Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1183)

Vierailija
61/1183 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teillä on ollut aloituspaino? Itselläni on tällä hetkellä bmi sairaalloisen ylipainon puolella, ja omin voimin en saa painoa pudotettua, kun en polvien nivelrikon takia pysty liikkumaan ja hormoneissakin on häikkää. 

Tekosyitä. Liikunnalla on paljon pienempi vaikutus painonhallintaan kuin sillä miten paljon syöt. Polvien nivelrikkosi tai "hormonisi" eivät pakota sinua syömään enemmän kuin tarve on.

Vierailija
62/1183 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää että maksatte itse lääkkeet eikä yhteiskunta joudu maksamaan.

Mikä siinä on niin hyvää?

Tuohan vaan aiheuttaa sen, että moni lääkettä tarvitseva ei pysty sitä ostamaan. 

Kalliimmaksi ylipainon aiheuttamat terveysongelmat tulevat kuin laihdutuslääke. Onko tässä kyse siitä, että mikään hinta ei ole liian suuri jos sillä saa aiheutettua kärsimystä ylipainoiselle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1183 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan vaan aiheuttaa sen, että moni lääkettä tarvitseva ei pysty sitä ostamaan. 

Kalliimmaksi ylipainon aiheuttamat terveysongelmat tulevat kuin laihdutuslääke. Onko tässä kyse siitä, että mikään hinta ei ole liian suuri jos sillä saa aiheutettua kärsimystä ylipainoiselle?

Itse asiassa on jo asiantuntijoiden puolesta kommentoitu, että meillä ei ole maana varaa kustantaa esim. Ozempicia saati kalliimpia valmisteita kaikille potentiaalisille halukkaille. Ylipainoinen aiheuttaa itselleen kärsimystä syömällä liikaa - turha yrittää ulkoistaa itseaiheutettua ongelmaa muiden syyksi.

Vierailija
64/1183 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teillä on ollut aloituspaino? Itselläni on tällä hetkellä bmi sairaalloisen ylipainon puolella, ja omin voimin en saa painoa pudotettua, kun en polvien nivelrikon takia pysty liikkumaan ja hormoneissakin on häikkää. 

Tekosyitä. Liikunnalla on paljon pienempi vaikutus painonhallintaan kuin sillä miten paljon syöt. Polvien nivelrikkosi tai "hormonisi" eivät pakota sinua syömään enemmän kuin tarve on.

Nämä uudet laihdutuslääkkeet ovat hormonilääkkeitä. Miten ne mielestäsi voivat toimia, jos hormonit eivät vaikuta painoon?

Aiemmalle kommentoijalle sanoisin, että kannattaa ehdottomasti kokeilla. Näiden lääkkeiden on huomattu vaikuttavan erityisen tehokkaasti vatsaontelon rasvoihin, joita on vaikea saada pois tavallisella dieetillä.

Nälän ja mielitekojen poistuminen auttaa useimpia painonhallinnassa.

Vierailija
65/1183 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ->

Aloituspainoni oli 88,8kg, BMI n. 31. Tänään aamupaino 77,3kg. Tavoitepainoni on on plus miinus 70 kg.  Olen tyytyväinen, että paino on laskenut ja tavoitteeni ennakoin saavuttavani joulukuun puoliväliin mennessä. Olen kokenut tämän viestiketjun osin päiväkirjana, joka on kannustanut minua edistymään. Olen saanut täällä kannustusta, mutta huvittuneisuuttakin on ilmassa, kun huomaa, että aina joukossa on joku, joka alapeukuttaa toisen laihdutusprojektin edistymistä tai kommentoi viestejä tarkoituksellisen ilkeämielisesti. Ne jätän omaan arvoonsa. Iloitsen tästä edistymisestä. En osaa aukottomasti sanoa toimiiko tämä lääke minulla, koska minulla on voimakkaasti mukana tässä myös ruokavalio. Ainakin korkea hinta motivoi myös ruokavaliossa pysymistä:) Tsemppiä sinulle.

Vierailija
66/1183 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen suurta myötähäpeää aina näitä "asiantuntijoita" kohtaan, joilla ei ole oikeasti mitään tietämystä asioista, joita kommentoivat. 

Vierailija
67/1183 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen suurta myötähäpeää aina näitä "asiantuntijoita" kohtaan, joilla ei ole oikeasti mitään tietämystä asioista, joita kommentoivat. 

