Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1183)
Vierailija kirjoitti:
Tänään on 7 viikkoa aloituksesta. Olen pistänyt 4 kertaa 2,5 mg ja 4 kertaa 5mg, joista tänään tuo neljäs. Paino on pudonnut -9,4 kg. En nosta lääkeannosta, vaan jatkan tällä 5mg:lla myös tästä eteenpäin.
Tarkkailen kaloreita ja rajoitan niitä merkittävästi. Eilen pidin ns. tankkauspäivän ja söin enemmän kuin muina päivinä. Teen näin aina välillä, jos keho tavallaan pyytää sitä. Jostain syytä se tuntuu toimivan minula.
Huomaan, että vaatteet ovat väljemmät ja mukavammat päällä. Ehkä osuvamman kokoiset. Olen tainnut hankkia alun perin liiankin "istuvia" vaatteita.
Mielenkiintoinen huomio on suhtautuminen painoon. Painoni alkaa nyt seiskalla ja se innostaa ja motivoi minua kovasti. Helpottavaa nähdä uusi kymmenluku todeten samalla, että kyllä tämä paino tästä laskee. Muistan kyllä, että tunne samasta painosta ei ollut mitenkään iloinen, kun paino nousi. Silloin se oli ihan grande kata
Hyvin sinulla on edennyt, on hienoa lukea miten edistyt eli onnittelut ja tsemppiä. Tunnistan muuten tuon suhtautumisen painoon :) Sama määrä on joskus tuntunut korkealta ja joskus matalalta tilanteesta riippuen.
Seuraan tätä mielenkiinnolla: olen tällä viikolla pistänyt ensimmäisen annoksen Mounjaroa.
Olen myös kokeillut Ocempicia ja Saxendaa, joilla kummallakaan ei ollut mitään vaikutusta painooni.
Paino menossa alaspäin muutenkin. Säännöllinen ruokarytmi päivätyön ansiosta. Tajuton makeanhimo helpottanut. Onko sekin säännöllisen ruokarytmin ansiota? Vielä on tavan vuoksi herkuttelua: perjantai, hyvän ruuan kanssa pitää olla jälkiruoka, kahvi ei maistu ilman syötävää. Yritän tsempata tän tapasyömisen kanssa kuulostelemalla tekeekö oikeasti mieli makeaa, vai tavan vuoksiko vaan märän. Ja herkutella vain silloin kun on hirmuinen makeanhimo. Ja yrittää silloinkin olla kohtuullinen: Solero, Dacapo, pieniä karkkiaskeja. Ja lohduttaa itseäni, että jos himo ei hellitä, niin voi hakea lisää kioskilta. En oo hakenut, koska pienempikin määrä helpottaa.
Kun painoin 85 kiloa pidin itseäni lihavana, jota toki olinkin. Nyt se on tavoitepainoni.
Aloitin tiistaina 2,5mg annoksella juteltuani vielä lääkärin ja apteekin kanssa.
Jännästi jo muutaman tunnin päästä pistoksesta nälän tunne katosi ja sitä ei ole ollut sen koomin.
Turvotusta tai muutakaan sivuoiretta ei ole ollut.
Syöminen helpompaa pitää kurissa kun nälän tunnetta ei ole ollut.
Tekisi mieli käydä puntarissa mutta olen pysynyt pois. Aion punnita aina pistospäivinä, eli viikon välein.
Hyvä tietää että maksatte itse lääkkeet eikä yhteiskunta joudu maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mountjaro tullaan varmaan lisäämään diabeetikkojen korvattaviin lääkkeisiin, kunhan se halpenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mountjaro tullaan varmaan lisäämään diabeetikkojen korvattaviin lääkkeisiin, kunhan se halpenee.
*mounjaro
ps. En ole kyseisten lääkkeiden käyttäjä, mutta minusta niitä olisi järkevä korvata viimeistään siinä vaiheessa kun patentit raukeavat. Ylipainosta aiheutuu kustannuksia sairauksien myötä paljon enemmän kuin korvattavuudesta. Eli olet ajatuksissasi mielestäni aivan väärillä jäljilä.
