Kotihoidontuen verotus ja mätkyt?
Olen ensimmäistä kertaa kotihoidontuella, tarkoitus olla kunnes lapsi on 3v. Olen kuullut kauhutarinoita, miten isostakin veroprosentista huolimatta tulee joillekin hervottomat mätkyt. Miten estää tämä?
Olen ollut puoli vuotta kotihoidontuella. Soitin ennen tuelle jäämistä verottajalle, että tarkistaa prosentin vielä, joka nousikin 20% -> 33%. Eli vanhempainvapaan veroprosentti oli 20%, jonka lasketutin senkin verotoimistossa (tai siis puhelimitse) ja nyt se nousi kotihoidontuelle jäädessä noinkin paljon. Silti pelkään, että tulee roppakaupalla mätkyjä.
Kokemuksia kotihoidontuen verotuksesta ja mahdollisista mätkyistä?
Kommentit (8)
Onko sinulla tuloja? Olen pärjännyt sillä mikä on automaattisesti mennyt eikä ole ollut muita tulonlähteitä.
Eikai tuollaisella prosentilla enää ainakaan jäännösveroja tule. Mä oon ollu kahdesti kht:lla, mut en nyt jaksa muistaa prosentteja. Eka oli kuitenkin se kelan normi, toinen oli muistaakseni ihan pikkasen alle.
Miksi pitää kysellä, kun verottajan sivuilla on veroprosenttilaskuri, jonka avulla näet suoraan, paljonko veroja pitää maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tuloja? Olen pärjännyt sillä mikä on automaattisesti mennyt eikä ole ollut muita tulonlähteitä.
Tämän vuoden tulot pelkkä vanhempainvapaa ja kotihoidontuki. Siksi tuntuu hurjalle noin iso veroprosentti kotihoidontuessa, mutta se on niin tarkkaan laskettu että pelkään ettei sekään riitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää kysellä, kun verottajan sivuilla on veroprosenttilaskuri, jonka avulla näet suoraan, paljonko veroja pitää maksaa?
Tämähän on ihan verottaja itse laskenut kun olen kertonut tulot, mutta pelkään silti onko riittävä ja toisaalta ihmettelen miksi niin iso.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ihan verottaja itse laskenut kun olen kertonut tulot, mutta pelkään silti onko riittävä ja toisaalta ihmettelen miksi niin iso.
Ap
Sillä veroprosenttilaskurilla näet täsmälleen, onko veroprosentti oikea, kunhan syötät sinne kaikki tiedot oikein ja oikeisiin paikkoihin (esim. tuet etuuksiin eikä palkkoihin). Todennäköisesti sinulla on ollut vanhempainpäivärahoista liian pieni ennakonpidätys, ja siksi nyt loppuvuodesta prosentti on korkeampi. Koska kotihoidontuki on aika pieni, sen ennakonpidätysprosentti nousee korkeaksi, jos olet alkuvuodesta maksanut satoja euroja liian vähän veroja ja vajaus pitää nyt ottaa kotihoidontuesta.
UP.