Naistutkija osoittaa että naisilta jää vuosittain miljarditolkulla palkkaa saamatta tehdystä metatyöstä.
Tampereen yliopiston tutkija kertoo väitöskirjassaan arvion olevan viiden ja kymmenen miljardin välillä vuosittain.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö?
Esim. sitä kun olen pitkin kesää katsellut auton kojelautaa ja miettinyt että se pitäisi pyyhkiä. Kolmen kuukauden miettimisen jälkeen viime viikonloppuna vihdoin hain sisältä pölyhuiskan ja imurin sekä putsasin auton. Hyvin mietitty on puoliksi tehty.
Tästä työstä kannattaa sitten maksaa tunti- eikä urakkapalkkaa. Jos vaikka käy niin, että mietintä venähtää pitkäänkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö?
Metatyö on sitä, että nainen toimii jatkuvasti projektipäällikkönä perheessä että asiat sujuvat jouhevasti, kaikilla on tarvitsemansa ja oikeat asiat tehdään oikeaan aikaan, ja mies seisoo tumput suorina ja itkee "jos kerrot minulle mitä pitää tehdä niin teen kyllä, mutta en oma-aloitteisesti ikinä koska en näe sotkua ja teen kuitenkin väärin ja metatyöt ovat valetta!"
Eli siis umpisurkeaa johtamista.
Laiska töitään luettelee, patalaiska metatöitään.
Voihan sen noinkin arvottaa. Vaan tulevaisuudessa sitten tapellaan oikeudessa, että tein palkatonta metatyötä kun herra vaan makasi sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö?
Metatyö on sitä, että nainen toimii jatkuvasti projektipäällikkönä perheessä että asiat sujuvat jouhevasti, kaikilla on tarvitsemansa ja oikeat asiat tehdään oikeaan aikaan, ja mies seisoo tumput suorina ja itkee "jos kerrot minulle mitä pitää tehdä niin teen kyllä, mutta en oma-aloitteisesti ikinä koska en näe sotkua ja teen kuitenkin väärin ja metatyöt ovat valetta!"
Eli siis umpisurkeaa johtamista.
Niin, harvaa naista on koulutettu johtamaan tai edes oletetaan johtavan ennen kuin on perhettä, niin onhan se hankalaa lähteä pystymetsästä johtamaan toista ihmistä, jonka aloitekyky ja mielenkiinto on 0. Silloin lopputulos on mitä on. Miehet aina kehuvat olevansa perheen päitä, mutta sitten kuitenkin naisen pitäisi johtaa kaikkea tekemistä niin hyvin, että mieskin kouliintuu siinä sivussa.
Jos ihminen haluaa elää terveenä ja kohtuullisessa asuinympäristössä, niin välillä vain täytyy pestä pyykkiä, vaihtaa lakanat puhtaisiin, siivota se vessanpönttö ja pöpöt sieltä pois, pestä tiskit ettei saa ruokamyrkytystä pesemättömistä asioista syömällä. Joskus on hyvä pestä ikkunatkin ja sauna jos sellainen on. Suihkunurkkaus ja matotkin. Jos ei ikinä vaihda lakanoita tai pese sitä vessanpönttöä, niin varmaan sairastaakin enemmän ihan tietämättään. Tai jos on niin tietämätön (kuin jotkut ovat) niin he pesevät sen wc-pöntön ja sen jälkeen siivoavat vähän keittiötä sillä samalla rätillä! Ihan vain kun kello ei kilise että siivotakin voi väärin.
Joillakin on rahaa maksaa joku toinen siivoamaan tuon kaiken. Suuri osa siivoaa itse ja saa palkinnoksi puhdasta jälkeä hetkeksi. Rumba alkaa sitten uudelleen jos haluaa elää siistissä kodissa. Miehiä jostain syystä häiritsee likainen vessanpönttö tai keittiön pesuallas täynnä ruoanjämiä vähemmän kuin naisia. Aina he eivät edes huomaa, että jossain on likaa tai että ilmassa haisee roskis.
Kyllä minä saan palkkaa Meta töistä. Teen sovelluskehitystä Metan Horizon OS:ään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö?