Samanlaisia ajatuksia. Myötähäpeää, mutta myös sääliä tms., koska jokin perimmäinen henkilökohtainen syy tuon aggression takana todennäköisesti on eikä se välttämättä liity mitenkään asiaan, mitä kommentoi.

Vierailija
68/1183 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus voi satuttaa, mutta ei se muuta sitä. Kysykääpä ruudinkeksijät keneltä tahansa lääketieteen ammattilaiselta onko ruokavaliolla/energiamäärällä vai liikunnalla suurempi merkitys painon pudotuksessa. Helppohan se on itselle selittää, että nivelrikko estää laihdutuksen, mutta todellisuudessa se ei estä millään tavalla syömästä vähemmän. Mikään "hormoni" ei myöskään pakota ahmimaan ruokaa enemmän kuin on tarvis. Peppukipua aiheuttava yksinkertainen totuus teille: ei painonpudotuksestanne tule ikinä tulemaan mitään jos ette voi hyväksyä yksinkertaisia perusasioitakaan ja valehtelette mieluummin itsellenne ja keksitte tekosyitä.

Vierailija
69/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on jo asiantuntijoiden puolesta kommentoitu, että meillä ei ole maana varaa kustantaa esim. Ozempicia saati kalliimpia valmisteita kaikille potentiaalisille halukkaille. Ylipainoinen aiheuttaa itselleen kärsimystä syömällä liikaa - turha yrittää ulkoistaa itseaiheutettua ongelmaa muiden syyksi.

Keitä nämä asiantijat ovat?

Laihdutuslääkkeiden kustannukset ovat nykyisellä käyttäjämäärällä 44,3 miljoonaa euroa. Siitä käyttäjät maksavat itse n. 40 miljoonaa euroa.

Tänään aamu-tv:ssä, sekä Ylellä että kolmosella, lihavuutta hoitava lääkäri kertoi että lihavuudesta aiheutuvat kustannukset terveydenhoidossa ovat miljardi euroa vuodessa.

Onko meillä todellakin varaa maksaa miljadi euroa, mutta ei 44 miljoonaa euroa?

Vaikka laihdutuslääkkeiden käyttäjien määrä kymmenkertaistuisi, tulisivat ne silti halvemmaksi kuin lihavuuden aiheuttamien sairauksien hoito.

Monella ylipainoisella ongelmana on se, että elimistö ei tuota kylläisyyshormonia ruokailun aikana eikä sen jälkeen. Heillä ei siksi nälkä katoa syömällä. Osa laihdutuslääkkeistä auttaa saavuttamaan normaalin kylläisyyden tunteen. Ne lääkkeet sopivat tälle ryhmälle.

Laihdutuslääkkeet tuovat huomattavia säästöjä yhteiskunnalle.

Vierailija
70/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ->

Aloituspainoni oli 88,8kg, BMI n. 31. Tänään aamupaino 77,3kg. Tavoitepainoni on on plus miinus 70 kg.  Olen tyytyväinen, että paino on laskenut ja tavoitteeni ennakoin saavuttavani joulukuun puoliväliin mennessä. Olen kokenut tämän viestiketjun osin päiväkirjana, joka on kannustanut minua edistymään. Olen saanut täällä kannustusta, mutta huvittuneisuuttakin on ilmassa, kun huomaa, että aina joukossa on joku, joka alapeukuttaa toisen laihdutusprojektin edistymistä tai kommentoi viestejä tarkoituksellisen ilkeämielisesti. Ne jätän omaan arvoonsa. Iloitsen tästä edistymisestä. En osaa aukottomasti sanoa to

Kommentoin alkuun jotain ja minun viestiäni väitettiin ilkeäksi, vaikka se oli vain asiallinen huomio, joten taitaa välillä olla vähän omissakin laseissa vääristystä. Tv. itsekin painonhallintaan perehtynyt painon pudottaja.

Vierailija
71/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuoreen suomalaisen arvion mukaan lihavuudesta aiheutuu yhteiskunnalle vuosittain vähintään runsaan 260 miljoonan euron kokonaismenot (Pekurinen 2005)." Lähde: https://www.duodecimlehti.fi/duo95744

Tuolla maksaisi vuoden lihavuuslääkkeet (400 € x 12 = 4800 €) vain 54 000 ihmiselle. Suomessa on ainakin miljoona lihavaa ihmistä. Tällä laskelmalla kelakorvaus ei siis tulisi kannattamaan.

