Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi v*ttu tätä metsäteollisuutta!

Vierailija
10.09.2008 |

"Suomi kasvaa metsästä."

Justiinsa niin! Taas putosi pohja monelta elämältä. Ja kamalinta tässä on, että itse ole töissä toisesta näistä suuresta firmasta ja kaiken lisäksi sellaisessa asemassa, että olen jo haistanut palaneen käryn jonkin aikaa, mutta en osannut tällaista myrskyä odottaa.

Onneksi oma työ ei ole vaakalaudalla tällä kertaa, mutta vaikea tässä on jäljelle jäävien työntekijöiden enää työmotivaatiota löytää. Juuri kun edellisten rysäysten jälkeen saimme työt jotenkin sujumaan (vaikkakin se ikävä muisto koko ajan takaraivossa) niin jo rysähtää uudelleen. Miten tässä jaksaa eteenpäin? Pakko kai olisi alkaa etsiä uutta työnantajaa, kun koskaan ei tiedä koska oma työ lähtee.

Turha on Pesosen ja Karvisen miettiä enää miksi metsäteollisuus ei enää saa pätevää työvoimaa, kuka tätä nyt jaksaa?! Epäpätevä henkilökunta näkyy jo nyt toiminnassa ja tuloksissa.

En voi sanoin kuvata kuinka surullinen olen lakkautettavien yksiköiden ja tuotantolinjojen osalta.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paperimiehille, jotka jäävät työttömiksi, ei varmasti ole oma vika, eikä mitään olen tämän tapahtuman osalta tehtävissä.

Samaa myötätuntoa annan toki kaikille ahkerille, jotka jäävät työttömiksi olosuhteiden pakosta, niitä on paljon.

Olen itsekin hetkittäin joutunut kärsimään työttömäksi, eikä se ole kivaa. Varsinkaan kun tietää itse tehnäänsä työnsä tosi hyvin. Myös paperimiehet ovat varmasti tehneet voitavansa.

T: 52

Surullisen vähän täällä taas ihmiset tietää asioista. Mun mies jäi juuri työttömäks paperitehtaalta, meillä on 1v lapsi, minä haen yliopistoon ja käyn avoimen yo n kursseja. Lainaa meillä on reilu 50 000e. Siinä ei kuulkaas paljoa naurattanut kun tieto tuli että työt loppuu. Mä olen siitä onnekkaassa asemassa että mun mies ei vähästä lannistunu ja hakee töitä vaikka roskakuskina. Molemmat ollaan sitämieltä että lapsen paikka on vielä vuoden kotona. Ilmeisesti kun minä saan opinto/työputken auki niin mies kouluttaa itsensä uudelleen kemian alalle mikä menee helposti paperiprosessin jälkeen. Tuosta työsulusta sen verran että meillä oli sekä minä että mies valmiina potkimaan tehtaan portit alas, viikko-2 otettiin loman kannalta mutta kyllä mies juoksi töihin kun viimein sai mennä.

Mäkin kiukuttelin joskus siitä palkasta, itse ravintola alalla ja teen aika raskaita vuoroja, mies kertoi painelleensa muutamaa nappia vuoron aikana. Mutta paperintekohan ei ole pelkästään sitä, on päiviä jolloin hän tulee kotiin ihan valkoisena pastasta ja hädin tuskin jaksaa pysyä hereillä, ihan saman laista siis kuin muillakin aloilla. Ja sehän on täysin puhtaasti AMMATINVALINTAKYSYMYS. Mies on saanu hyvää liksaa (abt 2200e/kk), mutta nyt on tilanne tämä, ei rahaa ei töitä, tämä on alan varjopuoli joka on ollut pelkona koko ajan. veroa on maksanut aivan tolkuttomia määriä.

Niin joo ja silloin kun lakkoiltiin lakkoiltiin nimen omaan niiden joulu ja juhannuspyhien vuoksi, voiko joku sanoa käsi sydämellä että olisi jouluna mielummin töissä kuin kotona perheensä kanssa?

Jokainen paperimiehille katkera voi itse ottaa kynän kauniiseen käteen ja kouluttautua paperiprosessinhoitajaksi. Ei se 3 vuoro niin herkkua ole, ei työntekijälle eikä perheelle.

Vierailija
22/70 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paperimiehet mitenkään eriarvoisia ole, melko onnekkaitakin periaatteessa, kun tällainen mahdollisuus on kumminkin alalla hyvä tiedostaa jo etukäteen. nyt vaan mitoittamaan menoja tulevan palkan mukaan, ei auta muu. Naisena kumminkin harmittaa rakkaan puolesta, joka on mieluisalle alalle kouluttautunut ja nyt työllistyminen on tätä. Mutta ei se itkemään jääminen mitään auta, hankala vaan löytää oikeita sanoja miten tukisi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paperimiehen avokki.

