Naistutkija osoittaa että naisilta jää vuosittain miljarditolkulla palkkaa saamatta tehdystä metatyöstä.
Tampereen yliopiston tutkija kertoo väitöskirjassaan arvion olevan viiden ja kymmenen miljardin välillä vuosittain.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tuo tarkoittaa vain sitä, että naiset ei suostu noudattamaan ohjeita, ne metatyöt on jo tehty, ei ole tarvetta uusinnalle.
Käytännössä tarkoittaa työpaikoilla sitä, että naiset miettivät ja organsioivat töitä, eli sitä mitä työvaiheita esim. johonkin liittyy ja mikä on niiden järkevä tekojärjestys (ja jopa tekevät ohjeet asiasta, jottei joka kilkettä tarvitse myöhemmin kaivella eri ihmisten takaraivosta). Miehet sitten vaan tekevät työn ja pudottavat hanskat käsistä ja jättävät kaikki hoitoprosessit ja ylläpidon yms. miettimiset naisille, koska naiset ovat vain tosi hyviä noissa ns. metatöissä. Toki ei pidä täysin yleistää, molemmissa sukupuolissa on poikkeuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tuo tarkoittaa vain sitä, että naiset ei suostu noudattamaan ohjeita, ne metatyöt on jo tehty, ei ole tarvetta uusinnalle.
Käytännössä tarkoittaa työpaikoilla sitä, että naiset miettivät ja organsioivat töitä, eli sitä mitä työvaiheita esim. johonkin liittyy ja mikä on niiden järkevä tekojärjestys (ja jopa tekevät ohjeet asiasta, jottei joka kilkettä tarvitse myöhemmin kaivella eri ihmisten takaraivosta). Miehet sitten vaan tekevät työn ja pudottavat hanskat käsistä ja jättävät kaikki hoitoprosessit ja ylläpidon yms. miettimiset naisille, koska naiset ovat vain tosi hyviä noissa ns. metatöissä. Toki ei pidä täysin yleistää, molemmissa sukupuolissa on poikkeuksiakin.
ei tarkoita. jos naiset töissä miettii tai organisoi, tarvitaan mies oikomaan virheet ja epäloogisuudet. nainen ei osaa ajatella loogisesti. paitsi transnaiset.
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on sitä kun toimistolla juorutaan, kytätään, irvaillaan ja selkäänpuukotetaan muita toimiston akkoja.
Hista huilu, toimiston pahin sovinistisika!
Metatyö joku vasemmiston keksintö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on taas aivan jättimäisen tyhmä tapa ruveta laskemaan asioita. Esim. olen asunut suuren osan viimeisistä 20 vuodesta yksin asunnossani ja siten siivonnut, tiskannut, pessyt pyykkiä ja ikkunoita ja korjaillut hajonneita paikkoja yms. joten tuolla laskelmalla minulla olisi ihan jättimäiset palkat saamatta. Nyt kun vaan keksisi kenen nää rahat pitäisi minulle maksaa niin voisi lähteä haastamaan oikeuteen /s
Olet itse palvelujesi hyötyjä joten sinun kuuluu maksaa itsellesi se palkka. Muista ilmoittaa verottajalle jotta saat maksettua oikean määrän tuloveroa, alvia ja muita kuluja.
Niinhän se nainenkin hyötyy kotonaan tekemästään tai "tekemästään" metatyöstä joten perikööt rahat itseltään. Vai oliko idea että yhteiskunta rupeaa maksamaan tuostakin?! Siinä kohtaa minäkin rupean laskuttamaan yhteiskuntaa siitä että pesen omat pyykkini tai siivoan kotonani.
