Energiajuomat ja lapset. Onko teillä ongelmia ja millaiset rajat tässä asiassa?
Meidän poju on nyt koulun alettua alkanut juoda enemmän energiajuomia. Käy usein aamuisin ennen koulua harrastuksessa ja sitten kouluun meneessä ostaa energiajuoman. Samoin on ilmeisesti kaveripiirissä tavallista, että "huonon kouluruuan" päivinä ruoka korvataan energiajuomalla ja esim. lihapiirakalla, pasteijoilla tai energia- tai suklaapatukoilla. Osalla lapsista näitä "huonon kouluruuan" päiviä on ilmeisesti hyvinkin usein, meidän oma sentään onneksi on aika kaikkiruokainen ja sen verran pihi, että ei helposti vaihda ilmaista ruokaa omilla rahoillaan ostettavaan.
Myös koulun jälkeen, harrastusten jälkeen tai vain kavereiden kanssa hengailleissa näillä teinipojilla energiajuomia kuluu. Meidän oma myöntää juovansa keskimäärin yhden tai kaksi tölkkiä tai pulloa päivässä. Asiasta oli meillä eilen hirveä riita, sillä meidän vanhempien mielestä sopiva määrä olisi korkeintaan yksi tai kaksi tölkkiä tai pulloa viikossa. Minusta energiajuomissa on yksinkertaisesti liikaa kofeiinia, aineita, joiden vaikutuksista kasvavaan lapseen ei ole mitään kunnollista tutkimustietoa ja lisäksi aivan turhaa sokeria. Erityisesti kunnon ruoan korvaaminen noilla moskilla ottaa päähän.
Kokonaan energiajuomien käytön kieltäminen pojalta olisi minusta melko turhaa, koska kieltoa ei mitenkään pystyisi valvomaan (ja kun "kaikki muutkin saa!!!!!!") Yritetään siis enemmän vedota tuohon pihiyteen ja tarkoitus on tänä iltana esitellä laskelmia, kuinka paljon herran mopokassa vajenee siihen ensi kesän 15-vuotispäivään mennessä, jos juo päivittäin edes yhden Batteryn tai Edin saati sitten kaksi. Eilen ei oikein edes tuo "ne ovat älyttömän kalliita" argumentti mennyt läpi, ei myöskään ehdotus, että joisi mieluummin sitten kahvia, jos tosiaan kofeiinia katsoo tarvitsevansa.
Vaikka toisaalta pitäisi kai olla äärettömän kiitollinen, että meidän tämän alkusyksyn pahin riita teinimme kanssa koskee vain energiajuomia, eikä mitään pahempaa (ei olisi kolme vuotta sitten uskonut.) Mutta kurjalta tuntui silti tämänkin päivän alku, kun poika lähti kouluun ovia paukutellen ja väittäen meitä paitsi maailmankaikkeuden kalkkeutuneimmiksi porukoiksi niin myös (ja tästä yksi AV-fanini riemastuu) tekopyhiksi kaksinaismoralisteiksi, kun kiellämme häneltä energiajuomat, vaikka itse käytännössä elämme kahvilla.
Kommentit (27)
Näin muistaisin joskus kuulleeni. Sinänsä on vähän pelottavaa, kuinka vähän niistä tosiaan taitaa olla tutkimustietoa, koska niiden myynti taitaa olla aika suurta. Paitsi teinit, myös nuoret aikuiset juovat niitä paljon ja taitaa Battery-kossu olla yksi suositummista drinkeistäkin nykyään, eli niitä käytetään vielä alkoholinkin kanssa.
Ihan naurettavaa antaa lasten juoda noita juomia. Sisältävät tauriinia ja kofeiinia. Purkin kyljessä lukee: Ei suositella lapsille, diabeetikoille, raskaana oleville eikä kofeiiniherkille henkilöille. Ja erikseen: Korkea kofeiinipitoisuus 32mg/100ml.
Nykyään kaupat saa itse päättää, kenelle niitä myy. Mutta missään nimessä eivät ole lasten juomia. 18v. rajaa pidettiin liian korkeana, ilmeisesti 16v. olisi sopivampi (kenen mielestä, se ei käynyt ilmi).
Minä yrittäisin vedota juuri siihen rahanmenoon ja sen lisäksi yrittäisin hankkia tietoa ko. juomista ja yrittää perustella kieltoa juomien huonoilla terveysvaikutuksilla. Ainakin hampaat kärsii, kun niiden juomien ph on noin 3.
Olen yläkoulussa opettajana ja olen jo muutaman vuoden seuraillut tuota energiajuomien lipitystä ja sen vaikutuksia. Lapset, jotka niitä lipittävät välitunnilla, ovat levottomia ja keskittymiskyvyttömiä oppitunneilla. Osan käytöshäiriöistä voi laittaa energiajuomien piikkiin. Kun luokassa on 24 oppilasta iltapäivän tunneilla ja vaikka viisi on lipittänyt välkällä energiajuomaa, on takuuvarma hälinätunti. Lasten pitäisi nukkua riittävästi ja vähentää arki-iltojen harrastuksia (usein monta iltaa viikossa urheilutreenejä) niin jaksaisivat olla koulussa hereillä ilman piristeitä.
Siis mua huolettaa ku mun kaveri juo melkei joka päivä megist tai red bullii ja se on 11v tyttö. Pari muutaki meijän luokalta juo energiajuomii mut mua huolettaa nyt vaa se mun kaveri. Pelkään et sille tapahtuu jotain. Se sano et se ei voi lopettaa sitä.
Tosin se raja tullee olemaan ennemmin 10 kuin 18 vuotta.
Urheilijoille ja muuten terveydestään huolehtiville teineille pitäisi perusteluksi, että kofeiini (ja ilmeisesti myös muut energiajuomien aineet) lisäävät sydänoireiden riskiä rasituksessa eivätkä ne sen takia missään nimessä sovellu ainakaan urheilujuomiksi.
Tutkimusta pitäisi saada lisää noiden aineiden vaikutuksista, jotta myyntirajoitukset saataisi kohdilleen ja olisi painavaa tietoa jakaa teineille.