Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten korona-aika muutti teitä ja/tai elämäänne?

Vierailija
08.08.2024 |

Koronaepidemiasta on jo aikaa, mutta kyllähän se jälkensä jätti. Me olemme jo  60+ ja miehellä sairaus, jonka takia piti tosissaan välttää altistumista.

Muutettiin kakkoskotiimme, vetäydyttiin ihan erakoiksi. Aiemmin matkailimme paljon, pitkiä reissuja aasiassa, keväällä joku kaupunkiloma ym. Ne loppui tuohon koronaan, eikä olla vieläkään saatu aikaiseksi lähteä mihinkään. Taisi loppua reissaaminen kokonaan. 

Itse olin 3 kuukautta palkattomalla, kun työ oli sellaista että sitä oli melkein mahdotonta saada tehtyä pahimpien rajoitusten aikaan. Jäin vapaaehtoisesti kotiin, eli mökille. 

Siinä vaiheessa meinasi viininlipittäminen olla jokapäiväistä. Sen  sain käännettyä toiseen suuntaan kun löysin youtubesta ihania jooga- ja pilatesharjoituksia. Tulee parempi olo, kuin viinipullollisesta, ainakin pidemmällä tähtäyksellä.

Kuinkahan monella muuttui elämä ja miten paljon? Kertokaa kokemuksianne.

Yksi hyvä ystäväni kärsii vieläkin long covidista: aivan ihmeellisiä ja lamauttavia oireita, hermostollisia ja elämä ei tod ole enää ennallaan hänellä, sillä longcovid rajoittaa sitä paljon.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunariperheessä ei mitenkään. Työt jatkuivat työpaikoilla ja siksi lapsetkin kävivät koulussa normaalisti. Harrastukset eli ulkoilu jatkui ihan normisti. Ei ole rahaa matkustellakaan eli ei mitään vaikutuksia. Sairastimme koronan pois jo toukokuussa 2020, kun se levisi työn kautta.

Ei siis vaikuttanut yhtään mitään. Meille korona oli vain uutisissa. :)

Vierailija
42/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koronapandemia ole mihinkään kadonnut ja nythän monessa maassa koronatapausten määrä jätevesiseurannan perusteella on huipussaan. Toisin sanoen se myyttinen "korona-aika" on tässä ja nyt. Tässä esimerkiksi mitä WHO on juuri sanonut: https://news.un.org/en/story/2024/08/1152866

Tohtori Maria Van Kerkhove WHO:sta kertoi Genevessä toimittajille, että korona on edelleen vahvasti läsnä ja kiertää kaikissa maissa.

"Sentinel-pohjaisesta valvontajärjestelmästämme 84 maassa saadut tiedot kertovat, että positiivisten koronatestien osuus on kasvanut useiden viikkojen ajan", hän sanoi. "Kaiken kaikkiaan testien positiivisuus on yli 10 prosenttia, mutta se vaihtelee alueittain. Euroopassa positiivisuusprosentti on yli 20 prosenttia", hän lisäsi.

Uusia tartunta-aaltoja on rekisteröity Amerikoissa, Euroopassa ja läntisellä Tyynellämerellä.

Jätevesiseuranta viittaa siihen, että koronan levinneisyys on kahdesta 20-kertainen nykyisiin lukuihin verrattuna.

Näin suuret tartuntamäärät pohjoisen pallonpuoliskon kesäkuukausina ovat epätyypillisiä hengitystieviruksille, joilla on tapana levitä lähinnä kylmissä lämpötiloissa.  

"Viime kuukausina korona esiintynyt vuodenajasta riippumatta monissa maissa, myös olympialaisissa", tohtori Van Kerkhove sanoi. WHO ilmoitti, että ainakin 40 urheilijaa oli saanut positiivisen tuloksen koronasta tai muista sairauksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona on osa arkipäivää kuten muutkin flunssat. 

Vierailija
44/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä jäi traumaa. Esim lukiolainen menetti sen vähänkin yhteishengen luokkakavereistaan. Mua kyllä suretti heidän puolesta. 

Muutenkin koko teams-kokoukset ja muut tapaamiset ei vaan toimi oikeesti. Pinnallisesti kyllä ehkä, mutta ihmisen pitää oikeasti tavata se toinen ihminen henk.koht.  jossain vaiheessa. Ennekun aletaan tosissaan neuvottelemaan jostain ehkäpä isommista asioista. 

Vierailija
45/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaikuttanut yhtään mitenkään.

Vierailija
46/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään muuten mutta jäätiin miehen kanssa kotikonttoriin molemmat, sama työnantaja ja työpaikka, hieman eri työtehtävät.

Kun korona rajoitukset oli ohi, saimme kaikki valita kuka haluaa  palata konttorille ja kuka jatkaa kotoa käsin. Me tiettysti halusimme jatkaa kotoa, ja siitä lähtien olemme kotoakäsin työskennelleet.

On suuri etu kun aamuisin ja iltaisin eit arvitse istua ruuhkissa, meillä kotoa 12 km mennen tullen.  saa nukkua  pitempään, työaika meillä alkaa 8.30-9.00. Jos aloittaa aikaisemmin niin työaika lyhenee lopusta sen puoli tuntia. 

Voi lähteä keskellä päisää ulkoiluttamaan koiran.  Hallinnoimme itse omia työitämme.  Palaverit pidetään netissä paitsi  noin kerran kuukaudessa yhteinen kokoontuminen konttorilla.  Tämä on ollut niin hieno muutos, kiitos koronan!

Vierailija
47/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistohallitus veti totaalisesti maton alta. Ennen vaaleja uskoin heidän hyvyyteen ja siihen, että ovat ihmisoikeuksien, tasa-arvon, vapauden ja pienen ihmisen puolella, mutta ei. Olen vieläkin järkyttynyt miten joku voi olla niin paha. 

Vierailija
48/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuttanut juurikaan. Onneksi pidin pääni enkä ottanut koronarokotetta, vaikka siihen monelta suunnalta painostettiin. Sain koronan, joka oli kohdallani lievä flunssa. Sain vihdoinkin saikkua ja aikaa lepäämiseen kotona. Töissä muuttui vain se, että etätyöt tulivat mahdolliseksi. 

Vierailija
49/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaan matkat ovat jääneet pois. Käsien pesu lisääntynyt. Muuten ei juuri vaikutusta. Ehkä aavistuksen vähentänyt jo aiemminkin vähäistä kissanristijäisiin osallistumista.

Vierailija
50/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri mitenkään. Yhdet kesän festarit peruuntui ja melkein yksi illanvietto. Kotona olen muutenkin paljon. Maskin käyttö ehkä näkyvin muutos korona aikana. Kyllä sulut olivat mielestäni näin jälkikäteen yrireagoituja ja rokotteet huonoja. 

Vierailija
51/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siitä mitään pysyvää muutosta jäänyt kuin se, että ajattelen menneitä asioita, että joku oli ennen koronaa ja joku oli koronan jälkeen. Se on sellainen vedenjakaja-aika, että jotenkin asiat muistaa sen mukaan oliko jo ollut korona vai ei.

Hyvää korona-aikana oli se, että pidettiin lapset kotona, ei sairastettu yhtään. Normaalisti lapset sairastaa räkätauteja tämän tästä pitkin kouluvuotta.

Kaksi vuotta sitten aika tasan meidän perheeseen tuli korona ensimmäisen kerran ja viime jouluna oli toisen kerran, mutta ei älyttömän pahat oireet tullut kun oli otettu useampi rokotus. Ottaisin neljännen rokotuksen, mutta eivät anna kun en ole tarpeeksi riskiryhmässä, ei se kiva tauti ole vieläkään.

Vierailija
52/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai  osittainen etätyömahdollisuuden, jonka ansiosta toivoin uupumusoireista, joiden olemassaoloa en ollut edes kunnolla tunnistanut. Uni, liikunta, mielihyvä elämässä alkoi lisääntyä, paino putosi, olin yhtäkkiä paljon parempi äiti, parisuhde parani.

Vierailija
53/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never forget, never forgive.

Vierailija
54/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempaan.

Minulla on immunosuppreasiivinen hoito joten olen huolehtinut rokotteet ja maskit ja muut. En ole saanut koronaa. Muukin perhe otti rokotteet. Siskoni ehti saada koronan ja piipahti sairaalassakin. Siitä tuli vähän long covid mutta ei se arjessa niin tunnu. 

Työpaikalla vuosia junnannut etätyöhanke (vain johto oli saanut pitää etäpäiviä)  juostiin kasaan viikossa eikä sennkqnssa ollut mitään ongelmia. Se toimi niin hyvin että yritys muutti pienempiin tiloihin. Jokainen huolehtii siitä että käy noin kerran viikkoon töissä. 

Lapselle etälukio oli ikävää. Pari luokkatoveria putosi kokonaan pois lukiosta, meidän lapsi pärjäsi hyvin - mutta seinät kuulemma kaatuivat päälle. Kiukutteli kotona. 

Mulla tulee nyt varmaan seitsemäs rokote mutta enpä ole sairastanut koronaa

Vierailija
55/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille lentely loppui, sen koommin ei ole tehnyt edes mieli minnekään. Kyläillään paljon vähemmän, mistä pidän erittäin paljon. Etätyöt tuli jäädäkseen. Kaiken kaikkiaan tulee oltua paljon enemmän omissa oloissaan ja kulutettua vähemmän. Onneksi on viihtyisä koti, ihana perhe ja koirat.

Vierailija
56/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärvistelin sen minkä oli pakko, muuten elin normaalisti ja jatkan edelleen. Matkustelu tuli onneksi takaisin.

Vierailija
57/57 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle selvisi miksi pandemia laitettiin pystyyn ja mitä on seuraavaksi suunnitteilla ihmisten pään menoksi.