Surullista, että nykyään kaikkeen halutaan jotain lääkettä.
Ruoka ei kiinnosta enää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tiistaina 2,5mg annoksella juteltuani vielä lääkärin ja apteekin kanssa.
Jännästi jo muutaman tunnin päästä pistoksesta nälän tunne katosi ja sitä ei ole ollut sen koomin.
Turvotusta tai muutakaan sivuoiretta ei ole ollut.
Syöminen helpompaa pitää kurissa kun nälän tunnetta ei ole ollut.
Tekisi mieli käydä puntarissa mutta olen pysynyt pois. Aion punnita aina pistospäivinä, eli viikon välein.
Olisi mukava kuulla jatkossakin miten projektisi etenee, samoin se miten eri annokset jatkossa tuntuvat. Tuo punnituspäivä idea on hyvä. Tosin minä en malta odottaa viikkoa. Käyn joka aamu puntarissa, vaikka varsinaisesti seuraan edistystä pistospäuvänä (torstait) ja viikonlopun jälkeen maanantaina.
Aika menee kyllä tosi nopeasti. Nyt on maanantai ja aloituksesta on kulunut 7 vkoa ja 4 päivää. Paino on pysynyt viimeiset 4 päivää samana, eli muutos alusta on -9,4kg.
Olen positiivisesti yllättynyt, koska viikonloput on aina sellaisia, jolloin joustan tiukimmista rajavedoista. Tosin myös aktiviteetteja on ajallisesti enemmän, joten ehkä nämä kompensoivat toisiaan. Kuitenkin odotettavissa on, että painon lasku pysähtyy jossain välissä ja jatkaa sitten taas myöhemmin putoamista. .
Paino on nyt pudonnut n. 50% tavoitteestani. Eli toisaalta on vielä paljon edessä. Ja isoin asia aikanaan tulee olemaan painon putoamisen lopettaminen ja saavutetun painon ylläpitäminen. Joka tapauksessa olen tyytyväinen, että lähdin tähän projektiin. Melkeinpä jokainen, joka on pudottanut painoa tunnistaa motivaation merkityksen. Joskus se tulee voimakkaana ja joskus taas sitä ei saa syttymään vaikka kuinka päättäisi.
Tunnistan tuon motivaation merkityksen on sitten kyse painon pudotuksesta tai muusta tavoitteesta. Olet nyt kertomasi mukaan tavoitteesi puolivälissä. Mitä lähemmäs pääsee tavoitteitaan (painon hallinnassa), sitä enemmän kannustan motivaation ylläpitämisessä. Tämä kommentti tulee ihan omasta kokemuksesta. Minulle kävi niin, että tavoitteen lähestyessä tuli alttius "repsahtaa". En tiedä mistä se johtui. No, kun vaan jaksoi taistella heikkojen vaiheiden yli huomasi, että tavoitteen saavuttaminen on oikeasti mahdollista. On se tavoite mikä tahansa.
Aloituksesta on nyt tasan 8 viikkoa. Paino on nyt pudonnut -10,4 kg. Olen hieman edellä arvioimastani aikataulusta. Paino on nyt pudonnut n. 1 kg viikossa.
Tänään voisin nostaa annoskokoa 7,5 mg, mutta pitäydyn tässä 5 mg annoksessa.
Tavoitteeni on, että olen pysäytyspainossa joulukuun 1.-2. viikolla. Pysäytyspaino on -2kg alle tavoitepainon.
Milloin olette nostaneet annosta 2,5sta 5teen?
Laantuuko teho jossain kohtaa ja nälkä kasvaa?
Ite oon nyt kahdesti laittanut tuon 2,5 ja aion jatkaa sillä nyt vielä ainakin tovin.
Vierailija kirjoitti:
Milloin olette nostaneet annosta 2,5sta 5teen?
Laantuuko teho jossain kohtaa ja nälkä kasvaa?
