Ryhmävaraukseen osallistumisen peruminen viime hetkellä, kuka maksaa perujan osuuden?
Mp jos varattu kaveriporukalla aktiviteetti x hintaan xxx ja otettu ylös sitovat ilmoittautumiset, yksi tehnyt varauksen ja maksanut etukäteen, ja sovittu, että summa jaetaan osallistujien kesken. Pari tuntia ennen tapahtumaa yksi ilmoittaa, että joutuu perumaan. Kuka maksaa perujan osuuden, peruja itse vai muut osallistujat?
Ja tiedän, ei kannata maksa mitään isompaa summaa etukäteen toisten puolesta, vaan olisi pitänyt odottaa, et osallistujat maksavat ensin osuutensa.
Kommentit (47)
Peruja tietenkin maksaa. Sitova ilmoittautuminen tarkoittaa juuri sitä.
Meillä oli yksi hiihtoreissu, johon piti osallistua 4 henkeä. Varattiin mökki ja jokaisen osuudeksi tuli n. 200 €. Ensin yksi sairastui ja sitten 2 muun tulo estyi. Jos nuo muut eivät olisi maksaneet, minä olisin joutunut maksamaan koko mökin yksin. En tietenkään olisi silloin lähtenyt reissulle ollenkaan.
Eli hinta pitää olla se, mikä ilmoittuessa on laskettu.
Peruja maksaa tietenkin oman osuutensa. Jos ei maksa, niin tuollainen mulkvisti olisi nopeasti entinen kaveri.
Jos ilmoittautuminen on sitova, niin se on sitten sitova: silloin ilmoittautunut sitoutuu maksamaan osuutensa matkasta. Jos hän sairastuu, niin sitten varmaan matkavakuutus korvaa matkan lääkärintodistusta vastaan. Mahdollisesti ilmoittautunut voi etsiä itse toisen osallistujan paikalleen (tai matkanjärjestäjä, jos se on mahdollista).
Mutta sitova ilmoittautuminen on oikeasti sitova ilmoittautuminen.
Jos ap järjestää homman niin ap:n vastuulla.
Lähtökohtaisesti tilanteessa jossa aktiviteettiin ei voi enään tehdä peruutusta pitää peruuttajan maksaa osuutensa jos ei saa hankittua korvaavaa osallistujaa. Mutta sairastapauksissa käytetään yhteistä harkintaa, joko sairastunut maksaa koko osuutensa tai osan siitä ja loppu jaetaan muiden kesken tai koko osuus jaetaan muiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sanot nyt sille tyypille, että varaus oli sitova ja maksettava summa on x. Siis hänen maksettava.
Jos tämä kieltäytyy maksamasta, kerrot, että tapahtuman kustannukset kasvoivat henkilön n vuoksi ja että uusi maksettava summa on y.
Jos kumpikaan ei toimi, jättäisin koko porukan.
En minä ainakaan lähde järjestäjän mokan vuoksi maksamaan toisten maksuja.
Sä ootkin niuho ja persaukinen.
Vierailija kirjoitti:
Peruja maksaa tietenkin oman osuutensa. Jos ei maksa, niin tuollainen mulkvisti olisi nopeasti entinen kaveri.
Juurikin näin! Jos on alunperin ilmoitettu, että varaus on sitova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sanot nyt sille tyypille, että varaus oli sitova ja maksettava summa on x. Siis hänen maksettava.
Jos tämä kieltäytyy maksamasta, kerrot, että tapahtuman kustannukset kasvoivat henkilön n vuoksi ja että uusi maksettava summa on y.
Eihän tässä ole kyse järjestäjän mokasta vaan osallistujan sairastumisesta. Vai enkö osaa lukea?
No onhan se järjestäjän moka, kun ei ole pyytänyt maksuja ennen varausta.
Ihmisten tulee voida lähtökohtaisesti luottaa ystäväpiiriinsä ilman pelkoa siitä, että he tekevät paskatemppuja ja ohareita. En järjestäisi sellaisten "ystävien" kanssa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan yksityishenkilön tekemästä varauksesta, eikä esim. yhdistyksen tms., kyllä silloin alunperin ilmoittautuneet maksavat - ellette sitten löydä korvaavaa osallistujaa.