Vierailija
72/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuoreen suomalaisen arvion mukaan lihavuudesta aiheutuu yhteiskunnalle vuosittain vähintään runsaan 260 miljoonan euron kokonaismenot (Pekurinen 2005)." Lähde: https://www.duodecimlehti.fi/duo95744

Tuolla maksaisi vuoden lihavuuslääkkeet (400 € x 12 = 4800 €) vain 54 000 ihmiselle. Suomessa on ainakin miljoona lihavaa ihmistä. Tällä laskelmalla kelakorvaus ei siis tulisi kannattamaan.

Ja lihavuuslääkkeet miljoonalle käyttäjälle vuodeksi maksaisi jopa 4,8 MILJARDIA. Ihan itse voitte miettiä onko siihen varaa.

Vierailija
73/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400 euroa/kk on aika paljon, millä perusteella sinulle määrättiin tätä eikä Saxendaa, joka on yli puolet halvempi ei-kelakorvattavana?

Lupasiko lääkäri, että voit lopettaa lääkkeen käytön vai sanoiko, että sitä pitää käyttää loppuelämä? Minulla on se käsitys, että Mounjaroakin pitää käyttää loppuelämän tai paino nousee entisiin lukemiin.

Ei lihominen tapahdu lääkkeen jälkeen sen kummemmin kuin ennenkään. Tietysti lihoo jos syö liikaa ja riski ylensyönnille varmasti on suurempi kuin muuten, kun lääkkeen ruokahalua pidättelevä vaikutus lakkaa.

Valitettavasti tutkimusten mukaan tuo ei pidä paikkaansa. Suurin osa glp1-lääkkeiden käyttäjistä lihoo takaisin, kun lääkitys lopetetaan.

Toinen lääkkeisiin liittyvä ongelma, josta ei tarpeeksi puhuta on ns. ozempic-plateau (googlella lisätietoa), joka käytännössä tarkoittaa, että lääkkeen laihduttava vaikutus loppuu jossain vaiheessa, yleensä viimeistään kun on laihttunut n. 20 % painosta. Tällöin ei usein vielä olla tavoitepainossa. Erityisen hankala tilanne on silloin, jos on alun innostuksessa ja sivuvaikutusten, esim. pahoinvoinnin takia tiputtanut painoa liian nopeasti, ja kuihduttanut samalla lihaksensa ja saanut elimistön säästöliekille. Silloin peruskulutus alkaa olla sen verran matala, että laihtumisen jatkaminen tai lihomisen estäminen vaatii tosi niukkakalorisen ruokavalion noudattamista, mikä on pidemmän päälle haastavaa, jos lääke ei riitä enää pitämään nälkää poissa.

En sano, että nuo olisivat huonoja lääkkeitä, mutta mitään ihmelääkkeitä ne eivät ole. Ne laihduttamisen realiteetit tulevat vastaan viimeistään siinä vaiheessa, kun paino pitäisi pitää poissa.

t. Glp1-lääkkeellä laihduttanut, ja aiheen kansainvälistä keskustelua useamman vuoden seurannut

Vierailija
74/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yllättävän paljon aiheen nettikeskusteluissa on myös niitä, jotka eivät ole saaneet lääkkeelle lainkaan vastetta, tai jotka ovat laihtuneet vain muutaman kilon.

Vierailija
75/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400 euroa/kk on aika paljon, millä perusteella sinulle määrättiin tätä eikä Saxendaa, joka on yli puolet halvempi ei-kelakorvattavana?

Lupasiko lääkäri, että voit lopettaa lääkkeen käytön vai sanoiko, että sitä pitää käyttää loppuelämä? Minulla on se käsitys, että Mounjaroakin pitää käyttää loppuelämän tai paino nousee entisiin lukemiin.

Ei lihominen tapahdu lääkkeen jälkeen sen kummemmin kuin ennenkään. Tietysti lihoo jos syö liikaa ja riski ylensyönnille varmasti on suurempi kuin muuten, kun lääkkeen ruokahalua pidättelevä vaikutus lakkaa.

Valitettavasti tutkimusten mukaan tuo ei pidä paikkaansa. Suurin osa glp1-lääkkeiden käyttäjistä lihoo takaisin, kun lääkitys lopetetaan.