Ite oon nyt kahdesti laittanut tuon 2,5 ja aion jatkaa sillä nyt vielä ainakin tovin.
Ohjeistus oli, että aloitus 4 kry 2,5 mg jonka jälkeen voi aina 4 kerran jälkeen nostaa 2,5 mg kunnes löytää itselleen sopivan ylläpito annoksen. Nostin siihen 5 mg joka on saman hintainen kuin 2,5. En nosta Annista enää tästä. En ole huomannut mitään ns. Laimenemista tai vaikutuksen heikentymistä.
Paino junnailee nyt aikalailla samoissa lukemissa, Aloituksesta on 9 viikkoa ja paino on pudonnut 10,5 kg.
Aika alkaa tuntua pitkältä, vaikka se ei niin pitkä olekaan. Jaksan kyllä tsempata.
Mukavaa on se, että vaatteet, joita en olen käyttänyt vähään aikaan mahtuvat taas päälle. Ai niin ja ei ole ilmaantunut sivuoireita, siitä olen tyytyväinen.
Hei, mulle kävi aluksi samoin, mutta huomasin asian apteekissa. Mounjaro säilyy huoneenlämmössä 21 päivää ja jääkaapissa 30 päivää. Itse käytän isompaa kynää pienellä annostuksella ja kynä kestää ainakin sen 8 viikkoa, jopa enemmän. Tiedän muitakin jotka toimivat samoin eli naksuttelevat isommasta kynästä pienempiä annoksia.
Täällä nyös Mounjaro käyttäjä. Itsellä alkanut viikko kuusi. Ekat neljä viikkoa 2.5 mg annostuksella ja painoa lähtenyt 4,9 kg (tulos ajalta 4 viikkoa + 2 päivää). Viides viikko annostuksella 3 mg ja nyt pistin kuudennen viikon annostuksena 3.3 mg. En uskaltanut heti nousta 5 mg:aan. Tänään olisi ollut viiden viikon punnitus, mutta en käynyt, koska yövuorot meneillään ja rytmi ihan sekaisin. Yövuorot syötättää mua ja senkään takia en uskalla astua puntarille, koska useampi yö mennyt syödessä kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä 😅
Mulla siis käytössä 5 mg kynä jossa yhteensä neljä annosta eli 20 mg ja sitä samaa kynää oon käyttänyt nyt 6 viikkoa. Saan mahdollisesti vielä kaksi annosta ennen kuin kynä loppuu ja sitten ostan isomman kynän josta naksuttelen taas. Mounjaron oikea säilyvyys on huoneenlämmössä 21 pv ja jääkaapissa 30 pv. Tiedän kuitenkin useita jotka käyttävät kyniä kauemmin, koska hinta kynille on kova.
Tsemppiä meille kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyös Mounjaro käyttäjä. Itsellä alkanut viikko kuusi. Ekat neljä viikkoa 2.5 mg annostuksella ja painoa lähtenyt 4,9 kg (tulos ajalta 4 viikkoa + 2 päivää). Viides viikko annostuksella 3 mg ja nyt pistin kuudennen viikon annostuksena 3.3 mg. En uskaltanut heti nousta 5 mg:aan. Tänään olisi ollut viiden viikon punnitus, mutta en käynyt, koska yövuorot meneillään ja rytmi ihan sekaisin. Yövuorot syötättää mua ja senkään takia en uskalla astua puntarille, koska useampi yö mennyt syödessä kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä 😅
Mulla siis käytössä 5 mg kynä jossa yhteensä neljä annosta eli 20 mg ja sitä samaa kynää oon käyttänyt nyt 6 viikkoa. Saan mahdollisesti vielä kaksi annosta ennen kuin kynä loppuu ja sitten ostan isomman kynän josta naksuttelen taas. Mounjaron oikea säilyvyys on huoneenlämmössä 21 pv ja jääkaapissa 30 pv. Tiedän kuitenkin useita jotka käyttävät kyniä kauemmin, koska hinta kynille o
Eli siis paino pudonnut periaatteessa sen n. kilo per viikko kuin minullakin. Ensin lähti 2kg ja sen jälkeen tuo tasaisempi pudotus. Tosin nyt minulla on toista kertaa tämä painon paikallaan pysymisen jumitusvaihe. Ihan normaalia painonpudotuksessa.
