Antakaa vinkkejä downshiftaamiseen töissä!
Kommentit (22)
Etänä. Yrittäjänä. Oma työhuone, verhot kii, ovelle lappu, lukko. Kuulokkeet, sohva. Joku arkistokaappi jossa on ilmanvaihto, että happi riittää ja patja.
Etätyö on päivän sana. Oikeasti 8h toimistotyöpäivän työt tekee muutamassa tunnissa, loppuaika menee kahvitellessa, lounastaessa ja työkaverien kanssa juorutessa. Kotona jää siis ruhtinaallisesti luppoaikaa päivän työsuoruksen kärsimättä lainkaan.
Meillä esimies tekee etätöitä tunnin päivässä, lähtee siis kotiin aina klo 15, kuulemma ajaa reippaasti matkan ja työskentelee sitten kotikoneen äärellä tunnin. Me uskotaan. Samoin kuin joulupukkiin.
Vaadi sukupuolineutritonta vessaa. Siitä se lähtee, hankalan ihmisen maine saa muut välttelemään sinua ja samalla huomaat että duunitkkin vähenee kivasti.
Legendaarisia keinoja...motivaatiosaikku, pitkät kahvi ja ruokatauot, vessassa tunnin välein, röökillä tunnin välein..työtehtävät 40% teholla. Kaikki mitä voit jättää toiselle tehtäväksi...jätä.
Ei kai tuohon neuvoja tarvi, kyllähän itekin tajuaa mistä voi luistaa ja lusmuilla.
Itse olen downshiftannut töissä jo 10 vuotta ja tehnyt minimaalisen vähän, ihme että ei ole heitetty jo pihalle.
Huomaan tekeväni tuplasti nopeammin tietyt rutiinityöt verrattuna kollegaan. Hän tuurasi minua ja joutui koko ajan pahoittelemaan asiakkaille viivästyksiä. Mun on opittava hitaammaksi. Pohdiskeltava ja rauhallisesti tehtävä. Joudun nimittäin saikulle tolla tehokkuudella. Kiitosta ei heru.
Tee etähommia mahdollisimman paljon, tee työajalla mahdollisimman paljon vapaa-aikaa kuluttavia hommia, kuten siivoukset, kampaamokäynnit, lääkärit, soppailut, kuntosalit jne...
Pyri esimiesasemaan. Tarkkaile yrityksen tiiminvetäjiä yms. pikkupomoja. Moni ei osaa mitään ja aika kuluu palavereissa, jotka ei johda mihinkään.
Toinen vaihtoehto: mene kunnan tai valtion palvelukseen. Työteho on siellä tuntematon käsite monille.
Hakeudu töihin, jossa voit ihan luvallisesti vaikka lojua 12h sohvalla ellei mitään tapahdu. Tosin sitten jos tapahtuu, niin voi olla että niistä lakisääteisistä tauostasi joudut tinkimään ja lähtemään kesken ruokailun töihin.
Pitää odottaa, että ukkonen on tarpeeksi lähellä, sitten onnistuu 😄
Riippuu tietenkin mitä teet työksesi, onnistuuko siellä vai vaatiiko työpaikan vaihtoa. Entisessä työpaikassa pystyin tekemään puhelinasiakaspalvelun sivussa pikku sivubisnestä, pomo tiesi mutta ei haitannut koska olin silti nopea ja tarkka.
Nyt kaupan alalla ja meillä ei onnistu. Työt ei lopu tekemällä, varastohommia löytyy loputtomasti jos tekee muut nopeasti. Jos joku on hidas tai tekee virheitä, vaikka tahattomasti, niin hän istuu enimmäkseen kassalla niin kauan että oksettaa. Lisätunteja ei anneta. Ehkä oppii työnsä ja jos ei kiinnosta niin vaihtaa paikkaa. Pitkähkö määräaikainen sopimus aina alkuun niin laiskuus tulee kyllä ilmi.
Quiet quitting on ilmiö mistä puhutte. Downshifting on eri asia.
Kertokaa mitä nämä tarkoittavat?
Vierailija kirjoitti:
Quiet quitting on ilmiö mistä puhutte. Downshifting on eri asia.
Kertokaa mitä nämä tarkoittavat?
Quiet quitting = et irtisanoudu, mutta teet työssä vain minimin ja joskus et ihan sitäkään
Downshifting = leppoistat elämää eli vaihdat työtä tai vähennät työtunteja siitä huolimatta, että tulotasosi laskee. Aloituksessa puhuttiin tästä, mutta kaikki kommentit koskevat quiet quittingia.
Varastoon katsomaan netflixi, äänikirjaa voi lukea