Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1448)
Onko tuo 0,6 sama kuin kynästä otettu täysi annos, eli 60 naksautusta?
Minulla on Mounjaro matkaa takana melkein puoli vuotta. Paino on pudonnut 16 kg. Lähtöpaino oli 121 kg ja painan nyt siis 105 kg. Ehkä ja toivottavasti vuoden lopussa painoni on kaksinumeroinen.
Olen syönyt ravintoterapeutin ja lääkärini ohjeen mukaisesti 4-5 kertaa päivässä. Elimistöni lähettää sopivasti nälkösignaaleja ja niin pitää lääkärini mukaan ollakin. Syön tavallista arkiruokaa ja juhlien tullen herkuttelen maltilla. Käytin 2,5 ekat kolme kuukautta ja nyt annostukseni on ollut 5.
Painoni nytkähtelee alaspäin hitaastivälillä tuskastuttavan hitaasti. Tuntuu, että viikkoja mennään eteenpäin samoilla lukemilla. Kuitenkin kokonaispudotus on erinomainen. Upeinta tässä projektissa on se, että painon nouseminen pysähtyi ja se on kääntynyt laskuun. Minun kohdallani tuo on ollut erittäin merkittävää.
Vaikka paino laskee omaan rauhalliseen tahtiinsa, olen huomannut itsessäni ja kehossani hurjasti muutoksia. Olin aiemmin hautautunut sohvaan ja mieli oli maassa. Nyt olen huomattavasti virkeämpi, jaksan touhuta iltaan asti, olen iloisempi ja seurallisempi jne. Eli henkisellä puolella on tapahtunut valtavasti tasoittumista hyvään suuntaan. Elämän ilo ja pilke silmäkulmaan on tullut takaisin.
Syön kaikkea kohtuudella enkä valikoi ruokia sen kummemmin. Syön sitä, mitä on tarjolla. Välillä herkuttelen, mutta siihenkin on tullut maltti. Muutama karkki riittää herkuiksi.
Kun aloitin projektin, lääkärini arvioi, että minun painon pudotukseni kestää noin 1,5 vuotta. Tavoitteeni ei ollut alunperin taulukon mukainen ihannepaino, vaan paino jossa olen aiemmin tuntenut oloni hyväksi. Aika mukava mittari omaan tavoitepainoon, vai mitä?
Vaikka elämässäni on ollut tämän puolen vuoden sikana todella paljon odottamattomia ja syressaavia asioita, etenen kuitenkin tavoitettani kohti.
Onnistumisista olen palkinnut itseäni kukkakimpulla tai kylpyläreissulla ihan yksin, itseäni hemmotellen.
Tässä ketjussa on upeaa porukkaa. Jokainen on ottanut ison ja ROHKEAN askeleen kohti omaa hyvinvointiaan. Se on parasta, mitä meistä jokainen voi itselleen tehdä. Tsemppiä kaikille syksyyn ja muistakaa kiittää itseänne hyvästä päätöksestä hyvinvoinnin tiellä.
Terkuin Minninen
Vierailija kirjoitti:
Ainiin lisäänpä oireisiin vielä minutkin saavuttaneen ummetuksen. On muuten ikävä vaiva, aiemmin mahantoiminta on ollut pikemminkin löysän puolella. Huomasin painonkin jumittavan, mutta kun söin muutaman päivän luumusosetta aamurahkan seassa, alkoi maha toimimaan paremmin ja painokin humpsahti vauhdilla alaspäin. Onneksi tällainen luonnollinen ja edullinen keino toimi eikä tarvitse turvautua esim pegorioniin.
habanero
Kuivattuja luumuja uudelleensuljettavassa pussissa kannattaa pitää kotona, koska ne säilyvät pitkään. Niitä illalla 4-6 kappaletta rutiininomaisesti niin ummetus ei vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä Satakeijulle, jaksaa jaksaa. Itse mietin vastaavassa tilanteessa, että tämä olisi voinut ennen olla se hetki kun laihduttaessa heittää hanskat tiskiin, mutta nytpä en heitä koska muuten menetän ne kaikki rahat mitä tähän on investoitu. Tuloksesi ei ole pieni vaan hyvä ja vähemmän se nahka lopulta roikkuu kun välillä tulee hidastusta. Sosiaalinen syöminen on minunkin kompastuskiveni, mutta nyt olen alkanut täällä olevien vinkistä vaihtamaan tässä identiteettiä. Ensin terveys. Sitten sosiaaliset suhteet.
mm
Muiden seurassa syömisestä ei kannata ottaa niin kauheita paineita. Yleensä ihmiset ovat silmät kiinni ihan oman lautasensa annoksessa. Ainoat kerrat, jolloin minun pitkän elämäni aikana on muiden syömisiä kommentoitu, ovat syömishäiröisiksi avoimesti tunnustautuneet alkaneet käydä yksityiskohtaisesti läpi melkein jokaisen pöytäseuralaisen syömisiä ja syömättä jättämisiä. Voi olla, että heillä on hieman AS-taustaakin ollut kun sekin altistaa syömishäiriöille ja sille, ettei aina tajuta milloin voi puhua mitäkin.