Miksei se tutki miesten metatyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on taas aivan jättimäisen tyhmä tapa ruveta laskemaan asioita. Esim. olen asunut suuren osan viimeisistä 20 vuodesta yksin asunnossani ja siten siivonnut, tiskannut, pessyt pyykkiä ja ikkunoita ja korjaillut hajonneita paikkoja yms. joten tuolla laskelmalla minulla olisi ihan jättimäiset palkat saamatta. Nyt kun vaan keksisi kenen nää rahat pitäisi minulle maksaa niin voisi lähteä haastamaan oikeuteen /s
Olet itse palvelujesi hyötyjä joten sinun kuuluu maksaa itsellesi se palkka. Muista ilmoittaa verottajalle jotta saat maksettua oikean määrän tuloveroa, alvia ja muita kuluja.
Niinhän se nainenkin hyötyy kotonaan tekemästään tai "tekemästään" metatyöstä joten perikööt rahat itseltään. Vai oliko idea että yhteiskunta rupeaa maksamaan tuostakin?! Siinä kohtaa minäkin rupean laskuttamaan yhtei
Ei vaan feministit hakee tällä sitä että mies saa hyödyn naisen työstä niin miehen kuuluisi maksaa naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt kuuluu ihan siihen tyontekemiseen eikä siitä makseta että optimoit työsi siten että saat sen tehtyä nopeimmalla ja tehokkaimmalla tavalla. Usein firmoissa on kuitenkin nuo nopeat tavat jo vuosien mittaan kehitetty ja kokeneemmat opettaa ne tulokkaille.
Miten tuota edes yritetään väittää joksikin poikkeukselliseksi kyvyksi vai onko tässä taas kyseessä joku teoreetikko joka ei ole ollut päivääkään missään oikeassa työssä ja yrittää keksiä pyörää uudelleen?!
Taas oletuksenan, että kaikki oavat naimisissa. Ei ole. Lähes puolet elää sinkkuna. Sillin metatyö on yhtälailla miehen työtä. Vai eikö mies tee ollenkaan metatyötä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö?
Uuden opettelu, työn suunnittelu, harjoittelu, työn organistointi, työn ennakointi ja työn tarkkailu esimerkiksi. Moni pilipali homma voi nivoutua tähän mm. sähköpostit ja viestit harvoin virallisesti sisältyy työaikaan.
En tosin tiedä mihin aloituksella viitattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt kuuluu ihan siihen tyontekemiseen eikä siitä makseta että optimoit työsi siten että saat sen tehtyä nopeimmalla ja tehokkaimmalla tavalla. Usein firmoissa on kuitenkin nuo nopeat tavat jo vuosien mittaan kehitetty ja kokeneemmat opettaa ne tulokkaille.
Miten tuota edes yritetään väittää joksikin poikkeukselliseksi kyvyksi vai onko tässä taas kyseessä joku teoreetikko joka ei ole ollut päivääkään missään oikeassa työssä ja yrittää keksiä pyörää uudelleen?!
Joo, mutta tässä firmassa tulokas ilmoittaa, ettei tee koska tuo on ihan turhaa ja tyhmää, tai jos on pakko tehdä niin teen sen sillä lailla kuin itse haluan, koska se tapa on ihan yhtä hyvä kuin teidän vuosia ja sukupolvia hiottu prosessi. Ei suostu kertomaan mitä ajatteli tehdä missä järjestyksessä, ei ota kuuleviin korviinsa työnantajan puheita, ja sotkunsa jättää muiden siivottavaksi samalla kun aktiivisesti tekee niitä lisää. Päälle haukkuu nillittäjäksi ja hirmuhallitsijaksi, että edes kehtasit yrittää, ja kehottaa hoitamaan itse hommat kun ei mikään kerran kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö?
Suurinpiirtein sitä että mietitään sitä että töitä voisi tehdä.
Ei ole. Se on suunnittelua, organisointia ja arviointia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö yh-isien tekemä metatyö ole minkään arvoista?
Miksi isän pitäisi olla yh suunnitellaakseen lapsensa hankintoja, kulketuksia, lääkäriaikoja yms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö?