Suurinpiirtein sitä että mietitään sitä että töitä voisi tehdä.
Mitä töitä, miten, milloin, kuka tekee, jne. Ei niiden miettimisestä paljoa päivässä kerry, mutta olen ollut aikaisemmassa suhteessa siinä tilanteensa, että minä olen se joka joutuu ottamaan näistä vastuun ja rukkaamaan suunnitelmia aina kun yllätyksiä putkahtaa jostain. Se voi olla oikeasti kuormittavaa. Mielestäni on hyvä että asia otetaan puheeksi ja metatyön epätasaiseen jakautumiseen kiinnitetään huomiota.
Metatyö on pakollinen osa jo valmiiksi palkattomia tehtäviä, kuten arjen pyörittämistä, joten rahallisen arvon antaminen sille on hämärällä alueella liikkumista. Onneksi useimmat aiheesta puhujat viittaavat metatyöhön samalla tavalla kuin kotitöihin. Ei kukaan oikeasti odota palkkaa me
Metatyön tekijä on esim. etukäteen puhunut perheelle, että tekee tiettynä iltana kotona jotain erityistä tai on poissa silloin. Sitten puoliso onkin yllättäen kutsunut kaverin vaimoineen kylään juuri silloin, koska hän ei voinut muistaa tuollaista pikkuasiaa. Tai joku samantapainen tilanne.
Kyllä he ovat saaneet palkkansa, olen itse miettinyt sitä heidän palkkaansa monet vuodet ja sitä o n jo annettu liikaakin.
Tuo nyt on taas aivan jättimäisen tyhmä tapa ruveta laskemaan asioita. Esim. olen asunut suuren osan viimeisistä 20 vuodesta yksin asunnossani ja siten siivonnut, tiskannut, pessyt pyykkiä ja ikkunoita ja korjaillut hajonneita paikkoja yms. joten tuolla laskelmalla minulla olisi ihan jättimäiset palkat saamatta. Nyt kun vaan keksisi kenen nää rahat pitäisi minulle maksaa niin voisi lähteä haastamaan oikeuteen /s
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen haluaa elää terveenä ja kohtuullisessa asuinympäristössä, niin välillä vain täytyy pestä pyykkiä, vaihtaa lakanat puhtaisiin, siivota se vessanpönttö ja pöpöt sieltä pois, pestä tiskit ettei saa ruokamyrkytystä pesemättömistä asioista syömällä. Joskus on hyvä pestä ikkunatkin ja sauna jos sellainen on. Suihkunurkkaus ja matotkin. Jos ei ikinä vaihda lakanoita tai pese sitä vessanpönttöä, niin varmaan sairastaakin enemmän ihan tietämättään. Tai jos on niin tietämätön (kuin jotkut ovat) niin he pesevät sen wc-pöntön ja sen jälkeen siivoavat vähän keittiötä sillä samalla rätillä! Ihan vain kun kello ei kilise että siivotakin voi väärin.
Joillakin on rahaa maksaa joku toinen siivoamaan tuon kaiken. Suuri osa siivoaa itse ja saa palkinnoksi puhdasta jälkeä hetkeksi. Rumba alkaa sitten uudelleen jos haluaa elää siistissä kodissa. Miehiä jostain syystä häiritsee likainen vessanpönttö tai keittiön pesualla
Voin kertoo, ettei ole yhtä ainoaa miesten tai naisten tapaa tässä.
Käy katsomassa vaikka 1000 naisen asuntoa. Huomaat hyvin nopeasti, ettei ole yhtä, oikeaa "naisten tapaa". Sama miehillä.
Silti jostain syystä perheessä kuvitellaan aina, että naisen standardi on se ainoa oikea. Miksi näin?
Olen nyt työpaikan ruokatauolla ja mietin, että töiden jälkeen käyn kaupassa ja illalla menen kuntosalille. Teenkö nyt metatyötä? Miten siitä saa korvauksen?
Öljy-yhtiön tutkija osoittaa fossiilisten polttoaineiden käytön helpottavan ilmastonmuutosta.
Persujen tutkija osoittaa, että puolue ei ole rasistinen eikä populistinen.