Tietenkään sille ei mitään voi, jos joku mittaa omaa ihmisarvoaan sillä miten paljon hänen vieraansa syövät. Sellaiselle ihmiselle kannattaisi muistuttaa, että hänellä on muitakin avuja ihmisenä kuin toisten ruokkiminen. Sitä voi miettiä jo etukäteen himoruokkijan luokse mennessä miettiä niitä hänen muita hyviä puoliaan ja muistaa kehua häntä niistä. Vaikka väitetään, ettei vanha koira opi uusia temppuja, niin taatusti ihminen oppii kunhan sulattelee asiaa aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 0,6 sama kuin kynästä otettu täysi annos, eli 60 naksautusta?
Se on juurikin se sama määrä. Koska kynän kyljessä lukee 2.4 ML eli 4 x 0.6ML ja yksi 0.6 ML on 60 naksautusta. Kun olin ottanut aloituskynästä 4 x 60 naksautusta ja viidentenä viikkona imaisin loput kynästä 1 ml:n ruiskuun, niin sinne tuli 0.6 ML eli kokonainen viides annos.
Luin tuossa netistä, että ensimmäistä kertaa amerikkalaisten ylipainoisuus on lähtenyt laskuun. Prosentti on laskenut 40->37 kolmen vuoden aikana. Tämä on todella iso asia siellä, koska vaikka prosentti on edelleen iso, niin vihdoin laiva on kääntynyt. Syyksi sanottiin suoraan laihdutuslääkkeiden tulo markkinoille. Siinä sitten spekuloitiin sitäkin, että saatavuutta/hintaa pitäisi saada alas ja se vaikuttaa jo ihan kansantalouteen, jos ihmiset on terveempiä ja jaksavampia.
Edelleen tuntuu niin turhauttavalta tämä ison osan ihmisistä asenne laihdutuslääkkeisiin. Tietenkin lääkkeissä on haittansa ja pitkän päälle voi ilmetä uusiakin haittoja. Tässä korostan sanaa VOI. Se nyt on selvä, että tuo aiempi BMI:ni 40+ tarkoitti sitä, että ylipaino TULEE aiheuttamaan minulle monia ongelmia. Kun ei vielä ollut pahemmin ehtinyt aiheuttaa. Moni ajattelee niin, että lääkkeet on riski. Niin on. Mutta jos vaihtoehto on se ylipaino (koska siitä nyt ei omin voimin eroon päästy), niin tuskin lääkkeiden riski sentään isompi on ja päälle parempi elämänlaatu.
Satakeiju
Vanha vitsi kertoo palopäälliköstä, joka saapuu myöhässä palopaikalle, katselee ympärilleen ja toteaa: "Väärin sammutettu".
Painon pudotuksessa tulokset ratkaisevat, ja laihdutuslääkkeet ovat osoittautuneet tehokkaiksi ja turvallisiksi. Toki ruokahalun vähentyessä on tietenkin tärkeää syödä monipuolisesti, huolehtia proteiinin saanista ja liikunnasta. Tämän pitäisi olla painon pudottajalle itsestään selvää, käytti laihdutuslääkettä tai ei.
Laihdutuslääkkeen hinta on varmaan mielipiteitä jakava asia. Onnistuneesta painon pudotuksesta ollaan salaa vähän kateellisia, ja oma päättämättömyys peitetään vetoamalla kustannuksiin. Itse vertaisin Mouinjaron hintaa vaikkapa tupakointiin; askin päivässä polttavalta kuluu tupakkaan kuukausitasolla reilusti isompi summa, kuin minulta menee laihdutuslääkkeeseen.
a&a
Minulle ainakin on näihin lääkkeisiin erikoistunut lääkäri antanut ohjeet jakaa näitä kyniä kustannussyistä. Näin toimii useimmat lääkärit. Tietysti lääkeyhtiö haluaa myydä kyniä mahdollisimman paljon ja apteekki myös, mutta en ihan oikeasti jaksa huolestua näistä jakamisvinkeistä. Niin paljon sitä tehdään täällä ja ulkomailla, useimmat lääkärit neuvovat siihen (ne, jotka tietää lääkkeistä), joten sillä mennään. Tietysti jokainen vastaa omasta lääkkeiden käytöstään ja huolestuneiden kannattaa noudattaa sitten vain lääketehtaan ohjetta.
Satakeiju