Mitä pronomeja käytät ja miksi? Minun ovat "hän/hänen"...
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Minuun ei saa viitata suomalisilla hän pronomeilla. Pitää olla she engl. tai hon ruotsi, jotta käy ilmi identifioimani sukupuoli.
Ketään ei kiinnosta.
Mä, sä, se
Me, te, ne.
Ja kirjakielen mukaisesti (toivottavasti!) sitten kun ulosanti hoituu kirjoittaen eikä puhuen.
Aiheen vierestä, mutta tuntuu jotenkin hullulta, että "persoonattomina" versioina käytetään monikkoa "them/they", eikö oikeasti ole keksitty parempaa vaihtoehtoa?
Olisi se aika outoa puhua yksin itsestään sanoen "he".
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä, mutta tuntuu jotenkin hullulta, että "persoonattomina" versioina käytetään monikkoa "them/they", eikö oikeasti ole keksitty parempaa vaihtoehtoa?
Eikös Britannian kunigatar Elisabeth puhunut itsestään me? Mäkin oon valkannut pronomineikseni: me, kuningatar Julia. Kunnioittakaa ja käyttäkää tuota, hyvät alamaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt ei suomenkielen pronomineja tunne???
Resiprookkipronominit puuttuvat vielä.
Vierailija kirjoitti:
Oikea persoonaton muoto on it. Mutta wokettajien pitää tehdä kaikesta hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea persoonaton muoto on it. Mutta wokettajien pitää tehdä kaikesta hankalaa.
Them/they on aina ollut ihan normaali muoto käyttää, jos ei esim. tiedä sen henkilön sukupuolta josta puhuu. Meille opetettiin tämä jo vuosikymmeniä ennen kuin mistään wokesta oli kuultukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se/tuo
Se, että luulet olevasi esine ei tarkoita että oikeasti olet sellainen.
Oletko koskaan kuullut puhekielestä? Ei kukaan käytä sanaa hän Suomessa puhekielessä.
Minuun ei saa viitata suomalisilla hän pronomeilla. Pitää olla she engl. tai hon ruotsi, jotta käy ilmi identifioimani sukupuoli.