Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1376)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400 euroa/kk on aika paljon, millä perusteella sinulle määrättiin tätä eikä Saxendaa, joka on yli puolet halvempi ei-kelakorvattavana?
Lupasiko lääkäri, että voit lopettaa lääkkeen käytön vai sanoiko, että sitä pitää käyttää loppuelämä? Minulla on se käsitys, että Mounjaroakin pitää käyttää loppuelämän tai paino nousee entisiin lukemiin.
On se tosi paljon rahaa. Oikeastaan emme edes keskustelleet muista vaihtoehdoista. Eikä näitä lääkkeitä kela tietenkään korvaa kun ei ole mitään oheissairauksia. BMI:ni oli yli 29. Siihen, että lääkkeeksi valikoitui Mounjaro vaikutti eniten innostus siitä, että "nyt sitä uutta lääkettä saa".
Minulla on vuoden resepti. mutta omalla painonhallintahistoriallani ja arvioidulla tavoitepainolla alan vähentämään lääkitystä asteittain marras-joulukuun v
Siis onko lääkäri sanonut sinulle, että voit vähentää ja säilyttää saavuttamasi painon? Vai itsekö vain olet tehnyt tuon suunnitelman?
Mulla nyt ensimmäinen viikko takana. Turvotus helpottanut jo ja olo ollut jotenkin tosi tasainen. Minkä uskon johtuvan mun verensokereista, eli ne on pysynyt tasaisena. Mieliteot ja sellainen napostelu jäänyt heti alkuun pois.
vielä en osaa sanoa paljon painoa lähtenyt, käyn vasta huomenna aamulla vaaalla.
"Siis onko lääkäri sanonut sinulle, että voit vähentää ja säilyttää saavuttamasi painon? Vai itsekö vain olet tehnyt tuon suunnitelman?"
Minulla on pitkäaikainen lääkärisuhde lääkkeen kirjoittaneeseen lääkäriin. Hän tuntee minut, tapani elää sekä painohistorian nousun syyt viimeisen 2 vuoden aikana. Painonnousuni taustat eivät siis liity makean himoon, ahmimishäiriöön tms. Tähän liittyen molemmat tiedämme, ettei hän voi minulle mitään luvata tai antaa mitään lupaa. Mutta hän voi keskustella kanssani ja olemme tästä suunnitelmasta yhtä mieltä. Jos suunnitelma ei toimi, niin sitten sitä muutetaan. Ei se sen kummempaa ole. Oikeasti on ainutkertaisen ihanaa, että on tällainen lääkärisuhde, joka on toiminut saumattomasti pian 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
"Siis onko lääkäri sanonut sinulle, että voit vähentää ja säilyttää saavuttamasi painon? Vai itsekö vain olet tehnyt tuon suunnitelman?"
Minulla on pitkäaikainen lääkärisuhde lääkkeen kirjoittaneeseen lääkäriin. Hän tuntee minut, tapani elää sekä painohistorian nousun syyt viimeisen 2 vuoden aikana. Painonnousuni taustat eivät siis liity makean himoon, ahmimishäiriöön tms. Tähän liittyen molemmat tiedämme, ettei hän voi minulle mitään luvata tai antaa mitään lupaa. Mutta hän voi keskustella kanssani ja olemme tästä suunnitelmasta yhtä mieltä. Jos suunnitelma ei toimi, niin sitten sitä muutetaan. Ei se sen kummempaa ole. Oikeasti on ainutkertaisen ihanaa, että on tällainen lääkärisuhde, joka on toiminut saumattomasti pian 20 vuotta.
Se on väärää tietoa, että lihavien painonnousu liittyisi herkkujen popsimiseen tai syömishäiriöön, ei suinkaan, valtaosan painonnousu tapahtuu normaalilla ruualla, joten et ole mitenkään poikkeuksellinen lihavuuslääkkeen käyttäjä. Arvelinkin, ettei tuo suunnitelma ole lääkärin suunnitelma, vaan omasi. Mutta toivottavasti kaikki menee hyvin ja voit noudattaa suunnitelmaasi päästen lääkkeestä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nyt ensimmäinen viikko takana. Turvotus helpottanut jo ja olo ollut jotenkin tosi tasainen. Minkä uskon johtuvan mun verensokereista, eli ne on pysynyt tasaisena. Mieliteot ja sellainen napostelu jäänyt heti alkuun pois.
vielä en osaa sanoa paljon painoa lähtenyt, käyn vasta huomenna aamulla vaaalla.
Onpa hienoa kuulla kokemuksistasi. Paino laskee eri ihmisillä eri tavoin. Huomasin kuitenkin omalta osaltani, ettei kaikkea voi jättää lääkkeen varaan. Eli tietoisia päätöksiä täytyy tehdä ja lääke tukee niissä pysymistä eikä toisinpäin. Samoin hyvä kommentti oli jossain ketjussa. Se meni jotenkin siten, että "Nälkä tuntuu vatsassa, mieliteot suussa." Se puhutteli minua ja olen eritellyt/opetellut tunnistamaan tuntemuksia suussa/kurkussa vs. vatsassa. Tsemppiä ja onnistumisia sinulle. Toivottavasti lääke toimii sinuslla(kin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on väärää tietoa, että lihavien painonnousu liittyisi herkkujen popsimiseen tai syömishäiriöön, ei suin
Olen samaa mieltä, ihan liian usein kuvitellaan painonnousun syiden liittyvän aina herkkusuu asioihin ym. Osalla toki painon nousuun liittyy myös pullat ja karkit, koska jokuhan niitäkin syö? Osalle taas painoa on kertynyt jostain syystä nopeasti esim. fyysisen trauman vaikutuksesta tai muuten aikuisen elämän varrella hiiipimällä, jos on syönyt elämänsä vähän liian isoja annoksia tai liian paljon annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ->
Aloituksesta 5 vkoa ja 4 pv. Paino on laskenut 7,5 kg. Nälän tunnetta ei ole, mutta pyrin silti syömään suht terveellisesti. Käyn itseni kanssa tietynlaista Jaakobin painia. Olen toisaalta koukussa nopeaan painon putoamiseen, toisaalta tiedän että minun tulisi hallita tätä paremmin.
Lääkeannokseni on nyt 5 mg, jota olen pistänyt nyt 2 krt, kolmas pistos tulossa torstaina (nyt maanantai). Olen päättänyt etten tulee nostamaan annostusta 7,5 mg, 10mg saati 15 mg. Tämä 5mg toimii minulla liiankin hyvin ja vaikka sen teho laskisi, niin selviän silti. Ja toisaalta haluan myös varmistaa että irrottautuminen lääkkeestä on mahdollista eikä kehoni koukutu tähän. Arvaan jo nyt, että itsekuria tullaan tarvitsemaan paljon kun lopetan lääkkeen.
Sinun kannattaisi tutustua tutkittuun tietoon painon pudottamisesta. Itsekurilla ei ole siinä merkitystä. Ilman että tiedät mikä painoon oikeasti vaikuttaa et varmasti pysy laihdutustuloksessasi ilman lääkettä, vaan paino lähtee nousuun. Tutustu Patrik Borgin ja Pentti Mustajoen teoksiin, Borgilla myös edullisia painonpudotuskursseja. Itse pudotin 5 kg kurssilla kun sain oikeat tiedot siitä mikä on pielessä. Aivan vääriä asioita korostetaan usein, jopa tk-lääkärit antavat huonoja neuvoja kuten syö vähemmän tai älä syö illalla.
akka laihtui niin ettei ole lihaa kuin vähän kielissä
Seuraan mielenkiinnolla kokemustasi tästä lääkkeestä ja painonpudotuksestasi. Tsemppiä sinulle. Älä välitä näistä (painonpudotus)ketjujen vakio provosoijien kommenteista. Useimmiten heidän ilkeydellä ei ole mitään rajaa eikä heidän kommenttinsa liity sinuun tai sinun painon pudotukseesi vaan johonkin heidän omaan juttuunsa ja pahaan oloonsa. Uskon, että meitä on täällä muitakin hiljaisia taustaseuraajia, jotka tsemppaavat sinua.
