Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jos oikeasti alkaisi ompelemaan itselle ja perheelle vaatteita?

Vierailija
07.08.2024 |

Meitä on kolme (neljäs tulossa) ja vaateteollisuudesta kuulee jatkuvasti niin paljon huonoa. Alan toimijat haluaa pestä kätensä tuotannon ongelmista vaikka ruokkii niitä jatkuvasti.
Jos haluaa eettisesti tuotettuja vaatteita niin ainoa vaihtoehto lienee tehdä ne itse. Miten pääsee alkuun?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi "alkaa ommella". Mutta nykyään hyväksytään myös "alkaa ompelemaan". Ikävä kyllä. 

Vierailija
2/8 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäö tietysti osata ommella ja lukea kaavoja. Pitää myös hankkia ompelukone. Kankaat on todella kalliita, joten mitään halpaa itse tekeminen ei ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastosta voi lainata kaavakirjoja ja ompelukirjoja. Sitten ihan ompelukoneostosille ja surruuttamaan. Teen itse koko perheen vaatteet ja korjaan kirppariostoja sopiviksi. Iso perhe säästää tässä paljon.

Vierailija
4/8 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hauskaa hommaa, mutta tulee ihan järkyttävän kalliiksi. Ajattelin jossain vaiheessa että säästän ja opettelen, kun kaikki mummelit on aina sitä mieltä että niin sitä säästyy rahat. Ei todellakaan.

Vierailija
5/8 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hauskaa hommaa, mutta tulee ihan järkyttävän kalliiksi. Ajattelin jossain vaiheessa että säästän ja opettelen, kun kaikki mummelit on aina sitä mieltä että niin sitä säästyy rahat. Ei todellakaan.

Ap:n ongelma taitaa enemmän olla hikipajojen olosuhteet eikä hinta.

Vierailija
6/8 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta alkaa kansalaisopiston kurssit, joten sieltä löytynee sopiva ompelukurssi aloittelijalle. Minua neuvoi käsityötaitoinen ystävä ja siitä ne taidot pikkuhiljaa kehittyi. Ompelu on hauskaa ja varsinkin pienten lasten vaatteet syntyy pikkurahalla. Ompelukone ja saumuri oli kalliit, mutta kyllä ne hintansa haukkui.

Vierailija
7/8 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa se vaatii. Maailmassa on paljon ihania kankaita, niissäkin saa olla tarkkana.

En tiedä taitojas, mutta mä aloitin lähes ummikkona. Joskus silloin ala-ylästeella ompelin viimeksi ja nyt alottelin. Nuken vaatteilla ja sitten "laajensin" läheisen keskosen vaatteisiin.

Eli ihan perusompelukone (vanha, jonka huolsin). Itse tein kaavoja alkuun mukaellen äityispakkauksen vaatteita, tai nuken päällä olevia. Purin parit vaatteet ja niistä piirsin tussilla sanomalehtiä käytin kaavapaperina.

Ostin kierrätyksestä lakanoita ja pöytäliinoja. Niin ompelinhan mä verhojakin, tabletteja, peflettejä, patakintaita... Hyviä opetteluun, miten kankaat ja kone käyttäytyy.

Kävin mä sitten muutaman vuoden kuluttua kansalaisopiston tunneillakin, että miten tehdä lasten vaatteita. Opin paremmin käyttää omaa ompelukonetta. Kankaista pieniä juttuja ja etenkin kaavojen piirtämisestä tai valmiiden kaavojen tulkitsemisesta. yms Suosittelen lämpimästi, jos niinkuin pysty metsästä lähdet liikkeelle.

Esikoisen raskausaikana tuo harrastekipinä syntyi ja nyt alan olla hyvä. Lapset 14, 10 ja 8 vuotiaat. Sain taannoin oman ompeluhuoneenkin, että saan jättää asiat levälleen.

Omaa perhettä vaatetan. En kaikkea ompele itse, mutta suurimman osan. 14 vuotiaaseen on purrut neuloosi. Itse se ei kiinnosta, mutta häneltä tulee sukat ja lapaset, pipoja, säärystimiä.. Nyt se aloitti villatakin tekoa. Itse en saa siinä auttaa, mutta onneksi hän löysi apua.

Vierailija
8/8 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin trikookankaat ovat huonolaatuisia myös kangaskaupoissa. Kestää pari pesua ja kulahtavat.