannusta, ja sitä, mitä henkilölle tulee oikeasti käteen, niin se käteenjäävä osuus on luokkaa 40%. 60% menee erilaisiin veroihin ja työeläkemaksuihin jne. Huom! Osaa noista kuluista työntekijä ei tee näe! Ne ovat toki tärkeitä, mutta fokus on Suomen lainsäädännössä aivan hukassa, jos sivukulut ovat suuremmat kuin nettopalkka.
Jokainen voi miettiä, montako tuntia sinun täytyy tehdä töitä, jotta saadulla nettoansiolla voisit ostaa omaa työtäsi omasta yrityksestäsi. Ero on mieletön..
Jotta työntekijän kulut pystytään kattamaan, joko loppuasiakkaan maksama tuotteen hinta täytyy olla aivan taivaissa (jota luonnollisesti ei kukaan ostaisi), tai volyymin todella suuri. Ei toimi nyky kulurakenteella.
Työstä työnantaja maksaa sinänsä mielellään, ja tyytyväinen työntekijä on todella arvokas. Siitä ei ole kyse miksei rekrytä enempää. Syy on nuo sivukulut, eli yrityksen on oltava kannattava - tai kaikki sen työntekijät menettävät lopulta konkurssissa työnsä.
Terveisin, 20 vuotta työnantajana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärät tutkinnot. Itse hain juuri oman alani hommiin (yliopistotutkinto) ja hakijoita näihin kahteen paikkaan oli yhteensä 4 kpl.
Kiitos empatiasta, mutta 15 vuotta on tullut opiskelua, olin oman alan töissä olin 13 vuotta mutta sitten tuli yt:t kaikkialle ja pätkätöitä. Nyt ei saa enää niitäkään.Johan siitä on uutisoitu, että viestinnän paikkoja ei ole tulossa vaan loputkin menossa.
Mulla ei ole varaa enää opiskella lisää.Mä menin viestinnän pääaineena postiin kesätöihin ja sille tielle jäin. No onpahan töitä ollu samalla siisitillä sisäosastolla jo 17 vuotta. ...Eipä oo tarvinnu esittää töissä ja työnhauissa cleverinpää kuin olen.
Tossa sun duunarinarratiivissa on negatiivinen konnotaatio. Toisaalta tuo vastustaa hegemonista valkoisen keski-ikäisen miehen luentaa.
Vierailija kirjoitti:
Maassa on elinkeinonvapaus. Ei kun pois kortistosta ja yrittämään.
Ja samalla saatat tehdä konkurssin. Vaihdoin puhelinnumeron ja sain uuden tilalle. Numero oli konkurssiin menneen yrittäjän numero. Numero oli poissa käytöstä useita kuukausia, mutta edelleen asiakkaat, perintätoimisto, yritykset jne. tavoittelivat puheluin ja viestein numeron entistä omistajaa, joka oli kadonnut maan alle. Varaili aikoja ja minun numerooni tuli ne muistutukset koska ei ollut mihinkään virallisesti vaihtanut sitä numeroaan. Ei ollut vaikea niiden viestien perusteella tehdä päätelmä, että yrittäjä oli jättänyt velkoja ja maksuja maksamatta, kadonnut maan alle ja kuumeisesti häntä etsivät kissojen ja koirien avulla. Vaihdoin numeron sen jälkeen kun viranomaiset tavoitteli kyseistä liittymän entistä omistajaa ja en enää jaksanut kuukausien jälkeen ilmoittaa kaikille, että "poistakaa numero järjestelmistä, liittymän omistaja vaihtunut" ja ilmoitin operaattorille numeron aiheuttamista ongelmista. Siitä vaan yrittäjäksi ja toivotaan, että osaat pitää yrityksesi kasassa ja kestät seuraukset, kun et enää pysty.
Ihan normaalia. Joihinkin kesätöihin on tuhansia hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle vakkariksi pääsyhän olisi lottovoitto, mutta kaupat tekevät 0-tuntisoppareita vaan tai 30-tuntisia.
Nollatuntisoppari on varmaan sama kuin tuntipalkkainen osa-aikainen?
Tai tuntipalkkainen ylipäänsä? ts. esim. sairastunut tuntipalkkainen menee omalla kustannuksellaan lääkäriin, ja työnantaja maksaa tuntipalkkaa taas kun työntekijä on työkunnossa.
Mikäs 30-tuntisessa työviikossa on vikana? Vapaa-ajalla voi esim. opiskella, tehdä toista työtä, harrastaa, seurustella ym.
Kokeile vähän pelkistetympiä hakemuksia. Kellään ei ole aikaa eikä kiinnostusta lukea niitä pari tuntia tehtyjä elämäkertoja. Kerro oleelliset asiat tiivistettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maassa on elinkeinonvapaus. Ei kun pois kortistosta ja yrittämään.
Ja samalla saatat tehdä konkurssin. Vaihdoin puhelinnumeron ja sain uuden tilalle. Numero oli konkurssiin menneen yrittäjän numero. Numero oli poissa käytöstä useita kuukausia, mutta edelleen asiakkaat, perintätoimisto, yritykset jne. tavoittelivat puheluin ja viestein numeron entistä omistajaa, joka oli kadonnut maan alle. Varaili aikoja ja minun numerooni tuli ne muistutukset koska ei ollut mihinkään virallisesti vaihtanut sitä numeroaan. Ei ollut vaikea niiden viestien perusteella tehdä päätelmä, että yrittäjä oli jättänyt velkoja ja maksuja maksamatta, kadonnut maan alle ja kuumeisesti häntä etsivät kissojen ja koirien avulla. Vaihdoin numeron sen jälkeen kun viranomaiset tavoitteli kyseistä liittymän entistä omistajaa ja en enää jaksanut kuukausien jälkeen ilmoittaa kaikille, että "poistakaa numero jär
Niitä on sellaisia ex-työnantajia jotka jäävät vainoamaan vuosikymmeniksi eteenpöin. Kun vaihtaa numeron ja kieltää ettei työnantaja saa ottaa yhteyttä, lyö luuria korvaan, kieltäytyy kohteliaasti, jättää hakematta töihin niin länkyttävät keskustelupalstoilla aamusta yöhön vuosia ja itkevät perään.
Vierailija kirjoitti:
90% filosofian maistereista ei tee filosofin hommia. Ovat silti ihan koulutustaan vastaavissa töissä, työllisyysprosentti kova.
Vierailija kirjoitti:
Opettajakin on FM, luulitko siis että FM on filosofi?!😂
Kiinnostavaa tämä laiskojen ulina. Vai muka kolmen työt yhdellä...