Vierailija
24/70 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut idiootit jaksaa jauhaa noista paperin palkoista. Ei ne taulukkopalkat juuri sen kummempia ole kuin muillakaan aloilla teollisuudessa. Erot tulee sitten lisistä. Se on helvetti vuorotyötä ja epäsäännöllisistä työajoista tulee saada korvaus. Ison osan muodostaa tuotantopalkkiot. Täysin ansaittua sekin, kun koneella tuotantoennätykset paukkuu.

Tässä ei ole takana kuin kapitalistien ahneus ja maalaisliittolaisten metsänomistajien keinottelu. Näistä päästäisiin sillä, että pannaan saatana porvarit telttailemaan ja sosialisoidaan metsät.

Ps. en ole paperi- vaan rakennustyöläinen

Vierailija
25/70 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää on paperityöläisten perheille kyllä tilanne. En tiedä että onko fiilis oikea, mutta muistelisin, että viime laman aikaan irtisanottiin vasta sitten, kun oli pakko, mutta nyt varsinkin pörssiyhtiöt irtisanoo, jotta osakkeenomistajat pidettäisiin tyytyväisenä. Joskus tuntuu, että ei nähdä kuin se yksi kvartaali ja se on hei hei, jos tulos ei ole miellyttävän näköinen.

Mitä noita talousuutisia olen tässä syyskuussa seurannut, niin paperimiehet eivät taida olla ihan ainoita jotka saavat lähteä, sillä irtisanomista UPM:n ja StoraEnson lisäksi on ilmoittaneet ainakin Tietoenator, Fortum, Novart, Isku jne. Pikkuruisen excel-taulukkoni mukaan 2000 ihmistä on saamassa pelkästään tän alkukuun perusteella irtisanomisilmoituksen ja sen kun miettii, että mikä määrä ihmisiä se on, joita se koskee perheineen ja liitännäisvaikutuksineen, niin jo on monessa perheessä tulossa ikävät hetket ja toivottavasti sitten uudet tuulet.

Vierailija
26/70 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä paperiteollisuuden lisät ovat varsin hyvät. Okei lisistä tulee iso osa vuosiansioista, mutta käytänössä suurimmalle osalle akateemisia ei tule lisän lisää, vaikka yömyähään istutaa frankfurtin lentokentällä 3 tuntia odottamassa vaihtolentoa Etelä-afrikkaan. Akateemisten näkökulmasta paperityöläistän kaikki lisät voisi poistaa kilpailukyvyn nimissä. No en minä sitä ihan tosissani ehdota, mutta niin se on joillain muilla aloilla esim. juuri niillä väliportaan johtajilla, jotka eivät pääse optio-ohjelmiin mukaan.

Täällä jotkut idiootit jaksaa jauhaa noista paperin palkoista. Ei ne taulukkopalkat juuri sen kummempia ole kuin muillakaan aloilla teollisuudessa. Erot tulee sitten lisistä. Se on helvetti vuorotyötä ja epäsäännöllisistä työajoista tulee saada korvaus. Ison osan muodostaa tuotantopalkkiot. Täysin ansaittua sekin, kun koneella tuotantoennätykset paukkuu.

Tässä ei ole takana kuin kapitalistien ahneus ja maalaisliittolaisten metsänomistajien keinottelu. Näistä päästäisiin sillä, että pannaan saatana porvarit telttailemaan ja sosialisoidaan metsät.

Muistakaa myös se että joka ikinen paperikone on akateemisn työn tulos. Verratkaa sitä siihen että, kyllä bussikuski bussia ajaa, mutta pyydäpä sitä suunnittelemaan se bussi, voi olla että kohta oltaisiin ihan kärrypelillä ja hevoskyydillä. Ei siinä bussikuskin ammattitaito paljon auta paperin tekemisessäm jos ei ole konetta,

Vierailija
27/70 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi alaloleva meni vahinkossa ihan pohjalla, eli uusiks

Muistakaa myös se että joka ikinen paperikone on akateemisn työn tulos. Verratkaa sitä siihen että, kyllä bussikuski bussia ajaa, mutta pyydäpä sitä suunnittelemaan se bussi, voi olla että kohta oltaisiin ihan kärrypelillä ja hevoskyydillä. Ei siinä bussikuskin ammattitaito paljon auta paperin tekemisessäm jos ei ole konetta,

Vierailija
28/70 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä hienoja paperikoneita ajais ellei sitten nämä "duunarit"? Voi olla että akateemisilta aloiltakin loppuis työt ilman toista osapuolta, näin se vaan menee. Paperiliitto on ajanut asiansa raivolla läpi, se ei monelta ole pois eikä paranna esim hoitajien palkkoja (kerrottakoot, että tässä perheessä liputettiin korkeasti sairaanhoitajien lakon aikana, toki olisi ollut ikävää jos oma lapsi olisi mahdollisen lakon aikana sairastunut, mutta ehdottomasti ovat palkkansa, ellei korkeammankin ansainneet.) Kuten mieheni on sanonut, se on ammatinvalinta kysymys ja elämä ei ole reilua. Kun olen juristiksi itsen joskus tulevaisuudessa kouluttanut, voi olla että minutkin nähdään ajamassa matalapalkkaisten etua, lähellä sydäntä se olisikin vaikka olen paperimiehen palkkakuitteja tässä katsellut.