Venäläinen tutkija osoittaa Ukrainan erityisoperaation olevan historiallisesti oikeutettu ja kansainvälisen lainsäädännön mukainen denatsifikaatio.
Onhan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on taas aivan jättimäisen tyhmä tapa ruveta laskemaan asioita. Esim. olen asunut suuren osan viimeisistä 20 vuodesta yksin asunnossani ja siten siivonnut, tiskannut, pessyt pyykkiä ja ikkunoita ja korjaillut hajonneita paikkoja yms. joten tuolla laskelmalla minulla olisi ihan jättimäiset palkat saamatta. Nyt kun vaan keksisi kenen nää rahat pitäisi minulle maksaa niin voisi lähteä haastamaan oikeuteen /s
Olet itse palvelujesi hyötyjä joten sinun kuuluu maksaa itsellesi se palkka. Muista ilmoittaa verottajalle jotta saat maksettua oikean määrän tuloveroa, alvia ja muita kuluja.
Metatyö on sitä kun toimistolla juorutaan, kytätään, irvaillaan ja selkäänpuukotetaan muita toimiston akkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö?
Työtä, josta saa vain metapalkkaa.
Naiset tienaa seksillä miljardeja vuosittain eikä se näy missään tilastossa.
Ja kenenköhän pitäisi maksaa sinkkunaisillekin siitä että ne imuroi enemmän kuin sinkkumiehet?
Ja kuka tekee ansiotyöta ja elättää sen koko perheen silloin kun äiti on lasten kanssa kotona?
Miten tämmöset asiat on huomioitu?
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on rahaa maksaa joku toinen siivoamaan tuon kaiken. Suuri osa siivoaa itse ja saa palkinnoksi puhdasta jälkeä hetkeksi. Rumba alkaa sitten uudelleen jos haluaa elää siistissä kodissa. Miehiä jostain syystä häiritsee likainen vessanpönttö tai keittiön pesualla
Luettelit normaaleita kotitöitä ja niiden reilu jakaminen voi olla aihe jossain perheissä. Metatyö on noiden asioiden etukäteen suunnittelua ja aikatauluttamista. Itselle ei ole tosin auennut kuinka monta kertaa nuo päivittäin ja viikoittain toistuvat rutiinit pitää suunnitella tai miten jokin vanhempien ilta tms. räjäyttää pakan ja pitää suunnitella uudestaan.
meta?
Esimerkiksi jos teet meta-analyysiä jostakin aihepiiristä, et itse analysoi kyseiseen aihepiiriin liittyvää asiaa, vaan analysoit muiden tekemiä analyysejä siitä.
Pilke silmäkulmassa voisi siis sanoa, että metatyö tarkoittaa sitä, että et tee työtä, vaan analysoit muiden työtä ja mietit paljonko tienaisit jos tekisit sitä itse.
Mitä töitä, miten, milloin, kuka tekee, jne. Ei niiden miettimisestä paljoa päivässä kerry, mutta olen ollut aikaisemmassa suhteessa siinä tilanteensa, että minä olen se joka joutuu ottamaan näistä vastuun ja rukkaamaan suunnitelmia aina kun yllätyksiä putkahtaa jostain. Se voi olla oikeasti kuormittavaa. Mielestäni on hyvä että asia otetaan puheeksi ja metatyön epätasaiseen jakautumiseen kiinnitetään huomiota.
Metatyö on pakollinen osa jo valmiiksi palkattomia tehtäviä, kuten arjen pyörittämistä, joten rahallisen arvon antaminen sille on hämärällä alueella liikkumista. Onneksi useimmat aiheesta puhujat viittaavat metatyöhön samalla tavalla kuin kotitöihin. Ei kukaan oikeasti odota palkkaa metatyöstä, mutta jokaisen pitää tehdä reilun osuutensa niistä, tai jakaa muut tehtävät tavalla joka ottaa huomioon mahdollisen metatyön epäreiluuden. Ja tämä pätee myös silloin kun mies on se, joka joutuu pohtimaan kuka hakee lapset päiväkodista, tekee kauppalistat ja aikatauluttaa arkea.