Miksi yhdistyksen pitäisi ottaa kustannus itselleen, jos joku muuttaakin mieltään? Mikäli on pyydetty sitovat ilmoittautumiset, niin ilmoittautujille on selvä peli että tietty summa tulee maksaa. Ihan sama tuletko paikalle vai et, niin olet ostoksesi tehnyt.
Peruja maksaa, osallistuu tai ei. Siksi juuri sitoudutaan olemaan mukana, että saadaan nuo kulut laskettua osallistujille ja myös maksettua tasapuolisesti. Osallistujat maksavat mielellään heti kun ovat ilmoittautuneet.
Jos näin ei tehtäisi, reissussa olisi aina kymmenkunta tuuliviiriä: lähden, en lähde, lähden jos saan kyydin, en lähde... Ihan viime tunneille asti. Olisi se kiva tietää vuokrataanko mökki kymmenelle vai 20 ihmiselle, kun näissä on aika iso hintaero. Ja rahaa näiltä ei ikinä saa etukäteen.
Aina ensin kerätään raha ja sitten varataan. Opiksi seuraavalle kerralle.
Perit maksut jatkossa etukäteen ja jätät lokin jatkossa kutsumatta.
Kaveriporukan reissuilla yleensä maksettu kulut etukäteen ja peruja oli siis itse jo maksanut. Yhdellä reissulla oli kaksi perumista - bänksit tehnyt pari maksoi itse poisjääneen eksän kulut, mutta töissä polvensa murtaneen osuus jaettiin ryhmän kesken.
Lähtökohtaisesti jos itse peruuttaa, niin itse myös maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos näin ei tehtäisi, reissussa olisi aina kymmenkunta tuuliviiriä: lähden, en lähde, lähden jos saan kyydin, en lähde... Ihan viime tunneille asti. Olisi se kiva tietää vuokrataanko mökki kymmenelle vai 20 ihmiselle, kun näissä on aika iso hintaero. Ja rahaa näiltä ei ikinä saa etukäteen.
Juuri näin. Kerran olin järjestämässä viikon hiihtoreissua uudeksi vuodeksi ja sitten yksi osallistuja (ja toinen järjestäjä) ei vielä joulun jälkeenkään tiennyt saako töistä lomaa reissun ajaksi... Kuten arvata saataa, ei sitten tullut mutta maksoi kyllä oman osuutensa.
Toki tuo reissu oli yhdistyksen nimissä järjestetty isomman porukan reissu, eli itse en olisi mitään extraa joutunut maksamaan.
Yksiselitteisesti se peruja maksaa osuutensa vaikkei osallistu. Ei muiden tietenkään tarvitse ylimääräistä maksaa, oli peruutuksen syy mikä tahansa. Tämä pätee yleensäkin kaikilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ole kyse järjestäjän mokasta vaan osallistujan sairastumisesta. Vai enkö osaa lukea?
No onhan se järjestäjän moka, kun ei ole pyytänyt maksuja ennen varausta.
Ihmisten tulee voida lähtökohtaisesti luottaa ystäväpiiriinsä ilman pelkoa
Kaveripiiri ja ystäväpiiri ovat ihan eri asioita.
Luotan ystäviini, mutta en kylläkään kavereihin.
Sitova ilmoittautuminen on sitova ilmoittautuminen.
Joustaisin sen verran, että ruokiin ym ei tarvitse osallistua.
Mutta oma osuus majoituksesta pitää maksaa... samoin jos on jotain kalliimpaa ryhmäaktiviteettia sovittuna.
Kyllä se niin on, että jos olet matkan varannut, niin myös maksat alkuperäisen laskun maksajasta riippumatta. Pitäähän ihmisen jo olla sanansa mittainenkin, vai onko täällä tosiaan sellaisia, että he voisivat tehdä toisinkin päin eli maksaa ryhmän matkan ja sitten lentokentällä sanoa: sori, sinä ja sinä ette pääsekään mukaan.
Sitova varaus tarkoittaa sitovaa varausta. Toki ketään ei voi sitoa tulemaan paikalle, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että ilmoittautujalle on varattu paikka ja hänen pitää siitä maksaa.