Metatyö on sitä, että nainen toimii jatkuvasti projektipäällikkönä perheessä että asiat sujuvat jouhevasti, kaikilla on tarvitsemansa ja oikeat asiat tehdään oikeaan aikaan, ja mies seisoo tumput suorina ja itkee "jos kerrot minulle mitä pitää tehdä niin teen kyllä, mutta en oma-aloitteisesti ikinä koska en näe sotkua ja teen kuitenkin väärin ja metatyöt ovat valetta!"
Metatyö on sitä, että nainen yrittää jatkuvasti toimia projektipäällikkönä perheessä, että asiat sujuisivat naisen tahdon mukaisesti, kaikilla on tarvitsemansa (naisen mielestä) ja oikeat asiat tehdään oikeaan aikaan (naisen mielestä) ja mies ei missään tapauksessa saa tehdä mitään muuta kuin odottaa käskyjä, mikä tietenkin myös ärsyttää oman elämänsä projektipäällikköä.
Mutta ymmärtäähän sen, hitusen, hmm, rajoittuneella oman elämänsä projektipäälliköltä ei voi odottaa paljoakaan. On kovin raskasta ajatella, että talvella on yleensä kylmempää ja lapset tarvitsevat päälleen talvivaatteet. Ja että mokomat vielä kasvavat ja edellisvuotiset eivät mahdu tai ole edes kovin hyvässä kunnossa.
Kyllä moisesta, raskaasta ajatustyöstä pitäisi naisille maksaa heti lisää palkkaa, koska, noh, feminismi?
Metatöitä kutsuttiin ennen kotitöiksi ja nyt niistä yritetään tehdä ongelma, joka pitää ratkaista ja josta pitäisi vielä erikseen jonkun maksaa. Vihervassureiden ideologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö?
No se on sitä elämää. Joo onhan se hirveää ettei saa palkkaa siitä, että huomaa että oman lapsen tarvitsevan vähän isommat kengät tai sen että pitää tehdä kauppalappu. Minusta, neljän lapsen äitinä, nuo ovat vain elämää. Kyllä moniko ajattelee että tekee työtä kun tilaa itselle lääkäri ajan ? Miten se muuttuu työksi kun sen ajan tilaa lapselle ?
Se muuttuu työksi siinä vaiheessa kun nainen tekee kaikki tai lähes kaikki metatyöt vaikka perheeseen kuuluu myös mies. Minun mieheni osallistuu kyllä kotitöihin ja lastenhoitoon. Mutta minä olen aina vastannut kaikesta kuten varannut neuvolat, lääkärit, hammaslääkärit, rokotukset, lajitellut pieneksi jääneet vaatteet ja hankkiutunut niistä eroon, ostanut uusia vaatteita, kenkiä, urheiluvälineitä kun niitä tarvitaan. Minun huoleksi on myös kokonaan jäänyt perheen aikataulutus, lasten kasvatus, "kurinpito", sairaan lapsen hoito ja terapeuttina toimiminen kun lapsilla on ongelmia. Nyt kun vanhin lapsi on täysi-ikäinen niin minulle alkaa jo riittämään. Välillä olisi niin kiva kantaa vastuuta vain itsestään, omista asioistaan ja tarpeistaan, vähän kuten mies on tehnyt koko ajan. Kannattaa muistaa että on ihan eri asia suorittaa työtä kuin kantaa vastuuta, suunnitella ja huolehtia siitä että ne tulevat suoritetuiksi.
Metatyö on projektin suunnittelemista. Myönnän itsekin että sitä tulee tehtyä vapaa-ajalla jotta työpäivän alkaessa olisi kaikki mietittynä valmiiksi.
5/5 trolli. Vauvapalstalla jaksetaan pöyristyä sivukaupalla tutkimuksesta jota EI OLE OLEMASSA
Metan tekeminen, myynti ja hallussapito on laitonta.
Noinhan siinä käy kun tekee "työtä" jolla ei ole palkanmaksajaa. Minäkin voin mennä vaikka potkimaan pihalle hernekeittotölkkiä 6 tunniksi, ja sitten valittaa kuinka minulle ei siitä potkimisesta maksettua palkkaa.