Vierailija kirjoitti:
Seuraan mielenkiinnolla kokemustasi tästä lääkkeestä ja painonpudotuksestasi. Tsemppiä sinulle. Älä välitä näistä (painonpudotus)ketjujen vakio provosoijien kommenteista. Useimmiten heidän ilkeydellä ei ole mitään rajaa eikä heidän kommenttinsa liity sinuun tai sinun painon pudotukseesi vaan johonkin heidän omaan juttuunsa ja pahaan oloonsa. Uskon, että meitä on täällä muitakin hiljaisia taustaseuraajia, jotka tsemppaavat sinua.
Kiitos.
Tänään kuusi viikkoa takana. Paino on pudonnut - 8 kg.
Pistin aamulla kolmannen 5 mg:n pistoksen. Huomasin myös , että vaatekoko on pienentynyt. Kiva havaita konkreettinen muutos. Nyt paino on pudonnut tasaisesti n. 1 kg viikossa. Pian tulee varmaan taas pysähdys vaihe. Ei sivuoireita.
Moi. Onko sinulla siis 5mg kynä käytössäsi?
Minä hain apteekista tänään ensimmäisen kynäni. Lääkäri määräs tehokkaimman 15mg kynän, mutta ohjeisti että aloitan 1/6 annoksella. Ja siitä nostan pikkuhiljaa. Arveli että tuo yksi kynä kestäisi mulla 2,5 kk.
Apteekista ei löytynyt kynään sopivia neuloja vaan lupasivat niitä selvittää ja soittaa.
No he soittivat parin tunnin päästä että kynä säilyy aloituksesta 30vrk jääkaapissa käyttökelpoisena.
Nyt vähän v*tuttaa jos joudun käyttämään tuon kynän 30vrk aikana. Eli joutuisin aloittaa maximiannoksella!!
Ei mitään järkeä. Onko muut ottaneet ns puolikkaita annoksia?
Säilyykö pidempään kuin 30vrk?
Mitä neuloja käytätte kynässä?
Vierailija kirjoitti:
400 euroa/kk on aika paljon, millä perusteella sinulle määrättiin tätä eikä Saxendaa, joka on yli puolet halvempi ei-kelakorvattavana?
Lupasiko lääkäri, että voit lopettaa lääkkeen käytön vai sanoiko, että sitä pitää käyttää loppuelämä? Minulla on se käsitys, että Mounjaroakin pitää käyttää loppuelämän tai paino nousee entisiin lukemiin.
Ei lihominen tapahdu lääkkeen jälkeen sen kummemmin kuin ennenkään. Tietysti lihoo jos syö liikaa ja riski ylensyönnille varmasti on suurempi kuin muuten, kun lääkkeen ruokahalua pidättelevä vaikutus lakkaa.
Kun aloitin Mounjaron, saatavilla ei ollut vielä kynää, joten 2,5 mg aloitusannokset (4kpl) minulla oli liuos ja siihen sopivat ruiskut. Kestää tuon kuukauden jääkaapissa. Siirtyessäni 5 mg annokseen olikin jo saatavilla kynä. Kynän neula näytti lähinnä samalta kuin insuliinikynä. Luokseni ohje taas oli että pistetään ihon alle. Osin tästä syystä Ostin edelleen liuoksena, jota voin periaatteessa osta viikon annoksen kerrallaan ja se on edullisempi kuin kynä.
Lisäksi hinta nousee annosmäärän mukaan, joten sinulle on kyllä käynyt ikävästi, koska maksat turhasta. Tuskin se silti myrkyllistä on vaikka olisi liian kauan käytössä.
Onnea projektiisi. Kerro sitten miten sinulla etenee.