Minä en ole siirtynyt kynään, eli pistoksilla mennään. Olen jännittänyt tuota säilyvyyttä, mutta kun oikein ajattelee, niin se on kuitenkin ohjeellinen. Eihän lääke kuitenkaan siirry suoraan tehtaalta jääkaappini, eli säilyvyydessä on varmasti tuota logistista liikkumavaraa.
Omalta osalta huomaan, että joudun panostamaan syömiseen. Tämä lähinnä siksi, että koukutun helposti erittäin vähäiseen ruokaan ja se ei ole hyvä. Vaikka käytän Mounjaroa, pidän itseäni silti tiukillla ja rajoitan syömistä runsaasti. Tosin sitten kun syön jotain, huomaan tulevani nopeasti kylläiseksi. Tiedän koko ajan että minun tulisi syödä enemmän, mutta jotenkin ajattelen että siinä vaiheessa kun alan himmaamaan painon laskua alan taas syömään enemmän.
Joka tapauksessa tuo kynän hyödyntäminen kertomallasi tavalla on kiinnostavaa. Tosin en tiedä osaisinko käyttää kynää. Mihin pistät?
Aloituksesta on kulunut 9 viikkoa ja 5 päivää. Paino putoaa nyt hitaammin, mutta on kuitenkin tapahtunut jotain. Paino on nyt laskenut -11,5kg aloituspainosta. Tämä painon putoamisen hidastuminen ei ole yllätys, mutta silti jotenkin motivoidun, kun näen tuloksia syntyvän systemaattisesti.
Olen laskenut sinnikkäästi kaloreita ja tarkkaillut syömistä. Mounjaro on siinä varmasti hyvä tuki, vaikka tietoisilla päätöksillä on kuitenkin isoin merkitys tässä projektissa. Mitenkään "huomaamatta" painonpudotus ei ole edennyt, kyllä tämä on edellyttänyt aika paljon myös ajatustyötä ja valintoja. Liikkujana olen keskivertoliikkuja, aktiiviurheiluaikaan verrattuna määrä on tietenkin huomattavasti pienempi, mutta joka päivä kuitenkin jotain.
Mikä teillä on ollut aloituspaino? Itselläni on tällä hetkellä bmi sairaalloisen ylipainon puolella, ja omin voimin en saa painoa pudotettua, kun en polvien nivelrikon takia pysty liikkumaan ja hormoneissakin on häikkää.
Tänään on 7 viikkoa aloituksesta. Olen pistänyt 4 kertaa 2,5 mg ja 4 kertaa 5mg, joista tänään tuo neljäs. Paino on pudonnut -9,4 kg. En nosta lääkeannosta, vaan jatkan tällä 5mg:lla myös tästä eteenpäin.
Tarkkailen kaloreita ja rajoitan niitä merkittävästi. Eilen pidin ns. tankkauspäivän ja söin enemmän kuin muina päivinä. Teen näin aina välillä, jos keho tavallaan pyytää sitä. Jostain syytä se tuntuu toimivan minula.
Huomaan, että vaatteet ovat väljemmät ja mukavammat päällä. Ehkä osuvamman kokoiset. Olen tainnut hankkia alun perin liiankin "istuvia" vaatteita.
Mielenkiintoinen huomio on suhtautuminen painoon. Painoni alkaa nyt seiskalla ja se innostaa ja motivoi minua kovasti. Helpottavaa nähdä uusi kymmenluku todeten samalla, että kyllä tämä paino tästä laskee. Muistan kyllä, että tunne samasta painosta ei ollut mitenkään iloinen, kun paino nousi. Silloin se oli ihan grande katastrofi. Niin se tunne muuttuu samasta asiasta näkökulman mukaan.