Voiko työnantaja toimia näin?
Hän ilmoitti, että viikon päästä työtunnit puolittuvat ja tehdään uusi sopimus. Nykyinen on toistaiseksi voimassa oleva.
Kommentit (57)
Paikallista sopimista, parasta totutella siihen, terkuin urpo
KUn ottaa huomioon, että aapeen kohdalla sen työnantajan irtisanomisaika on kuukauden mittainen ja työnantajalla on tässä tilanteessa mahdollisuus myös lomautukseen (tuotannollistaloudellisista syistä kun työtä on vähemmän kuin tekijöitä) niin Aapeella on on toki laillinen oikeus pitää kiinni siitä, että näin nopeaa muutosta ei voi tehdä - mutta siinä on sitten myös riski, että työnantaja toteaakin, että sen irtisanomisajan jälkeen ei ole tarjolla mitään.
Ap voi suostua tai olla suostumatta, ero hänelle itselleen ei ole suuri. Hänellä on tarjolla joko koko kuukauden palkka vielä kerran, etä sitten puolet ainakin palkasta jonkun verran pitempään. Molemmissa tapauksissa lienee tarpeen alkaa etsiä uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Tilanne on tällainen: Työnantaja palkkasi minut noin puoli vuotta sitten sairasloman sijaiseksi ja teki minulle toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen melkein täysillä työtunneilla. Nyt sairaslomalainen on palaamassa ja kuulemma meidän tunnit puolitetaan.
No kerrot hänelle että hän voi tehdä niin mutta vain pykälien mukaan. Eli viikon varoitusajalla ei onnistu vaan vanha työsuhde pitää ensin päättää ja sitten tehdä uusi sopimus uusilla tunneilla.
Joko sairauslomalla oleva on ilmoittanut todella myöhään palaavansa töihin ensi viikolla tai pomo reagoinut asiaan myöhään. Asiaa ei kuitenkaan kannata riitauttaa, sillä sinut on kuitenkin palkattu sijaisuuden ajaksi ja nyt sijaisuus loppumassa. Saat silti jatkaa vielä yrityksessä, vaikkakin puolilla tunneilla. Toinen vaihtoehto on joutua irtisanotuksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Tilanne on tällainen: Työnantaja palkkasi minut noin puoli vuotta sitten sairasloman sijaiseksi ja teki minulle toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen melkein täysillä työtunneilla. Nyt sairaslomalainen on palaamassa ja kuulemma meidän tunnit puolitetaan.
Kuulemma? Sairaslomalainen haluaa palata puolikkailla tunneilla ja työnantaja ehdotti sinulle tätä muutosta irtisanomisen sijasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riiippuu nyt sen sun työnantajan koosta. Jos teitä on alle 20 työntekijää voi tehdä noin. Eli tuollainen muutos vaatii normaalisti muutosneuvottelut, mutta pienissä firmoissa tuollainen ilmoitus riittää. Toki hygieenistä olisi ollut antaa hieman pitempi varoitusaika, mutta luulen, että viikko riittää. Teillä ei ole julkaistuja tyovuorolistoja? Koska niitä ei voi muuttaa noin vaan, oli työnantaja kuinka pieni hyvänsä.
Vaikka kuinka olisi pikkufirma, jota YT-laki ei koske, niin irtisanomisaikoja on noudatettava tuollaisessa tilanteessa. Lukee selkeästi työsopimuslaissa, postasin siitä pari pykälää tohon aiemmin.
No sehän on lyhimmillään kaksi viikkoa. Eli ihan mahdollinen sekin, kumpikaan meistä ei tiedä, kauanko ap on ko. työnantajan palveluksessa ollut.Ja jos viime viikolla (31) on ilmoitettu, että ensi viikolla (33) muuttuu, niin se on kaksi viikkoa.
Minulla on vielä koeaika. Taitaa olla parempi vain lähteä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riiippuu nyt sen sun työnantajan koosta. Jos teitä on alle 20 työntekijää voi tehdä noin. Eli tuollainen muutos vaatii normaalisti muutosneuvottelut, mutta pienissä firmoissa tuollainen ilmoitus riittää. Toki hygieenistä olisi ollut antaa hieman pitempi varoitusaika, mutta luulen, että viikko riittää. Teillä ei ole julkaistuja tyovuorolistoja? Koska niitä ei voi muuttaa noin vaan, oli työnantaja kuinka pieni hyvänsä.
Vaikka kuinka olisi pikkufirma, jota YT-laki ei koske, niin irtisanomisaikoja on noudatettava tuollaisessa tilanteessa. Lukee selkeästi työsopimuslaissa, postasin siitä pari pykälää tohon aiemmin.
No sehän on lyhimmillään kaksi viikkoa. Eli ihan mahdollinen sekin, kumpikaan meistä ei tiedä, kauanko ap on ko. työnantajan palveluksessa ollut.Ja jos viime viikolla (31) on il
No kaksi viikkoa (eli 14 päivää) on pidempi kuin tuo AP:n työnantajajan mainitsema viikko. AP on ollut alle vuoden yrityksen palveluksessa, mainitsi jossain vastauksessaan.
".Ja jos viime viikolla (31) on ilmoitettu, että ensi viikolla (33) muuttuu, niin se on kaksi viikkoa."
Ei ole. Aika lasketaan siitä päivästä kaksi viikkoa (=14 päivää) eteenpäin jolloin ilmoitus on annettu.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Melkein täysillä työtunneilla? Kuulemma? Eli kuulit jonkun juorun, että näin toimitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähikaupan kauppias vaihtui. Lyhensi työntekijöiden työaikoja, oli saatava toiminta kannattavaksi ja tehtävä itse enemmän kuin edellinen kauppias.
Osa ei hyväksynyt työehtojen heikennyksiä ja tuli irtisanotuksi. Nyt savustavat ko. kauppiaan pois kylältä massiivisella lokakampanjalla.
Ei kauppias tajunnut että kyläkaupan pito on vähintään yhtä paljon hyvää mainetta ja suhteita kuin kulujen hallintaa.
Ja kohta itketään, kun kyläkauppa lopettaa
Vierailija kirjoitti:
Ap
No, siinäpä se tuli. Tyydyt osa-aikaisuuteen tai lähdet pois.
Jos riitautat, loppuu työsuhde kokonaan.
Kyllä voi. On tullut ylempää ohjeet. Hän vain tiedotti. Olette saamaton, tyhjänpäiväinen menoerä.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Jos sun määräaikainen sopoari loppuu niin uuden voi tehdä vähemmillä tunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lähteminen voi kostautua, jos on tarpeen hakea työttömyysetuutta. Eli voi tulla karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Toivottavasti kuulut liittoon, joten ne hoitaa puolestasi tuon asian. Ytk:n jäsenet voivat vain niellä kiukkunsa ja tyytyä kohtaloonsa.
Tai hoitaa ihan itse asian tarvittaessa lakimiehen avulla.
Tällaisiin pilipalituöpaikkoihin ei mennä. Ymmärrättekö?
Sinulla on voimassa oleva sopimus. Ei tarvitse suostua