Vierailija kirjoitti:
Minä hain apteekista tänään ensimmäisen kynäni. Lääkäri määräs tehokkaimman 15mg kynän, mutta ohjeisti että aloitan 1/6 annoksella. Ja siitä nostan pikkuhiljaa. Arveli että tuo yksi kynä kestäisi mulla 2,5 kk.
Apteekista ei löytynyt kynään sopivia neuloja vaan lupasivat niitä selvittää ja soittaa.
No he soittivat parin tunnin päästä että kynä säilyy aloituksesta 30vrk jääkaapissa käyttökelpoisena.
Nyt vähän v*tuttaa jos joudun käyttämään tuon kynän 30vrk aikana. Eli joutuisin aloittaa maximiannoksella!!
Vastasinkin sinulle jo tuhon ylemmäs. Sen verran vielä, että minulla on reseptillä kakkia kokoja, mutta en kyllä tule tarvitsemaan tätä 5 mg isompaa annosta. Liuoksessa tarvitaan 2 neulaa. Ensimmäisellä liuos imetään purkista ja toisella pistetään. Se on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasinkin sinulle jo tuhon ylemmäs. Sen verran vielä, että min
Hei, olen myös aloittamassa ensi viikolla tämän Mounjaron. Olenkin miettinyt mitä eroa on kynällä ja liuoksella. Sain reseptin kumpaankin, jos jostain syystä vain toista muotoa on saatavilla.
Täytyy varmistaa vielä nuo pistosten antamis tavat, kun näen työterveyshoitajan ensi viikolla. Hän opastaa minua pistämisessä jne.
Sinulla on edennyt hyvin, toivon että lääke sopii myös minulle.
Tänään on maanantai. Mounjaron aloituksesta on 6 viikkoa ja 4 päivää. Paino on laskenut - 8,7 kg.
Viimeisten päivien aikana olen syönyt hieman enemmän kuin aiemmin, mutta kuitenkin siten että päivittäinen kalorimäärä on pienempi kuin kulutus. Huomaan myös ettei alkoholi maistu.
Meillä oli viikonloppuna kaveritapaaminen, jossa mm. söimme illallista, saunoimme ym. Punaviinilasin pinta ei juurikaan laskenut eikä saunaolutkaan ollut kutsuva, vaikka sellaisen joinkin. Luulen, että tähän vaikuttaa se, että ne ovat aika täyttäviä. Varsinaisia sivuoireita lääkityksestä ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasinkin sin
Mukava saada tähän ketjuun lisää kokemuksia. Minäkin kävin "harjoittelemassa" pistämistä ensimmäisellä kerralla. Kynää en ole kokeillut, koska niitä ei ollut tarjolla aloittaessani Mounjaron. Mietin josko ottaisin sen jatkossa käyttöön. Mielenkiintoista kuulla kokemuksia myös kynän käytöstä.
Pistän torstaina neljännen kerran 5 mg mounjaroa. Tilaan silloin myös lisää lääkkeitä apteekkiin. Kun kävin katsomassa äsken saatavuutta netissä, huomasin, että lääkkeen hinta on taas laskenut. Se on hyvä uutinen. Taidankin seuraavaksi tilata aina viikon annoksen kerrallaan, koska hinta laskee niin nopeasti ettei kannata ostaa kuukauden annosta kerralla.Tämä tarkoittaa sitä, että pysyn liuoksessa kynän sijaan.
On se tosi paljon rahaa. Oikeastaan emme edes keskustelleet muista vaihtoehdoista. Eikä näitä lääkkeitä kela tietenkään korvaa kun ei ole mitään oheissairauksia. BMI:ni oli yli 29. Siihen, että lääkkeeksi valikoitui Mounjaro vaikutti eniten innostus siitä, että "nyt sitä uutta lääkettä saa".
Minulla on vuoden resepti. mutta omalla painonhallintahistoriallani ja arvioidulla tavoitepainolla alan vähentämään lääkitystä asteittain marras-joulukuun vaihteessa ja lopetan lääkkeen tammi-helmikuun vaihteessa. Saavutetun painon säilyttämistä en epäile.