Toinen lääkkeisiin liittyvä ongelma, josta ei tarpeeksi puhuta on ns. ozempic-plat

Kyllä, tähän aiheeseen liittyen kommentoin ketjun alkuun ja minut leimattiin "ilkeilijäksi". Laihdutuslääkkeet eivät ole ihmelääke, on opeteltava syömään oikein tai pian ollaan entistä vaikeammassa tilanteessa. Ja saman hormonivaikutuksen suolistoon saa myös syömällä ja liikkumalla, mutta hyvä alkusysäys laihtuminen voi olla. Niin kauan kun luulee itsekurilla pärjäävänsä, ei pitäisi edes lääkkeitä määrätä. Perusasiat pitäisi opetella ja saada joku prosentti painoa alas ennen lääkkeen määräämistä, sitten vasta voisi ajatella, että lääkettä voisi korvata määräajaksi.

Ei ole lääketieteellistä perustetta minkä vuoksi näitä pitäisi ihmisille vuosikaudet korvata.

Vierailija
76/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä korvatakaan.

Itse olen ainakin saanut lääkkeet yksityiseltä, ottanut seurantaverikokeet Puhdin kautta, ostanut lääkeet omasta pussista ja asennoitunut tekemään näin loppuelämäni.

Vierailija
77/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä korvatakaan.

Itse olen ainakin saanut lääkkeet yksityiseltä, ottanut seurantaverikokeet Puhdin kautta, ostanut lääkeet omasta pussista ja asennoitunut tekemään näin loppuelämäni.

Tiedän ettei korvata, ellei ole sairautta. Eikä pitäisikään korvata, siitähän tässä oli keskustelua viestiketjun lopussa.

Vierailija
78/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä korvatakaan.

Jos käytät Mounjaroa, niin hiirikokeissa se aiheutti kilpirauhaskasvaimia, sekä adenoomia että maligneja. En itse uskaltaisi ainakaan pitkään käyttää. Sehän on varsin uusi lääke ja voi vielä tulla vedetyksi markkinoilta, jos hiirikokeissa todetut riskit pätevät ihmisten kohdalla.

Itse käyttäisin ozepicia, jos jotakin käyttäisin, siitä on pisin kokemus ihmisten käytössä. Mutta sitähän saavat vain diabeetikot toimitusvaikeuksien takia.

Vierailija
79/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tirtsepatidia koskeva kahden vuoden pituinen karsinogeenisuustutkimus toteutettiin uros- ja naarasrotilla, joille annettiin 0,15 mg/kg, 0,50 mg/kg ja 1,5 mg/kg annoksia (0,12, 0,36 ja 1,02 kertaa ihmisen suurin suositusannos [MRHD] AUC-arvon perusteella) injektiona ihon alle kahdesti viikossa. Tirtsepatidi lisäsi kilpirauhasen C-solukasvaimia (adenoomia ja karsinoomia)"

https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2022/202209151…

Tuossa se kohta. On mielestäni väärin markkinoida laihdutuslääkkeitä helppoina ratkaisuina, kun niihin kuitenkin liittyy riskejä myös. Järjettömintä on ehkä määrätä laihdutuslääkettä napostelunhaluun (Saxenda), kun se ratkeaa lisäämällä ruokavalioon reilusti proteiinia ja noudattamalla aamupäiväpainotteista syömistä. Suotuisia suolistohormonejakin saa muuttamalla ruokavalionsa koostumusta, mutta se ei käy nopeasti.

Peruslaihduttaja tarvitsisi myös painoon liityvää psykoterapiaa, että ruokasuhde normaalistuisi.

Vierailija
80/1183 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ensin etten osallistu tähän ketjuun kommentoijana, mutta....Olen pudottanut painoa 25 kg, tukena oli Ozempic. Lopetin lääkkeen 2 vuotta sitten. Paino on pysynyt samoissa lukemissa, joten hirvittää lukea näitä kaikkitietäviä yleistyksiä siitä, että heti paino nousee. Kovia ollaan ottamaan kantaa, jos itse ei ole onnistunut. Se ei tarkoita, että kaikilla tilanne on sama. Minulle lääke oli hyvä apu ja toivon, että myös muut saavat painonsa haluamalleen tasolle tavalla tai toisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi