Paljonko teillä on pörssisähkö maksanut 12 kk: keskiarvolla?
Meille tuli juuri vuosi täyteen mökillä. Keskihinta 5,44 senttiä kwh.
Meillä pauhaa ilmalämpöpumput kesällä ja talvella, sekä sähköautoa ladataan. Jos nämä nyt hintaan edes vaikuttavat.
Kommentit (28)
Noin 3,3snt/kWh pelkkä sähkö + ALV.
2kk lasku vähän alle 300kWh kulutuksella ollut n. 20€, josta kymppi perusmaksua.
Siirto päälle noin 30€/2kk.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä keskiarvolla on?
Pörssisähkö maksaa pirusti silloin kun sähköä eniten tarvitaan eli ei hyvä.
Huh huh mikä i d i o o t t i.
Etkö ymmärrä että se on se hinta mitä me maksetaan?
Oman käytön pörssisähkön keskihinta on esim. vuoden aikana maksettu lasku sähköstä, jaettuna käytetyillä kilowateilla.
Voiko tämän yksinkertaisemmin asiaa esittää?
Sähkönmyyntiyhtiön ilmoittama pörssisähkön keskihinta on ihan eri asia.
Onko todellakin tampioita jotka ei tätä ymmärrä?
En tarkoita etteikö ap. asiaa ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama 5-6. Talvella pahimmat pakkaset polteltiin takkaa mutta muuten ei pahemmin optimoida.
Paljonko sähkön kulutus vuodessa suurinpiirtein?
Olen myös ajatellut samaa systeemiä. Polttaa puuta talvella kun sähkön hinta korkeimmillaan. Suora sähkölämmitys.
Kohta tähän ketjuun varmaan ilmestyy taas niitä määriksiä jota ovat solmineet 72kk soppareita 1,9 kwh hintaan.
Minulla on vuoden 2023 alusta alkaen "keskiarvo" ollut mökillä n. 10,5 ja kaupungissa 15,5 snt./kWh. Määräaikainen kiinteä sopimus 2/3 vuotta.
Mulla on sähkölaskun keskimäärin olleet 11 e/kk. Nyt kesällä kovimmat kun huudatan ilmalämpöpumppua 247. Talven pidän lämmityksiä kiinni ja tuuletin parvekkeen kautta. Ihan helvetin kuumia nämä uudiskohteita.
Muutin loppuvuodesta, enkä saa Datahubista ulos edellisen käyttöpaikan tietoja. Keskihinta ilman marginaalia nykyisessä asunnossa on 5,82 snt/kWh kuluneelta 8 kuukaudelta. Kaukolämmitteinen kerrostaloasunto, joten kulutusta ei hirveästi voi painottaa yöhön. Suurimman säästön koen saaneeni perusmaksuttomuudella, jota määräaikaisissa sopimuksissa on nykyisin huonosti tarjolla.