"Inflaatio on jo hidastunut vaikka ihmiset kuvittelevat muuta"
Jatkuvasti on joku talousasiantuntija kertomassa miten talous lähtee ihan kohta kasvuun kun ihmiset alkavat kuluttaa inflaation hidastumisen myötä. Joo, se inflaatio on voinut hidastua, mutta hinnat kyllä jämähtivät paljon palkkoja korkeammalle. Vähän ihmettelen muutenkin virallisia parin prosentin inflaatiolukuja, kun sähkön siirtoon tulee joka vuosi 4% korotus ja kaupassa suurimman osan tuotteista hinta on kymmeniä prosentteja enemmän kuin muutama vuosi sitten. Oltermanni oli ennen vitosen juusto, nyt melkein 8€. Kotimaisissa vihanneksissakin on nyt kesällä sellaiset hinnat mitä ennen oli talvella. Enpä minä ainakaan ala kuluttamaan yhtään sen enempää ennen kuin palkkaankin tulee 50% korotus hinnannousuja vastaamaan. Ja talousluvuista päätellen moni muu odottaa samaa.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauramme vesi silmissä ylempien tahojen inflaatioprosentti-ilmoituksiin, eiväthän ne todelllisuudessa päde lainkaan, mitä tulee tavallisen ihmisen elämään.
Esimerkiksi polttoaine on helventunut, toki edelleen selvästi kalliimpaa kuin muutama vuosi sitten mutta inflaatiotilastoissa yleensä verrokki on viime vuoden vastaava ajankohta. Tavallisessakin ruokakaupassa on tuhansia tuotteita. Tuskin teet kauhean kattavaa vertailua miten tuotteiden hinnoille on tapahtunut.
Voi Luoja sentään! Vertaan tietysti niitä tuotteita, joita ennen olen ostanut hintaan x mutta joiden hinta nyt onkin xy. Juu kaupoissa on tarjolla tuhansia tuotteita, joita en koskaan ole tarvinnut ja sen takia ostanut ennen sen paremmin kuin nyt. Miksi minä sellaisten tuotteiden hintoihin kiinnittäisin huomiota?
Totuus on, että tavallisen ihmisen lompsa tyhjentyy nykyään paljon huimempaa tahtia kuin ennen. On ihan sama, mitä jotkut "asiantuntijat" mussuttavat.
Up