Ja tosiaan ne on aivan hanurista ne vuorot näin perheellisenä. Lisäksi paperitehtaita ei ole kuin tietyillä paikkakunnilla, joten asuinpaikka on valittava sen mukaan. On muitakin aloja joissa on kurjat vuorot, mutta jokainen valitsee ammattinsa itse.

Vierailija
29/70 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveisin paperimiehen avokki

Vierailija
30/70 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika monta turhaa lakkoa. Eli lyhyesti sanottuna, sitä niittä mitä kylvää.

Vierailija
31/70 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.joten lopetetaan nyt se jauhaminen korkeista palkoista...

Vierailija
32/70 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskaan onko paperiteollisuus edes ehdottanut 5 % palkanalennuksia kuten Finnairilla. Jos ei ole, niin miksiköhän ei ole.......

Vierailija
33/70 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti menee, leikkauksia vain koko ajan :-(

Vierailija
34/70 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajat ovat kyllä varsin solidaarisia työntekijöitään kohtaan ja toisaalta eivät halua syyllistää työntekijöitä ja näin huonontaisivat ilmapiiriä. Keskustelut palkasta kun eivät ole koskaan johtaneet mihinkään.

OIKEASTI arvostakaa johtajianne, jotka ovat etsineet/löytäneet syntipukit muualta kuin inhimillisestä työpanoksesta. Työntekijöitä arvostetaan, eikä edes herätetä keskustelua aiheesta joll aasioita ei kuitenkaan saataisi kuntoon.

Tietysti ammattiliitollakin lienee sormensa pelissä.

joskaan onko paperiteollisuus edes ehdottanut 5 % palkanalennuksia kuten Finnairilla. Jos ei ole, niin miksiköhän ei ole.......

Vierailija
35/70 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä on valitettavasti vasta alkua...

Vaikea kuvitella miten pienillä paikkakunnilla selvitään näistä : ( voimia niille, joita tämä koskee!

Vierailija
36/70 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä toivon, että ihmiset tajuaisivat haistella oman yksikkönsä tilannetta ja alkaa jo nyt etsimään uutta työtä etteivät jää tyhjän päälle mahdollisten uusien pommien edessä...

ap

Vierailija
37/70 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos paperiliittolaiset tähän jotenkin liittyvät ( ovat menettämässä työpaikkansa ) niin olen pahoillani, minulla ei hirveästi riitä sympatiaa.

Vuosia ( taikka vuosi kymmeniä ) vierestä seuranneena sitä kiristystä ja omien etujen pönkittämistä niin enpä voi sanoa olevani yllättynyt. Ja Ahonen syyttää hallitusta. Niinpä tietysti.

Toisaalta mikäli merkit pitävät paikkansa niin teillä on kohta paljon kohtalotovereita myös muilta aloilta.

Vierailija
38/70 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähääkään on lukenut talouslehtiä, niin oli vain ajan kysymys koska ilmoitukset tulevat. Itse odotin itse asiassa vielä pahempaa ryminää.

Ja vastaus kysymykseen "Kannattaako hakea uutta työtä" on EHDOTTOMASTI. Uppoavasta laivasta kannattaa hypätä ajoissa, tähän maahan ei tule enää ikinä yhtään sellu- tai paperikonetta. Vanhat laitokset ajetaan loppuun ja vähitellen koko ala kuihtuu tekstiiliteollisuuden tasolle.

Nimim. Alalla minäkin... Ja cv:tä päivittelen.

Vierailija
39/70 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tyypillisesti paperiteollisuuden duunarien palkat ovat 25-50 % yli muun teollisuuden vuosiansion. Myönnän etten tiedä onko tuo % arvio oikea, heitin sen hatusta, mutta kai kokoluokka on jotain sellaista.

Arvasin tuolla toisaalla näillä sivuilla että 4% olisi liikevaihdosta saatavana tulosta lisää, pelkän palkkakertymän päivittämisellä muiden alojen vastaavaksi.

Myönnän etten ole asiantuntija, mutta en kai pahasti muista viime vuosien uutisointia väärin.

Lähinnä toivon, että ihmiset tajuaisivat haistella oman yksikkönsä tilannetta ja alkaa jo nyt etsimään uutta työtä etteivät jää tyhjän päälle mahdollisten uusien pommien edessä...

ap

2 ja joku muu

Vierailija
40/70 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se metsäteollisuus mikään pyhä asia ole? Sori vaan, ei tipu sääliä...