Mikä tämä möly koulujen kännykkäkiellosta on?
Itselläni kolme lasta ikähaitarilla 8-18 v ja kaikkien kohdalla koko koulutaipaleen ajan on koulussa ja luokassa ollut sääntö, että kännykät pysyvät oppitunneilla repussa, alakouluikäisillä myös välitunneilla eli kännykkää ei saanut koulussa käyttää. Tampereella näin ainakin meidän alueen ala- ja yläkouluissa, nyt myös lukiossa.
Että eihän tämä "koulujen kännykkäkielto" nyt ole millään lailla uusi asia? Vai onko meidän lasten koulut olleet jotakin edelläkävijöitä ja poikkeuksia?
Kommentit (12)
Omituinen "kohu". Kuka normaali vanhempi edes toivoo, että oma lapsi räplää vain puhelinta koulupäivinä?
Sama meidän lasten kouluissa Helsingissä.
Tämä on tällainen julkisuustemppu. Kännykkäparkit on kokoajan olleet käytössä. Samalla voi sanoa ettei isompien koulunkäynti olisi onnistunut ilman puhelinta koska kaikki tieto kulkee sähköisesti Wilmassa myös nuorille. Koulupäivän aikana muuttuvat luokkatiedot menee siis Wilmassa kännyköihin 🤣
Olin vuoden koulunkäyntiavustajana eri kouluissa, joissa etenkin murrosikäisille oli kännyparkit tunnin alussa. Jotkut fiksut opettajat kävivät tunneilla läpi Kouluhallituksen ohjeet kännyjen käytöstä tunneilla. Koska se ei ollut selkeä kielto suurin osa oppilaista viittasi kintaalla kehoituksille laittaa luuri pois.
Yksi minua eniten työllistävä työ oli kulkea luokassa ja kehoittaa laittamaan sen sylissä/kädessä/pulpetilla oleva luuri kiinni. VAikeampien tapausten kohdalla kehoitin laittamaan luurin pois, kun se tärkeä viesti olisi "äidille" kesken tunnin kirjoitettu.
Väsyin siihen kieltämiseen niin paljon, että lopulta vain sanoin opettajalle että Herbert täällä taas räplää luuriaan ja ope käski sitten tuomaan luurin hänelle. Perustelu oli, ettei luuria useammasta kiellosta huollimatta laitettu pois opetuksen aikana.
Kyllä koulut ovat olleet hyvin kädet sidottuja. Ne vanhemmat, jotka luulevat lastensa uskovan kieltoa, saavat keskustella asiasta lastensa kanssa uudelleen. Ne kiltit tytöt ehkä uskovat, mutta loput oppilaat eivät. Ja se jatkuva, väsyttävä kieltäminen vie älyttömästi aikaa tunneilla. Niiden käytöstä ei rankaista, millään lailla, joten muutokset ovat nyt tarpeen,
Kännykkäkielto on autoritaarista kasvatusta jossa puututaan lasten koskemattomuuteen. Tuollainen kasvatusajattelu kuuluu menneeseen aikaan, mutta en kyllä yhtään ihmettele, että oikeistohallitus ajaa sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Kännykkäkielto on autoritaarista kasvatusta jossa puututaan lasten koskemattomuuteen. Tuollainen kasvatusajattelu kuuluu menneeseen aikaan, mutta en kyllä yhtään ihmettele, että oikeistohallitus ajaa sellaista.
Kuuluu samanlaisiin koulun sääntöihin kuin että lumipalloja ei saa heitellä, käytävillä ei saa juosta, välitunneilla mennään ulos viivyttelemättä ja sieltä tullaan sisälle viivyttelemättä, liikuntatunneilla käytetään liikuntavaatteita jne.
Ei töissäkään saa räplätä puhelinta työpisteellä. Hyvähän siihen on jo koulussa oppia
Vierailija kirjoitti:
Koulussa opiskellaan eikä räplätä kännykkää.
Itse kuitenkin räpläät jatkuvasti. Ja kouluilla ei ole oikeutta haltuun oppilaiden omaisuutta missään tilanteessa. Sitä kutsutaan varastamiseksi ja rikosilmoitus lähtee heti jos mun lapsen tavaroihin on joku opettaja koskenut ja ottanut haltuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Tollo
Vierailija kirjoitti:
Itse kuitenkin räpläät jatkuvasti. Ja kouluilla ei ole oikeutta haltuun oppilaiden omaisuutta missään tilanteessa. Sitä kutsutaan varastamiseksi ja rikosilmoitus lähtee heti jos mun lapsen tavaroihin on joku opettaja koskenut ja ottanut haltuunsa.
Siinä yksi aivoton ääliöäiti/isä.
Mietin samaa kans. Mulla ainokainen meni kouluun 2011 ja yläkoulussa vasta sai käyttää puhelinta, välitunneilla.